Oulu

Mainos

Venäläiset vieraat haltioissaan oululaisesta tal­vi­pyö­räi­ly­kult­tuu­ris­ta, Pietarissa ei ole vielä edes pyöräteitä

Joukko venäläisiä kunnallis- ja pyöräilyalan ihmisiä tutustuu tällä viikolla talvipyöräilyyn Oulussa. Tiistaina vieraat ajelivat muun muassa Madetojan raitin alikulussa oppaana toimivan Pekka Tahkolan johdolla. KUVA: Pohjanheimo Maiju
Oulu 1.3.2017 6:15
Antti Ervasti

Kahdeksan venäläistä vierasta ajelee tällä viikolla pitkin Oulun pyöräteitä ja tutustuu talvipyöräilykaupungin ihmeisiin. Pietarissa, josta osa vieraista tulee, ollaan vasta suunnittelemassa reittejä kaupunkipyöräilylle. Joukossa on myös Petroskoista tulevia.

– Enpä ole ennen tällaista kokemusta saanut pyöräilystä. Meillä Karjalassa on samanlainen ilmasto, mutta ei meillä ole tällaista pyöräilykulttuuria. Kotikaupungissani Petroskoissa on julkista pyörätietä kaksi kilometriä, sanoo petroskoilaisen pyöräilyjärjestön jäsen Anastasia Nerovnaya.

Pyörälenkillä oleva porukka hörähtää nauramaan kuullessaan, että Oulussa vastaava luku on 850 kilometriä.

Pietarilainen Stanislav Ivanov työskentelee kaupungin hallinnossa ja vastaa pyöräilyn ja sen kunnallistekniikan kehittämisestä. Hän arvioi, että Pietarissa talvisin pyöräilee vähän päälle nolla prosenttia väestöstä, kun Oulussa vastaava osuus on seitsemän.

– Mutta mahdollisuudet kehittää sitä ovat valtaisat, koska ilmasto on parempi kuin esimerkiksi täällä, väkeä on paljon ja aluekin on laaja, Ivanov sanoo.

Vieraat ovat tulleet Ouluun, koska Pietariin ollaan paraikaa suunnittelemassa ensimmäisiä kunnon pyöräteitä.

– Siellä on nyt kova tohina päällä, ja senkin takia he ovat tulleet nyt tänne. Eräskin kertoi, että hän on unelmoinut kolme vuotta päästä käymään Oulussa tutustumassa talvipyöräilyn ihmemaahan, kertoo pyöräilykoordinaattori Pekka Tahkola vierailun isäntänä toimivasta oululaisesta Navico Oy:stä.

Lue lisää 01.03.2017 Kalevasta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (27)

Ei valoja? Jospa noita pyöriä ei käytetä valoisana aikana. Ahistaa tuo kielteinen suhtautuminen kaikkeen ja epäkohtien osoittelu. Jos muunmaalaiset ovat tutustumassa suomalaiseen/oululaiseen pyörätieverkostoon niin ei heille pidä opettaa pyörällä liikkumista. He saavat omassa maassaan kehittää ihan omanlaisensa pyöräilykulttuurin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaisen pyöräilyn paras fiilis syntyy keskustan ulkopuolella. Moni kommentoija tuskin edes harrastaa pyöräilyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti pyöräilyyn kuitenkin ihan hyvin suhtaudutaan Oulussakin, jos saivartelu keskittyy seurueen käyttämään tilaan alikulkutunnelissa. Joka on muuten vähän päälle 50% leveydestä. Hienoa että talvipyöräilyn osaamista viedään muuallekin. Ihan ensin se osaaminen pitäisi vielä saada jaettua maan rajojen sisäpuolella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On totta että lakia, kaikissa sen muodoissaan opetetaan koluissa liian vähän, vaikka sen osaamista vaaditaankin kansalaisilta. Tieliikennelaki ei ole tässä poikkeus. Lain tuntemuksen puute paistaa myös useissa kommenteissa, sillä kypärähän ei ole pakollinen, vaan ainoastaan suositus. Kevyen liikenteen väylillä ja pyöräteillä ei ole kaistamerkintöjä, eikä laissa ole mainintaa vierekkäin pyöräilemisestä tai vierekkäin kävelemisestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä Oulun kannattaisi hakea Euroopan talvipyöräilykulttuuripääkaupungiksi. Kulttuuripääkaupungiksi eivät näytöt taida oikein riittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja meillä valitetaan jos on vielä 7.00 2 senttiä lunta pyörätiellä yms... sama se on terveydenhuollossa. Valitetaan kun joutuu jonottamaan muutaman minuutin. Menkääpä valittajat rajan taakse kokeilemaan millaista ihanaa se siellä on. Toisaalta ei ole mistä valittaa kun ei ole pyöräteitä ollenkaan....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Talvipyöräilukulttuuri, hieno sana käytännön sanelemalle pakolle. Väitän että 90% talvipyöräilijöistä ei pyöräile huvikseen vapaaehtoisesti vaan koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole, joko sen vuoksi että ei osaa / pysty ajamaan autoa tai on yksinkertaisesti niin köyhä ettei ole varaa autoon eikä edes bussilippuun

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa Oulu! Pietarissa todella riittää kaupunkia, johon rakentaa pyöräteitä. Toivottavasti myös Oulu saa osansa urakoista..?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrotaanko tosiaan ihan avoimesti ja rehellisesti miten oululainen pyöräilykulttuuri toimii. Kuinka monta kertaa ylivalpas autoilija on säästänyt sekopäisen pyöräilijän vähintään sairaalareissulta. Itse voin luetella ainakin kymmenen tapausta. Itsekin pyöräilen ja kannatan pyöräilyä, mutta ei ole toistaiseksi tullut töppäiltyä kohtalokkaasti.
Venäjällä varmaan kaasujalka ei nouse herkästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrotaanko rehellisesti myös oululaisesta autoilukulttuurista. Esimerkiksi Kajaanintie on aika hyvä paikka. Keskisormet heiluu ja kaasu tintataan pohjaan uhmakkaasti kun jalankulkija astuu suojatielle. Tosin ei eroa varmaan hirveästi venäläisestä autoilukulttuurista...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululainen autoilukulttuuri on hullunkurista. Muutama kuukausi sitten poljin joskus kuuden aikaan aamulla pyörällä keskustan läpi. Ydinkeskustan alueella näin liikenteessä kolme autoa. Niistä kaksi ajoi kylmästi päin punaisia vähääkään hidastamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei lasketa, eihän. Eli mitä järkeä pyöräilijän tai jalankulkijan on öykkäröidä tai olla oikeassa. Koko jutun pointti on aivan muualla ja itse ainakin heikonpana yritän varoa ja liikkua normaalisti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikennesäännöt unohdettu opettaa niinkuin suomalaisillekin , sakon paikka . olen kysynyt rinnakkain ajavilta ajatteko autoillannekin rinnakkain tällinen porukka kun tulee vastaan eivät osaa väistää vastaan tulijaa . pyöräilijää kävelijää vanhaa tai nuorta .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö yhdelläkään ole kypärää päässään? Liikenneturvallisuus, myös pyöräillessä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko tien leveydeltä tietysti, monta rinnakkain. Kun opettelee pyöräilykulttuuria kanattaa aloittaa liikennesäänöitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Missä talvipyöräilijöiden kypärät. Vaikka kysessä ovat venäläiset kyllä heille pitää opettaa kypärän käyttö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En tunne venäjän lainsäädäntöä tarpeeksi hyvin kommentoidakseni tätä väitettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (27)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.11.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image