Oulu

Mainos

Oulu valittiin maailman parhaaksi tal­vi­pyö­räi­ly­kau­pun­gik­si

Oulu on maailman paras talvipyöräilykaupunki. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 13.2.2013
Antti Ervasti

Oulu sijoittui ykköstilalle selvityksessä, jossa mitattiin talvipyöräilykaupunkien ominaisuuksia.

Oulu sai tasaisen kamppailun tulokseksi 27,5 pistettä, kun toiseksi tullut Ruotsin Linköping sai 27 pistettä ja kolmonen Ruotsin Uppsala 25,9 pistettä.

Pisteitä kertyi termisen talven pituudesta kaupungissa, talvipyöräilijöiden osuudesta asukkaista, pyörätieverkoston pituudesta ja pyöräilymatkojen pituudesta asukasta kohti.  Oulu keräsi tasaisen varmasti hyvin pisteitä kaikista kategorioista ja parhaat vain pyöräteiden määrästä.

Kymmenen parhaan talvipyöräilykaupungin joukkoon pääsi vain suomalaisia ja ruotsalaisia kaupunkeja.

Tutkimuksen teki Navigo Oy keskiviikkona ja torstaina Oulussa pidettävää kansainvälistä talvipyöräilykongressia varten.

Parhaat talvipyöräilykaupungit:

1. Oulu

2. Linköping

3. Uppsala

4. Uumaja

5. Örebro

6. Joensuu

7. Karlstad

8. Rovaniemi

9. Jyväskylä

10. Luulaja.

Lue lisää 14.02.2013 Kalevasta.

MAINOS
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos

Kommentoi (82)

Näytä kaikki kommentit (82)

Hieno tunnustus ja täysin aiheesta. Olen Uudeltamaalta kotoisin ja asunut täällä 15 vuotta. Tuon ajan olen opiskelu ja -työmatkojen osalta kulkenut pelkästään pyörällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos tuota tutkimusta ei olisi tehty, niin miten perustelisit sen onko Oulu hyvä vai huono talvipyöräilykaupunki? Miten ylipäätänsä määrität turhan ja tarpeellisen tutkimuksen? Tiedät kaikesta kaiken ja olet Jumalan asemassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksei kerrota totuutta? Meillä on maailman surkein joukkoliikenne! Pyörällä kulkeminen on seurausta pakosta, eikä mistään Oulun paremmuudesta pyöräilyssä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikeastaan pitäisi huvittaa, millaista märinää ja moitetta me oululaiset kommenttipalstalla saavat aikaan. Se on vaan sillä lailla, että talvella ei kaikkia pyöräteitä varmasti kukaan saisi ajokuntoon kaikille sopivaan aikaan. Se on vaan sillä lailla, että kaikki eivät pyörän satulaan nouse, koska ovat tottuneet käymään lähikaupassaankin autollaan ja mieluiten yksin. Se on vaan sillä lailla, että talvipyöräily saattaa olla raskasta ja siinä voi tulla hiki, eihän se passaa vaan kuntosalille trikoissa pyllistelemään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kuljin pyörällä kauan sitten Rajakylästä nuottasaareen aina pyörällä,ja kunto on hyvä nytkin vaikka ikää kyllä on turhan pal jon nyt on aikaa hiihellä,harva se päivä ,Oulu on tuon ansainnut tojella;)hyvää ystävän päivää;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyseenalaistan todellakin tämän tunnustuksen. Kuinka Oulu muka voisi olla maailman paras talvipyöräilykaupunki, kun pyöräteitä ei pidetä kunnossa? Joillain alueilla menee jopa kolme päivää, että aura-autot käyvät. Yritä siinä sitten polkea töihin tai kouluun tai milloin minnekin.
Muuten bussilla tai omalla autolla liikkuisin, mutta miehellä on paljon pidempi työmatka ja pakko mennä autolla. Täältä meiltä taas ei oikein busseja kulje. Tunnin välein kyllä, monesti liikaa myöhässä ja lähin pysäkki on kilometrin päässä.

Jotenkin tämä nyt hämmentää. Mutta onhan tuo toki hieno asia, että näin on. Pyöräteitä ja pyöräilijöitä täällä on vaikka viidelle tuollaiselle tunnustukselle. :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuulostaa tutulta. Ookko nääki Kellosta? Herukka Rajakylä väli oli tosiaanki meleko pitkään auraamatta viime sateen jälkeen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Selvityksen teki Navico, oululainen yritys, joka yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa tuottaa talvipyöräilykongressin osana Oulun kaupungin hanketta. Puolitoista vuotta sitten silloinen Oulun kaupungininsinööri ehdotti, että Oulu julistautuu maailman parhaaksi talvipyöräilykaupungiksi - ei silloin herättänyt innostusta. Nyt asia on toinen, kun on puolueeton selvitys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

no eipä sillä paskamankelila polokeminen ole ikinä mitään riemua ollut. tai sitten ei vaan ikinä ole ollut kunnollista pyörää alla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulukin pärjää jossakin. Se on varmaan maailman hiljaisin kaupunki väkilukuunsa nähden, kun oululaiset on lähes mykkiä. Ikävä paikka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis mitä pitempi terminen talvi, niin sitä enemmän pisteitä?

Jos saisin valita, niin kesä vuoden ympäri olisi kyllä pyöräilyn kannalta parempi kuin lumi maassa marraskuulta huhtikuulle...

Kiitokset kaupungille pyöräteiden talvikunnossapidosta toki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä ainakin pyöräilen ihan vapaaehtoisesti niin työ- kuin harrastusmatkat
päivittäin. Kunto kasvaa ja pysyy terveenä. Mikä tärkeintä pyöräily on
ekologista. Samalla saat nauttia luonnosta eri vuodenaikoina. Suosittelen
kaikille tätä hyötyliikuntaa. Pyörä on kätevä ja ketterä eikä ole parkkimaksuja
eikä -ongelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen pääasiassa tyytyväinen Oulun pyöräteiden kuntoon talvikelillä. En ole koskaan myöhästynyt töistä huonon kelin vuoksi. Täytyy vaan lähteä hyvissä ajoin jos keli näyttää huonomalle. Talvipyöräily antaa pirteyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämän kisan voitosta iso osa on Koskilinjojen ansiota. Peräkanaa lähiöistä keskustaan ajelevat bussit ja sopimattomat bussireitit eivät jätä muuta mahdollisuutta. Oma autokaan ei ole aina vaihtoehto. Oma kokemukseni on, että kun kerran on busseista irti päässyt - halusta tai pakosta, ei ole bussi enää ollut mikään vaihtoehto kohta kymmeneen vuoteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululainen firma teki tutkimuksen ja kas kummaa Oulu voitti? Yhden asian liike tuntuu olevan tutkimuksen tekijä firma muutenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (82)
Mainos
Mainos
Mainos

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 8-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 344 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut

stats-image