Mainos

Oulu viidenneksi paras asuinpaikka


Jarmo Kontiainen
Oulu  4.4.2012 | Kaleva Muuta tekstin kokoa -+

Oulu on Suomen viidenneksi paras asuinpaikka, selviää Taloustutkimuksen selvityksestä. Muuttohalukkuus 2012 -tutkimuksessa voiton vei Tampere.

Tampereelle myös muutettaisiin kaupungeista mieluisimmin: 31 % suomalaisista voisi kuvitella muuttavansa kaupunkiin.

Tampereella on kaupungeista paras imago sijainnin ja kunnallisten palvelujen suhteen. Toiseksi tuli Turku ja kolmanneksi  Jyväskylä, jota pidetään kaikkein viihtyisimpänä asuinympäristönä.

Kuopiota pidetään parhaana kasvuympäristönä lapsille.

Suomalaiset muuttavat yleisimmin työpaikan perässä. 39 prosentilla suomalaisista työpaikka on ollut yksi tärkeimmistä tekijöistä nykyistä asuinpaikkakuntaa valitessa.

Tutkimus toteutettiin osana Suomi Tänään -kirjekyselyä, johon vastasi yli 4300 iältään 15–79 -vuotiasta suomalaista helmikuussa 2012.

10 parhaan kaupungin yleisarvosanojen keskiarvot, jotka mittaavat kaupungin imagoa asuinpaikkana:

 
1.   Tampere 7,84

2.   Turku 7,47

3.   Jyväskylä 7,37

4.   Helsinki 7,26

5.   Oulu 7,20

6.   Kuopio 7,17

7.   Espoo 7,07

8.   Hämeenlinna 6,98

9.   Lahti 6,96

10. Naantali 6,93

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/45 kommenttia

Hailuoto on surkein.
5.4.2012 18:13

Hailuoto on surkein koko maassa.


tyytyväinen isäntä
5.4.2012 16:48

Muhos se on paras paikka asustella! Varsinki ku on oikian puolueen jäsenkiria taskussa! Muhos on ja pyssyypi Muhoksena. Me ei aleta vehtaan Oulun kanssa. Utajärvi ja Vaala vois liittyä Muhokseen ni saatas lissää voimalaitoksia.


Oulu paras minulle!
5.4.2012 09:55

Tampere on aivan oikeasti mukava kaupunki vesistöjen keskellä ja hieno kulttuurikaupunki. Monet eläkeläiset ovat muuttaneet sinne. Mutta minulle Oulu on ykkönen. Täällä on ainakin minulle kaikki mitä tarvitsen: kulttuuria, tapahtumia, hyvät palvelut, liikuntamahdollisuudet loistavat ja monipuoliset, mukavaa väkeä ja lopulta hyvä alueen yhteishenki - Suur-Oulun perustaminen on aivan historiallinen teko, josta saamme vielä paljon iloa. Oulu on myös nuorekas kaupunki: On ilo nähdä iloista ja kansainvälistä nuorisoa, jotka osaavat nauttia elämästä ja Oulun tarjoamista mahdollisuuksista. Poikani sanoi: Oulu on maailman paras kaupunki! Se on siinä oiikein sanottuna.


Höpötutkimus
5.4.2012 09:15

Muhos on paras!


Maximus
5.4.2012 09:04

Oulun sijoitus voisi olla huonompikin. Kiva kaupunki ja keskusta on nähtävyys jo sinänsä ulkopaikkakuntalaiselle: muutama kortteli ja kaupungissa n. 140 000 asukasta.


Oulu on ykkönen
5.4.2012 04:19

Itse asun tällä hetkellä muuualla, olen asunut eri paikoissa nyt 12 vuotta, ja kyllä Oulu on tehnyt minuun lähtemättömän vailutuksen, ja palaan vielä takaisin.


Oulu paras minusta
4.4.2012 22:54

Itse olen asunut monella paikkakunnalla, mutta Oulu on ylivoimaisesti paras, haluan asua täällä ja arvostan korkealle kaikkea mitä täällä on eli kaikki löytyy! Ihmettelen näitä negatiivisiä ihmisiä, kateusko se tekee heistä tälläisiä, itse kaipaan kovasti matkoilta kotiin Ouluun. Pohjavettä vielä saatava, ettei Talvivaaran myrkkyjä tarvitse juoda, se asia on ainut huono seikka, onneksi olemme jaksaneet raahata vesiposteilta pohjavettä, mikä tosi hyvää, mutta kallista kun bensaa kuluu ja aikaa hakemiseen.


Entinen oululainen
4.4.2012 21:17

Itse en enää asu Oulussa, mutta kyllä Oulu on ihan hyvä paikka asua. Jo silloin kun asuin siellä minua kuitenkin ihmetytti Oulun suuruudenhullut kaavailut kansainvälisestä matkailusta yms. mutta totuus on, että Oulu ei ole edes kotimaan matkailun kannalta mikään erityisen houkutteleva paikka. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Oulu on huono kaupunki. Oulu voisi olla tällä listalla korkeammalla jos se panostaisi sen oikeisiin vahvuuksiin eikä haihattelisi mistään sellaisesta, mitä ei tule koskaan tapahtumaan.


Rooppi
4.4.2012 23:04

Täällä on näitä vastaan hangoittelijoita jotka hidastaa vähän kehitystä, mm. kallioparkin vastustus on hidastanut hyvien asioitten eteenpäinmenoa, samoin hyödyttämättä jääneet pohjavesihankkeet, Raatin stadionin rakentamisen hidastaminen, näitähän piisaa täällä.


Halleluja
5.4.2012 08:23

Se on paikkakunnan uskonnollinen pohjavire, joka aiheuttaa kaikenlaista karismaattista liikettä. Viimeisin esimerkki on kivisydänadventistit, jotka odottavat pelastuksen tuovaa messiasta eli Pyhää Kallioparkkia, voideltua. Onneksi ei tarvitse kauan enää odottaa, uusi valtakunta on kohta täällä, uskovat pääsevät luvattuun maahansa maan alle, ja vastustajat joutuvat iankaikkisesti viettämään päiviään maan päällä ikuisessa viimassa ja tuiskussa.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Rooppi
5.4.2012 10:13

Valitettavasti Oulussa on pysäköinti ollut ruuhka-aikoina erittäin vaikeaa, mahdotontakin ja maan alle mahtuu pysäköimään siellä sitä tillaa löytyy. Keneltä se on pois jos ongelma poistetaan ei se kiellä käyttämästä julkista liikennettä joka alkaa sitten sujumaan aikataulullisesti tai esim. pyörää.


Amen
5.4.2012 11:50

kas, kun en ole törmännyt moisiin erittäin vaikeisiin ongelmiin. Mitä väitetyn ongelman poistoon tulee, niin helpompia, nopeampia ja halvempia ratkaisujakin olisi ollut tarjolla. Tillaa kun maan alla on niukemman puoleisesti, ennen kuin sitä sinne rouhitaan.


Lukija
4.4.2012 20:49

Kyllähän sitä mielellään olisin Ouluun muuttanut, ellei kaupunki olisi hinnoitellut tontit liian kalliiksi. Metsokankaalla tonttien vuokrat ovat yli satasen kuussa. Nyt asutaan Limingassa ok-talossa, jossa oma tontti (8000 e). Tuolla satasella saa melkein sähkölaskun maksettua.


Ihan selvästi
4.4.2012 20:43

Ihan selvästi maksettu galluppi . Minultakaan ei oo kysytty mitään .


Oulun Tuirassa 18 v.
4.4.2012 19:18

Kyllä Oulun Tuirassa viihtyy! Runsaat palvelut, puistot, joki ja keskusta - kaikki - lähellä. Rauhallisuutta ja yksityisyyttä, kaikki kohdallaan. Oulu on Suomen mittakaavassa aika sopiva kaupunki, sijoittaisin sen omassa arvioinnissa ihan kärkeen.


Moisander
4.4.2012 23:02

Joo Tuira on keskellä Oulua, mutta Oulun sijainti keskellä ei mitään. Oulu olisi muuten likipitäen listan kärjessä, mutta syrjäinen sijainti laskee osakkeita esim. verrattuna Tampereeseen.


lumiukko
4.4.2012 18:40

ei varmaan tarkoita kaupunkia vaan ympäristöä...


Lukija
4.4.2012 18:09

Ouluko muka viides.


Tyytyväinen Oululainen
4.4.2012 17:19

48 vuotta olen Oulussa asunut. Muutamia vuosia muualla. Hyvin on Oulu minua ja perhettäni kohdellut. Koulumme olemme täällä saaneet käydä. Töitä ja toimeentuloa on aina riittänyt.


vx
4.4.2012 18:19

Hyvävelijärjestelmä toimii?


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Oulu Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös