Pohjois-Suomi

Mainos

Lähes satatonninen massarekka ajaa Kemin ja Oulun väliä lastissa mennen tullen

Ensimmäinen Oulun ja Kemin väliä HCT-ajoneuvoyhdistelmällä kulkenut Stora Enson lasti saapui Veitsiluodon tehtaille tiistaina hieman ennen kahta.
Pohjois-Suomi 15.11.2017 8:48
Matti Nikkilä

Tavalliselle sivustakulkijalle se ei vaikuta mitenkään erikoiselta. Ajoneuvoyhdistelmiä ajaa Stora Enson portista sisälle useita päivässä.

Mutta tämä ajoneuvoyhdistelmä ei ole aivan tavallinen. Kyseessä on ensimmäinen Stora Enson Oulun tehtaalta sellua tuova HCT (eli High Capacity Transport) -ajoneuvoyhdistelmä. Kokonaispainoltaan 98-tonnisen ja 32,4 metriä pitkän yhdistelmän kuljetukset ovat muutenkin merkillepantavia.

Ensimmäinen Oulun ja Kemin väliä HCT-ajoneuvoyhdistelmällä kulkenut Stora Enson lasti saapui Veitsiluodon tehtaille tiistaina.

Enimmäkseen ajoneuvoyhdistelmät ajavat paluumatkansa tyhjinä tai lähes tyhjinä, mutta Kemin ja Oulun väliä kulkeva rekka ajaa lastissa mennen tullen.

Veitsiluodon paikallispalvelupäällikkö Arto Ollitervo sanoo, että HCT-kuljetusten järjestämiseen kaikkine lupineen ja keskusteluineen meni noin vuosi.

Stora Enson Oulun tehtaalta tuodaan Kemiin sellua paperikone viiden käyttöön. Yhteen kuormaan mahtuva määrä riittäisi koneessa puoleksi päiväksi. Yhteyksiä tarvitaan siis useita. Tämä auto voi kulkea edestakaisin Oulun ja Kemin väliä maksimissaan neljä kertaa vuorokaudessa. Teoriassa jopa viides yhteys voisi olla mahdollinen.

Vuositasolla yhteyksien määrä kuitenkin tasaantuu noin kahteen vuorokaudessa. Kapasiteettia kuitenkin tarvittaessa siis riittää.

Pohjaset Oy:n HCT-auton kuljetukset tuovat Veitsiluodon paikallispalvelupäällikkö Arto Ollitervon mukaan selkeästi kustannustehokkuutta.

Prosessi ei ole ollut aivan yksinkertainen, sillä kuljetusratkaisusta pitää tulla säästöä molemmissa päissä. Kaikkine keskusteluineen ja lupaprosesseineen meno-paluu -kuljetusten järjestämisessä on vierähtänyt Ollitervon mukaan noin vuosi.

Kuljetuksille saatu lupa on tarkka. Toimitusjohtaja Janne Pohjanen Pohjaset Oy:stä sanoo, että kyseiselle yhdistelmälle on saatu lupa kulkea 98 tonnin massalla Oulun ja Kemin satamien väliä. Vähän pienemmällä, 90 tonnin lastilla yhdistelmä voi käydä Tervolassa. Tarvittaessa on siis mahdollista hakea lastia myös Tervolan sahalta.

- Ja luvan mukaan yhdistelmä voi poiketa reitiltä maksimissaan kilometrin verran, Pohjanen lisää.

Oulun ja Kemin väliä kulkeva HCT-ajoneuvoyhdistelmä otti mukaan paluumatkalle Ouluun sahatavaraa. Nämä pinkat ovat menossa Casablancaan.

Sellulastin purkaminen käy Veitsiluodossa nopeasti. Seuraavaksi auto suuntaa hakemaan paluulastiaan, eli puutavaraa Veitsiluodon sahalta.


Sahallekin lisääntynyt kapasiteetti on mieleen. Mutta siinä missä paperitehtaalla puhutaan tonneista, sahalla puhutaan mieluummin kuutioista.

- Parhaimmillaan tällaiseen autoon voi saada noin sadan kuution kuorman. Tavalliseen yhdistelmään mahtuu noin 70 kuutiota, Veitsiluodon sahan tuotepäällikkö Hannu Tohmola vertaa.

Pian kuorman lastaaminen käynnistyy. Puutavara on melko järeää - sen tilannut asiakas käsittelee sen pienempiin kappaleisiin, kunhan tavara on määränpäässä.

Ainakin osa tänään lastattavasta kuormasta on menossa Casablancaan Marokkoon. Siellä se päätyy huonekaluteollisuuden käyttöön. Näitä lankkuja kuitenkaan tuskin ostetaan takaisin Suomeen Ikeassa, vaan ne käytetään määränpäässä.

Lasti onkin pian valmis. Veitsiluodossa sellulastin purkaminen ja sahatavaralastin kuormaaminen käy nopeammin, kuin Kemin ja Oulun välin ajaminen.

Ensimmäinen HCT-yhdistelmä

Pohjaset Oy:n High Capacity Transport-ajoneuvoyhdistelmä liikennöi Stora Enson Veitsiluodon ja Oulun tehtaiden sekä Oulun sataman välillä.

Kokonaispainoltaan ajoneuvoyhdistelmä on 98-tonninen ja 32,4 metriä pitkä.

Yhdistelmä kuljettaa Veitsiluodon sahatavaraa Oulun satamaan ja tuo paluukuormana Oulun tehtaalta sellua Veitsiluodon painopaperikoneelle.

Kyseessä on ensimmäinen HCT-yhdistelmä, joka liikennöi Veitsiluodon ja Oulun tehtaiden välillä.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (132)

Näistä kohonneista maksimipainoista hyötyy teollisuus. Kyljetusyrittäjä kuskaa samalla kilometritaksalla kuin ennenkin ja lisääntyneet kustannukset jäävät yrittäjän piikkiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millä tavalla tää auto särkee tien? Painoa on enemmän kun normaalisti mutta niin on akseleitakin. Eli tiehen kohdistuva paine sama tai jopa pienempi kuin tavallisella rekalla. Ja ajo kertoja tarvitaan vähemmän joten vieläkin ihmettelen sitä miten se särkee tien?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nostakaahan ne käsi pystyyn joka on nähnyt viimeisen vuoden aikana Kemin ja Oulun välillä PITKÄ KULJETUS merkillä varustetun yhdistelmän! Näitä on liikkunut tuolla välillä jo aikaisemmin ja käsittääkseni eivät ole noita kauhistuttavia ruuhkia aiheuttaneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuljetusyrityksille loistava keino (htc-luvat) saada pidempiä ja pysyvämpiä kuljetussopimuksia kovassa ja nopeatempoisessa kilpailutilanteessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuinka tuollainen on laillista kun rekoilla on painorajoitukset. Tuollaiset norsut eivät saisi liikennöidä vielä sillä tie ei kestä noiden painoa. Lisäksi ne ruuhkauttavat entisestään jo ruuhkaista tieosuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lailliset ne on HCT- yhdistelmienkin painot.
Kerro miten nuo ruuhkauttavat sinun menoa päivittäin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

siis junal, se vatulointi vr:llä on aikajanassa uskomatonta. Peiliin heittin pitäs kattoo, niin ei tarttis noita tien päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos nyt ihan ekaks yrittäisit käsittää asian, niin saattaisi ehkä jotain järkevää kommentistasi saada irti. Nyt siitä ei saanut mitään irti.
Katsos kun ne kiskot ei vaan mene sinne mihin autolla pääsee.
Ja sinäkö maksaisit, kun tarvitaan kuljettaa 20 kuormaa nopeasti Kemiin, jota tuskin kannattaa junalla kuljettaa?
Nyt valoja sinne vintille taas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahtihinta on polettu alas niikö muutenki koko tuossa hommassa ja yhteiskunta tukee tätä leikkiä!! Autoja kulkee tyhjänä kumpaanki suuntaa muttei kannata ees ottaa kyytiin ko siittä ei saa korvausta. :) siinä jutun juoni niikö puutavarankuljetuksissaki! Akseleita,painoa lisää mutta yrittäjä maksaa viulut että saa ajaa ja leikkiä !!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja siinä jälleen yksi kateellinen nillittää.
Hommatkaa sellainen kalusto, että voitte kilpailla kuljetuksista, niin saatte ajaa ja voitte lopettaa sen leikkinne.
Totta kai kuljetusyrittäjä maksaa kalustonsa, vai pitäisikö yhteiskunnan se ostaa, jotta sinäkin pääsisit mukaan harrastamaan.
Onneksi te nillittäjät olette katoava luonnonvara ja uusia yrittäjiä, joilla on tolkku päässä tulee mukaan jatkuvasti.
Te turhan puhujat olette niitä, jotka sen rahdin hinnan polkee, mutta me tolkun yrittäjät saadaan hinta mikä neuvotellaan ja ollaan tyytyväisiä. Katsohan peiliin, niin siellä on juuri se mistä kommentissasi lässytät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No on sulla onneton savimaja, ei minun talo tärise, vaikka tielle ole kuin 20 metriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivoisin tähän sinänsä hyvään juttuun vielä asiantuntija-arvion junavaihtoehdosta. Ilman muuta se on valmistelussa käyty läpi, mutta jutussa ei sanaakaan - miksi?

Olettaisin junan hiilijalanjäljen olevan selvästi pienemmän. Hyötykuormaa junamittakaavassa kannattavasti tässä tuntuu olevan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auto pääsee sellunpurku halliin mutta juna ei. Joten silti tarvitaan auto siihen niin ei tule yhtään paremmaksi tuo asia. Käsittely kertoja tulee enemmän kun trukilla liikutetaan tavaraa joten se siitä sun hiilijalanjäljestä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän tuolla tie rasitu sen enempää kun akselia kohti ei tule sen enempää kuormaa,jopa vähemmän,,tuohan on kuin ajaisi rekka ja nuppi peräkkäin,koettakaa tajuta ja laskekaa jos osaatte.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei noiden nillittäjien äly riitä noin helppoon matikkaan, mutta tuohon valehteluun juuri riittää.
Nämä kateelliset yhden auton isännät kun ei ole mitään järjenjättiläisiä jotka täällä haukkuvat ja kauhistelevat tuota erittäin hyvää ja kannattavaa HCT yhdistelmää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hirviörekkaongelmanhan loivat tarfin insinöörit, rupesivat leikkimään akselipainoilla ja joku tajusi massutta laskelmat ns kokeiluksi, joka onkin pysyvää, kuten auton käyttövero.

Nyt on sadoilla miljoonilla jo korjattu siltoja,että hirviörekat voisivat mennä niistä yli. Laskelmien mukaan hirviörekan pitäisi mennä max 15 km/h sillan yli ettei täristytä sitä lopulta ajokelvottomaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoo että on mepa yhdistelmiä taas käytössä. On kannattavaa ajaa täysillä kuormilla edes takas

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (132)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi aamuyöstä alkaen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Maalla kasvaneet ovat monitaitoisempia kuin kaupungissa kasvaneet

Samanlaisia ennakkoluuloja ja "näkemyksiä" on maalaisilla meistä kaupunkilaisista "Eivät osaa mitään". Kaikkia ei vain k... Lue lisää...
ja höpsis

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.11.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image