Mainos

Oulu valittiin maailman parhaaksi talvipyöräilykaupungiksi

Oulu on maailman paras talvipyöräilykaupunki. Oulu on maailman paras talvipyöräilykaupunki.
Jarmo Kontiainen
Oulu  13.2.2013 | Antti Ervasti Muuta tekstin kokoa -+

Oulu sijoittui ykköstilalle selvityksessä, jossa mitattiin talvipyöräilykaupunkien ominaisuuksia.

Oulu sai tasaisen kamppailun tulokseksi 27,5 pistettä, kun toiseksi tullut Ruotsin Linköping sai 27 pistettä ja kolmonen Ruotsin Uppsala 25,9 pistettä.

Pisteitä kertyi termisen talven pituudesta kaupungissa, talvipyöräilijöiden osuudesta asukkaista, pyörätieverkoston pituudesta ja pyöräilymatkojen pituudesta asukasta kohti.  Oulu keräsi tasaisen varmasti hyvin pisteitä kaikista kategorioista ja parhaat vain pyöräteiden määrästä.

Kymmenen parhaan talvipyöräilykaupungin joukkoon pääsi vain suomalaisia ja ruotsalaisia kaupunkeja.

Tutkimuksen teki Navigo Oy keskiviikkona ja torstaina Oulussa pidettävää kansainvälistä talvipyöräilykongressia varten.

Parhaat talvipyöräilykaupungit:

1. Oulu

2. Linköping

3. Uppsala

4. Uumaja

5. Örebro

6. Joensuu

7. Karlstad

8. Rovaniemi

9. Jyväskylä

10. Luulaja.

Lue lisää 14.02.2013 Kalevasta.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/82 kommenttia

winter way to go
14.02.2013 09:36

Hieno tunnustus ja täysin aiheesta. Olen Uudeltamaalta kotoisin ja asunut täällä 15 vuotta. Tuon ajan olen opiskelu ja -työmatkojen osalta kulkenut pelkästään pyörällä.


HH
14.02.2013 12:25

Täysin turha tutkimus ja eikä varmasti ole puolueeton. Täydellistä rahan haaskausta!


tutkija
14.02.2013 17:53

Jos tuota tutkimusta ei olisi tehty, niin miten perustelisit sen onko Oulu hyvä vai huono talvipyöräilykaupunki? Miten ylipäätänsä määrität turhan ja tarpeellisen tutkimuksen? Tiedät kaikesta kaiken ja olet Jumalan asemassa?


brb
14.02.2013 09:18

Miksei kerrota totuutta? Meillä on maailman surkein joukkoliikenne! Pyörällä kulkeminen on seurausta pakosta, eikä mistään Oulun paremmuudesta pyöräilyssä.


Yli 30 v työmatkapyöräilyä
14.02.2013 09:16

Oikeastaan pitäisi huvittaa, millaista märinää ja moitetta me oululaiset kommenttipalstalla saavat aikaan. Se on vaan sillä lailla, että talvella ei kaikkia pyöräteitä varmasti kukaan saisi ajokuntoon kaikille sopivaan aikaan. Se on vaan sillä lailla, että kaikki eivät pyörän satulaan nouse, koska ovat tottuneet käymään lähikaupassaankin autollaan ja mieluiten yksin. Se on vaan sillä lailla, että talvipyöräily saattaa olla raskasta ja siinä voi tulla hiki, eihän se passaa vaan kuntosalille trikoissa pyllistelemään.


mummeli
14.02.2013 06:10

kuljin pyörällä kauan sitten Rajakylästä nuottasaareen aina pyörällä,ja kunto on hyvä nytkin vaikka ikää kyllä on turhan pal jon nyt on aikaa hiihellä,harva se päivä ,Oulu on tuon ansainnut tojella;)hyvää ystävän päivää;)


täh
13.02.2013 23:50

Maailman kalleimman bensan vuoksiko?


ei
14.02.2013 11:03

Oulussa ei ole maailman kallein bensa.


MUSTIKKAINEN
13.02.2013 23:37

Kyseenalaistan todellakin tämän tunnustuksen. Kuinka Oulu muka voisi olla maailman paras talvipyöräilykaupunki, kun pyöräteitä ei pidetä kunnossa? Joillain alueilla menee jopa kolme päivää, että aura-autot käyvät. Yritä siinä sitten polkea töihin tai kouluun tai milloin minnekin.
Muuten bussilla tai omalla autolla liikkuisin, mutta miehellä on paljon pidempi työmatka ja pakko mennä autolla. Täältä meiltä taas ei oikein busseja kulje. Tunnin välein kyllä, monesti liikaa myöhässä ja lähin pysäkki on kilometrin päässä.

Jotenkin tämä nyt hämmentää. Mutta onhan tuo toki hieno asia, että näin on. Pyöräteitä ja pyöräilijöitä täällä on vaikka viidelle tuollaiselle tunnustukselle. :)


Veikka
14.02.2013 15:22

Kuulostaa tutulta. Ookko nääki Kellosta? Herukka Rajakylä väli oli tosiaanki meleko pitkään auraamatta viime sateen jälkeen...


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Isäni on maailman vahvin
13.02.2013 23:05

Selvityksen teki Navico, oululainen yritys, joka yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa tuottaa talvipyöräilykongressin osana Oulun kaupungin hanketta. Puolitoista vuotta sitten silloinen Oulun kaupungininsinööri ehdotti, että Oulu julistautuu maailman parhaaksi talvipyöräilykaupungiksi - ei silloin herättänyt innostusta. Nyt asia on toinen, kun on puolueeton selvitys.


sad
13.02.2013 22:43

no eipä sillä paskamankelila polokeminen ole ikinä mitään riemua ollut. tai sitten ei vaan ikinä ole ollut kunnollista pyörää alla


Joke
13.02.2013 21:08

Oulukin pärjää jossakin. Se on varmaan maailman hiljaisin kaupunki väkilukuunsa nähden, kun oululaiset on lähes mykkiä. Ikävä paikka.


z
13.02.2013 23:50

Missä Liikut?


Hah
13.02.2013 20:43

Siis mitä pitempi terminen talvi, niin sitä enemmän pisteitä?

Jos saisin valita, niin kesä vuoden ympäri olisi kyllä pyöräilyn kannalta parempi kuin lumi maassa marraskuulta huhtikuulle...

Kiitokset kaupungille pyöräteiden talvikunnossapidosta toki.


hihhei
13.02.2013 20:30

vois nuo tutkimusrahat paremminkin sijoijoittaa.....


ympärivuotinen pyöräilijä
13.02.2013 20:09

Minä ainakin pyöräilen ihan vapaaehtoisesti niin työ- kuin harrastusmatkat
päivittäin. Kunto kasvaa ja pysyy terveenä. Mikä tärkeintä pyöräily on
ekologista. Samalla saat nauttia luonnosta eri vuodenaikoina. Suosittelen
kaikille tätä hyötyliikuntaa. Pyörä on kätevä ja ketterä eikä ole parkkimaksuja
eikä -ongelmia.


30 vuotta töihin pyöräillyt
13.02.2013 19:12

Olen pääasiassa tyytyväinen Oulun pyöräteiden kuntoon talvikelillä. En ole koskaan myöhästynyt töistä huonon kelin vuoksi. Täytyy vaan lähteä hyvissä ajoin jos keli näyttää huonomalle. Talvipyöräily antaa pirteyttä.


RT
13.02.2013 18:24

Tämän kisan voitosta iso osa on Koskilinjojen ansiota. Peräkanaa lähiöistä keskustaan ajelevat bussit ja sopimattomat bussireitit eivät jätä muuta mahdollisuutta. Oma autokaan ei ole aina vaihtoehto. Oma kokemukseni on, että kun kerran on busseista irti päässyt - halusta tai pakosta, ei ole bussi enää ollut mikään vaihtoehto kohta kymmeneen vuoteen.


Ransitmies
13.02.2013 18:22

Oululainen firma teki tutkimuksen ja kas kummaa Oulu voitti? Yhden asian liike tuntuu olevan tutkimuksen tekijä firma muutenkin.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Oulu Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös