Oulu

Mainos

Pohjantie meluaa kovemmin kuin ikinä – tiemelua yritetään hillitä petraamalla melusuojausta

Arkistokuva. KUVA: Pekka Peura
Oulu 14.8.2017 6:14
Susanna Kemppainen

Ajoneuvojen aiheuttamaa meteliä valtatie 4:llä eli Pohjantiellä yritetään hillitä petraamalla melusuojausta.

Pohjantiellä on alkanut mittava remontti, jossa rakennetaan muun muassa kolmannet ajokaistat Oulujoen yli, uusia ramppeja ja kaistoja eritasoliittymiin, bussikaistoja ja uusi kevyen liikenteen silta joen ylle. Samassa yhteydessä uudistetaan myös tieosuuden melusuojausta.

Pohjantien varrelle rakennetaan uusia melukaiteita, meluseiniä ja meluvalleja, minkä lisäksi jo olemassaolevaa melusuojausta kohennetaan.

– Melusuojausta lisätään merkittävästi Kaakkurin ja Pateniemen rampin välillä 14 kilometrin matkalla, Liikenneviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä kuvailee.

Uudistusten jälkeen Pohjantien varrelta on tarkoitus löytyä 5,5 kilometrin matkalta meluvalleja. Ne ovat maamateriaalista tehtyjä valleja, joiden korkeus tien pinnasta tulee olemaan 4-6 metriä. Osa nykyisistä meluvalleista on tätä matalampia, joten niitä joudutaan korottamaan.

Tämän vuoksi osa meluvallien päälle kasvaneista puista joudutaan kaatamaan. Tätä on ryhdytty jo tekemään esimerkiksi Kaakkurissa.

Osaa nykyisistä meluvalleista puolestaan pidennetään tai muotoillaan uudelleen niin, että vallin tien puoleisesta reunasta tulee nykyistä korkeampi.

Meluvallien lisäksi tielle tulee betonista melukaidetta 5 kilometrin matkalle. Se on korkeudeltaan 1–2 metristä. Tällä haavaa melukaidetta löytyy tieosuudelta siltojen kohdalta.

Kolmansien ajokaistojen rakentamisen myötä Oulujoen kohdan melusuojausta korotetaan ja sinne tulee myös melukaiteita korkeampia, 3,5 metrisiä meluaitoja.

Meluaidan yläosa tulee olemaan läpinäkyvää lasia.

3,5 metriä korkeita pääsin betonisia meluaitoja tulee myös muihin kohtiin Nelostielle kaikkiaan 3,5 kilometrin matkalle.

Uutta on se, että Oulun keskustan kohdalle Pohjantielle pystytettävät meluaidat tulevat olemaan tietaidemeluaitoja. Niihin kiinnitetään Oulujoen suistosta kertova maisema, joka toteutetaan teräslevyillä ja valaistaan led-valaisimilla. Ympäristötalon julkisivusta tuttu corten-teräslevy ruostuu ajan myötä.

Melusuojauksesta on laadittu suunnitelma myös pidemmälle välille Kempele–Kello, mutta nyt alkaneessa kokonaisurakassa toteutetaan vain väli Kaakkuri–Pateniemi. Se on osa Oulusta Kemiin ulottuvaa valtatie 4:n perusparannushanketta.

Kaakkuri-Pateniemen välin uudistustyöt - noin 43 miljoonaa euroa - maksavat yhdessä valtio ja Oulun kaupunki. Urakka valmistuu vuonna 2019.

Päivittäin 55 000 ajoneuvoa vuorokaudessa

Pohjantien liikennemäärät nousevat vuosi vuodelta. Liikenneviraston mukaan vilkkaimmalla kohdalla eli Oulujoen siltojen yllä huristelee päivittäin noin 55 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, kun vielä kymmenen vuotta sitten luku oli noin 44 000 eli neljänneksen pienempi. Raskaan liikenteen suhteellinen osuus ajoneuvokannasta ei kuitenkaan ole noussut vaan se on päinvastoin hieman vähentynyt.

Liikennemäärien lisääntymisen ja yhä lähemmäs moottoritietä hivuttautuneen asutuksen vuoksi melutaso Pohjantiellä on nyt korkeimmillaan, sanoo Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksen tienpidon ja liikenteen ympäristövastaava Päivi Hautaniemi.

– Melu on lisääntynyt vuosien saatossa. Siitä tulee meille palautetta säännöllisesti. Ihmiset toivovat melusuojauksen lisäämistä.

 

Lue lisää 14.08.2017 Kalevasta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (51)

Hauskinta tässä on se, että uusien asuinalueiden kohdalle tehdään parannuksia melusuojaukseen, mutta vanhempien asuinalueiden kohdat jäävät jo valmiiksi puutteellisen melusuojauksen varaan.. Hienoa Oulu!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yläsiirtolassa on niin kova liikenne melu nykyään, ettei yläkerrassa tahdo pystyä nukkumaan varsinkaan kesäisin, kun ikkunaa joutuu pitämään auki .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Melu on aivan hirvittävä iltapäivän aikaan.Yhdessä vuodessa kasvanut merkittävästä.En tiedä muuta syytä kuin kasvaneet ajonopeudet.Automäärät ei selitä asiaa.Rekat ajaa reilua ylinopeutta ja näyttää siltä,että henkilautoilla ajetaan keskimäärin 120km/h.Ei meluvallit asiaa paranna

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pidä paikkaansa, ei ainakaan nopeudet ole kasvaneet, päin vastoin . Itse ajelen päivittäin pohjantiellä, ja kyllä nopeuksia hyvin noudatetaan !!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten rekalla ajetaan "reilua ylinopeutta" kun rekoissa on nopeudenrajoitin joka rajoittaa nopeuden max 87 km/h. Nii kerta.....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä missä on ihmisiä, on myös liikennettä ja sen tuomia ääniä. Käykää joskus isossa maailmassa, niin näette vähän enempi teitä, jotka eivät ole missään äänettömiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kääritään asfaltti rullalle ja muutetaan soratieksi, niin loppuu tiestä johtuva meluhaitta. Asun sellaisen tien lähellä, johon reilu vuosikymmen sitten korjauksen yhteydessä ajettiin rikkomattoman öljysoran päälle soraa, jossa oli lähes pään kokoisia kiviä ja jyräämisten ym. jälkeen päälle levitettiin öljysora. Nyt tie ei enää painu jänkien kohdalla, mutta liikenteen melu on kasvanut. Johtunee tien korjauksesta ainakin osittain.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko oikeasti niin,että enää ei tehdä kuin sutta ja sekundaa?Tunareitten maa .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lasi ei auta melusuojaukseen - ainakaan sisätiloissa. Toivottavasti motarilla paremmin. Sisällä ääni kimpoilee lasista tosi terävästi ympäristöön.
Toinen huomioni kiinnittyi tietaidemeluaitoihin. Nehän ne vasta edistävätkin kuskin huomion pitämistä ajamisessa! Voi äitien päivä... Kolikoli vain, kun ihaillaan vauhdissa taidetta. Onko järkeä ja onko hyvä paikka taiteelle??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän vaan ole sama tunari meluaitoja tekemässä kuin Iijoen sillalla Pudasjärvellä?
Jutusta ei käy kunnolla ilmi, aiotaanko jokinäkymä peittää betonilla ja vain taivasta näkyisi lasin läpi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa, kun yösydännä klo 1-2 välillä äänekkäät moottoripyörät karjuu Pohjantiellä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Melua oli jo v. 1969, kun alokkaana nukkui kerrossängyn ylpetillä Intiön kasarmilla vaikka se ei ollutkaan lähinnä moottoritoetä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poikkimaantien sillan meluvallit tai betoniesteen ovat aivan järkyttävän näköisiä kun ylittää sillan. Maisema pilalla, juuri mitään muuta ei näy kun betonia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onpas hienoa kehitystä tänne pohjoiseenkin. Etelässähän näitä on ollutkin jo hetken aikaa. Hienoa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä etelässä asuu myös ihmisiä, ei oulun muutamalle harvahapsulle kannata mitään rakentaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pudotetaan nopeus 70 km tunnissa jopahan hiljenee nykyään siellä ajetaan 100-140 km.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei nopeus liikennemerkeillä laske. Nytkin 80kmh alueelle tultaessa vauhti ei suurimmalla osalla hiljene yhtään

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensin toteat, että ei nopeus liikennemerkilla laske ja heti perään toteat, että 80kmh alueelle tultaessa vauhti ei suurimmalla osalla hiljene yhtään.
Eli kumoat oman väitteesi tuossa kommentissa, kun kuitenkin mielestäsi osa autoilijoista kunnioittaa nopeusrajoitusta.
Mitä oikein yritit kommentillasi nyt tarkoittaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (51)
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa länsituuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ossin tarina

127 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Oulun autio keskusta

On järkyttävää, kuinka joku ARINA on saanut päättää koko Oulun kaupungin keskustan ilmeestä ja samalla kaupungin kauppa... Lue lisää...
Euroopan matkaaja

Jari ja sarjakuvat

Jari

14.10.

Naapurit

17.10.

Fingerpori

17.10.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image