Oulu

Mainos

Vesitason ilmakuljetus Jäälistä Ahmosuon kentälle ihmetytti - mys­tee­ri­kop­te­ri ei ollut Juha Sipilänkin käytössä ollut Eurocopter

Vesitaso ja helikopteri pääsivät maahan Ahmosuon harrastekentälle Oulussa sunnuntaina kello 13 jälkeen. Kuva aluetta kuvaavan nettikameran taltioima. KUVA: Ahmosuon lennokkikerhon kuvaa
Oulu 3.12.2017 13:23 | Päivitetty 3.12.2017 21:05
Eija Mikkonen, Antti Pasanen
Helikopteri kuljetti Jäälin taivaalla pientä vesitasoa.

Vesitason hinaaminen helikopterilla ihmetytti Oulun Jäälissä sunnuntaina puolen päivän aikaan.

Simo Nousiainen lähetti kuvan erikoisen näköisestä tapauksesta, jossa helikopteri kuljetti ilmeisesti ultrakevyttä vesitasolentokonetta ilmassa järeän nostoliinan varassa.

– Piti hieraista silmiä, kun näin sen. Se lensi asutusalueen yli. En tiedä mistä asiassa on kyse, mutta vähän kyseenalaiselta tuntuu, Nousiainen sanoo.

Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksella, Oulun poliisilla tai Oulun Ilmailukerholla ei ole tietoa hinauksesta. 

Finavian mediapalvelusta puolestaan kerrotaan, ettei asiasta ole tietoa lennonjohdollakaan.

– Helikopterit käyttävät sellaista lentokorkeutta, ettei siitä tarvitse ilmoittaa, viestinnän asiantuntija Kirsi Luhta sanoo.

Illalla selvisi ainakin se, että vesitaso vietiin Oulun alueella olevalle Ahmosuon pienelle harrasteilmailukentälle. Vesitason tulo alas ja kopterinkin laskeutuminen näkyvät kenttää kuvaavan nettikameran kuvissa kello 13 aikaan.

Automaattista kameraa ylläpitää Ahmosuon lennokkikerho.

Kalevan toimitukseen tuli sunnuntain aikana muutamia vinkkejä siitä, kenen kopteri mahdollisesti olisi ollut kuljetuspuuhissa.

Ohjaajan paikalle istutettiin arveluissa muun muassa Deko-Talon johtoon kuuluvaa Kimmo Kurkelaa, jolla on ollut yhteisomistuksessa pääministeri Juha Sipilän ja liikemies Juha Hulkon kanssa Eurocopter EC120 -helikopteri.

Kurkela kertoi Kalevalle viettäneensä pyhäpäivää kuitenkin tiukasti maan kamaralla.

Kurkelan mukaan Eurocopterissa on myös toisenlainen väritys kuin kuvissa näkyvässä kopterissa.

– Se on puna-sini-valkoinen, ei tumma.

Jäälin helikopteri myös näyttää yksityiskohdiltaan selvästi erilaiselta ja kevytrakenteisemmalta kuin Eurocopter EC120.

Monet yksityiskohdat kuvissa näkyvässä kopterissa sopivat esimerkiksi amerikkalaisvalmisteiseen MD500-helikopteriin, jonka versioita on käytössä myös puolustusvoimilla. Malli on kehitetty paljon maailmalla käytetystä Hughes 500 -kopterista.

Tiedätkö sinä kyseisestä ilmahinauksesta? Kerro se meille sähköpostilla verkkotoimitus@kaleva.fi tai puhelimitse 044 799 5797.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (110)

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla vähän faktoja tämän kommentin taustalta. Lähinnä sen vuoksi, että kyseisellä kopterilla suoritetaan mm. linjasahauksia, mastojen kasauksia ja muita nostotöitä ihan luvanvaraisesti. Eli tuo kuljettava kopterin on hyvinkin asiallinen tuohon touhuun. Tuo kuljetettava ultrakevyt lentokonekaan kun ei paina varmaan kun n. 400 kg. Ai niin, mutta mitään faktoja tuon kommententin taustalla ei taida ollakaan, vaan pelkkää mutua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin no, kyseessähän on MD 500 kopteri, jonka maksimi ulkopuolinen kuorma on 600kg ja kuljetettavan ultrakevyen lentokoneen maksimi lentoonlähtöpainokin on vaan 495kg, joten tyhjänä tuo ei paina varmaan kun alle 400kg. Eli kyllä tuo kuljettava kopteri on vähintäänkin asiallinen tuohon touhuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No miten se petteri poro sitten jääliin voi tulla jos siellä ei ole sallittua ilmakuljetus. Tarkoitin siis yhdistelmää jouluaattona eli joulupukkia ja rekiä. Nehän ei oo lahjat edes kiinni!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokone on normaali kellukekone, ei mikään ultrakevyt,
toisekseen mikä tuossa on vaarallista ja luvatonta, ei mikään.

Kamalaa tyhjänpäiväistä rahvaan höpötystä :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokone näyttää olevan ultrakevyt Ikarus 42B varustettuna kellukkeilla. Painoa reilut 300 kg.

Pieni helikopteri ei ehkä jaksaisi nostaa normaalia kellukekonetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi on kummallinen maa... tavallisen kansalaisen tekemään parin sadan metrin rekisteröimättömän auton siirtoon hinaamalla pitää olla kaikki luvat ja vakuutukset hommattuna. Mutta kun rahamiehet liikuttelevat yleistä vaaraa aiheuttaen lentokonetta asutusten yläpuolella niin kenellekään ei muka tarvitse ilmoittaa. Kyllä tällaisesta pitäisi minimissään olla lennonvalvonnan lupa (suunnitelma reitistä ja ajasta ym), samoin pelastuslaitokselle ja poliisille ilmoitus. Olikohan vakuutusturva millä mallilla? Pahimmillaan voi aiheuttaa kymmenien ihmisten kuoleman (putoaminen asuntoon, jäähallin päälle , täyden linja-auton päälle tms) j. En kannat byrokratiaa missään nimessä mutta asioiden suhteet pitäisi kyllä ymmärtää ja tässä tapauksessa riskit on aikamoiset

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

E
Minusta se on luonnollisempaa että lentoalukset on taivaalla kuin että ne olisivat maassa. Autot on maassa ja ne ne jotka ei ole lentämässä. Ja kalat vedessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokone ei liitänyt siipiensä varassa helikopterin perässä. Jos niin olisi tapahtunut, kyseessä olisi ollut ilmahinaus.

Mitä ihmeen outoa tapauksessa nyt sitten oli. Lentokone vain kuljetettiin hhelikopterilla paikasta A paikkaan B.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (110)
Mainos
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

132 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Jos annat jotain, ole valmis myös vastaamaan kuljetuksesta

Jos tavaran saa ilmaiseksi, niin eikö ole kuitenkin kohtuullista ettei lahjoittajan tarvitse sitä omin kustannuksin läht... Lue lisää...
Dick Nordic

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.12.

Naapurit

18.12.

Fingerpori

18.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image