Oulu

Mainos

Paras visio Kai­jon­har­jus­ta tehtiin Espanjassa – ehdotuksessa isot py­sä­köin­ti­ken­tät korvataan kau­pun­ki­mai­sil­la kortteleilla

Havainnekuva Kaijonharjun suunnittelun voittaneesta ehdotuksesta. KUVA: Europan 14-suunnittelukilpailu
Oulu 1.12.2017 14:00 | Päivitetty 3.12.2017 14:12
Kaleva

Kaijonharjun keskukseen suunniteltiin uutta ilmettä nuorten arkkitehtien kansainvälisessä Europan 14 -kilpailussa.

Voittajaksi valikoitui espanjalaisen työryhmän ehdotus Kaljama, jonka tekivät Argimiro Macías, Paula Manzano, Curro Holguín ja Antonio Torres.

Tuomariston mukaan yksikään kilpailuehdotuksista ei pystynyt ratkaisemaan kaikkia Kaijonharjuun toivottuja osa-alueita.

Voittaneen suunnitelman perusperiaatetta kuvataan yksinkertaiseksi: valtavat negatiiviset pysäköintikentät yliopiston ympärillä korvataan kaupunkimaisilla kortteleilla.

– Kaljama ei ole valmis ehdotus vaan konsepti. Se on älykäs, elegantti ja joustava tapa ratkaista alueen tuleva kehitys arkkitehtoniset ja luonnonympäristön arvot säilyttäen ja samalla korjaten nykyisen ympäristön suuria puutteita, perusteluissa sanotaan.

Havainnekuvaa toiseksi tulleesta suunnitelmasta A tale of two lakes, jonka tekijöitä olivat espanjalaiset Francisco Blázquez ja Jose María Calvo Martínez-Aldama. KUVA: Europan 14-suunnittelukilpailu

Laaja arkkitehtuurikilpailu 

Europan 14 on joka toinen vuosi järjestettävä kansainvälinen suunnittelukilpailu alle 40-vuotiaille arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun ammattilaisille. Europan 14 järjestettiin samanaikaisesti 13 Euroopan maassa ja kohteita oli mukana 44. 

Suomesta suunnittelukohteina oli Kaijonharjun lisäksi Tornion ja Haaparannan keskustat yhdistävä alue rajan molemmin puolin sekä Helsingin Laajasalon kaupunkibulevardi.

Suomen kohteisiin jätetyistä 55 ehdotuksesta lähes 70 prosenttia tuli ulkomailta. Helsingissä ja Tornio-Haaparannassa voittajiksi ylsivät suomalaisten naisarkkitehtien muodostamat työryhmät.

 

Juttua korjattu 3.12. kello 14.10: Molemmat kuvat eivät ole voittajaehdotuksesta vaan toinen kuva on toiseksi tulleesta A tale of two lakes -ehdotuksesta.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (50)

Mistä näitä utopisteja oikein tulee, kun suunnittelun lähtökohta on aina se, ettei yksityisautoilua sallita. Todellisessa mailmassa oma auto on pitkien etäisyyksien maassa ainoa mahdollisuus liikkua jotenkin järkevästi. Olkoon se sitten millä tekniikalla tahansa toteutettu.
Kuvissa oli taaskin kaunis kesäpäivä, eikä vallitseva todellisuus, joka näkyy nytkin ikkunasta ja näkyy suurimman osan vuodesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En nyt noista kuvista ymmärrä, kumpi on oikeasti se espanjalaisten visio, joka voitaisiin "toteuttaa".

Ensimmäisessä kuvassa on vihreäpintainen kumpuileva pihamaasto ja talot parvekkeineen monikulmaisia, moneen suuntaan "kääntyileviä" profiililtaan, parvekkeineen kaikkineen. Epärealistinen näin pohjoisen keleihin. Miten tuolla muka esim. saataisiin isolla koneella tiet raavittua käyttökuntoon talvisin?

Toisessa kuvassa taas on oululaistyyppistä kuutiorakentamista pienine ikkunoinen ja tylsine ulkosivuineen. Neliö neliön vieressä vain asfalttipihaa ja muuten tasakattoinen tylsimys. Kumpi on oikea kilpailuidea, jota kehuttiin?

Ei silti, kyllähän sen kaikki tietävät, ettei sitä kauniimpaa versiota koskaan mistään kilpailusta toteuteta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ööö onkohan suunnittelijat koskaan ees käyneet oulussa, kaijossa siis.. Missä luonto? Joku paluu 70 luvulle, kolhooseja ja huh sentään. Toivottavadti ei toteudu.. Ois edes puulinnanmaa esimerkkinä ollu...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tonne suolle ei maanalaisia parkkiluolia voi tehä,ainakaan halvalla.Taitas olla kalliilpaa ku asunnot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuohan oli kuin kaukovainiolta otettu kuva, kauhee betoni punkkeri...ei herrajestas sentään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika karsean näköistä, jos noihin havainnekuviin voi luottaa. Kuin Tuiran betonislummia, 70-luvun arkkitehtuuria. Onkohan Espanjassa Back to 70's jokin uusi arkkitehtuurin muotisuuntaus?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jess. Minäkään en ole enää vuosiin käynyt tuttavilla kylässä, kun he asuvat niin urbaanissa ympäristössä, että autolla sinne ei ole mitään asiaa. Vaikka kuinka visioidaan tällaisia "humaaneja" ympäristöjä, totuus on ettei siellä kukaan tunne enää naapureitaankaan. Yksinäisyys lisääntyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järkevintä pysäköinti on suoraan kerrostalossa, ilman erillistä parkkitaloa. Kerrostaloon rakennetaan koko talon korkuinen pysäköintiosa, johon kuljetaan autohissillä. Pienet lapset, ostokset yms. kulkevat helposti auton ja kodin välillä kun ne ovat samassa tasossa. Autohissejä on käytetty jopa Oulussa pitkään, mutta vain toimistorakennuksissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäs siinä jos pysäköijät on valmiita maksamaan. Niiden pysäköintipaikkojen tilalla kun voisi olla asuntoja. Ja ainakaan toistaiseksi ei parkkipaikkojen rakennusoikeudesta makseta asunnon hintaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin. Poistetaan kaikki parkkipaikat taajamista niin kohta ei enää kellään ole autoa. Sehän se on autottomien ratkaisu ongelmaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mm. Op:n pankin yläkerrassa tälläkin hetkellä. Pyöräilijät, asioita selvittämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mihinkähän sitä henkilökunta ja opiskelijat laittavat autonsa, kun parkkipaikat viedään. Kaikki eivät voi käyttää julkisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo rakennukset näyttävät ihan samalta kuin kaikki ne 50-60 -luvuilla rakennetut kulahtaneet ostarit...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ulkoistamista,,,Rantsila tuo terkkarin Ouluun(jos tuo) ,Epsanja hoitaa Kaijonharjun, hävetkää oululaiset päättäjät, vaalit on tulossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä että joku muukin suunnittelee kuin nämä oulun koulun laatikkonikkarit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (50)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi iltapäivällä maan pohjoisosassa jäätävän vesisateen, lumipyryn ja sään lauhtumisen vuoksi. Ajokeli on huono Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

128 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Jos annat jotain, ole valmis myös vastaamaan kuljetuksesta

Jaa että täysi palvelu tavaran lisäksi? Taidat höpötellä provo- mielessä. Lue lisää...
En mee lankaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.12.

Naapurit

18.12.

Fingerpori

18.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image