Mainos

Nosturi tuo satamaan kasvuvoimaa

Kontin vauhdikkaammin laivaan. Oulun satamaan hankittu uusi pukkikonttinosturi mahdollistaa konttien lastaamisen jopa 60 yksikön vauhdilla. Konttilastauksen tehostaminen vähentää laivojen lastausaikaa ja mahdollistaa myös satama lisäliikenteen. Kontin vauhdikkaammin laivaan. Oulun satamaan hankittu uusi pukkikonttinosturi mahdollistaa konttien lastaamisen jopa 60 yksikön vauhdilla. Konttilastauksen tehostaminen vähentää laivojen lastausaikaa ja mahdollistaa myös satama lisäliikenteen.
Eljas Sallmén
Oulu  20.3.2003 | Anja Harju Muuta tekstin kokoa -+
Oulun satamaan hankittu pukkikonttinosturi on otettu virallisesti käyttöön tammikuun lopussa. Sataman tuulissa taivaita kurkotteleva nosturijätti jättää vanhan nivelpuominosturin massiiviseen varjoonsa paitsi koollaan, myös tehollaan. Vanhalla nosturilla laivoihin lastattiin 15-25 konttia tunnissa. Uudella, yli neljä miljoonaa euroa maksaneella jätillä, niitä sujahtaa laivoihin 60 kontin tuntivauhdilla.

"Satamalle uuden nosturin hankinta on ollut mittava projekti, joka on onnistunut kaikin puolin nappiin", nosturiesimies Pekka Pekkinen kertoo. Pekkisen mukaan hankinta mahdollistaa sataman kasvun, koska nyt satamasta löytyy kasvavan konttiliikenteen vaatimaa tehokkuutta.



Syöttöliikennelaivojen
lisäys mahdollinen


Oulun sataman liikenteestä Stora Enson kuljetukset ovat noin 60 prosenttia liikennekapasiteetista. Metsäteollisuuden lisäksi satamaliikenteen kasvupotentiaalia löytyy muusta teollisuudesta ja myös maan rajojen ulkopuolelta. Markkinointikanavat moneen suuntaan ovat avoinna.

Konttiliikenteen kasvu on ollut vajaassa kymmenessä vuodessa nopeaa. Satamaan vuonna 1995 hankittu nivelpuominosturi lastasi aluksi 500 konttia vuosittain. Nyt määrä on 20 000 konttia ja konttikentät on mitoitettu 36 000 konttiin. Sen jälkeen on mahdollista laajentaa kentästöä.

Oulun satamassa käy tällä hetkellä kaksi konttifeederiä eli syöttöliikennelaivaa, Hjörtis ja Laura. Laivat liikkuvat vuoroviikoin. Nosturiesimies Pekka Pekkisen mukaan nosturihankinnalla mahdollistetaan kolmannen konttifeederin lastaaminen, jos liikenteen kasvu sen vaatii. Syöttöliikennelaivojen lisäksi satamassa käy pienempiä laivoja lastattavana.

Konttien ahtaustoiminnan tehostamiseksi satamaan on perustettu työryhmä, jonka tarkoituksena on ketjuttaa konttitoiminnot tiiviiksi, tehokkaaksi ketjuksi aina yksiköinnistä laivaan lastaamiseen saakka.

Sataman maasyötöstä vastaavan Herman Andersson Oy:n työpäällikön Kai Collanin mukaan maasyöttöä eli konttien liikuttelua nosturin kuljetettavaksi, on mahdollisuus kehittää siirtovaunulla. Sellainen satamaan on jo suunnitteilla. "Päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta tarjouspyynnöt ovat jo sisässä", Collan toteaa.



Hulppeat
näköalat


Pukkikonttinosturin puomi huojuu liki 80 korkeudessa. Lastauskoppiinkin saa kiivetä melko monta porrasta, sillä matkaa maasta täysin automatisoituun vaunuun on 55 metriä. Normaalisti matka taittuu hissillä, mutta käyttöönottovaiheessa nosturin toimintoja vielä testaillaan ja hissikin on välillä ollut testiajossa.

"Hyvä kunto tässä tulee, kun päivittäin monta kertaa juoksee portaat ylös ja alas. Ja onhan täältä hulppeat näköalat", Pekka Pekkinen huikkaa portaita kivutessamme. Kovalla tuulella portaat huojuvat ja meno tuntuu huteralta. Sinänsä teräksisissä ja kaiteilla suojatuissa portaissa liikkuminen on turvallista.

Korkeuksissa nosturinhoitaja Hannu Kiuttu tähtää nosturin "pihtejä" Birka Expressiin menevään konttiin. Hän saa ylhäälle koko ajan ohjeita laivan kannella olevalta luukkumies Heikki Kauppiselta. "Otappa vähän alemmaksi. Noin. Ihan rauhallisesti", Kauppinen ohjaa ja kohta kontti kolahtaa oikeaan osoitteeseen. Kiuttu on saanut uuden nosturin käsittelyyn asianmukaisen koulutuksen. Uutta nosturia hän kuvaa hiukan erilaiseksi ajettavaksi kuin sataman vanhaa nosturia. Toiminnat on automatisoitu ja lastausvaunun monitori kertoo tarkat tiedot muun muassa missä korkeudessa ollaan, millä nopeudella liikutaan ja mikä on tuulen voimakkuus.

Tämän talven kaltaisessa jäätilanteessa sataman uusi pukkikonttinosturi on noussut arvoonsa, sillä laivat eivät pääse jäiden vuoksi ihan satamalaituriin kiinni. Uudella nosturilla meriulottuvuus on 32 metriä, kun se vanhalla jäi pariinkymmeneen metriin.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos
Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Oulu Down Up
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös