Oulu

Mainos

Päätös Hailuodon sil­tayh­tey­des­tä puhuttaa

Sillan myötä lauttayhteys Hailuotoon painuisi unholaan. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 9.3.2012 | Päivitetty 9.3.2012
Kaleva

Viime viikolla Hailuodon kunnanvaltuustossa tehty päätös sillan rakentamista saareen puhuttaa Kaleva.fi:ssä.

Pohjoisen Ääni -blogissa omat näkemyksensä puolesta ja vastaan esittävät keskustan ex-ministeri Tytti Isohookana-Asunmaa ja vihreiden oululainen kansanedustaja Erkki Pulliainen.

Isohookana-Asunmaa toivoo kirjoituksessaan hailuotolaisia onnistavan viimein. Isohookana-Asunmaa kertaa 1980-luvulla sillan rakentamisesta käytyä tiukkaa kädenvääntöä, joka lopulta tyssäsi silloisen ympäristöministeri Matti Ahteen vetoomukseen luontoarvojen suojelemiseksi.

"Niihin on helppo vedota, mutta on muistettava, että luontoa ei voi säilöä. Se muuttuu koko ajan", Isohookana-Asunmaa kirjoittaa.

Isohookana-Asunmaa pelkää, että myös nyt luontoarvot menevät sillan pitkällä aikavälillä tuomien säästöjen edelle.

Pulliainen kritisoi omassa kirjoituksessaan Isohookana-Asunmaan luontoarvojen sivuuttamista.

"Hän ei näe saaren herkässä luonnossa ja siihen omaleimaisesti mukautuneessa agraarikulttuurimiljöössä mitään maininnan arvoista suojeltavaa."

Pulliainen puolustaa myös Ahteen aikanaan tekemää ratkaisua.

"Päinvastoin kuin ex-kulttuuriministeri annan erittäin suuren arvon Matti Ahteelle hänen työstään maamme ensimmäisenä ympäristöministerinä. Hänellä oli uskallusta vaikuttaa, ja se näkyy vieläkin. Isohookana-Asunmaan oma puolue ilmoitti jo keväällä 2007 tavoitteeksi ympäristöministeriön lakkauttamisen. Näin olisi ehkä käynytkin, jos vaalitulos vuosi sitten olisi suosinut keskustaa."

Sillan rakentamista käsitellään myös tulevan sunnuntain Kalevan Sunnuntai-liitteessä, jossa Hailuodossa asuva saksalainen taiteilija Antye Greie kertoo pelkäävänsä saaren tunnelman katoavan.

Tuhoaako silta mielestäsi koko saaren? Kerro oma mielipiteesi täällä.

MAINOS
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (59)

Te sillan vastustajat vetoatte luontoarvoihin, mutta mitä sanotte niille mökkiläisille jotka ajavat satoja kilometrejä mökeillensä joka viikonloppu ,onko mökkinne tuhonneet paikalliset luontoarvot vai mitä sieltä mökiltä haetaan. Ei rikollisuus vaadi siltaa kyllä sinne Hailuotoon nytkin pääsee jos niitä pelkäätte kiertäkää tuo seutu, mutta luulisin että sillan myötä luotoon rakennetaan Oululaisille uusi merinäköalalla oleva asumalähiö se ehkä suurin uhka Hailuodolle ja sen luonnolle sillan myötä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silta on hyvä ratkaisu.Elämyksiä saaresta löytyy monia . Parhaimpina vuosina saaren väkiluku on ollut yli 2000! Oulussa työssäkäyvä henkilö tai Hailuodossa työssäkäyvä oululainen haluavat myös aikaa perheelleen ja harrastuksilleen,tätä lauttaliikenne karsii. Jäätien aikaan harrastuksiin jää enemmän aikaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alkuperäisasukkailla päätäntävalta,piraatit tyytyköön päätökseen.Nimi ei oikeuta kaatamaan enenmistönpäätöstä..Tietämyöten valittajjien on helppo poistua saarelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haukiputaan liityttyä Ouluun alkoi pitäjässä maaninen kunnallinen rakentaminen. Hailuodossa hoksattiin sama ja laitetaan Oululaiset maksamaan iso osa lystistä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä siltakeskustelu on kuin Suomenvaltion ja Kreikan juupas-eipäs keskustelua ja rahaa palaa niin että savau haisee tänne kauas.Tehtiinhän Vaasassa Raippaluotoonkin silta ja silti se on pysynyt saarena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei koskaan siltaa... menee se viehätys kun ei koskaan voi ola varma pääseekö yli jos on ruuhkaa paljon :) sillan myötä tulee rikollisuus ja kaikki muutkin kauheudet luotolaisten haitolle...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko joku laskea paljonko Hailuoto menettäisi tuista, jos se saa kiinteän liikenneyhteyden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siltayhteys tuo matkailijoita saareen. On se kumma, että sillan vastustajille ei kelpaa Hailuodon kunnan talouden vahvistuminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alakaa kato ne vanahat "jarrut" jo ollen jo liian vanhoja niin näin voidaan ottaa tääkin asia uudelleen esille..=sukupolven vaihdos...Siis antakaa meidän olla...Ei se maailmaa pelasta....prklll..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Hailuodon ainutlaatuisuus katoaa kun silta rakennetaan" Minä en ymmärrä, olen luulut että Hailuodon aimutlaituisuus perustuu sen upeaan luontoon ja mahtaviin ihmisiin.

Vatustajille: kun silta valmistuu niin pysähtykää siihen sillan kupeeseen ensin 20 minuutiksi enne ylittämistä, saatte saman ainutlaatuisen tunnelman kuin ennenkun.
:)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silta ei valmistu koskaan - ainut silta minkä olette saaneet on MERISILTA piste.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt krakkarit loutoon juhlimaan vaikka teltta kansana omineen eväineeneen kuten 70 luvulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laitetaan vihreät soutamaan niin saadaan ekolookinen kulkuyhteys, joskin ei ihan päästötön. Pitäs tämäkin asia ratkasta järjellä eikä vihreillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan turha hanke rakentaa silta hailuotoon vain muutaman asukkaan tähden . Hailuoto on harvinais laatuinen saari maassamme ja se pitää suojella sellaisenaan tuleville polville . Silta aiheuttaisi hailuodon raiskaamisen ja kaiken luonnollisen ja perinteisen tuhoamisen .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sillan myötä mahtaa tulla todella arvokas lintukosteikko koko hailuodon itä- ja sillan eteläpuolelle jäävään "lahteen", ainakin pikkuhiljaa maan nousun myötä, Pongareita mahtaa vaan pelottaa, että sitten kaikki ei ole nähtävissä virkkulan lintutornista, hei haloo se torni kaatui jo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos lossi työntekijät joutuu kortistoon niin se aiheuttaa valtiolle n. 400000 euron vuosi kustannukset. Myös muut ulkopuoliset korjaajat ja telakka työntekijät menettävät työnsä ja me maksamme heille kotona makaamisesta. Lossin vuosikustannukset saatais edulliseksi, kun lossi uusittaisiin, niin saatais taloudellisemmat koneet. Ja tossakin 4.2 millin vuosikustannuksissa on parinvuoden takainen lautta vahingot mukana mikä nosti vuosikustannukset pilviin - toikin vahinko suma tapahtui muistaakseni viikon sisällä toisistaan ja se oli ensikertainen lauttan historiassa. Eli vuosikustannukset ovat alle 4 miljoona hyvinkin. Vanhan lossin huollon tarve on isompi kuin uuden lossin.Eli älkää pistäkö tollasia harhaan johtavia lukuja ihmisiä hämäämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raippaluodon silta v 1997 makso 25 mil ja nyt luotoon sais 2 sellasta siltaa + 6.2 km bengertien hintaan 60 mil? Eli sillat yhteensä 50 mil ja benger 10 mil....Eipä oo hinnat nousseet 15 vuodessa - miksi kaikki muu on kallistunut muttei hailuotoon tehtävä silta/bengertie? Meitä kusetetaan selevästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tytti se tykkää tuhota luontoa. Sillan nimeksi tulis varmaan Tytin Silta, siksi se sitä haluaakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luotolaiset on outoo kansaa - kun saavat ilmaisen lossi kyydin niin valittavat - haluavat siis maksaa itse bensaasta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (59)
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomi tunaroi ETYJ:n juhlakokouksen

156 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Autoremppa

Onko vaikea vastat kysymykseen? Miksi ketään kiinnostaisi tieto että korjaat itse autosi, vanhan ilmeisesti. Mihin pyri... Lue lisää...
Ei ylihintaa ei

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 8-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 338 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut

stats-image