Oulu

Mainos

Tekniset ongelmat vii­väs­tyt­ti­vät Oulun si­sään­tu­lo­väy­lien ka­me­ra­val­von­taa – "Pelkkä tolppien läsnäolo toimii en­nal­taeh­käi­se­väs­ti"

Yksi tolpista on Kajaanintien ja Ratakadun risteyksessä. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 3.1.2018 6:13
Susanna Kemppainen

Oulun kaupungin sisääntuloväylille on asennettu uusia valvontatolppia, joissa on ollut tarkoitus kierrättää nopeusrajoitusten ja punaisten liikennevalojen noudattamista valvovia automaattisia kameroita. Ne oli määrä ottaa käyttöön kesän ja alkusyksyn aikana.

Onko risteyskameravalvonta laajentunut aiotulla tavalla, Oulun poliisilaitoksen liikenneyksikön johtaja, komisario Pasi Rissanen?

Kyllä, mutta hieman aiottua myöhemmin. Saimme uudet tolpat ja kamerat käyttöön marraskuun loppupuolella. Viivästys johtuu siitä, että kameroita tolppiin vietäessä ilmeni teknisiä ongelmia. 

Missä uudet tolpat sijaitsevat?

Viimeisimmät tolpat asennettiin Kainuuntien ja Poikkimaantien risteykseen, missä on tolpat sekä Oulun että Kajaanin suuntaan. Lisäksi Kainuuntien ja Oulunlahdentien risteyksessä on tolpat sekä Oulun että Kajaanin suuntaan.

Montako kameraa niissä kierrätetään?

Emme kerro sitä, jotta järjestelmän ennalta estävä vaikutus ei karisisi. Jo pelkkä tolppien läsnäolo toimii ennaltaehkäisevästi vaikka kaikki tietävät, että joka tolpassa ei ole kameraa. Pelkät tolpatkin lisäävät liikenneturvallisuutta. Valvonta perustuu nimenomaan siihen, että ihminen ei tiedä, missä ja milloin valvontaa tapahtuu.

Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein, miten tiheään Oulun kaupungin alueen kamerat ovat räpsyneet?

Kuvissa oli noin puolen vuoden tauko, sillä maahan asennettujen silmukoiden paikkaa piti paikoitellen vaihtaa ja kameroita piti huoltaa. Uusia tolppia ei voitu ottaa käyttöön, kun liikennemerkit eivät olleet kohdallaan. Esimerkiksi Kainuuntieltä puuttui automaattivalvonnasta kertova liikennemerkki. Se pitää olla silloin, kun alueella on kiinteä valvontapiste. Ilman sitä tolppia ei voi käyttää.

Nyt tekniset ongelmat on ilmeisesti selätetty. Miten tiheään kuvia tulee?

4. joulukuuta lähtien Limingantien ja Kallisentien risteyksessä oli kamera. Sen 16. joulukuuta mennessä ottamien kuvien perusteella lähetettiin 529 rikettä eli rikesakkoa tai kirjallista huomautusta. Keskimäärin niitä oli siis 40 päivässä. Lisäksi yhteensä 57 tapauksessa jaettiin ankarampia, tuloihin perustuvia päiväsakkoja punaisen liikennevalon noudattamatta jättämisestä.

Onko se paljon vai vähän?

Risteyksen liikennemäärään nähden luvut ovat varsin pieniä. Esimerkiksi kehä 3:lla sijaitseva kameran kuvien perusteella saatetaan jakaa 300 rikettä päivässä.

Montako kuvaa kamera ottaa ajajasta?

Kaksi. Yhden kuvan risteyksen kohdalla ja toisen kuvan hivenen lähempää kamera.

Liikenneturvallisuuskeskus on valmis kertomaan kameroiden sijainnin. Eikö se syö valvonnan tehoa?

Kyllä ja ei. Valvontamme tavoite ei ole runsas sakko- tai huomautusmäärä vaan ylinopeuksien lasku ja liikenneturvallisuuden paraneminen. Kun ilmoitamme missä kamerat ovat, se vaikuttaa kuljettajien käyttäytymiseen ylinopeuksia hillitsevästi. Toisaalta harva muistaa ajaessaan jollain valtatiellä, että mikä kameroista olikaan päällä.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (87)

Liikenneympyröitä pitäisi rakentaa lisää niin päästäisiin eroon päin punaisia ajavista autoilijoista.

Tuiran puolella oleva automaattisen liikennevalvonnan kyltti on lähes kilometrin päässä peltipoliisista. Olisiko tarkoituksella laitettu näin kauas että autoilijat ehtisivät unohtamaan peltipoliisin.

Oikeasti peltipoliisit pitäisi maalata kirkkaan oransilla ja laittaa peltipoliisin jalkaan valvottava nopeusrajoitus. Tämä voisi vähentää valtion sakkotuloja mutta se tarkoittaisi että useampi autoilija noudattaisi nopeusrajoitusta. Sehän on koko peltipoliisin tarkoituskin.

Valitettavasti suomalaiset poliitikot ovat niin sakkoahneita että tämä puskakyttäys jatkuu entiseen tapaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuiran puolella oleva automaattisen liikennevalvonnan kyltti on lähes kilometrin päässä peltipoliisista. Olisiko tarkoituksella laitettu näin kauas että autoilijat ehtisivät unohtamaan peltipoliisin.

kylttihän saa olla missä vaan sen tien osalla,ei siinä matkaa mitata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tolppakameroiden kanssa selviää hyvin yksinkertaisella keinolla: seuraa nopeusrajoituksia ja noudattaa niitä. Rajoituksista perillä oleminen on osa liikenteessä tarvittavaa tarkkaavaisuutta. Taas jos tolpassa välähtää, vika on pelkästään ratin ja selkänojan välissä. Sanon näin siitä huolimatta, että juuri äskettäin tuli kolmas rikesakko yhden vuoden sisällä ja pian perään viranomaiselta tieto, että kortti saattaa lähteä kuudeksi viikoksi rauhoittumaan. Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Eli minun syyni eikä kenenkään muun. Ainakin minun näyttää olevan syytä lisätä tarkkaavaisuuttani.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi että, kun on jaloa! Ethän voisi maksaa samalla muiden sakot? Minun mielestäni muutaman kilometrin ylitys, 3 kilometri/tunnissa tulee huomautus esimerkiksi 60-alueella, ei kuulosta kovin järkevältä. Pitäisi ottaa näitä isompia ylittäjiä ja ohittajia, joiden vuoksi nämä joulun kolaritkin taas saatiin aikaan. Aina on oltava raja, mutta muutaman kilometrin ylitystä ei ole järkevää seurata, jos ei ole autossa paikkatunnistetta, josta on puhuttu ja, joka voi olla tulossa jossakin vaiheessa. Sitten pystytään sanomaan heti jokaisen auton nopeudet ja missä ja milloin on ajettu ylinopeutta.

Liikenteessä on paljon tärkeämpääkin seurattavaa kuin muutaman kilometrin ylitys. Kuskin on paljon tärkeämpää seurata kokonaistilannetta ja katsella eteen ja taakse. Kokoaikainen mittariin tuijottaminen ei ole suotavaa ja ei kohota turvallisuutta ollenkaan, vaan vähentää sitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näkeehän nopeuden tuulilasi-näytöstä
ja myös liikennemerkki mikä alueella on rajoitus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän se auto halutessasi automaattisesti hoitaa nopeuden mikä tienkohdalla on kun siinä ajat eli ylinopeutta et voi ajaa. Siinä ei näyttöjä tarvitse seurata, kun huippu laatuautot hoitavat sen itse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen samaa mieltä siitä, että muutaman kilometrin - montako on muutama? - ylityksiin on täysin turha puuttua. Sillä ei turvallisuus parane. Mainitsemaasi jaloutta en puheenvuorollani tavoitellut, mutta tosiasiana pysyy, että itse minä ylinopeutta ajoin enkä siitä voi syyttää peltipoliisia sen paremmin kuin muitakaan. Nimimerkkisi on joka tapauksessa osuva: valppautta liikenteeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Valpautta ja turvallisuutta liikenteeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Venäjällä tämäkin asia on päin hanuria. Siellä useissa kaupungeissa vihreä valo vilkkuu noin 5 sekuntia ennen valon vaihtumista ja lisäksi valoihin on liitetty isot sekuntinäytöt, jotka kertovat milloin valo vaihtuu seuraavaksi. Kaikki mikä on Venäjältä on huonoa, koska tällä järjestelyllä valon vaihtuminen havaittaisiin ajoissa. Myös oululaiset ehtisivät liikkeelle lähtiessään kaivaa sen ykkösen silmään ennen valon vaihtumista uudelleen punaiseksi, mikä on putinismia.

Lain mukaan keltaisen valon pitäisi palaa 3 sekuntia ennen punaisen syttymistä. Vaan ei Oulussa - ei monessakaan valoristeyksessä. Siksi raskas liikenne yrittää varsinkin liukkaalla puskea risteävältä tieltä vihreillä ajavien kylkeen. Kamerat eivät poista vaaratilanteita, jotka johtuvat kuljettajien virheiden lisäksi huonosta teknologiasta ja virkamiesten älyn puutteesta. Sen sijaan kamerat vetävät huomion pois liikenteestä ja keventävät kukkaroa lähes satunnaisotannalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keltaisia päinkään ei saa ajaa.
siitä saa pienemmän sakon kuin punaista päin ajosta
tulee vain rikesakko,punaista päin ajoa tulee tulojen mukaan sakko.
Ja oikean lain mukaan korttikin pitäs ottaa pois eka kerrasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keltaisilla saa ajaa, jos ei ehdi turvallisesti pysäyttää. Sitä vartenhan se siellä on, muutenhan ei tarvittaisi kuin vihreä ja punainen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän me sieltä voida oppia ottaa, nyt ollaan EU:ssa ja niin länsimaisia niin länsimaisia kuin olla voi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne päälä olevat tolppakamerat on helppo syöttää tiettyihin navigaattoriohjelmistoihin.
On jopa sellaisia ohjelmistoja, joissa sen voi sitten jakaa muillekin saman ohjelmiston käyttäjille.
Eli tässä uutta oppia Dennis Pasternsteinille. Juuri tämä oli yksi syy, miksi hain työpaikkaa poliisin kameravalvontayksiköstä Malmilta, mutta sain vain tylyn vastauksen herralta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laittakaa kamerat kuusamontien ja vaalantienristeykseen. Raskasliikenne ei välitä pysähtyä punaisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa näyttää taksimiehet esimerkkiä kuinka vanhoilla vihreillä mennään reippaasti risteyksen läpi. Lapissa joku räjäytti kameratolpan, youtubessa löytyy videokin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä ne korkeat tolpat on, joissa on 360 kamera. Esimerkiksi Vanhan Kempeleentien ja Palokankaantien risteyksessä. Mitä niillä kuvataan ja mihin tarkoitukseen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paras ratkaisu olisi kevyt kännykkäkamera lasermittauksella jokaiseen aurauskeppiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (87)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Koillismaalla ja seuraavissa Lapin kunnissa: Posio, Kemijärvi, Salla, Sodankylä, Pelkosenniemi ja Savukoski lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi sunnuntaina aamupäivällä Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnissa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Merja Kyllönen ylivoimainen !

340 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

natovaalit

Paavon valinta johtaa YYA-sopimukseen. Lue lisää...
Muttas

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

20.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image