Mainos

Ensihoidosta yllätyslasku: Laadun parantuminen yllätti kunnat kalleudellaan


Katja Lehto
Pohjois-Suomi  19.9.2012 | Liisa Laine Muuta tekstin kokoa -+

Ensihoidon kilpailutus Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä on keskeytetty.

Kilpailutuksen ensimmäinen vaiheen jälkeen kunnat tyrmistyivät ymmärtäessään, mitä laatutason nosto käytännössä maksaa. Kuntien maksuosuudet voisivat nousta jopa kolminkertaisiksi.

Kunnat ovat vaatineet asiaan uutta harkintaa.

”Sellainen on nyt menossa”, vahvistaa sairaanhoitopiirin johtaja Hannu Leskinen.

Asiaa käsitellään virallisesti todennäköisesti lokakuun puolivälissä sairaanhoitopiirin hallituksessa. Palvelutasopäätös arvioidaan tarvittaessa uudelleen.

Esimerkiksi Kalajoella on laskettu, että keväällä tehdyn päätöksen mukainen palvelutaso nostaisi kuntien maksuosuuksia kaksin-, jopa kolminkertaiseksi, eli kasvu olisi pahimmillaan yli 200 prosenttia.

Oulun osalta puhutaan Leskisen mukaan samanlaisesta kustannusten kasvusta, vaikka summat kunnissa ovatkin erilaiset.

Lue lisää 19.09.2012 Kalevasta.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/102 kommenttia

Hoitotason hoitaja yksityiseltä
21.9.2012 14:01

Ei kaikki yksityisetkään ole samanlaisia. Joilakin on vielä hiukan moraalia omassa toiminnassaan...


OSYP
20.9.2012 22:31

Näen tämän jokapäivä töissäni paraatipaikalla! Yksityisen ja pelastuslaitoksen ero on se, että pela kuljettaa ne, jotka tarvitsevat ambulanssikuljetusta. Yksityinen kuljettaa kaikki, jotka vain kyytiin tulevat. Kun homma menee pelalle, vähenee "turhat kuljetukset", osypissä ruuhka helpottaa, kun ei ole "turhia potilaita", jotka yksityinen mieluusti vie takaisin sinne esim 150 km päähän, mistä juuri toivatkin. Jonot pienenevät ja oikeat potilaat pääsevät nopeammin lääkärille. Ei voi olla oikein että potilaalla on esim. 100km päästä Oulusta maha kovana. Paikalle hälytetään yksityinen ambulanssi, joka jo heti hälytyksen saatuaan tilaa yhtiön toisen ambulanssin kaveriksi (kaksoislaskutusta). Sitten he päättävät kuljettaa potilaan OSYPIIN, vaikka potilaalle on jo määrätty lääkkeet kotiin, eli konsultointi puhelimella lääkärille asia hoituisi kotona, ja kuinka ollakkaan.....juuri kotikuntaanpäästyään mummukka pitää hakea takaisin kotiin, koska käynti oli turha, eikä "livelääkärin" tarvetta ollut. Lyhyesti.......pela käy, konsultoi lääkäriä, ja potilas voi jäädä kotiin. VS yksityinen. Paikallle 2 sakua, kuljetus sairaalaan, saku takaisin tyhjänä kotikuntaan, saku takaisin hakemaan potilas kotiin, ja koko tämän ajan kotikunnassa on tämän ambulanssin tyhjiö hätätilapotilaalle. Miettikäähän kuntalaiset oikeasti, miksi se mukava "oman kylän ambulanssi" hoitaa muka paremmin kuin pelastuslaitos!!!!!! Ammattitaidolla ja etiikalla ei ainakaan ole asian kanssa mitään tekemistä!!!! Kaikki tämä menee TEIÄN JOKAISEN kuntalaisen piikkiin!


On mullakin rahat tiukassa
20.9.2012 23:36

Juman...ta kun oli herättävä teksti! Näinkö meillä rahaa siirretään ja kaikkein tärkeintä--potilaita käytetään hyväksi! Tämä teksti kertoi niin paljon, että jäin sanattomaksi. Hieman surulliseksikin tulin..eikä ihan vähän..


Ssk
21.9.2012 13:50

Älä yleistä. Nähty on miten pela kuskaa istuvia. On niitäkin yksityisiä jotka eivät toimi kuten 100 km päässä olevat!


Lukija
21.9.2012 22:04

Pela kuskaa istuvia ja jopa käveleviä, ja miksei kuskaisi? Syitä ambulanssin käyttöön kun on monenlaisia, luulisi ammattilaisen sen asian tietävän varsin hyvin..


Ja höpö höpö
23.9.2012 01:18

Ja Pelako muka=ammattitaito ja etiikka?? Tavallinen pulliainenkin osaa kuskata tuolilla potilaita hoitoon jos tarve vaatii!


SH
20.9.2012 22:07

Semmonen sekametelisoppa ja sähellys ensihoidossa menossa, että ei kiinnosta enää yhtään. Kyllä sairaala kutsuu mielenkiintosine töineen, palkkoinen, työaikoineen ja yleisesti paremman ilmapiirin takia.


heh heh.
20.9.2012 20:16

Ei ne näytä kovin köyhästi elävän entiset kuin nykyisetkään "omankylän" ambulanssi yrittäjät,on jäänyt leivän päälle
muutakin kuin ylähuuli.


tsuibbaduibba
20.9.2012 22:02

Ja pelalla ne vasta palakat juoksee...unissaanki! :DDD


Fakta
20.9.2012 13:56

Täällä kommentoidaan ns. isojen firmojen, toimijoiden tapaa toimia, että tehdään bisnestä.
Eikö pienyrittäjä, ns. paikkakunnan oma ambulanssi yrittäjä ole toiminut, toimi aivan samoin. Luulen että nämä yrittäjät ajavat ympäri ämpäri siksi että kilometreistä maksetaan vaikka potilaan tila ei välttämättä vaadi sairaalaan kuljetusta. Että ei se oman kylän ambulanssi ole ollut, eikä tulisi olemaan jatkuvasti omalla paikkakunnalla vaan kymmenien kilometrien päästä tulee toinen ambulanssi.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
JEP
20.9.2012 23:01

Aivan loistava kommentti ja vielä FAKTAA !


Yksi ääni
20.9.2012 12:00

No jo on. Kunnat valittaa omista tekemistään päätöksistä.
Kuntavaalit tulossa. Kansalaiset hei, katsokaa ketä äänestätte!! Ehdokasta joka ei ymmärrä mitä on päättämässä, päättää, vai ehdokasta joka asioista ymmärtää jotain.
Tämä sotku kertonee enemmän valtuutetuista joista ilmeisesti suurin osa ei ole tällä vuosi tuhannella.


eurollakin on perheessä merkitystä
19.9.2012 23:29

Edelleen peräänkuulutan niitä Teidän kaikkien kuntapäättäjiä. Heidän taustansa on aina maatalousihmisistä superinsinööreihin ( maatalouden pyörittämistä todellakaan väheksymättä, mutta ymmärtänette pointin). Aivan loistava tuo Matti Martikaisen haastattelu Pyhäjokiseuden nettisaitilla. Hän puki asiat sanoiksi! Jos ei ole asian ymmärtäjä, voi päätöksenteko joko viivästyä tai pahimmassa tapauksessa mennä ihan pärsiilleen. En aio palata taaksepäin enää sanomalla, että olisi kannattanut kuunnella tai alentua kysymään neuvoa..Sairaanhoitopiirin virkamiehet valmistelevat ja josta ummikot päättäjät päättävät ja sitten heikon ymmärryksen jälkeen valittavat.
Kustannukset koskettavat meitä kaikkia, veronmaksajien muodossa. Olisko kuitenkin nyt järkevintä unohtaa ne yksityiset, koska niiden täytyy tuottaa voittoa..Tahdon minäkin veronmaksajana, että ensihoito maksaa vain sen verran kuin se oikeasti maksaa, oli siinä pelastuskopteria tai ei ! Minulla on paljon muutakin maksettavaa suurperheen äitinä ja paljon asuntolainaa, jota pankki minulta oikeutetusti perii takaisin..nyt tässä tilanteessa vain korkojen osalta. Hyvää yötä kaikille ja älkää vain sairastuko ;)


Df
20.9.2012 10:47

et ole ymmärtänyt asiaa. Kalleintahan tässä koko järjestelmässä on se, että pelastuslaitokset laajentavat toimintaympäristöään. Heidän kohdalla toimintaa ei kilpailuteta, vaan rahaa tulee niin paljon kuin he sitä haluavat. Fakta vaan on se, että pelastuslaitos on kallis palveluntuottaja. Ei pelastuslaitos ole koskaan pärjännyt kilpailutuksissa. Esimerkkinä pelastuslaitoken tuhlaavasta kulttuurista mainittakoon tapaus, jossa uuden ambulanssin kriteereihin oli laitettu järjetön yli 100 litran polttoainesäiliö. Vakiovarustetusta mb sprinteristä tällaista ei löydy. Siellä on totuttu kulttuuriin, että kun rahaa kunnilta pyydetään, niin sitä myös saadaan.


asiaa
20.9.2012 11:24

Asia on just niin kuin DF asian ilmaisi! Pelastuslaitosten toiminnassa pohjaton kassa ja me kansalaiset sen maksamme. Kilpailuttaisivat rehellisesti jokaisen alueen, niin kulut tulisivat näkyviin myös pelastuslaitoksen osalta.


Ensihoitonööri
20.9.2012 14:26

Ei ole nimimerkki DF:kään ymmärtänyt täysin asiaa. Vaikka sairaanhoitopiiri voikin sopia ensihoitopalvelun tuottamisesta pelastuslaitoksen kanssa ilman kilpailutusta, niin ei pelastuslaitos suinkaan kykene yksipuolisesti sanelemaan palvelun hintaa ja ehtoja, vaan ne neuvotellaan sairaanhoitopiirin kanssa. Pelastuslaitosten tavoitteena ei ole tuottaa voittoa, vaan vuoden lopussa tulojen tulisi kattaa menot, voittoa ei siis tavoitella. Juurihan uutiosoitiin Jokilaaksojen pelastuslaitoksen palauttavan kunnille rahaa, koska menot eivät olleet niin suuret, mitä kunnilta oli ennakkoon peritty. Yksityinen palveluntuottaja puolestaan pyrkii tuottamaan toiminnalla voittoa. Miksi pelastuslaitoksen palvelu on sitten kalliimpaa yksityiseen verrattuna? Mm. siksi, että kuntasektorilla palkkakustannukset ovat suuremmat kuin yksityissektorilla työehtosopimusten erilaisuudesta johtuen. Käsityksesi pelastuslaitosten rahansaantikulttuurista on väärä ja lisäksi epäilen tuota 100 litran polttoainesäiliön kriteeriä ambulanssihankinnassa. Onko antaa faktaa väitteiden tueksi vai onko nämä yksityissektorin kyytimiesten tietotoimiston "varmoja" puheita?


just so
20.9.2012 15:21

Ei pelkillä palkkakuluilla selitetä pelastuslaitosten tuottaman palvelun korkeaa hintaa, on se niin selkeä ero. Kyllä DF oikeasta asiasta puhuu. Ja nimenomaan pelastuslaitokset NEUVOTTELEVAT, eli käytännössä sanelevat palvelun hinnan ja kunnat maksavat. Kilpailuttaisivat tasapuolisesti kaiken toiminnan ja olisivat samalla viivalla muiden toimijoiden kanssa. Mutta sehän on selviö, että pelalla ei olisi ainuttakaan saku-paikkaa tuolloin, eli ainut mahdollisuus pelalla on saada sairaankuljetus suoralla hankinnalla.


sama äiti
20.9.2012 22:39

Nyt on mennyt deeäffällä ja hieman muillakin puurot ja vellit sekaisin ja lisäksi lingottuna 1600xmin..
Shp joka on järjestämisvastuussa, tietää kyllä tietoinen eurolleen pelan ja muidenkin hinnan nyt kilpailutuksen jälkeen. Ja se on ilman niitä tuotto-odotuksia huomattavasti edullisempi yksityisiin verrattuna Pelalla kuin tuottofirmoilla niillä valmiuksilla. Päättäjät tietävät jo sen, eivät ne ilman sitä tietoa tätä tekisivät ja neuvottelisivat sopimuksista. Onko veronmaksajilla todellakin niin paljon ylimääräisiä euroja, että he tahtovat rahansa valuvan kasvottomien taskuun. Luulisi alueemme kustannusten kiinnostavan sinuakin veronmaksaja..vai oletko siinä saajien joukossa, kun paahdat..
Maksakoon se vain sen verran, kun sen on maksettava ! Siihen tyydyn...en anna osinkoja!


Huhuu
21.9.2012 18:06

Kuuleppa äippä, miten selität sitten sen, että pela ei koskaan oo pärjänny (eikä tuu pärjäämään) kilpailutuksissa? Niin, sen HINNAN vuoksi. Tässä ei mitään suurta matematiikkaa tarvi osatakseen sen laskea ja päätellä. ,D Miten kävi aikanaan Haukiputaalla...entä Kuusamossa...


Äippä