Oulu

Mainos

Tänä talvena 130 kilometriä Oulun seudun pyöräteitä on "te­ho­hoi­dos­sa" - väylien kuntoa valvoo 70 kun­nos­sa­pi­toa­gent­tia

Oululainen Pekka Tahkola pyöräilee kesät talvet työmatkansa ja kaikki mahdolliset muutkin reissut. Tahkola on yksi kunnossapitoagenteista. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 15.11.2017 6:10
Liisa Laine

Oululainen suunnittelija Pekka Tahkola on yksi reilusta 70 vapaaehtoisesta kunnossapitoagentista, jotka raportoivat talven aikana pyöräteiden liukkaudesta, sohjosta, lumesta tai muista hankaluuksista urakoitsijoille.

Raportointi koskee noin 130 kilometriä Oulun seudun kävely- ja pyöräteitä. Näillä reiteillä laatuvaatimukset ovat muita väyliä korkeammat.

Lokakuun alussa alkanut Oulun kaupungin, ely-keskuksen ja Kempeleen kunnan yhteinen projekti on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Ainutlaatuista on, että samassa urakassa on mukana kuntien ja valtion väyliä, ja siinä keskitytään yhtäjaksoiseen talvikunnossapitoon.

Tahkolan mukaan tavoite on, että muuttuviin keliolosuhteisiin reagoitaisiin nopeammin.

Hänen mielestään systeemi on jo nyt purrut: varsinkin iltaisin ja öisin ainakin urakassa mukana olevat pyörätiet ovat olleet paremmassa kunnossa.

Urakan laatua seuraavat Tahkolan kaltaiset aktiivipyöräilijät antavat sovelluksella viikoittain arvosanoja talvikunnossapidon tasosta. Väylien päivittäistä kuntoa valvovat kunnossapitoagenttien lisäksi myös viranomaiset. Urakoitsijakin on velvoitettu seuraamaan olosuhteita pyöräilemällä.

Urakkamallista on ollut kiinnostusta myös muilla kaupunkiseuduilla Suomessa ja ulkomailla, kertoo kunnossapitopäällikkö Kai Mäenpää.

Tarkoitus on, että käyttäjätkin voisivat seurata netistä reaaliaikaisesti Oulunliikenne.fi-sivustolla, milloin mikin väylä on aurattu, tasattu tai hiekoitettu.

Kunnossapitoagentit ”värvänneen” projektipäällikkö Timo Perälän mukaan tavoite on, että tärkeimmät pyörätiet eri kaupunginosien välillä olisivat aina kunnossa.

– Pitäisi pystyä luottamaan siihen, että pyörällä pääsee 24/7, kertoo Perälä.

Uudella systeemillä pyritään palauttamaan Oulun hiukan jo menetetty maine hyvänä talvipyöräilykaupunkina.

Talvien lauhtuminen ja hankalien kelien lisääntyminen ovat tehneet tehtävänsä. Pyöräilijät ovat tuskastuneet, ja esimerkiksi Oulun Nuorten Edustajisto vetosi syksyllä edellistalvia paremman kunnossapidon puolesta.

– Takavuosina kunnossapito oli huomattavasti helpompaa, kun lumi ja pakkaset tulivat marraskuussa ja polanne pysyi ydintalven yli. Kun siihen saatiin liukkaudenesto päälle, kitkat pysyivät hyvinä. Kun keväällä lauhtui, polanne otettiin pois. Se oli aika selkeäpiirteistä hommaa. Nyt on jopa tammi–helmikuussa välillä plussaa ja välillä miinusta. Olosuhteet ovat aika hankalia.

Yhtenä epäkohtana pyöräilijät ovat nostaneet esiin sen, ettei pyöräteitä ole vielä aurattu aamuisin töihin tai kouluun mennessä.

On epäilty, että autotiet on katsottu tärkeimmiksi. Nyt pitäisi olla toisin.

– Talvipyöräilyn helpottamiseksi pyörätiet aurataan nykyään ensimmäiseksi ennen autoteitä, toteaa Kai Mäenpää.

Pelkästään Oulun alueella pyöräteitä on noin 730 kilometriä, reilut neljä metriä jokaista asukasta kohti.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (64)

Kaleva voisi valita mieluummin kypäräpäisiä pyöräilijöitä kuvituksiin. Ihmetyttää, että pyöräilykaupungin keulakuvaksi haluava esiintyy kaikissa aihetta sivuavissa jutuissa ilman kypärää. Valintakysymys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laitoin autoilijana nelivedon jo vuosia sitten. Ei tarvitse olla keleistä ja tiestöstä niin kranttu. Eikä Pokkitörmän tilanteesta, onko sitä hoidettu vai ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haukiputaalla auraus sekä pyöräteillä että autoteillä on ollut todella heikkoa jo useamman vuoden. Olen ilmoittanut usein epäkohdista mutta sama jatkuu.. Aina kilpailutetaan halvempi ja huonompi tilalle.. Esteetön kulku pitäisi olla; aura jättää pienemmille teille isompaa tietä auratessa noin puolikin metrisen jäisen vallin josta ei pääse autolla yli saati pyörällä tai lastenvaunujen kanssa. Mistä kuljet?
Auto jäänyt siihen usein liki kiinni ja varmaan tekee hyvää rymäyttää vauhdilla yli.. Nyt koululaiset myöhästyvät koulusta kun tiet huonossa kunnossa, loskaa oli yhdestikin paljon. Autotie aurattiin ei pyöräteitä vierestä. Yhdessä useampi vanhenpi soittanut urakoitsijalle mutta ei tunnu ymmärtävän. Sanoo että vielä aikaisemmin kouluun. Pitäisi riittää parin km matkalle puolitoista tuntia.. Lapset pyöräilee normaali talvikelillä alle puoleen tuntiin hyvin. OULU KUULUISA PYÖRÄILYN KAUPUNKI?? Ei päde ainakaan Martinniemessä, entä muualla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo,pyörätiet aurataan arkena jo aamulla ,mutta kuka auraa jos sataa koko päivän ja pitäis lähteä illalla pyörällä töistä kotiin?viikonloppuisin ei toivoakaan aurauksista iltaisin, saati aamulla.Ja jos pyörätiet aurataan ensinmäisenä niin kohta tulee auraauto ja syytää kaiken vasta auratulle pyörätielle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voiko sepelin aiheuttamasta renkaan puhkeamisesta lähettää laskun tienpitäjälle täysimääräisenä? Siis uusi rengas töineen, matkakulut ja menetetty työaika!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun katsoo noita pyöräilijöitä,niin yksi on aina pyörällä menossa.
Useampi olisi ympäristön ja saasteiden kannalta parempi.
Varsinkin sähköpyörillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiimingissä kylällä hoidettu hienosti,mutta kiimingintienvarsi eri hoitajalla,kylvetty tappajasepeliä täyteen.Säästöjä,muttei pyörämiehille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väli väli väli vali Valitus, Oululaiset maailman kovimpia valittajia joka asiasta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt kannattaa toimittajan tarkistaa tuo lainausmerkkien käyttö. Ne eivät ole mitään "niinku"-merkkejä, vaan merkkejä lainauksesta. Tällöin myös lainauksen lähde pitää käydä ilmi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä ne ovat nämä kaupunkilaisten kustantamat punaisilla lavapakettiautoilla pyöräteitä suhhuuttelevat työntekijät? En ole koskaan nähnyt heidän nousevan autosta. Tarkkailevatko he myös tien kuntoa virka-ajan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisiköhän liikkua enemmän pihalla? tuollahan nuo tyhjentävät roskiksia ja pitävät pysäkkejä kunnossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaista, valtakunnallisestikkin kuuluisaa valittaja porukkaa täällä kommentoimassa. näille ei mikään riitä.
aluksi ajattelee että provojahan nämä on mut kun jatkuu aiheesta kun aiheesta kuukaudesta toiseen valittaminen...
voi hyvänen aika...

Pyörätie projekti hyvä esimerkki että kaupunki ottaa tosissaan huomioon pyöräilevät. Peukut

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tästä nyt ei ainakaan voi keksiä millään mitään negatiivista. Luin muutaman, eikä ollut mitään muuta kuin kielteistä juttua, mikä teitä vaivaa ihmiset!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, että lopultakin edes yritetään ja jopa hieman uudenlaisin keinoin. Hieno juttu tuo, että urakoitsijat velvotetaan tutkimaan tilannetta myös pyöräilemällä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikein hyvä pääseepä kunnolla pyöräileen. Vaikka olen kyllä kesät talvet pyöräillyt jo tähänkin mennessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (64)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.11.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image