Oulu

Pak­ka­huo­neen­ka­dus­ta tulee uusi pyöräkatu – työt on tarkoitus aloittaa toukokuussa

Pakkahuoneenkadun pyöräkadusta tulee kuuden korttelin mittainen. Arkistokuva. KUVA: Peura Pekka
Oulu 13.3.2018 20:53
Kari Sankala

Pakkahuoneenkadusta tulee Oulun ydinkeskustaan itä-länsisuuntainen pyöräkatu Uudenkadun ja Torinrannan väliseltä osuudelta.

Oulun yhdyskuntalautakunta päätti asettaa Pakkahuoneenkadun katusuunnitelman julkisesti nähtäville.

Tavoitteena on, että katutöihin päästään jo toukokuun aikana. Töitä aiotaan tehdä kesän aikana kahdessa vuorossa, jotta töiden aikainen haitta jää mahdollisimman lyhyeksi.

Pakkahuoneenkadun pyöräkatu tarkoittaa käytännössä kadun ajoradan kohdalle tehtävää punaisella asvaltilla päällystettyä kaistaa. Tuolla punaisella asvaltilla pyöräilijät voivat ajaa kahteen suuntaan huomioiden sen, että Suomessa on voimassa oikeanpuoleinen liikenne.

Pyöräreitin leveys on noin viisi metriä. Kadun reunoille varataan jalankulkualueet. Pyöräkatu palvelee näin ollen erityisesti jalankulkua ja pyöräilyä.

Autoliikenne kuten tontille ajo sekä huolto- ja saattoliikenne ja pelastusliikenne ovat sallittuja pyöräkaistoilla.

Pysäköintipaikat säilyvät Aleksanterinkadun ja Torikadun välillä

Torinrannan ja Rantakadun välillä pyöräkaista tulee nykyiselle jalankulun ja pyöräilyn alueelle Kaarlenväylän ja kauppatorin puoleisen pysäköintialueen väliin. Aleksanterinkadun ja Torikadun välisellä Pakkahuoneenkadulla säilyvät pysäköintipaikat. Niitä on suunnitelmassa 25 kappaletta.

Liikenteenohjaukseen on luvassa pyöräkadun edellyttämiä järjestelyjä.

Torikadun ja Kirkkokadun väliltä Pakkahuoneenkadun rakenteet peruskorjataan ja kadun päällyste ja valaistus uusitaan. Samoin katujaksolla menevät uusiksi vesijohto ja jätevesiviemärit. Katu saa myös hulevesiviemärin.

Katutöitä hyödynnetään lisäksi kaukolämmön ja sähköverkon sekä tietoliikenneyhteyksien uusimisena. Kaupunki on ollut yhteyksissä katuvarren kiinteistöihin tonttijohtojen uusimiseksi.

Muilta osin Pakkahuoneenkadun pyöräkatu rakennetaan pyöräkaduksi niin sanotusti pintatöinä.

Pakkahuoneenkadun muuttaminen pyöräkaduksi kuuluu Oulun seudun pyöräilyn pääreittisuunnitelma 2030:een.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (113)

Me kaupunkilaisena perheenä arvostamme että ajoradat muutetaan pyöräilykatuiksi.
Olemme viisi henkinen perhe ja kaikilla on polkupyörät. Harkitsemme myös hankkia sähköavusteiset polkupyörät liikkumiseemme. Kiitos että arvostatte meitä ympäri vuoden käyttäviä polokupyöräilijöitä.
Autot ovat liikaa keskustoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörätiet veks ja ajokaistat tilalle. Autojen hinnat alas, verot pois ja taksien hinnat alas. Se on toimiva malli. Miksi elämän pitää olla vaikeaa ja kärsimystä? Autolla on aina mukavampi liikkua kuin pyörällä. Naurettavaa väittää että tuolla lumisateessa ja loskassa auraamattomalla tiellä vääntäminen sen mankelin kanssa olisi jotenkin hyväksi. Se ei ole hyväksi kellekään. Kansantalouskin siitä kärsii kun taas on joku huijattu pois autoilun parista.

Suomessahan on totuttu hakkaamaan itseä katajanoksilla joten pitäähän sen elämän olla kallista ja vaikeaa, ei se muuten ole elämisen arvoinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä homma! Enemmän kävelykatuja pyöräkaistoja keskustaan. Ei tartte pörräillä vanhoilla löysillä diisseleillä ympyrää, maan alle parkkiin. Ilmanlaatuki paranee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräteillä saa kyllä kävellessä varoa klo 15-17. Pakko kattoo aina taakse, jos vähänkään jotain väistää. Ne pikellot on keksitty aikoja sitten. Stna ,jos joku ohjus ajaa mun selkään, ni alakaa tapahtuun!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kävele kevyen liikenteen väylällä pelkästään toisessa laidassa - mielellään oikealla puolen - niin pyöräilijät väistävät sinut aivan vaivatta. Jos konkoilet puolelta toiselle tai kipittelet suoraan keskellä, on kulkuasi vaikea ennakoida. Ja kyllä, se on jalankulkijallekin ihan hyvä periaate vilkaista taakseen jos "vähänkään jotain väistää", ja ylipäätään olla muista kulkijoista selvillä, ei siellä liikenteessä yksin olla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heh, tyypillistä Oulua. Onneksi Kempeleessä joka paikkaan pääsee autolla ja pyörällä, eikä tarvitse fasistisesti kieltää mitään kulkumuotoa. Riitaisat oululaiset saavat vapaasti tukkia ruman ja ahtaan kaupunkinsa autoilta - ei paljon haittaa, kun kaikki tarpeellinen ja enemmänkin löytyy kotikunnasta. Kempele vetää hyvillä palveluillaan ja viihtyisällä ympäristöllään nettoveronmaksajat slummiutuvasta Oulusta, ja turistitkin pysähtyvät mieluummin helposti saavutettavassa Pohjois-Suomen suurimmassa kauppakeskuksessa ja uudessa Areena-hotellissa kuin tukkoisessa ja turvattomassa Oulussa. Oikeasti, Kempele on kyllä ainoa vetovoimainen ja kasvava paikka Jyväskylän yläpuolisessa Suomessa ja tulee kasvamaan vielä taantuvan Oulun ohi muutamassa vuosikymmenessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Pyöräreitin leveys on noin viisi metriä". Miten tämä pitäisi ymmärtää. Viisi metriä on melko leveä baana kun pyörille riittäisi noin 2 metrin levyinen baana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

paitsi jos autot ajaa vieressä, silloin ei riitä edes 10 metriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

JALKAKÄYTÄVÄ ja KÄVELYKATU JALANKULKIJOILLE !
PYÖRÄILIJÄT AJORADAN REUNAAN !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jalankulkijat voisivat ensin opetella yksinkertaisimmatkin liikkumissäännöt yhdistetyillä teillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

NIINHÄN SIINÄ JUST SANOTAAN!!! Helsingissä on just tällaisia punaisella viivalla merkittyjä pyöräkaistoja, AUTOTIEN REUNOISSA!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

OULU ON karmea paikka.
Aikuiset ihmiset pyöräilevät jalkakäytävillä ja kävelykadulla, kun eivät jaksa kävellä mihinkään.
Pyörät pitäisi jättää ihan keskustan ulkopuolelle.
Jalkapäytävällä pienen tytön kanssa 2 kertaa melko läheltä tilanne, kun aikuinen on ajanut tuhatta ja sataa vierestä 2 cm päästä suhahtaen ohi.
PYÖRÄILY TULISI EHDOTTOMASTI KIELTÄÄ IHAN YDINKESKUSTAN ALUEELLA JALKAKÄYTÄVILLÄ JA KÄVELYKADULLA.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ja höpö höpö. Kaikille riittää tilaa. Kävelykadulla pyöräily on sallittua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun pyöräilijöillä ei ole minkäänlaista tuntemusta liikennemerkeistä eikä muistakaan säännöistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

saman verran kuin oululaisilla autoilijoilla ja jalankulkijoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Useimmilla pyöräilijöillä on autokoulu käytynä ja autokin, joten säännöt ja liikennemerkit on tiedossa. Monille ratin takana näyttää olevan kärkikolmion merkitys tuntematon, kun sen ohi ajetaan pysähtymättä, vaikka jalankulkijoita tai pyöräilijöitä on tulossa suojatielle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Loistavaa. Keskustassa (tai keskustan läpi) pyöräily on aina ollut hankalaa, ja tämä nyt ainakin osittain varmasti helpottaa tilannetta. En ymmärrä mikä hinku autoilijoilla on päästä ajamaan joka ikiselle kadunpätkälle? Että aina kun annetaan muillekin tilaa, niin täytyy olla valittamassa että nyt taas ei pääse autolla siitä tai tuosta. Siis kuinka laiskoja autoilijat oikein ovat, kun eivät jaksa painaa saastuttavaa kaasupoljintaan minuuttia pidempään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (113)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

197 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Uhkailulla ja kiristyksellä aikaansaadun kilpailukykysopimuksen kohtuuttomat lomarahaleikkaukset tuntuvat monen kukkaroissa!!

Ehkäpä me jotka maksemme kaiken, veroprosentti yli 40%, ollaan kyllästytty elättämään jos jonkin sortin joutilasta ja vä... Lue lisää...
Kapitalisti

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.6.

Naapurit

22.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image