Oulu

Pohjantiellä körötellään Oulujoen yli hitaasti vielä vuosia

Oulun kohdalla Pohjantiellä on totuteltu alennettuihin nopeusrajoituksiin. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 23.1.2018 11:28 | Päivitetty 23.1.2018 11:48
Kaleva

Oulujoen kohdalla hidastellaan Pohjantiellä vielä vuosien ajan. Siltatyömaan kohdalla alennetaan nopeusrajoituksia, vaikka sinänsä töiden aikanakin silloilla pidetään kaksi kaistaa auki molempiin suuntiin.

Oulujoen lähistöllä nopeusrajoituksia on alennettu nykyisten tietöiden vuoksi hitaimmillaan jopa 30 kilometriin tunnissa.

– Nykyiset nopeusrajoitukset liittyvät Hintan risteystien remontointiin, sanoo Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ylijohtaja Matti Räinä.

Räinän mukaan liittymäremontti etenee sinänsä ajallaan, vaikka siltatyö viivästyykin.

– Siinä katsotaan sitten, miten eritasorampit liitetään Pohjantiehen kun siltojen kolmansia kaistoja ei voida ottaa käyttöön. Joen yli ei päästä kolmella kaistalla ennen kuin siltatyöt on tehty, Räinä sanoo.

Räinän mukaan vuonna 1965 rakennettuja siltoja ei kannata yrittää vahvistaa vaan edessä on 2-3 vuotta kestävä projekti, jossa rakennetaan uudet sillat Pohjantielle Oulujoen yli. Alkuperäisen suunnitelman mukaan kolmikaistaisen sillan olisi pitänyt valmistua tänä syksynä.

– Rakennetaan uudet kunnon sillat, jotka kestävät seuraavat 50 vuotta.

Räinän mukaan siltojen rakentamisessa haastavin tilanne tulee ensimmäiseksi rakennettavan sillan töissä.

– Rakennustyömaan kohdalla on tietysti sitten alennettu nopeusrajoitus samalla tavalla kuin nyt Hintan risteystien kohdalla. Kaikissa tilanteissa Oulujoen yli pääsee kuitenkin Pohjantien silloilla kahta kaistaa pitkin molempiin suuntiin remontin aikana, Räinä sanoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (102)

Kun tulette työmaan kohdalle henkilöautoilla, niin älkää väkisin tunkeko väliin jos samaan aikaan siltaa lähtee ylittämään täysperävaunullinen yhdistelmä. Se vaatii hieman enemmän tilaa ja auton perä väkisin koukkaa toisen kaistan puolelta.
Säästytään turhilta peltivahingoilta ja isommilta ruuhkilta kun malttaisitte hieman.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älkää päästäkö oikealla ajavat niitä etuilijoita jotka änkeävät eteen vasemmalta kaistalta,kun ovat kuusamon liittymään menossa.
siihen ehtii aikaisemmin jo ryhmittyä, vaikka kaakuurissa jo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pengertie tuohonkin, niin pysyy kustannukset kohdillaan, eikä tarvitse pelätä kantavuuslaskelmien paikkaansapitävyyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eduskunnassa ei ole tullut mitään Oulun alueelle ja tämä on vaan yksi asia! Pistää vihaksi joka ministerillä on oma siltana viime vuosina tehty, mutta ei Oulussa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinäs huomaat, että ei tänne keskelle ei mitään kannata sijoittaa, kun ei ole kuin pelkkiä menoeriä näillä seuduilla.
Sijoitukset tehdään sinne, missä niillä on tarvetta, ei sinne missä ollaan vain pelkkä ja.
Mutta älä ole kateellinen, onhan meillä pääministerinä oulun alueen kurko joka laittaa oulun kuntoon. Vai miten se meni?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän jätetä siltojen rakentaminen ammattimiehille. Kommenteista päätellen sillanrakennuksen asiantuntijoita on lähes joka toinen. Jälkiviisaus on myös "ihana laji". Miten ihmeessä edelliset sillanrakentajat olisivat voineet ennakoida akselipainojen huomattavaa kasvua? No jälkiviisastelijat tietenkin vastaavat , että ennakoimalla muutokset ja varmuuskertoimilla. Myös vaatimukset kolmivuorotyönä rakennettavista silloista ovat täysin kohtuuttomia nykyisten liikennevirtojen aikana, samoin vertailut muiden maiden siltatyömaihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen Pohjantien sillan Oulujoen yli voisi korvata sellaisella täysmanuualisella itsepalvelulossi. Olisi paljon halvempi kuin uusi silta ja siihen loppuisi oululaisten päätön pujottelu moottoritiellä. Lisäksi ylipainoiset jättirekat todennäköisesti ymmärtäisivät kiertää muuta kautta ellei sitten uiminen joessa kiinnostaisi kuskia tai kokea miltä tuntuu yrittää kiskoa 104-tonnista jättirekkaa köydellä virtaavan joen yli. Paina sanalla yrittää.

Talvella siihen voisi yrittää jäädyttää vaikka jonkinlaisen jäätien.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moninaisten tekjöiden kokonaisseuraus. Päällimmäisenä pseudo-osaaminen, jota kuulutetaan tarpeettomissa palavereissa, joissa kukaan ei ymmärrä, mistä on kysymys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

30km/h on sopiva nopeus oululaisille moottoritiellä.
Nyt liikenne sujuu turvallisesti ja liittymäajokin onnistuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hophop ei kukaan työnantaja halua palkata työntekijöitä maksaa nääs voitot pittää maksimoida hilllotoöpasta pitää tulla iso ja korkea

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saapahan nopeuksia kauhistelevat nautiskella hitaista nopeuksista nyt oikein ajan kanssa.
Nauttikkaa nyt, olkaa hyvä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No tottahan nautin! Liikenne soljuu rauhallisesti ja turvallisesti eteenpäin. Ja kaaharit saavat uhmaikäänsä juuri oikeaa lääkettä, mitä seuraan ilolla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei Pohjantiellä ole kaahareita, vaan aivan liikaa teita ajotaidottomia hitaasti körötteleviä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos tehdään kolmessa vuorossa koneiden ääni kovaa lähellä asuvilla, ylittyy desibeli rajat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jahas joku insinööri tai diplomi-insinööri kämmännyt laskelmissa, tais olla sittenkin töplömi-insinööri asialla. Kylläkait tuo olisi pitänyt tietää ennen koko remppaa vai oliko kenties tietoinen valinta jättää kertomatta ja nyt alkaa ruinaan lisää rahaa hankkeeseen ja kariuttaa maaseudun rahat tällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (102)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kemijärvi, Salla, Kolari ja Pelkosenniemi. Ruohikkopalojen vaara on suuri seuraavissa Lapin kunnissa: Muonio, Kittilä, Sodankylä, Savukoski ja Enontekiö.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Mannerheim oli hieno mies

237 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Orpo näpäytti Rinnettä punakapinasta

Lahtari haikailee 100 vuotta vanhoja ihania lahtiaikoja, silloin sai lain nojalla hävittää väärinajattelijoita. Lue lisää...
Piti olla sovinto!

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.5.

Naapurit

25.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image