Oulu

Oulun keskustassa on ensi kesänä vain yksi suuri katuremontti – Pak­ka­huo­neen­ka­dul­le rakennetaan uusi pyöräreitti

Pakkahuoneenkadusta tulee pyöräilykato Uudestakadusta alkaen torille. Pyöräreitti merkitään punaisella asvaltilla. Työt alkavat Torikadun risteyksessä 7. toukokuuta ja kestävät elokuun loppuun. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 16.4.2018 6:00
Kari Sankala

Ruutukaava-alueella Oulun ydinkeskustassa on ensi kesänä ainoastaan yksi suuri katutyökohde. Pakkahuoneenkatu muutetaan torin Kaarlenväylän ja Uudenkadun väliseltä osuudelta pyöräilykaduksi.

– Pakkahuoneenkadun pyöräreitti on ensi kesän ainoa keskustan kohde, vahvistaa rakennuttajainsinööri Sami Hietakangas kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista.

– Kyse on aika pitkästä suunnitelmasta. Torilta Torikadulle ulottuvalla osuudella tehdään pintarakenteeseen kohdistuvia töitä, kun välille vedetään punainen pyöräreitistä kertova asvaltti.

Hietakankaan mukaan suurin työosuus osuu Torikadun ja Kirkkokadun väliin. Vanhan apteekin talon kulmalta Torikadun ja Pakkahuoneenkadun risteyksestä työt aloitetaan 7. toukokuuta Kirkkokadun suuntaan.

Ensimmäiseksi uusitaan kaukolämpöputket. Syvät kolmen neljän metrin kaivannot vesijohtojen ja viemäreiden uusimiseksi on ajoitettu alkavaksi toukokuun lopulla.

– Tässä työssä on mukana koko ajan arkeologi. Edellisellä kerralla Aleksanterinkadun ja Torikadun väliseltä Pakkahuoneenkadun osalta löytyi vanhoja laiturirakenteita, Hietakangas kertoo.

Torikadun ja Kirkkokadun välisen katuosuuden pitää valmistua heinäkuun loppuun. Pakkahuoneenkadun torin puoleisen pään Kirkkokadusta alkaen pitää olla valmis viimeistään elokuun alkupuolella, sillä loppukesästä alueella on perinteisiä isoja tapahtumia.

Lue lisää 16.04.2018 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (41)

Roomassa osa edelleen käytettävistä vesiputkista on Rooman valtakunnan ajoilta eli n. 2000 vuotta vanhoja. - Toisekseen Oulun keskusta on pienuudessaan kuin liikennepuisto, kyllä sinne autot ja pyöräilijät mahtuvat sekaisin ajamaan, mahtuu ne Lontoossakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä vaan ihmettelen, että miksi myös Pakkahuoneenkatu pitää muuttaa pyöräilykaduksi, kun näitä näppäriä ja omaa energisyyttään mainostavia pyöräilijöitä ja kävelijöitä varten on jo viereinen Kauppurienkatu suljettu autoilta välillä Valkea - Rantakatu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunkikeskustat sopivat yleensäkin aika huonosti autoilla asioitaviksi, helpompaa on asioida autolla jossain muualla. Nykytilanne ei oikein palvele (tai voikaan palvella) autoja. Toinen puoli on, että keskusta-alueella ja keskusta-alueen ympäristössä yli puolet kaikista matkoista tehdään jalan tai pyöräillen, Oulussa yleisesti n. 20% kaikista matkoista tehdään pyörällä. Mutta nykytilanne ei oikein palvele näitäkään kulkumuotoja - varsinkin pyöräilyolosuhteet ovat keskustassa surkeat.

Eritoten parantamista on pyörän paikan selkeyttämisessä: Joskus oikea paikka on liikenteen joukossa, joskus ajoradan reunalla yhdistetyllä pyörätiellä, joskus erotetulla pyörätiellä ja joskus pyöräkaistalla. Parikymmentä vuotta Oulussa ajaneena ja pyöräilleenä en vieläkään aina tiedä, missä minun pitäisi olla pyöräillessä ja miten ryhmittyä risteykseen, kun yksi muoto muuttuu toiseen. En ihmettele, että moni muukaan ei tätä hahmota. Autolla ei tällaista ongelmaa ole, ratin takaa on helppo jeesustella.

Keskustan välittömässä läheisyydessä asuvana mielellään liikun pyöräillen, se vain on huomattavasti kätevämpi kulkumuoto. Mikäli ei ole tarvetta mennä kauemmas, saa auto pysyä pihalla. Samalla jää se yksi auto pois teitä ruuhkauttamasta ja parkkiruutua viemästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää näköjään aina väkisellä keksiä jotain että saadaan kesä "pilalle" repillä kaupunkia jostain kohin auki! Kannatasko enemmin käyttää ensi kesä ENNEMMIN vaikka vanhojen "vikojen"/"ongelmien" korjaukseen! Naurettavaa.. ja tuoki että jee vain yksi katu tänä kesänä auki, mut keskustan ulkopuolella onki sit joka suunnassa teitä avattu/avataan!! Hohhoijjaa kyl pitöis herätä jo todellisuuteen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas tapetaan jokunen pienyrittäjä, kun asiakkaat eivät pääse liikkeisiin, mutta eihän se kaupungin virkamiehiä hetkauta. Ja kaikkein koomisinta tässä hommassa on se, että nyt tehdään vasta valmius lämmittää kolme kadunpätkää Rotuaarin lavan takaa, kolmeen eri suuntaan korttelin verran. Eli nyt vasta valmius, ei lämmitystä vielä, vaan vasta parin vuoden päästä kadunpätkät avataan uudelleen ja viimeistellään työ. Ja silti nyt jo laitetaan erikoispinta, joka maksaa enemmän, ja sitten se kuitenkin pian revitään auki lämmitystä varten. Kyllä virkamiehet voi käyttää meidän kaupunkilaisten verorahoja hyödyllisesti???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hei oikeasti. Eihän ostareissakaan edellytetä, että autolla pitäisi päästä aivan siihen oven eteen. Auto jätetään kauemmas ja sinne liikkeeseen kävellään jokin matka. Miksi keskustassa pitäisi olla tällainen vaatimus. Kun vielä otetaan huomioon keskusta-alueen liiketilojen koko, mahtuu siihen liikkeen eteen parkkiin yksi auto. Ei ole kovin tehokasta.

Kauppiaana sinua voi luultavasti lohduttaa, että Euroopassa (sisältää Suomen) asiaa on tutkittu ja todettu monta kertaa, että autojen poistaminen liikkeiden edestä ja katujen muuttaminen kävely- ja pyöräilykaduiksi keskimäärin lisää liiketoiminnan elinvoimaisuutta. Toki, nyt voi olla, että juuri tämä projekti on se harvinainen poikkeus, se voi olla. Mutta merkit viittaavat toiseen suuntaan - siksihän näitä päätöksiä välillä tehdäänkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun väestöpohjalla yllä kirjoitettu maalailu euroopasta on ihan sitä itseään. Keskusta näivettyy ja kivijalkaliikkeet kuolevat. Oulun keskustassa pääsee pyörällä liikkumaan varsin mainiosti jo nyt. Ei tuota ainakaan itselleni ongelmaa. Liiku itsekkin pääasiassa pyörällä, mutta saletin varmasti autojen häätäminen keskustasta ja toimivien liikenneväylien rampauttaminen tuhoaa myös liikeyrityksiä ja palveluverkkoa. Näin hajanaisesti asutussa kaupungissa on ihan älyvapaata maalailla kävelykatujen lisäävän kivijalkaliikkeiden elinvoimaisuutta. Lyön ison summan rahaa vetoa, että käy täsmälleen päinvastoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko Oulun liikennesuunnittelu näkyy hyvin j-p.moilasen ottamasta kuvasta pakkahuoneenkadulta, hahhahhaa, niin oululaista ossaamista, vuoden kuva!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielestäni asfaltin tulisi olla punaisen sijaan vihreä. Helpoiten tämä kävisi kaatamalla piimää ja ripottelelemalla sammaleita sinne tänne, jolloin siitä tulisi halpa. #kieliposkella

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös olisi tärkeämpää korjata kajaaninkadun montut on kuin perunapellolla ajaisi kirkkokadun ja uudenkadun välillä. Vai odotetaanko että jonkun auto särkyy ja sitten tapellaan korvauksista. Tuokaa edes asfalttia tasottamaan heitot ja kolot jos ei korjaukseen ole halukkuutta. Kyllä noita pyöräteitä on tarpeeksi ei enää tarvitse katuja sulkea sen takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se joillekin tahoilla mahdoton ajatus näköjään, että menisi yksi kesä ilman katutöitä. Pitää päästä isojen poikien toteuttamaan hiekkalaatikkoleikkejään. Eikä pyörätie mitään erikoispäällysteitä tarvitse ja putketkin olisi voinut uusia huoletta vaikka 10 vuoden päästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi keskustan käyttötarkoitus on nykyään vain läpikukua niin ei tuokaan remppa mihinkään vaikuta. Joskus tuli käytyäkin keskustassa, mutta miksi sinne mennä kun palvelut on muualla eikä viitsi korotettuja parkkimaksuja maksaa kivisydämmeen. Ei ole oikein imua ko paikassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussahan ei ole tarpeeksi pyöräteitä vissiin joten saatiinhan sitä tällekkin kesää järjestettyä kaupungille katuremonttia 🖕

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin no Suomessa on yli puolet vuodesta maa jäässä. 😄 Koitappa lapioida maata kun se on roudassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tuonne pyöräilykadulle pääsee kun toinen pää on autotienä? Miksei koko katu ole yksintein pyöräkatuna niin asemalta pääsisi torinrantaan asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (41)

Uutisvirta

35
Kaivattu maamerkki vai pompöösi pimentäjä? – Oulun torinrannan tornihotelli kirvoitti lukijoilta keskusteluryöpyn
15
Kai Suikkanen teki käsittämättömän tempun: jumbojoukkue juhlii nyt mestaruutta
6
Oulun torinrantaan suunnitellaan 22-kerroksista tornihotellia – Terwa Toweriin tulisi hotellin lisäksi asuntoja ja kokoustiloja
6
SDP:ltä välikysymys nuorten työehtojen heikentämisestä
5
Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen yli 87 miljoonaa tierahoja, Iin ohituskaistojen rakentaminen alkaa – katso lista kohteista
5
Syövätkö suomalaiset turhaan ravintolisiä? Professori:"Jos perusterve ihminen syö normaalia ruokaa, hän ei tarvitse lisäravinteita"
5
Poliisia paenneet törmäsivät tyhjään poliisiautoon Oulunsalossa – asuntomurrosta epäillyt pakenijat ajoivat jopa 180 km/h

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Harmittaa ja ketuttaa kun meitä eläkeläisiä syyllistetään!

Kyllä meillä ikätoverit on nyt aika vähän nöyrtyä ja osoittaa kunnioitusta nyt työssäkäyviä kohtaan. He kuitenkin loppus... Lue lisää...
Vanha patu

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.4.

Naapurit

21.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image