Oulu

Mainos

Miksi valoisana yönä on vaikeaa saada unta? – Oulun yliopiston professori vastaa

Ihmisillä on oma sisäinen kello, jonka mukaan toimiminen vaikuttaa vireystasoon ja toisaalta myös uneen. KUVA: Rydenfelt Mikael
Oulu 17.7.2017 10:24
Heli Paaso-Rantala

Tämä juttu on Oulun ylioppilaslehden sisältöä.

Kesäillat ovat valoisia eikä Oulun asteella aurinko laske kesäisin lainkaan. Unirytmistä kiinni pitäminen voi olla haastavaa, sillä useat ihmiset kokevat nukahtamisen yöttömien öiden aikana vaikeaksi. Lisäksi osa kokee unenlaadun kevyemmäksi kesällä kuin talvella. Miksi ihmeessä?

Oulun yliopiston neurologian professori Anne Remes kertoo nukahtamisen vaikeuden selittyvän fysiologisesti.

Nukahtamisen taustalla on melatoniini eli pimeähormoni tai yöhormoni.

”Melatoniinia erittyy pimeän aikana, jolloin nukahtaminen on helpompaa. Näin valoisaan aikaan melatoniinin eritys on vähäisempää, sillä nimenomaan pimeys laukaisee sen erityksen.”

Ihmisillä on oma sisäinen kello, jonka mukaan toimiminen vaikuttaa vireystasoon ja toisaalta myös uneen. Melatoniinia tarvitaan unen ja biologisen vuorokausirytmin säätelyyn. Näiden lisäksi melatoniini vaikuttaa myös elimistön puolustusjärjestelmään.

Remeksen mukaan osa ihmisistä ei nuku kesäisin yhtä paljon kuin talvella, ja unenlaatukin voi vaihdella suuresti. Remeksen mukaan unenlaadun vaihtelutkin voivat johtua melatoniinista, jonka tuotantoa voi yrittää lisätä kesällä muutoinkin kuin purkista ottamalla.

”Pimeys voidaan tuoda keinotekoisesti pimennysverhoilla, jolloin aivot huijataan pimeään ja melatoniinin eritys lisääntyy”, Remes kuvailee.

Syytä sille, miksi toiset ovat herkkiä valon muutoksille, ei Remes osaa sanoa. Siinä missä toiset nukkuvat kesäisin huonosti, pystyvät toiset taas nukkumaan kesälläkin hyvin.

Mitä olet aina halunnut tietää tieteestä? Onko olemassa tiedeaiheinen kysymys, johon et löydä vastausta? Vaivaako mieltäsi tiedepulma, jonka kysyminen saisi sinut tuntemaan itsesi tyhmäksi? Nyt voit esittää sinua aina askarruttaneen tiedeaiheisen kysymyksen Oulun ylioppilaslehdelle! Tiedeuutisten jengi ottaa selvää hassuimmista ja höpsöimmistäkin kysymyksistä. Lähetä siis mieltäsi kaihertava kysymys osoitteeseen tiedeuutiset.oyl@ gmail.com. Vastaukset selviävät Tiedeuutisissa.

Tämä juttu on Oulun ylioppilaslehden tuottamaa sisältöä. Lisää lehden juttuja voit lukea täältä.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Pimennysverhot kesät ja talvet meillä aina on yhtä pimeää. Ihmiset eivät ymmärrä kun valittaa valkeista kesä öistä kuinka yksinkertainen asia on pimentää huone. Vuodenajat saattaa vaikuttaa muutenkin uneen? Lämpötila on yksi ongelma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ku ottaapi usiammat tömpsyt univiinaa ni siinä ei tarvihe Nukkumattia eikä -Teppoa ootella vaikka olis kuinka valoja yössä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muutin tänne Oulun seudulle jo 1960-luvulla. Ongelmia on edelleen nukahtamisessa valoisaan aikaan. Onneksi makuuhuoneen mustat pimennysverhot (oikein pimentävät) on ratkaisseet ja pääsen uneen jo 23:30 ja nukun aamuun klo 04:00-05:00, muutama wc-reissu katkaisee unet kyllä välillä. Mutta hyvä näinkin!! kun konstit löytyivät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla on makuuhuoneessa pimennys rullaverhot sekä pimentävät verhot,, ja joka huoneessa pimentävät rullaverhot.... jostain välistä se perhana aina kikottaa se aurinko..... etelämmässä asuessa oli ihana nukkua kun oli pimeät yöt ja sai puutarhaankin laittaa koristevaloja ym..... täällä ei voi kun ne ei näy,, vaan oottakaapa kun yöt alkaa pimentyä.... :) minä oon muutenkin huono uninen,, luojan kiitos on ollu vilpoiset yöt!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nukun kesällä 5 tuntia, marras-helmikuussa 9 tuntia ja syksy/kevätaikaan noin 7-8 tuntia. Näin se on aina mennyt, kesällä ei väsytä ja marraskuussa 5 tunni yöunilla on kuin koomassa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun on Lapissa syntynyt ja ikänsä pohjoisessa asunut, niin valoisassa nukkuminen ei ole ongelma. Pidän talvellakin yöpöydän lampun palamassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän se hermoista kiinni...Minä olen asunut 56 vuottta pohjolassa ja aivan sama onko pimeä vai valoisa niin kyllä uni tulee...Ei mitään ongelmaa unen suhteen tänäkään kesänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tummemmat pimennysverhot makkarissa, sen parempi. Vaaleista tahtoo päästä valoa läpi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sillä verhon värillä ole mitään merkitysta ainakaan Ikean pimennysverhoissa, se kalvo siinä kankaassa sen valon stoppaa eikä verhon väri. Itselläni on valkoiset ja jos ne ovat tiukasti seinäävasten (ettei raosta tule valoa) voisi makkarissa vaikka kehittää valokuvia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oisko kyseessä sama asia, kun kaamoksen aikaan ei tahdo jaksaa olla valveilla päivälläkään? Olisiko päivänvalon määrällä jotain tekemistä asian kanssa, en osaa sanoa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teen kolmivuorotyötä, mutta kuiten-
kin enimmäkseen yötyötä, myös ke -
sällä. Tämän takia minun " yöt " al -
kavat yövuorojen välissä noin klo
08. 00 eli aamulla. Käytän silmälap -
puja ( = kuin laskettelulasit, mutta pehmeät, kevyet, sis. pimennysver -
hokangasta, joten valo ei tule läpi ).
Silmälappuja voi ostaa apteekeista.
Tällä tavoin huijaan aivoja ja eli -
mistöä aikataulun suhteen. Hyvin
toimii. Toki yövuoron jälkeen olen
niin fyysisesti kuin psyykkisesti aivan rättipoikki. Työpaikan jatkuva
kiire pitää tästä huolen. Pakko on
kuitenkin nukkua näissä hommissa
siten miten työvuorolista " käskee "
nukkumaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkäpäs se on luonnollista, että kesäaikaan eli valoisan aikaan nukutaan jonkin verran vähemmän ja pimeän aikaan nukutaan sitten enemmän. Planeetallamme nimeltään Maa on ollut asiat näin jo vuosimiljoonia ja tämä rytmi on äärimmäisen syvällä geeneissämme kuten myös kaikilla eläimillä ja kasveilla. Minä en lähtisi luonnollista asiaa sotkemaan ainakaan millään pillereillä. Toki pimennysverhot ovat hyvinkin asialliset että sen vähän mitä nyt kukin nukkuu, niin nukkuu sen sitten hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No höpöhöpö! Yritäs tulla muutaman tunnin yöunilla toimeen, kaikenlaista höpötystä! Melatoniini on sitä paitsi ihmisen luonnollinen unihormoni, jos sen ottaminen purkista auttaa, se on vaan hyvä se.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Saako työpaikalta lähteä kun työt tehty?

69 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suomen etu olisi Natoon liittyminen

Nato-jäsenyyden vastustajat väittävät usein, että jäsenyys pakottaisi Suomen nostamaan puolustusbudjettiaan. Tämä väite ... Lue lisää...
Iso Myy

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.9.

Naapurit

23.9.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image