Oulu

Oulun, Luulajan ja Tromssan len­to­yh­tey­des­sä lyötiin rukkaset naulaan – konkurssiin hakeutuneen Nextjet-lentoyhtiön korvaajaa ei löytynyt

Vuonna 2015 tammikuussa avattu Oulusta Tromssaan ulottuva lentoliikenneyhteys lakkaa, koska korvaavaa lentöyhtiötä ei löytynyt konkurssiin menneen tilalle. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 17.5.2018 14:52
Antti Ervasti

Oululais-norjalais-ruotsalainen Arctic Link -yhtiö ei pyri saamaan Oulun–Luulajan–Tromssan välistä lentoyhteyttä jatkumaan väliä operoineen NextJet-lentoyhtiön hakeuduttua keskiviikkona konkurssiin ja lopetettua lentoliikenteen.

BusinessOulun markkinointipäällikkö Pauliina Pikkujämsä sanoo syyksi, että korvaavaa lentoyhtiötä ei löytynyt liikennöijäksi välille.

– Teimme kartoituksen, eikä löytynyt sellaista toimijaa, joka olisi tällä ajanjaksolla ryhtynyt operoimaan. Kyse olisi ollut vain muutamasta kuukaudesta ensi syksynä. Matkustajamäärät eivät olisi olleet sillä tasolla, että yhteys voisi kantaa, Pikkujämsä sanoo.

Vuonna 2015 avatun lentoyhteyden oli määrä loppua vuodenvaihteessa. Lentämiseen olisi tullut joka tapauksessa kesätauko.

Lue lisää 18.05.2018 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (28)

Voipi olla että näkymätön mainonta meille paikallisille on myöskin pitänyt potentiaaliset matkustajat pois lennoilta. Itse olisin käynyt lentämällä Tromssassa, jos vaan olisin tiennyt tämän vaihtoehdon. Ajaminen kuitenkin kestää aika monta tuntia...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt olisi Oululla bisneksen paikka! Osta Nextjetiltä koneita, perusta vuokrayhtiö, jolta erillinen lentoyhtiö vuokraa koneita ja lennättää asiakkaita Oulusta sesonkien mukaan eri paikkoihin! Mahdollisia reittejä: Oulu-Pori-Tukholma, Oulu-Tampere-Tartto, Oulu-Turku-Kööpenhamina, Oulu-Lappeenranta-Petroskoi, Oulu-Kittilä-Kirkkoniemi, Oulu-Rovaniemi-Inari...

Jos tällä pääsee edes nollatulokseen, niin vuokraamaan isompia koneita ja Venäjän ylilento-oikeutta käyttämään!

Tietenkin vuokrayhtiö voisi vuokrata koneita esim. Kärpille ja muille paljon matkustaville yhteisöille.
Talsivisin voisi kuskata Lapin kiinalaisturisteja Oulusta eri kohteisiin. Ehkä jopa viritellä Rovaniemen kanssa yhteistyötä, jossa osa koneista yöpyy Rollossa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka kumma nyt korvaisi lakkautetut lentoyhteydet, jotka juuri kannattamattomina lopetettiin. Näille lennoille ei yksinkertaisesti löytynyt riittävästi kysynttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Seuraavaksi avataan vielä lentoyhteys murmanskiin eli kaikkien " The capital cities of the northern globe" Meillähän on jo yhteys Kasakstaniin Business Oulun kautta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perustan lentoyhtiön lentämään tuota väliä. Olen jo pari konetta paperista väsännytkin joten eiköhän rahahanat avaudu kun käväsen kaupungitalolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei voi ainakaan syyttää ettei olisi yritetty.
Oulun lisäksi aito intoa on ollut molemmilla kohdekaupungeilla. Hankkeiden rahoitus on tullut pääosin EU:n rakennerahastovaroista, joten kaikkia eivät kyllä kaupunkilaisetkaan ole maksaneet. Tosiasiassa kaikissa kohdemaissa taloudelliset suhteet menee aina pääkaupunkiseudulle, poikittaisliikenteellä ei tosiasiassa ole juuri mitään substanssia.
Sen sijaan pään lyömisestä seinään voi syyttää maakunnan liiton rahoituspäätöksiä, heppoisasasti tulee pätäkkää kun Oulun kaupunki on hakijana. Ja useaan kertaan vaikka häntä koipien välissä pitää selittää, miksi tämä lentoliikenneprojekti ei taaskaan onnistu... toivottavasti oli viimeinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EU raha on ihan samaa veronmaksajien rahaa kuin mikä tahansa muu julkisella rahalla tehty toimenpide.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Hankkeiden rahoitus on tullut pääosin EU:n rakennerahoitoista". Onko tässä siis useita hankkeita, joilla vuosittaista maksua, noin 550 000 euroa, on maksettu? Mitä tarkoittaa "pääosin". Siis paljonko? Kovin on epämääräisiä heittoja...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jälleen esimerkki siitä miten julkinen talous tuhlaa verovaroja ilman mitään vastuuta. Lentoliikenteen tukeminen ei ole kuntien vastuulla joten olisi hyvä jos valtion vähentäisi valtionosuutta samalla summalla mitä kaupungit käyttävät kaikenlaiseen turhuuteen. Esimerkiksi Oulun kaupungin kuraojan valaistus on juuri tämmöistä turhuutta ja verovarojen tuhlaamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haluamme tietää miten uusi SAS in oulu tukholma lentoyhteys sovittiin? Subvebtoiko kaupunki/ mikä liiketoimintamalli?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä tiedän. Oulu - Luulaja välillä koneessa on ollut yksi matkustaja ja kolme miehistön jäsentä. Oulu on käyttänyt lentoreitin tukemiseen 800 000 euroa veronmaksajien rahoja, paljonko oli ruotsalaisten ja norjalaisten osuus? Arvaan, paljon vähemmän. Voisiko Kaleva tehdän kerrankin tutkivaa journalismia ja paljastaa tämän kankkulan kaivon kustannuksia ja arvioida kriittiseen sävyyn hankkeen järkevyyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan järjettömiä nämä kaupunkien tuet. Porikin oli päättänyt tukea saman lentoyhtiön reittiä Pori-Helsinki jopa 3,5 miljoonalla eurolla. Ilmeisesti eivät ehtineet niin paljoa maksaa ennen yhtiön lopettamista, mutta ei näitä pitäisi tukea lainkaan. Jos lentoyhteys ei kannata, niin se ei kannata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin avataan lentoyhteys Oulusta Kempeleeseen? Ees helikopterilla? Oulu tukee sitä taatusti!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Business Oulun "Norja - osaamista" tämä. Voi hyvää päivää. Tulosvastuu ja toimenpiteet?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun omistajat saivat tukirahat taskuunsa, niin joutikin lopettaa. Monesko yrittäjä tämäkin nyt sitten oli?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tärkeää, että yritetään ja haetaan myös valtiolta/ Sipilä ym. talouselämää tuntevilta ministeritahoilta tukea kaikkia keinoja ja mediaa hyödyntäen.
Itse haluan satasattavan matkailuun. Siihen tarvitaan Norjan valtiota, kiinaölaisia ym. matkailijoita, idearikkaita oululaisia ja tromssalaisia.
Kaukoidän matkailijat Oulun kautta Lappiin ja Norjaan ! Pitäskö mun ite alakaa uuvelleen töihin ?
Kiitoksia tähän saakka yrittäneille

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun tätä lentoyhteyttä ei enää tarvitse tukea, on kaupungilla rutkasti enemmän rahaa. Sitä voisi käyttää esim. kauppahallin evakkotilojen hankkimiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sitä evakkotilaa kaupungin pidä toteuttaa, sillä se vääristää kilpailua, uskokaa jo tämä yksinkertainen asia.
Kauppiaat voi ihan itse hakea itselleen evakkotilansa, se ei ole veronmaksajien päänsärky.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos ne viiden vuoden tuet on ennakkoon maksettu, eikä jälkikäteen niin saattaa olla että ne rahat on menetetty. Entäpä tämä vuosi, onkos tämän vuoden tuki jo maksettu. Tässäpä olisi tutkivan journalismin paikkka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (28)

Uutisvirta

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa lukuun ottamatta Utsjoen, Inarin ja Enontekiön kuntia. Ruohikkopalojen vaara on suuri Pohjois-Lapissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Poika ei halua mennä armeijaan

127 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Yh-äippien mollaus

Joo, se on todella omituista. Minut kasvatti yh-äiti ja olen menestynyt elämässäni erittäin hyvin. Tärkeintä ei ole se m... Lue lisää...
Typykkä!

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.5.

Naapurit

26.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image