Oulu

Oulun jouk­ko­lii­ken­tees­sä tehtiin viime vuonna 8,8 miljoonaa matkaa – reilu kasvu edel­lis­vuo­teen

Oulun busseissa tehtiin viime vuonna 8,8 miljoonaa matkaa. KUVA: Teija Soini
Oulu 15.2.2018 20:50
Eija Mikkonen

Oulun joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna 9,3 prosenttia edellisvuodesta. Oulun kaupunkiseudulla tehtiin 8,8 miljoonaa matkaa vuonna 2017. 

Vuonna 2016 kasvu oli vielä suurempi, 13,6 prosenttia.

Joukkoliikennepäällikkö Edwin 't Lam kertoo, että kaksi vuotta jatkunut voimakas kasvu matkustajamäärissä on monen tekijän summa. 

Esimerkiksi linjoja ja aikatauluja on muokattu ja lippujärjestelmää uudistettu. 't Lamin mukaan linjoja muutetaan ja tarjontaa lisätään kaupunkirakenteen kehittymisen mukaan.

– Siinä on kaksi puolta: linjat ja aikataulut toimivat suurimmalle osalle matkustajista, mutta asiakastyytyväisyystutkimuksissa ne nousevat aina myös kehityskohteiksi. Aina on matkustajia, joille ne eivät sovi, 't Lam kuvailee.

Lipputyypeistä kasvua on ollut etenkin arvolipussa, jota 't Lam pitää joustavana maksutapana.

– Myös infojärjestelmästä on tykätty. Se näyttää linja-autojen sijainnin reaaliajassa.

't Lamin mukaan järjestelmä on toiminut suhteellisen hyvin. Tällä hetkellä lähes kaikki bussit löytyvät järjestelmästä, mutta välillä jokin bussi voi kadota seurannasta nettiyhteyden katketessa.

Myös tältä vuodelta Oulussa odotetaan matkustajamäärien nousua.

– Uskon, että se kasvu on kuitenkin hiljaisempaa. Sellainen 4–5 prosenttia olisi ihan mukava nousu.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (31)

Koulujen keskittäminen jättiläismäisiin massaojen laitoksiin pakottaa koululaiset matkailemaan päivittän pitkiä matkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Loistavaa! Hyvin on oululaiset löytäneet bussit. Linjakokeiluja kannattaisi yrittää pitää parikin vuotta. Muutaman kuukauden kokeilut tai edes vuosi ei aina riitä saamaan käyttäjiä. Mutta hieno esimerkki, että bussi n käyttäjämäärät on saatu nousuun. Tästä on hyvä jatkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun ilmeisesti käyttökapasiteetti kasvaa niin kannattaisiko alkaa miettimään kehälinjoja, esim juurikin linnanmaa-toppila välille olisi hyvä saada linja. Samalla esim kartoittaa onko muita linjoja jota voisi kehittää.
Toiseksi Citybussiakin pitää kehittää, esim kun kerran ollaan sulkemassa näitä terveysasemia niin esim tuiran terveysasemalle viedä lyhyt citybussi linja olisi hyvä olla olemassa, ehkä sellainen joka kiertää koko tuiraa.
Myös se että kannattaa miettiä ns. Ruuhkavuoroja, eli esim linnanmaalle aamuisin esim klo 7-9 (10), välille pitää saada linjoja ja itse kaijoharjulaisena aktiisenä bussien käyttäjänä olisin valmis siihen että esim klo 10-14 välillä linjojen väli on hieman pitempi, eli ruuhka-aikaan vuoroja ja hiljaisempaan aikaan sitten vähemmän vuoroja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna 9,3 prosenttia edellisvuodesta. Oulun kaupunkiseudulla tehtiin 8,8 miljoonaa matkaa vuonna 2017.
Hyvä homma mutta lentoeseman / keskusta bussiyhteydet ovat edelleen heikossa kantimissa etenkin viikoloppuisin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kasvua saataisiin varmasti, jos Hailuodontien varresta pääsisi yhdellä bussilla keskustaan useammin kuin kolmesti päivässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On jo vuosia ehdotettu, että esim. Toppilasta pääsisi linja-autolla suoraan Linnanmaalle eli linja-autoreitti Koskelantie- Heinäpää-Kemintie- Linnanmaa välille. Pysäkit ovat valmiina, joten eikö voisi tehdä vaikka puolen vuoden- vuoden kokeilu löytäiskö kyseinen reitti käyttäjänsä. Ja muutenkin on paljon puutteita poikittaisliikenteessä. Ja urheilupaikkoihin ei kaikkiin pääse lähelle linja-autolla esim. Auran maja, Ruskotunturi, Virpiniemi... Eli kyllä on vielä paljon parantamisen varaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiva on pyörittää yritystä kunnan rahalla. Vuotuinen ansio tulee samana oli kyydissä yksi tai kymmenen. Saisiko muutkin yritykset samanlaisen avun?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yrityksiä ei pyöritetä kunnan rahoilla. Paikallisliikenne on kilpailutettu, ja kaupunki on ostanut palvelut alan useilta yrityksiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"KURMA 16.2.2018 05:45
Työt jouduin lopettamaan, kun ei bussilla pääse Oulussa jouhevasti mihinkään."

Täyttä hevonkukkua. Eihän tätä usko kukaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdotan, että mobiililipun hinta lasketaan vähintään samalle tasolle käteislipun kanssa, mielellään n.20 snt halvemmaksi. Nykyisin mobiililippu on 20-50snt kalliimpi. Käteislippujen ostajat hidastavat matkantekoa ja tällä muutoksella käteislippujen ostaminen muuttuisi vähemmän houkuttelevaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä kun saisitte ne kertalippujen hinnat alas. Pitäsi ymmärtää, että kertalippu on joukkoliikenteen "halpa kahvipaketti", jolla uusia asiakkaita houkutellaan palvelun piiriin. Samalla se tarjoaa heille mahdollisuuden itse todeta kuinka hyvin homma toimii. Ja satunnaisesta käyttäjästä voisi tulla uusi vakituinen joukkoliikenteen asiakas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku semmoinen maksutapa ois kiva, jossa ei tarvitse etsiä pankkiautomaattia, tilata korttia etukäteen tai hyväksyä monisivuisia käyttöehtoja. Esim. lähimaksu olis hyvä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ääni lähimaksulle, hiukkasen vanhanaikaista pyörittää omaa korttikantaa maksuihin kun suurimmalla osalla on lähimaksut kohta käytössään. Mikähän suhmurointi sai nykyisen korttilaitekannan busseihin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja mobiilimaksu on kalliimpaa kuin muulla tavalla maksaa eikä olisi läheskään niin helppoa kuin lähimaksu olisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

onhan sellainen, lataa oulun joukkoliikenteen applikaatio ja hoida maksusi sillä tai oikeasti vaan varaa käteistä jos walttikortin käyttö on hankalaa. Ne kortinlukulaitteiden käyttö on kallista oikeasti, syytä paremminkin suomen rahalaitoksia jotka pitävät noiden laitteiden käyttöhintaa korkeana isoille toimijoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joukkoliikennettä on parannettuOulussa ja ennen kaikea hinta on saatu sellaiseksi että se kiinnostaa jo autoilijaakin, joka voisi käyttää linja-autoa työmatkan tekemiseen. Mm. Ii. Kempele, Liminka, alueille voisi yrittää kehittää työmatkaliikennettä, muutamia aamu ja iltapäivä vuoroin ?!
Hieno juttu että Oululaiset ja lähiympäristö on löytänyt joukkoliikenteen ja nyt sitä voitaisiin kehittää jos kysyntä kasvaa. Muutoin sitä ei voida kehittää jos käyttö hiipuu! Oulussa on vain vähän ristiriitainen ajatelu että Kallioparkki edellyttäisi henkilöautoilun kasvattamista että saataisiin katettua tuo monien kymmenien miljoonien monttun käyttökustannukset. Jokin asia ei pidä paikkaansa tässä yhtälössä :( ! Toki kaupunnia pitää kehittää mutta kun se on niin pieni läntti tuo Oulun keskusta ja suuret ostoskeskukset ovat kaupinnin ulkopuolella niin tässäkin yhtälössä jokin mättää. Toki keskusta ei saa kuolla mutta kun valta ja poliittinen taistelu menevät ylimielisiksi kuten Oulusa on monesti käynyt niin asiat tuppaa menevän sitten persuulleen. Sekin kertoo paljon kun kaupunkiin ei saatu edes Joulutoria aikaan. Se pitäisi ulkoistaa koska se ei enään onnistu kaupunkin puolesta juurikaan. Tori, talvet kuin kuollut alue johon voisi talveksi tehdä jäiset luikumäet vaikka turisteille, pieni lumilinna joka vuosi jne. Tämänkin voisi tehdä jokin muu kuin kaupauki eli ulkoistaa ja antaa täydet valtuudet sen toteuttamiseen jollekin ulkopuoliselle. Perskule, meni jo asian ulkopuolelle mutta niin........................................

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on mahdotonta. Kommentointipalstoilla on todettu ykskantaan, että linjat ovat huonot, bussit kulkee väärään aikaan ja hinnat on kalliit eikä joukkoliikennettä käytä kukaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun työttömyys kasvaa, on enemmän väkeä, joilla on aikaa päivät ajella busseilla. Työssäkäyvien määrän kasvu jopa laskee bussimatkustajia, koska työajalla harvemmin ehtii ajelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi kaikki linjat ajavat keskustan kautta. On selvästi etäällä keskustasta paljon uusia asuinalueita, joilta porukka kulkee yliopistolle ja oys esimerkiksi. Matkustajamäärät varmasti kasvaisivat, jos enemmän busseja kulkisi ohittamalla keskustan. Esimerkiksi moottoritietä ajavia busseja ruuhka-aikaan yliopistolta Kontinkankaan kautta Metsokankaalle. Talvikangas/Kiukukangas suorayhteys Raitotietä pitkin yliopistolle ja Teknologiakylään ja Kuivasranta/Ritaharjuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (31)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

197 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Uhkailulla ja kiristyksellä aikaansaadun kilpailukykysopimuksen kohtuuttomat lomarahaleikkaukset tuntuvat monen kukkaroissa!!

Ehkäpä me jotka maksemme kaiken, veroprosentti yli 40%, ollaan kyllästytty elättämään jos jonkin sortin joutilasta ja vä... Lue lisää...
Kapitalisti

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.6.

Naapurit

22.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image