Oulu

Vuo­ro­nu­me­ro­jo­no­tus loppui Oulun Kelassa maanantaina, tavoitteena hillitä odotusaikoja

Oulu 10.7.2018 20:09
Iida Ahonen

Vuoronumerojonotuksen loppuminen Oulun Kelan palvelupisteessä ei ole alkuviikosta aiheuttanut ruuhkaa tai sekaannuksia. Toimipisteessä alkoi maanantaina vuoden loppuun saakka kestävä kokeilu, jossa testataan vuoronumerojonotuksen poistoa ja verkko- ja puhelinajanvarauspalveluun siirtymistä. Ajan voi varata myös palvelupisteellä.

Asiakasmäärät ovat olleet alkuviikosta pieniä. Lisäksi iso osa Kelan asiakkaista on siirtynyt verkkopalveluihin jo aiemmin: nykyään toimipisteessä tehdään päivittäin vajaat 300 käyntiä, kun muutamia vuosia sitten luku oli vielä noin 600.

– Hyvät säät voivat tietenkin osaltaan vaikuttaa asiakasmääriin, mutta kokeilukin on lähtenyt sujuvasti käyntiin. Osa asiakkaista oli jo tietoinen muutoksesta, osalle asia tuli yllätyksenä, kertoo Oulun Kelan palveluryhmän päällikkö Sari Hedemäki.

Koko kokeilun ajan palvelupisteen odotusaulassa on ohjaajia, jotka auttavat asiakkaita joko hyödyntämään aulan asiakaspäätteitä esimerkiksi hakemusten teossa tai varaamaan ajan verkossa.

Palautetta on tällä viikolla tullut vasta vähän, mutta etukäteen kokeilusta tiedottaessa sitä tuli jo jonkin verran.

– Ihmiset olivat sekä puolesta että vastaan. Joidenkin asiakkaiden mielestä tämä on palveluiden huonontumista, Hedemäki sanoo.

Vuoronumerojärjestelmän poistuttua enemmän henkilökuntaa on kuitenkin vapautunut palvelemaan puhelimitse tai kasvokkain etukäteen aikansa varanneita asiakkaita. Se tarkoittaa, että etukäteen varattavissa olevia aikoja on aiempaa enemmän. Tämä taas poistaa turhan odottamisen lähes kokonaan.

Verkosta voi varata myös puhelinajan, jolloin esimerkiksi vanhusten ei tarvitse kulkea pitkää matkaa palvelupisteeseen Kela-asioiden vuoksi.

– Asiakas joutui joskus odottamaan vuoronumerolla kaksikin tuntia, mikä on ollut ymmärrettävästi turhauttavaa. Joskus kävi vielä ilmi, että asia olisi voinut hoitua odottamisen sijaan nopeasti aulassa työntekijän opastuksella. Entinen malli on siis ilman muuta ollut väärä, Sari Hedemäki sanoo.

Kela kerää kokeilusta palautetta palvelutilanteissa ja odotusaulassa. Kokeilun päättymisen jälkeen palautteen perusteella arvioidaan, miten ajanvaraus jatkossa järjestetään.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (50)

Kannelkaa muutkin eduskunnan oikeusasiamiehelle. Itse kantelin mm.oysin päivystyksestä AVIIN useamman kerran ja valviraan. Nyt saatu lisää seurantatiloja mikään ei muutu jos emme ilmoita korkeammalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kelalla on siirrytty asiakkaat pois palveluun. Enään eI saa henkilö kehtaista palvelua lainkaan. Ainoastaan tietokoneen välityksellä soi asioida. Ainoat jotka saa palvelua on ei suomen kansalaiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asiakaspalvelupiste tulisi säilyttää Oulun Kelan pisteessä. Kaikilla ei ole tietokonetta eivätkä kaikki osaa edes käyttää sitä. Odotusaulassa kulkevat ohjaajat ( jos heitä on) ehkä osaavat opastaa, mutta muiden odotushuoneessa istuvien kuullen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eilen kävin kyseisessä laitoksessa ja ovella oli portsarin ominaisuudessa vartija joka tiedusteli, että millä asialla sitä ollaan, sanoin ettei kuulu sulle. Sen jälkeen olisi pitänyt omiin sairauksiin ja muihin henkilökohtaisiin asioihin liittyviä asioita alkaa selvittelemään siinä kaikkien muiden asiakkaiden kuullen. Lähdin kotiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yhteiskunnasta kertoo paljon se, miten se kohtelee heikoimmassa ja haavoittumaisimmassa asemassa olevia. Sairauden uuvuttamia ihmisraunioita
pompotellaan tiskiltä toiselle, papereissa ja hakemuksissa on virheitä, eri tahot neuvovat tekemään asioita ristiin rastiin väärin, henkilökohtaisesti
ei palvelua saa. Odota jonossa, soita aikaa, katso netistä, tee hakemusta. Jos ei sitä osaa tai jaksa niin hoitokotiin makaamaan omissa ulosteissaan
tai narun jatkoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei siellä palvella kantasuomalaisia..yritin aikaa joka puhelimella heti peruttii...asiaani ei hoidettu..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onkohan tämä vääräoppi konsultoitu Torikadun Verotoimistosta, jossa aulaeteisen henkilöstö yrittää parhaansa jopa tietoisinko virheohjeineen estää pääsemästä hakemaan vuoronumeroaan virkavastuulla toimivan valtion virkamiehen henkilökohtaiseen ohjeistukseen ongelmassaan?

Henkilökohtaisen, kasvotusten tapahtuvan asiakaspalvelun estäminen, milloin minkin keksityn jopa trendikkääksikö muka puetun tekosyyn varjolla, antaa ainakin kovan ellei armottoman julman luvan toimia ennakkoasenteella vanhuksia, pienten lasten tai monisairaiden perheitä kohtaan!
Edes digitalisaation kaikkivoipaisuuteen vannovilla ei ole lupaa eriarvoistaa kiihtyvällä vauhdilla kansalaisten lakisääteisten palvelujen oikeudenmukaisesta saatavuutta kasvokkain, jolloin toivottavasti julkipettäminen koettaisiin hankalammaksi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Kelan verkkosivut pois käytöstä toistaiseksi - verkkoasiointi toimii" no asioidaan sitten. Klikkaus ja "Suojatun yhteyden muodostaminen epäonnistui". Eli näin hyvin kello 11 toimi Kelan sivulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta tämä on hyvä uudistus. Eipä tarvi enää kelloa kytätä, kun jono ei etene ja parkkiaika on loppumassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parkkiaikaa voi jatkaa mobiilisti, jos omistaa älypuhelimen ja on asentanut sopivan sovelluksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikista asioista törkeintä on se, ettei kansalainen enää saa palvelua mistään. Tätäkin palvelun huonontamista perustelaan valheelisesti muka jollain kokeilulla ja parannuksella. Siellä on taas suunnittelijat ja konsultit lyöneet viisaaat puupäänsä yhteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kelan palvelut voisi liittää Soten valinnan vapauteen, eli asiat voisi hoitaa yksityisten palvelutarjoajien kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tervetuloa tietosuojavaltuutettu Oulun kelan paikassa käymään. Sillä jos haluaa päivään värikästä elämää, niin siellä sitä saa kuulla. En tiedä mistä kortistosta niitä työntekijöitä valitaan sinne oikein. Kun kyselevät ihmisten asioita toisten asiakkaitten kuullessa. Niin ettei jää epäselväksi miksi kyseinen asiakas on sinne mennyt asioimaan. Saatika nämät työntekijät jopa lupaa ja ohjeistaa sellaisia asioita, joita ei sitten kuitenkaan myönnetä esim. toimeentulotukihakemuksessa!

Siinä talossa palvelu on mennyt alaspäin ja roimasti. Viimeksi kun kävin ei edes wc päässyt, ei edes lapsi. Vedottiin turvallisuuteen. Olisi pitänyt lähteä kesken jonotusta muualle ja lapsi jolla on rakon kanssa ongelmia.

Oma soppansa on kalevalla. Kun asiasta kirjoittaa tänne oikeasti miten menee. Jätetään kirjoitukset julkaisematta, valitaan ne jotka heitä mielyttää. Tämä on niin monta kertaa nähty. Ei haluta kirjoittaa oikeista asioista, jotka ei pönkitä lehden imagoa. Jos oikeasti kalevaa kiinostaa, niin tervemenoa sinne kelan toimistoon istumaan päiväksi ja kirjoittamaan oikeasti miten ne asiat menee siellä.
Silloin saadaan enemmän aikaan, kun totuus tulee esille ja kelan vastuutta aletaan kaivaa esille. Ettei ihmisten asiat kuulu toisille asiakkaille. Jota se on ollut siitä asti kun kela alkoi hoitaa perustoimeentulotuki asiaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laittomasti tehty vaikka mitä, pompotettu edes taakse, kun ei uskalla osa paikoista ottaa sinusta vastuuta. Liitot ja sun muut järjestöt kerää kyllä rahat, mutta minne kerää. Ei minua kiinnosta enää pätkääkään tehdä töitä, maassa jossa ei saa mitään turvaa enää, ei edes niistä paikoista johon olet tunkenut joka kuukausi rahaa. Sääli. Ei kalevaa kiinnosta edes kirjoittaa miten minua on kohdeltu. Kun juuri sain työsuojelusta päätöksen, jossa kaikki syyt joita työnantaja minun potkimisesta ulos väitti. Kaikki katsottiin minun hyväksi, ei kiinostanut liittoa vieläkään. Mutta kyllä kaleva iloisesti kirjoittaa tästä isosta firmasta vähän väliä. Mutta sieltä firmasta on potkittu juuri 2v sisällä 3ihmistä ulos törkeästi ja omalla kohdalla vielä uskomattomilla valheilla. Mutta onneksi tämä firma välittää sentään eläimistä, mutta ei ihmisistä. Kalevaan ollut yhteydessä, mutta miten luulette ihmiset asian menneen ? Pitää tämäkin kopioida, kun tuskin julkaistaan. Julkaisen omilla kanavilla. ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Verkosta voi varata myös puhelinajan, jolloin esimerkiksi vanhusten ei tarvitse kulkea pitkää matkaa palvelupisteeseen Kela-asioiden vuoksi." Minun tuntemilla vanhuksilla (80 vuotiaasta ylöspäin) ei ole tietämyskonetta, ATK-verkkoa , eikä hipaisupuhelimia, tietotaidosta puhumattakaan eli täytyy tulla ensin varaamaan puhelinaika odotusaulan asiakaspäätteeltä, ehkä onnistuu opastettaessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (50)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä maan eteläosassa. Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä maan keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä- ja Keski-Lapissa.

Metsäpalovaroitus päättyy tänään klo 6 seuraavissa Lapin kunnissa: Ylitornio, Pello, Pelkosenniemi, Savukoski, Inari ja Utsjoki. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Tervola, Rovaniemi, Kemijärvi, Salla ja Muonio.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

329 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työttömät sylkykuppina

Ensinnäkään, tämä ei pidä paikkaansa. Ei ole ketään jotka "aina" saa töitä, eikä ketään jotka eivät "koskaan" saa töitä,... Lue lisää...
Väsynyt

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image