Oulu

Mainos

Oulun autojen ja­ko­hih­na­mys­tee­ri ei ota selvitäkseen

Autojen jakohihnaongelmat ovat jatkuneet Oulun seudulla. KUVA: Oulu
Oulu 29.2.2016 6:18
Antti Ervasti

Autojen jakohihnat katkeilevat edelleen selittämättömästi etupäässä Oulun seudulla.

– Ongelmat ovat jatkuneet samalla lailla, vaikka julkisuudessa ei ole ollut kohuja viime aikoina, sanoo yliopettaja Timo Kauppi, joka on tutkinut ilmiötä Lapin ammattikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston yhteisessä hankkeessa.

Sen päätyttyä pari vuotta sitten Kauppi on selvitellyt asiaa omatoimisesti harrastuspohjalta.

Erikoisinta koko asiassa on ollut, että jakohihnavauriot keskittyvät melko pienelle alueelle Oulua ympäröivälle kehälle. Aiemmin niitä esiintyi eniten Volkswagen-konsernin merkkien autoihin eli Volkswageneihin, Audeihin, Skodiin ja Seateihin.

– Meillä havaintoja tehty paljon myös muissa merkeissä, mutta kyllä niitä vikoja pääasiassa ilmenee edelleen näissä VW-konsernin autoissa. Toisaalta meillä myös 50 prosenttia kaikista töistä koskee niiden merkkien autoja, koska me olemme erikoistuneet niihin, sanoo Autokorjaamo Vepsäläisen toimitusjohtaja Juha Vepsäläinen.

Lue lisää 29.02.2016 Kalevasta.

MAINOS
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (164)

Kannattaisi erityisesti oulun seudulla suosia autoja missä on moottorin jakopää ketjulla (pois lukien vanhemmat VW tsi moottorit ja vanhemmat opelin 2.2 litraiset direct bensamoottorit), eikä hihnalla. Esimerkiksi Mazda, Toyota ovat luopuneet moottoreissaan kokonaan jakohihnoista jo muutamia vuosia sitten. Kunhan vain muistaa noudattaa öljynvaihtovälejä, tarkistaa ja tarvittaessa lisätä oikeanlaista öljyä niin kyllä jakoketju yleensä kestää yli 300tkm. Jakoketju on aina suojassa moottorin ulkopuoliselta lialta koska jakoketju sijaitsee täysin tiivistetttyjen moottorin metallikuorien sisäpuolella ja öjykylvyssä. Jakoketju ole koskaan avoimessa tilassa ilman moottorin purkamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko Raahen SSAB.n nk.masuunihiekan vaikutusta tutkittu jakohihnaongelmiin?Hiekkaa kuljetetaan mm.8-tiellä tuhansia rekkalasteja vuodessa,joista sitä pölyää tielle runsaasti.Hiekassa ei voi kävellä avojaloin,koska siinä on mm.teräviä metallipiikkejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VAG-konsernin tuotteissa jakoremmit katkeilevat ympäri Suomea, eipä tuossa mitään ihmeellistä ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanoohan tuo maalaisjärki, että oulussa teiden ylimitoitettu suolaus yms. Kemikaalien levitys aiheuttaa muutakin, kuin jakohihna vaurioita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meinaatko että se on jotenkin poikkeavaa pääkaupunkiseutuun ja muihin suuriin kaupunkeihin verrattuna? Taitaa olla vähäisempää ihan säidenkin takia. Mutta oikeasti tuollaista poikkeamaa ei jakohihnoissa ei ole vaan ongelma on yhden konsernin ongelma! Osaamattomuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin meillä: käytin auton ei-merkkihuollossa ja sieltä ilmoitettiin että välittömästi hihna vaihtoon! Noh, lopetimme autolla ajamisen ja kyselimme miten autoliike tulee vastaan,kun autossa kilometrejä niin vähän, ettei vielä pitäisi olla hihnan vaihtoa lähelläkään. Hinnassa tultiin vähän vastaan ja päätimme viedä auton hihnan vaihtoon merkkihuoltoon. Lopputulos: hihnaa ei vaihdettu, hihnan kunto hyvä. Ei siis tullut satojen eurojen työtä. Itse ajattelin, että kyllä se merkkiliike olisi ottanut rahat pois ja tehnyt kalliin huoltotyön jos olisi ollut vähääkään syytä. Tuli vähän sellainen olo, että ei-merkkiliike olisi teettänyt turhaan hihnan vaihdon. Tästä lähtien käytän autoa vain autoliikkeen huollossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäs olla kohtuullisen selvää, että jos jokin laite tai laitteen osa ei kestä sille tarkoitettua normaalia käyttöä niissä normaaleissa käyttöolosuhteissa, joihin se on tarkoitettu on vika ainoastaan laitteessa käytetyissä rakenteissa ja materiaaleissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laittakaa vw yhtä paksu hihna,kuin Lada Samarassa oli,niin kestää.Niissä ei näkyny vaihdon jälkeen pykimiä.Rimpuloita on Volkkarin hihnat siihen verrattuna

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mukulakivitystie pompottaa autoa niin paljon että jakohihnan mekanismit täristää ja kuluttaa remmiä!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tule selviämään koskaan kun tähänkin asiaan on autojen myynti politiikka vedetty mukaan ja kiistellään mitä julkaistaan ja mitä ei julkaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se johtuu siitä, että moottoritiellä ajetaan liian hitaasti. Hitaassa ajossa jakohihna pyörii hitaasti ja keskipakoisvoima ei ehdi heittää tiestä irtoavaa moskaa pois. Nuo ongelmat ovat enimmäkseen autoilla, joilla ajetaan hitaasti. Bemarit puuttuvat luettelosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Satavarmasti osasyynä on tuo aivan järjetön teiden suolaaminen. Hyvät talviajokelit pilataan suolaamalla tie ajokelvottamaksi loskamössöksi. Usein pienemmillä lumisilla sivuteillä paljon parempi ajaa, kuin pilalle suolatuilla pääteillä. Joku kielto tuolle hommalle pitää kyllä saada. Suolakelin jälkeen jarrutkin vinkuu, kuinka lie syöpyneet hä, ja entäs tie, montako uutta reikää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miltei kaikissa autoissa, joissa hihna on katkennut, on kyseinen hihna vaihdettu. Olisiko vika korjaamossa, jossa hihna on kiristetty väärin? Miten muuten voi olla mahdollista, että autot, jotka ovat sadan kilometrin säteellä toisistaan, niin niistä jakopäänhihna katkeaa? Olisi toisenlaisen tutkimisen paikka kuin jonkun murskeen tai pinnoitteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kannata ottaa Skoda cupiin , mennä siis Kanadaan world cupiin , eikä olla näissä kommunisti cupeissa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vain Oulussa on "Business Oulu". Muualla Suomessa sitä ei ole. Olisikohan siinä vastaus tähän ongelmaan? Itse kehuvat sitä Oulun jalokiveksi, kivipölyhän on aika kovaa, varsinkin jalokivipöly.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä suurin syy miksi se ei ole ratkennut on se, että kukaan aliopettaja ei ole tutkinut asiaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pahin mahdollinen töppi autokaupassa taitaa olla yhdistelmä VW Nokian renkailla ja Microsoftin kosketus näytöllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

rattaat on aluminiseosta ja siihen halpa kopio remmistä ja nyky autoissa kaikki lisälaitteet rasittaa remmiä ja huonoin keksistö suomen oakkasiin on start stop autot sammu nyt joka risteykseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minkähän ikäisistä autoista näitä jakoremmi ongelmia löytyy?Taitaa osien laatu ja suojaus olevan epäkuranttia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (164)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jäätävän vesisateen ja lumipyryn vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Mitä mieltä olet YLE:stä?

119 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Hurstin jonossa oli enemmän ihmisiä,mitä..

Tämä on se kuva itsenäisestä hyvinvointivaltio Suomesta. Lue lisää...
tyyne

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 370 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut

stats-image