Oulu

Nelostien parannus alkaa syksyllä: Moot­to­ri­tiel­le jatkoa, Oulun ja Iin väli kes­ki­kai­teel­li­sek­si ohi­tus­kais­ta­tiek­si

Vaaralliseksi todettu Oulun pohjoispuolen leveäkaistainen tieosuus jää historiaan syksyllä alkavassa nelostien parannusurakassa. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 17.5.2018 13:12
Antti Pasanen

Infrarakennusyhtiö Destia on allekirjoittanut sopimuksen Nelostien parantamisurakasta välillä Kello–Räinänperä. Sopimus solmittiin Liikenneviraston kanssa.

Urakassa nelostie parannetaan moottoritieksi välillä Kellon eritasoliittymä–Kiiminkijoki. Oulun ja Iin välissä oleva osuus Kiiminkijoki–Räinänperä puolestaan rakennetaan keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi.

Tämä tarkoittaa, että vaaralliseksi todettu Haukiputaan kohdalla oleva leveäkaistainen osuus jää historiaan, sanoo Destian projektijohtaja Risto Lippo. Leveäkaistaosuudella on tavallista korkeampi ohituskolarien riski.

Tien parantamistyöt ovat osa valtatie 4:n Oulu–Kemi -välin kehittämistä. Destia urakoi parhaillaan myös samaan kokonaisuuteen sisältyvää Pohjantien parantamisurakkaa.

Parannettava tieosuus on noin 18 kilometriä pitkä. Tavoitteena on, että uusi tieosuus on entistä turvallisempi ja sujuvampi.

Urakan kehitysvaihe jatkuu alkavan kesän ajan.

Rakennustyöt aloitetaan tulevana syksynä puuston poistolla sekä riista-aidan siirrolla. Kokonaisuudessaan tieurakka valmistuu vuonna 2020.

Liikenneviraston tietojen mukaan urakan hintalappu on reilut 28 miljoonaa euroa.

Töiden alettua nelostie muuttuu näiltä osin työmaa-alueeksi.

– Valtaosin nopeusrajoitukseksi jää tuleviksi kahdeksi vuodeksi talvinopeus eli 80 kilometriä tunnissa, Lippo kertoo.

Destia tiedottaa tarkemmin liikennejärjestelyistä ja rajoituksista urakan edetessä.

Destia kertoo, että urakka toteutetaan "suunnittele ja toteuta" -muotoisena ensimmäistä kertaa Suomessa. Se tarkoittaa, että ennen rakennustöiden aloittamista asiakas ja urakoitsija kehittävät muun muassa suunnitelmaratkaisuja yhteisen kehitysvaiheen aikana.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (53)

Helponta olisi ollut korjata keskikaiteilla erotetuiksi vuorotteleviksi ohituskaistoiksi. Mutta ei, taas pitää tehdä kallimmalla ratkaisulla. On se kumma että ruotsissa moinen järjestely toimii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskikaiteelinen tarkoittaa että rekkojen perässä körrätään suurin osa 80 lasissa. Ei hyvää päivää tätä touhua. Aletaan ajamaan vanhaa nelostietä 60 ja pistetään koko motari pyörätieksi. Saa haihattelijat ajella Iihin katukahvilaan rauhassa leveää baanaa jopolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten se eroaa nykyisestä? Paitsi että hullut ohitukset jäävät pois (vähemmälle).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin kun ihmiset eivät oppineet ajamaan tällä (osa) tiellä, viedään se niiltäkin ketkä osaa. Siellä on esim moottoripyörät jotka pääsevät nyt kätevästi ohi mutta kun laitetaan aita keskelle tietä, silloin ajetaan hitaimman mukaan ja niitä tuolla riittää. Tuo väli on suomen pääväylä ja sellainen pullonkaula jo nyt ettei mitään järkeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, kyllä se menee juuri niin että siihen suuntaan mihin sinä oot menossa, ei ole yhtään ohituskaistaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tie nelikaistaiseksi oulusta kolariin, niin sujuu liikenne ja Iitä ei tarvitse ohitella, kun vaan nostetaan baana keskustan kohdalla 50m maanpinnan yläpuolelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vihdoinkin! Joka päivä on läheltä piti tilanteita ja lomien aika 'herrajumala' meno tuolla pätkällä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko riista-aita niin lähellä, että se pitää siirtää? Ilmeisesti ei onnistukaan valotolppia siirtämälla ja tietä leventämällä molemmin puolin :) ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän siihen mahtuisi, mutta kun on säädetty asetus joka määrää vähimmäisetäisyyden tien ja riista-aidan välille. Kustannuksiahan tuollaiset asetukset vain lisää...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan liian monta. Tiehallinnon riskianalyyseissä tie on näyttäytynyt jo useita vuosia yhdeksi Suomen vaarallisimmaksi tieosuudeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiehallinnon riskianalyysit ovat... .... noh, enpä sano mistä. Täysin teoreettisia, täysin hatusta tempaistua tietoa. Lukemattomille sellaisille teille, joilla ei ole sattunut yhtään kuolemaan johtanutta kolaria, tiehallinnon käyttämä teoreettinen malli näyttää esmes 30 % alennusta liikennekuolemiin, jos nopeusrajoitus alennetaan 100 => 80 kmh. Siis nollamäärästä miinus 30 %!

Mitä tulee itse tiehen, ongelman aiheuttavat keskiviivan suutelijat, ne autoilijat jotka eivät osaa ajaa oikeaa reunaviivaa suudellen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ohitustilanteissa ei taida olla yhtäkään. Tahallisia kolareita muutamia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkoitat varmaan Kellon eritasoliittymä–Kiiminkijoki väliä? Lyhyt pohjoinen osuus toimii kunhan saadaan keskiviivan köröttelijät oikeaan laitaan. Miksi leveäkaistan opastekyltit poistui?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi tietä parannellaan pohjoiseen päin,sinne ei taida kellään olla kovin hirveästi asiaa.Itsee olen käynyt Oulun pohjoispuolella vain armeijan
härkävaunulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä pohjoiseen menee satoja rekkoja päivässä ja myös tulee satoja
käyppä välissä iin pohjoipuolella kun kerran oot viimeksi käynyt armeija aikaan 2016

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulusta käy jatkuva autovirta Haaparannasta hakemassa nuuskaa ja halpaa nelosolutta. Kulkee siinä letkassa kuorma-autojakin lienekö samassa lastissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (53)

Uutisvirta

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa lukuun ottamatta Utsjoen, Inarin ja Enontekiön kuntia. Ruohikkopalojen vaara on suuri Pohjois-Lapissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Poika ei halua mennä armeijaan

127 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Yh-äippien mollaus

Joo, se on todella omituista. Minut kasvatti yh-äiti ja olen menestynyt elämässäni erittäin hyvin. Tärkeintä ei ole se m... Lue lisää...
Typykkä!

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.5.

Naapurit

26.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image