Oulu

Pu­he­lin­nu­me­ron tiedustelu pu­he­lin­pal­ve­lus­ta saattaa käydä kalliiksi – iltaisin ja viikonloppuna hinta voi olla pari kymppiä

Oulu 17.4.2018 20:59
Esko Aho
KUVA: Marika Säkkinen

Yksi puhelinnumeron kysyminen puhelinpalvelusta saattaa enimmillään maksaa kuukauden liittymähinnan verran, mutta ainakaan tv-mainosten perusteella sitä ei kukaan voi tietää.

Kuluttaja-asiamiehelle ehdotetaan uusia keinoja toimialansa valvontaan.

Jotkut puhelinpalvelut voivat olla kuluttajalle yllättävän hintavia. Onneksi verkossa on nykyään ilmaisiakin vaihtoehtoja, joista voi hakea esimerkiksi tarvitsemansa puhelinnumeron.

Ellei tietokonetta ja verkkoyhteyttä syystä tai toisesta ole käytössä, voivat puhelinnumeroa etsiessä muistua mieleen televisiomainosten tarttuvat rallatukset, kuten ”020202” tai ”0100100 – sieltä löytyy kaikki”.

Mutta mistä nettiyhteydetön ihminen, vaikkapa vanhus, saisi tietää ennen palveluun soittamista, mitä se maksaa?

Hintoja ei esimerkiksi 020202-puhelun alussa kerrota ja saman palvelun televisiomainoksesta niitä ei tarkkasilmäisinkään ehdi lukemaan.

Fonectan 020202-palvelun johtaja Petri Tervevuori, televisiomainoksissanne palvelun hinnat vilahtavat parin sekunnin ajan pienellä tekstillä ruudun alareunassa. Asiakkaalle saattaa siis tulla yllätyksenä, että veloitatte 020202-palvelusta puhelun kestosta riippuen päiväsaikaan noin 3,75–17,53 euroa sekä iltaisin ja viikonloppuisin 4,53–20,94 euroa puhelulta. Maksimihinnan peritte jo kolmen minuutin puhelusta. Kuluttaja-asiamies ohjeisti teitä syksyllä 2015 ilmoittamaan hinnat mainonnassanne selkeästi. Miksi niitä on yhä mahdoton lukea tv-mainoksista?

– Noudatamme Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeita tasan tarkkaan. Meitä pyydettiin 2015 vahvistamaan, että ilmoitamme hinnan joko markkinoidessamme palvelua tai puhelun alussa. Vahvistimme virastolle, että ilmoitamme hinnan markkinoitaessa. Toimintamme on sen jälkeen ollut kaikkien yhdessä sovittujen sääntöjen mukaista.

Onko televisiomainoksessa hyvin pienellä tekstillä vilahtava hintatieto mielestänne riittävä?

– Kuluttajaviraston kanssa käymiemme keskustelujen perusteella kyllä. Jos palvelun hinta on itselle oleellinen, se kannattaa ilman muuta tarkistaa.

– Nettisivuillamme hinnat esitetään selkeästi ja meillä on ilmainen puhelinnumero, josta niitä voi kysyä.

Mistä netitön asiakas saa selville tämän palvelunumeron? Maksullisesta 020202-palvelustanneko?

– Mainonnassamme numero näkyy, samoin kotisivuillamme... Joka tapauksessa meillä on tyytyväisiä asiakkaita. Palvelumme perustuu siihen, että olemme käytettävissä 24/7. Vastausajat meillä ovat keskimäärin kaksi sekuntia. Tiedonhaun ammattilaisemme ovat aina auttamassa.

– Jatkuvasti paikalla olemisella, osaavalla henkilöstöllä ja parhailla tietokannoilla on tietysti hintansa. 020202 on tuoteperheemme premium-palvelu, joka auttaa nykyään monissa muissakin asioissa kuin puhelinnumeroissa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi, miksi virastonne ei puutu aktiivisemmin hintojen näennäiseen ilmoittamiseen tv-mainosten yhteydessä?

– Joitakin ilmoituksia meille on tästäkin asiasta tullut, mutta valitettavasti joudumme rajallisten voimavarojemme takia harjoittamaan ankaraa priorisointia sen suhteen, mihin voimme puuttua. Hintaa ei tietenkään saa ilmoittaa liian pienellä tai epäselvästi.

– Hintatieto on annettava joko puhelinnauhoitteella tai aina kun palvelua markkinoidaan, mediasta riippumatta. Puhelun alussa hintaa ei tarvitse kertoa, mutta palvelun markkinoinnissa se pitää silloin ilmoittaa selkeästi ja helposti havaittavalla tavalla.

Millaisiin toimenpiteisiin Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi ryhtyä epäkohtia havaittuaan?

– Tavallisesti lähetämme yritykselle sitoomuspyynnön, jossa pyydämme muuttamaan menettelyä. Yleensä yritykset toimivat pyyntömme mukaan. Kuluttaja-asiamies voi myös vakiintuneen rangaistuskäytännön ollessa kyseessä määrätä oman kiellon. Jos yritys vastustaa kieltoa, kuluttaja-asiamiehen on vietävä asia markkinaoikeuteen ja se on aina aikaa vievä prosessi.

– Vuosien ajan olemme vaatineet kuluttaja-asiamiehelle parempia valvontakeinoja. Viime viikolla oikeusministeriöstä tiedotettiin, että kuluttaja-asiamiehen keinovalikoimaa ryhdytään päivittämään nykyajan vaatimuksia vastaavaksi. Yksi hyvä uudistus voisi olla ns. seuraamusmaksun käyttöön ottaminen. Jotta lainsäädäntö olisi tehokasta, myös valvontaan pitää olla riittävät keinot.

Pikkuprintti ei käynyt vuonna 2015

”Hintatiedon ilmoittamisvelvollisuutta ei voida toteuttaa siten, että se täytetään muodollisesti esittämällä hinta televisiomainoksessa ruudun alareunassa tai ulkomainoksessa pienellä kirjasinkoolla ns. pikkuprinttinä... Markkinaoikeus ja korkein oikeus ovat useassa ratkaisussaan pitäneet sopimattomana sitä, että kuluttajan kannalta olennaisia tietoja on annettu markkinoinnissa pikkuprintillä.”

Lähde: Kuluttaja-asiamiehen ratkaisun perustelut 21.9.2015

MAINOS

Kommentoi

Mun numeroa ei löydy netistä eikä 020202
on salainen numero,ja osoitetiedot myös salaisia
ja auton tiedot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen vanhaan soitin aina numerotiedusteluun ja pyysin sieltä yhdistämään numeroon. Viime kuussa soitin YHDEN puhelun numerotiedusteluun, juurikin viikonloppuna ja ihmettelin kun puhelinlasku oli tuplaantunut. Kolmen minuutin puhelu numerotiedusteluun maksoi toden totta pari kymppiä! Järjetön hinta. En soita enää ikinä, numerot löytyvät älypuhelimella netistä ilmaiseksi. Ja kun jälkikäteen mietin, niin se nainen siellä numerotiedustelussa oli aivan ylivuotavan ystävällinen ja jutteli mukavia, siksipä se 3 minuuttia niin äkkiä menikin. HUOH!

Varokaa näitä koijareita!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näyttäisi siltä, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto lepsuilee pahan kerran. Sokea Reettakin näkee näistä pikkuprinteistä, miksi ne ovat pienellä. Fonectalta ei mikään vahinko, vaan ahneutta, Helpompi myydä kalliilla, kun ei kerro hintaa myydessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmettelen, että miksi soitellaan puhelinnumeroiden perään 020202 tai 0100100 😮

Netistähän kaikki löytyy ihan ilmatteeks.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No katsos, kun on vielä paljon sellaisia ihmisiä, esimerkiksi vanhuksia, joilla ei ole älypuhelinta, nettiä eikä enää edes puhelinluetteloa. Useimmilla on kuitenkin tv, jossa näitä mainoksia esitetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älypuhelimella onnistuu, mutta tuossa yhdessä juttutuvan keskustelussa selvisi, että älypuhelimen vastustajia on aika paljon. Ehkä se on mukavampi pitää mukanaan vanhaa nokian peruspuhelinta ja läppäriä niin pääsee nettiin tien päälläkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja esimerkiksi autolla ajaessa on helpompaa soittaa handsfreena kuin alkaa näpelöimään luurin näyttöä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Saksalaiset 1940 Oulussa

162 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Harmittaa ja ketuttaa kun meitä eläkeläisiä syyllistetään!

Kyllä meillä ikätoverit on nyt aika vähän nöyrtyä ja osoittaa kunnioitusta nyt työssäkäyviä kohtaan. He kuitenkin loppus... Lue lisää...
Vanha patu

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.4.

Naapurit

21.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image