Mainos

Oulussa aloite moottorikelkkareiteistä luopumiseksi


Jukka Leinonen
Oulu  11.4.2012 | Kaleva Muuta tekstin kokoa -+

Valtuustolle jätettiin tiistaina aloite, jossa esitetään, että Oulu luopuu moottorikelkkareittien rakentamisesta. Aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja on valtuutettu Juha Tapio (vas.).

Aloitteen mukaan moottorikelkkailu kuluttaa energiaa ja saastuttaa ilmaa. Kelkkailun meluhaitat ovat suuret. Niinpä moottorikelkkailua harrastuksena ei pidä tukea. Ammattikäytössä moottorikelkan käyttö on aloitteen tekijän mukaan eri asia.

Aloitteessa ehdotetaan, että Oulun kaupunki luopuu moottorikelkkareittien rakentamisesta ja että uusiin asema- ja yleiskaavoihin ei enää merkitä moottorikelkkareittejä.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/322 kommenttia

anjuska
18.04.2012 22:59

ihime hommaa, kelkkareitit ovat oivallisia patikkareittejä kesäisin (ja talvisin) myös meille kelkattomille. Mielummin kelkat reiteillään, kuin laduilla tai toisten tonteilla :) ensin koiravero ja sitten tämä - koittakaapa poliitikot keskittyä niihin OIKEASTI tärkeisiin asioihin ;)


Ossaus
18.04.2012 20:58

Oikein. Kaupungissa ei ole mitään asiaa ajaa moottorikelkoilla ollenkaan. Ne kuuluvat asumattomaan maastoon.


jopas
15.04.2012 21:17

Suomessa on n. 200 000 moottorikelkkaa joista suurin osa alkaa olla nykyaikaisia, vähäpäästöisiä moottoreita verrattuna seuraaviin saatuttajiin joissa mennään 70- luvun tekniikalla: >500 000 perämoottoria, >500 000 ruohonleikkuria puhumattakaan moottorisahoista, lehtipuhaltimista ja muista turhakkeista.


Usko unelmiis
12.04.2012 23:46

Hieno eiköhän lopeteta kelkkailu ja kaikki muutkin harrastukset että valtio säästää rahaa jotka voivat sitte syytää tuonne kreikkaan ja muualle huisin perseeseen!


Kitsas veronmaksaja
12.04.2012 23:20

No jos kaikki kaupungin menot pannaan jonoon ja jotain on karsittava, niin nyt osui oikeaan. Hienoa.


heh, jep joo.
12.04.2012 20:41

Näitä uutisia joita en jaksa noteerata, hymähdän ja jätän myös kommentit lukematta. Avartakaa nyt hieman sitä jäätynyttä pohjoista mieltänne ja antakaa kaikkien kukkien kukkia. Hyvät hyssykät sentäs...


Insinööri
12.04.2012 19:57

Erittäin loistava aloite! Vuokratkoot harrastajat maa-alueen jostain hevon kuusesta, ihan sama.. muiden ei tarvitse kärsiä muutaman ihmisen harrastuksen takia kilometrien säteellä tuosta koneiden huudatuksesta ja saastuttamisesta. Pisteet vasemmiston edustajalle tästä vaikkei puolue muuten kiinnostakaan.


vastaan..
24.05.2012 23:54

Muutamasta?


LYNX RAVE 600 E-TEC
12.04.2012 17:40

Meillä on perhepiirissä viisi moottorikelkkaa. Kelkkailu on siirtynyt verenperintönä myös meille naisille. Nautimme talvella lumesta ja kesäisin käymme ihastelemassa vesicrossia. Miksi ihmiset eivät saisi harrastaa itselleen mielekästä asiaa? Kelkkailijat reiteillä eivät varmasti häiritse ketään normaalisti ajattelevaa ihmistä. Juha Tapio voi työntää korvatulpat tarvittaessa korviinsa. Ja mitä saastuttamiseen tulee, kelkkailukausi on lyhyt ja kelkkailijoita suhteellisen vähän, kelkat ehtivät saastuttaa yhtä paljon kuin pieru Saharassa.


--
12.04.2012 16:56

Eipä taida ihan toimia tämä järjestely.. Nimittäin kelkkailijat kyllä osaavat ajaa muualla jos niillä ei ole kelkkareittejä. Jos kumminkin kelkkailureitit pitäisi lopettaa niin sittenhän sama on lopettaa hiihtoladut!


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
töttöröö
12.04.2012 16:54

Joopa joo,kyllä on tapiolla nyt ahas mieli,paneppas tapsa kuule omat autot,mopot pois kun ne kin nii saastuttaa.Tiiäkkö tapsa miten käy kun laitetaan reitit kiinni!siellä sitte ajetaan pyöräteillä ja missä millonkin ja sakot maksellaan pois ja matka jatkuu!miettippäs vielä hetki!


Kelkkamies nyt ja aina
12.04.2012 15:10

Kyllähän kelkkailu on hieno harrastus jossa voi nauttia luonnosta siinä missä suksijatki. Kallistahan toi on bensan hinnan vuoks ajella mut saapa valtio niitä kaivattuja veroeuroja vuosittain. Lisäks kelkkailu on minut ainaki pitänyt monesta pahasta pois. Mielummin bensaa kaasarin kurkusta alas mitä omasta kurkusta väkeviä :) Mistä helvetistä näitä pellejä riittää vasemmiston leiristä!


kelkkailija.
12.04.2012 13:54

lopettakaa vaan se reittien teko, on tehnyt mieli muutenkin ajaa hiihtolatua pitkin.. mukava ajaa 140 ladulla ku hyväs kunnos.. siitä vaan.. ajetaa sit hiihtoladuil :)


Jep jep
12.04.2012 13:41

Paljokos ne nuo Matkustajakoneet pukkaa saasteita ilmaan kun kanarialla käy?? joka on täysin turhaa touhua pitäs kieltää lailla matkustelu kyllä täällä kotosuomessakin voi lomailla......


PRKELE
12.04.2012 13:38

Ei missään nimessä läpi tämmöisiä aloitteita! Moottorikelkka on erittäin mukava, lihaskuntoa kohottava ja turvallinen vekotin oikein käytettynä. Melu- ja saastehaittaako, hyvin pienet ovat haitat kyllä varsinkin kun harrastajia ei mitenkään erityisen paljoa ole! Taitaa Juha Tapio olla vain katkera kun ei itse osaa tai voi kelkkailla!


Pulkkailia
12.04.2012 13:19

Persaukisten puhetta että kelkkailu on haitallista, jos jollaki ei oo varaa kelkkailla nii ei sitä muilta tarvi ottaa pois!


voivoi nyt taas.
12.04.2012 12:36

se on kyllä kumma kun melkein päivittäin saa lukea uutisia, joissa nämä nykyajan turhat poliitikot yrittävät keksiä aivan päättömiä kieltoja ja rajoituksia. Kun miettii maailmanlaajuisesti, niin suomihan on yksi aika harvoista maista joissa pystyy moottorikelkkailua harrastamaan kunnolla. Ja sit nämä helvetin vasurit on siitä kitisemässä jos eivät itse välitä lajista. Kelkkailu saastuttaa ilmaa? en kyllä ihan noinkaan menisi sanomaan. Itselläni on mökki järven rannassa, sieltä jos lähtee autolla kauppaan, matkaa kertyy yhteen suuntaan n.45 kilometriä. järveä/kelkkareittiä pitkin moottorikelkalla n.10km. Joten kummastahan sitä saastetta enemmän tulee?


Oikeen hienoo..
12.04.2012 12:04

Mikä helv...n vimma ihmisillä on yrittää kieltää kaikki mikä liittyy moottoreihin ja hauskan pitoon. Ilmeisesti heidän mielestä maailma olisi täydellinen ku ei kuuluisi mitään ääniä! Siinä samassahan nämä samat ihmiset varmaan haluaisivat kieltää kaikki kontakti urheilunkin. Onhan ne kuitenkin niin vaarallisia ja niissä voi loukkaantua. Niin ja varmaan se alkoholikin pitää kieltää ku siitäkin on niin paljon haittaa. Voishan sitä kieltää nuo rekatkin kun ne on niin vaarallisia kolarin sattuessa. Ei muuta ku hevoset takaisin teille kuljettamaan rahtia nii on taas sitten niin turvallista. Niin ja sittenhän voi kieltää nuo koiratkin kotieläiminä ku ne on kans niin vaarallisia paskantaa tienvarsille. On tässä vaan hirvee savotta ,että sais kiellettyä kaiken hauskan ,vaarallisen ,kovaäänisen ,epäterveellisen ja siveettömän toiminnan kansalaisilta. Sittenhän maailma olisi varmaan hyvä paikka asua...?


Sivusta seuraaja
12.04.2012 11:57

Miten olisi aloite niin sanottu linja-auto lippu työmatkoille joka olisi niin
Edullinen että moni jättäisi auton kotia ja kulkisi julkisilla
Tv taksikuski


Jukka
12.04.2012 11:35

Onpahan taas aloite. Vasemmisto pitäisi kieltää lailla. Vankilaan vain sellaiset jotka äänestävät tämänsortin ajattelioita. Olisiko joitain hyödyllisempiä aloitteita?


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Oulu Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös