
Oulun poliisin partiot saivat perjantain ja lauantain välisen yön aikana kaupungin alueelta kiinni yhteensä kolme kuskia, joita epäillään nyt rattijuopumusrikoksista.
Kaikki olivat olleet liikkeellä henkilöautoilla.
Kahdessa tapauksessa kyse oli huumaantuneena ajamisesta. Nämä kuskit jäivät kiinni Hintan ja Koskelan alueella.
Kolmannessa tapauksessa poliisi epäilee Toppilassa pysäytettyä kuljettajaa törkestä rattijuopumuksesta.
Kahdella epäillyistä ei ollut voimassa olevaa ajokorttia.
Yksi epäillyistä puolestaan määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon ja kortti otettiin hyllylle saman tien, kertoo poliisi.
Kommentoi ()
Kävelin kotia ja näin Poliisin. Onneksi puhalsin ku näytti 1,2 ja kuulemma nousi vaan. Aamulla heräsin suhtselvänä ja päätin jatkaa juopottelua ettei tarvi autolla ajaa ku niin liukastaki.
surullista touhua. Pe ja la yön jälkeen on pientareella pysäköityjä autoja melkoisen paljon nykyään.
Jos ois ollut 30 rattijuoppoa, niin sitten ois ollut rattijuoppojen yö-- mahtaa olla tuo kolme ihan tavallinen määrä Oulussa.. kaikki kun eivät jää kiinni, valitettavasti.
Todella vähän,hienosti autoilijat nykyään toimii, kun eivät huumeissa ja humalassa enempää ajele.
Monestikko sut on puhalletettu? Minut on kolme kertaa, olen ajanut 30 vuotta. Eli ei kai ne jää kiinni kun ei ole resursseja valvoa. Kaikkiin autoihin alkolukko ja gps valvonta niin juopot ja kaaharit pysyis kurissa.
Vamaan sen 200 kertaa ja ihan pitkin Eurooppa ja eniten Venäjällä, mutta myös Suomessa 35 vuoden aikana.
Se alkolukko kun ei estä lähtemästä kännissä ajamaan, kun se alkolukko on niin helposti huijattavissa, samoin se ehdottamasi gps.
Nuo kikottimet ovat vain turha kuluerä normaali ihmisille, eikä ole syytä rangaista kaikkia auoilijoita muutaman hörhön takia.
Kyllä se Berneri sulle kohta autoon gepsin laittaa ja itelles kaulaan ettet ota liikaa olutta.
Pitäisi olla kymmenkertainen määrä valvontaa nykyiseen, niin tulisi todelliset luvut esiin.
Hyvää toimintaa,mutta suurin osa ei jää kiinni.
Valvontaa pitäs lisätä,ja väkeä lisää palkata.
Suurin ongelma liikenteessä on humalainen tai huumehörhö.
Kolmanneksi ylinopeus.
Päihteet yleisin syy, sen jälkeen itsemurha ja lääkkeitä käyttävät kuskit, jotka aiheuttavat onnettomuuksia. Pienet ylinopeudet marginaalissa onnettomuuksien aiheuttajina. Valitettavasti täällä kirjoitetaan ylinopeksista ja poliisi valvoo vain ylinopeuksia. Valtio haluaa kerätä vain sakkotuloja. Päättäjiä ei kiinnosta kehittää liikenneturvallisuuttaa, kun se aiheuttaa lisäkuluja valtion budjettiin.
Suurin ongelma on kahdeksankympin junnaajatt mootttoritiellä ja rampeista kuutta kymppiä motarille hiipijät.
1. Kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa pääaiheuttajana olleista kuljettajista 17 prosenttia oli rattijuoppoja. Vuosina 1995–2014 keskimäärin joka neljäs pääaiheuttaja on ollut alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta vuonna 2014 osuus oli selvästi alhaisempi.
2. 21 prosentilla moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista syynä oli sairauskohtaus. Vuonna 2014 yli 64-vuotiaiden onnettomuuden pääaiheuttajien osuus oli korkeimmillaan 20 vuoteen.
3. 17 prosenttia moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista teki itsemurhan.
4. Kuljettajan tila kuten, alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentila oli mukana kaikkiaan 69 prosentissa onnettomuuksia.
5. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksista 47 prosenttia oli tieltä suistumisia.
6. Henkilö- ja pakettiautoissa kuolleista turvavyötä ei käyttänyt 45 prosenttia. Turvavyön käyttö olisi pelastanut heistä eri todennäköisyyksillä 24 prosenttia.
Tuon tilaston mukaan ei ylinopeus ole se suurin syy liikenne onnettomuksiin, ei ainakaan mainittu erikseen, joten muita syitä ovat, kuin ylinopeus.