Mainos

Päätös Hailuodon siltayhteydestä puhuttaa

Sillan myötä lauttayhteys Hailuotoon painuisi unholaan. Sillan myötä lauttayhteys Hailuotoon painuisi unholaan.
Jukka Leinonen
Oulu  9.3.2012 | Päivitetty 9.3.2012 | Kaleva Muuta tekstin kokoa -+

Viime viikolla Hailuodon kunnanvaltuustossa tehty päätös sillan rakentamista saareen puhuttaa Kaleva.fi:ssä.

Pohjoisen Ääni -blogissa omat näkemyksensä puolesta ja vastaan esittävät keskustan ex-ministeri Tytti Isohookana-Asunmaa ja vihreiden oululainen kansanedustaja Erkki Pulliainen.

Isohookana-Asunmaa toivoo kirjoituksessaan hailuotolaisia onnistavan viimein. Isohookana-Asunmaa kertaa 1980-luvulla sillan rakentamisesta käytyä tiukkaa kädenvääntöä, joka lopulta tyssäsi silloisen ympäristöministeri Matti Ahteen vetoomukseen luontoarvojen suojelemiseksi.

"Niihin on helppo vedota, mutta on muistettava, että luontoa ei voi säilöä. Se muuttuu koko ajan", Isohookana-Asunmaa kirjoittaa.

Isohookana-Asunmaa pelkää, että myös nyt luontoarvot menevät sillan pitkällä aikavälillä tuomien säästöjen edelle.

Pulliainen kritisoi omassa kirjoituksessaan Isohookana-Asunmaan luontoarvojen sivuuttamista.

"Hän ei näe saaren herkässä luonnossa ja siihen omaleimaisesti mukautuneessa agraarikulttuurimiljöössä mitään maininnan arvoista suojeltavaa."

Pulliainen puolustaa myös Ahteen aikanaan tekemää ratkaisua.

"Päinvastoin kuin ex-kulttuuriministeri annan erittäin suuren arvon Matti Ahteelle hänen työstään maamme ensimmäisenä ympäristöministerinä. Hänellä oli uskallusta vaikuttaa, ja se näkyy vieläkin. Isohookana-Asunmaan oma puolue ilmoitti jo keväällä 2007 tavoitteeksi ympäristöministeriön lakkauttamisen. Näin olisi ehkä käynytkin, jos vaalitulos vuosi sitten olisi suosinut keskustaa."

Sillan rakentamista käsitellään myös tulevan sunnuntain Kalevan Sunnuntai-liitteessä, jossa Hailuodossa asuva saksalainen taiteilija Antye Greie kertoo pelkäävänsä saaren tunnelman katoavan.

Tuhoaako silta mielestäsi koko saaren? Kerro oma mielipiteesi täällä.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/59 kommenttia

Maksumies
12.3.2012 07:52

Te sillan vastustajat vetoatte luontoarvoihin, mutta mitä sanotte niille mökkiläisille jotka ajavat satoja kilometrejä mökeillensä joka viikonloppu ,onko mökkinne tuhonneet paikalliset luontoarvot vai mitä sieltä mökiltä haetaan. Ei rikollisuus vaadi siltaa kyllä sinne Hailuotoon nytkin pääsee jos niitä pelkäätte kiertäkää tuo seutu, mutta luulisin että sillan myötä luotoon rakennetaan Oululaisille uusi merinäköalalla oleva asumalähiö se ehkä suurin uhka Hailuodolle ja sen luonnolle sillan myötä


Hailuotolainen
11.3.2012 15:38

Silta on hyvä ratkaisu.Elämyksiä saaresta löytyy monia . Parhaimpina vuosina saaren väkiluku on ollut yli 2000! Oulussa työssäkäyvä henkilö tai Hailuodossa työssäkäyvä oululainen haluavat myös aikaa perheelleen ja harrastuksilleen,tätä lauttaliikenne karsii. Jäätien aikaan harrastuksiin jää enemmän aikaa!


veke
10.3.2012 09:26

pengertie vaan ei mitään siltää


aroisa asia
10.3.2012 08:19

Alkuperäisasukkailla päätäntävalta,piraatit tyytyköön päätökseen.Nimi ei oikeuta kaatamaan enenmistönpäätöstä..Tietämyöten valittajjien on helppo poistua saarelta.


Veronmaksaja
10.3.2012 07:41

Haukiputaan liityttyä Ouluun alkoi pitäjässä maaninen kunnallinen rakentaminen. Hailuodossa hoksattiin sama ja laitetaan Oululaiset maksamaan iso osa lystistä!


onks tietoo...
10.3.2012 05:31

Tämä siltakeskustelu on kuin Suomenvaltion ja Kreikan juupas-eipäs keskustelua ja rahaa palaa niin että savau haisee tänne kauas.Tehtiinhän Vaasassa Raippaluotoonkin silta ja silti se on pysynyt saarena.


kalastaja
9.3.2012 22:43

ei koskaan siltaa... menee se viehätys kun ei koskaan voi ola varma pääseekö yli jos on ruuhkaa paljon :) sillan myötä tulee rikollisuus ja kaikki muutkin kauheudet luotolaisten haitolle...


tuet
10.3.2012 07:24

Voisiko joku laskea paljonko Hailuoto menettäisi tuista, jos se saa kiinteän liikenneyhteyden.


Money rulezzzzz
9.3.2012 21:29

Siltayhteys tuo matkailijoita saareen. On se kumma, että sillan vastustajille ei kelpaa Hailuodon kunnan talouden vahvistuminen.


Turha-Jyrki (21:07 tänään)
9.3.2012 21:08

Alakaa kato ne vanahat "jarrut" jo ollen jo liian vanhoja niin näin voidaan ottaa tääkin asia uudelleen esille..=sukupolven vaihdos...Siis antakaa meidän olla...Ei se maailmaa pelasta....prklll..


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Mikä katoaa?
9.3.2012 19:47

"Hailuodon ainutlaatuisuus katoaa kun silta rakennetaan" Minä en ymmärrä, olen luulut että Hailuodon aimutlaituisuus perustuu sen upeaan luontoon ja mahtaviin ihmisiin.

Vatustajille: kun silta valmistuu niin pysähtykää siihen sillan kupeeseen ensin 20 minuutiksi enne ylittämistä, saatte saman ainutlaatuisen tunnelman kuin ennenkun.
:)


Läl läl lää
9.3.2012 22:00

Silta ei valmistu koskaan - ainut silta minkä olette saaneet on MERISILTA piste.


70 lukunen
9.3.2012 19:46

Nyt krakkarit loutoon juhlimaan vaikka teltta kansana omineen eväineeneen kuten 70 luvulla.


Pienet päästöt
9.3.2012 19:44

Laitetaan vihreät soutamaan niin saadaan ekolookinen kulkuyhteys, joskin ei ihan päästötön. Pitäs tämäkin asia ratkasta järjellä eikä vihreillä.


Suojeltava ehdottomasti
9.3.2012 19:31

Ihan turha hanke rakentaa silta hailuotoon vain muutaman asukkaan tähden . Hailuoto on harvinais laatuinen saari maassamme ja se pitää suojella sellaisenaan tuleville polville . Silta aiheuttaisi hailuodon raiskaamisen ja kaiken luonnollisen ja perinteisen tuhoamisen .


Lintumies
9.3.2012 19:12

Sillan myötä mahtaa tulla todella arvokas lintukosteikko koko hailuodon itä- ja sillan eteläpuolelle jäävään "lahteen", ainakin pikkuhiljaa maan nousun myötä, Pongareita mahtaa vaan pelottaa, että sitten kaikki ei ole nähtävissä virkkulan lintutornista, hei haloo se torni kaatui jo.


Pysykää rehellisinä
9.3.2012 19:08

Jos lossi työntekijät joutuu kortistoon niin se aiheuttaa valtiolle n. 400000 euron vuosi kustannukset. Myös muut ulkopuoliset korjaajat ja telakka työntekijät menettävät työnsä ja me maksamme heille kotona makaamisesta. Lossin vuosikustannukset saatais edulliseksi, kun lossi uusittaisiin, niin saatais taloudellisemmat koneet. Ja tossakin 4.2 millin vuosikustannuksissa on parinvuoden takainen lautta vahingot mukana mikä nosti vuosikustannukset pilviin - toikin vahinko suma tapahtui muistaakseni viikon sisällä toisistaan ja se oli ensikertainen lauttan historiassa. Eli vuosikustannukset ovat alle 4 miljoona hyvinkin. Vanhan lossin huollon tarve on isompi kuin uuden lossin.Eli älkää pistäkö tollasia harhaan johtavia lukuja ihmisiä hämäämään.


Huijaatte
9.3.2012 18:58

Raippaluodon silta v 1997 makso 25 mil ja nyt luotoon sais 2 sellasta siltaa + 6.2 km bengertien hintaan 60 mil? Eli sillat yhteensä 50 mil ja benger 10 mil....Eipä oo hinnat nousseet 15 vuodessa - miksi kaikki muu on kallistunut muttei hailuotoon tehtävä silta/bengertie? Meitä kusetetaan selevästi.


Tytti ei tykkää luonnosta vaan sillasta
9.3.2012 18:46

Tytti se tykkää tuhota luontoa. Sillan nimeksi tulis varmaan Tytin Silta, siksi se sitä haluaakin.


Voi jestas
9.3.2012 18:44

Luotolaiset on outoo kansaa - kun saavat ilmaisen lossi kyydin niin valittavat - haluavat siis maksaa itse bensaasta!


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Oulu Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös