Oulu

Mainos

Henkilöauton kuljettaja törmäsi suojatietä ylittävään naiseen Oulussa

Oulu 14.1.2018 9:00
Kaleva

Poliisin mukaan Oulussa sattui liikenneonnettomuus, jossa henkilöautoilija törmäsi suojatietä ylittävään naiseen. Onnettomuus tapahtui lauantai-iltapäivänä ennen kello viittä.

Poliisin mukaan jalankulkija oli 26-vuotias oululaisnainen. Hän loukkaantui törmäyksessä ja hänet vietiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan hoidettavaksi. Poliisin alustavan tiedon mukaan hän loukkasi päänsä ja olkapäänsä.

Autoa ajoi noin 20-vuotias oululaismies. Mies kertoi poliisille havainneensa jalankulkijan niin myöhään, että ei ehtinyt enää väistää häntä tai pysäyttää autoa.

Poliisi tutkii asiaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (70)

Eipä ole paljoa seliteltävää autoilijalla, jos ajaa jalankulkijan päälle suojatiellä, se on lähes AINA autoilijan vika. Ainoa poikkeus on, että jalankulkija olisi juossut tai tullut muulla tavoin täysin yllättäen auton eteen siten ettei kuljettajalla olisi ollut mitään tehtävissä törmäyksen välttämiseksi. Jos jalankulkija on tullut esteen takaa, joka on viittä metriä lähempänä suojatietä, niin silloinpa se taas on AINA autoilijan vika, koska autoilijan on pakko pysähtyä kyseisen esteen kohdalle, olipa kyseessä lumivalli, toinen auto tai ihan mikä vain näköeste.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lumivallin takia ei todellakaan pysähdytä suojatien eteen oletko nyt täysin sekaisin selityksinesi?
Jos on kolme kaistaa ja yksi kaista keskellä vapaana, niin sillonkaan ei tarvitse pysähtyä, vaikka reunakaistalla on auto pysähdyksissä.
Kävisit nyt sen ajokortin hommaamassa ja tule sitten antamaan noita keksimiäsi neuvoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja tärkein käyttää pyörälijöisden jalankulkijoiden heijastinta ja katsoa jidastaako auto ennenkuin lähdet ylittään tietä ja risteyksiin oulussa hiekkkaa hiekkaa autoki pysähtyy paremmin vaan eihän enään risteyksissä oo hiekkaa kun säästetään

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

välkkylän kohilla ison tien yli oli lanssi. Suojatietä ylittänyt ei ”hypännyt auton eteen”, vaan auto oli kaukana. Jos ei ole huomannut jkulkijaa, niin kyllä siinä kerkeää päälle ajaa vaikka tulisi kaukaakin eikä hidasta.
Siinä tiellä edes bussit ei hiljennä vaikka lapsia ylittämässä tietä ja joutuu lapset väistelemään autoja

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaarallisimpia ovat valo-ohjattujen risteysten suojatiet. Autoilijoille keltainen valo palaa 1-2 sekuntia. Esimerkiksi perjantaina keli oli niin liukas, että pysähtyminen valoihin heti keltaisen sytyttyä oli paikoitellen mahdotonta jopa sallittua paljon pienemmällä nopeudella. Kiireisimmät jalankulkijat ja pyöräilijät lähtevät ylittämään ajorataa jo keltaisen syttyessä, odottamatta omaa vihreää. Lisävaaraa tulee risteyksissä, joissa autoilija kääntyy oikealle, eikä tosiasiassa edes pysty näkemään takaa tulevia suoraan jatkavia pyöräilijöitä.
Autoilijoiden olisi myös tajuttava, että risteysalueet ovat lähes aina muuta tieosuutta liukkaampia pinnan kiillottumisen takia. Tämä tuntuu olevan vieras asia myös raskaan liikenteen kuljettajille.
Odottakaa hyvät tien ylittäjät, että se auto ehtii pysähtyä ennen kuin hyppäätte eteen. 60 kg vastaan 2000 kg on huono voimasuhde kevyemmälle, vaikka olisi ” oikeassa”.
Tienpitäjältä myös huomio risteysalueiden valaistukseen, liukkauden torjuntaan ja näkemäesteiden poistamiseen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enintään 60 km/h nopeusrajoitusalueella liikennevalojen keltainen valo palaa 4s,eli kyllä siinä aikaa pysähtyä on, kun keltainen valo syttyy. Ajaakseen päin punaista liikennevaloa nopeudella 50 km/h, tulee auton olla 55,55 metrin etäisyydellä liikennevaloista kun keltainen valo syttyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älä nyt viitsi selittää, sillä kun keltainen syttyy alle 10 metrin päässä tolpasta, niin ehdit risteysalueelle mutta olet siellä punaisten palaessa eli tahattomia "punaisilla" risteyksen ylittäjiä on paljon enemmän, kuin tahallisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon kuljettajalla on pystyttävä pysäyttämään auto tarvittaessa kelillä kuin kelillä lain määrämissä puitteissa. Fiksu autoilija tietää talven liukkauden, joten hän osaa ennakoida, onko valo vaihtumassa vai ei. Tämä näkyy mm. jalankulkijoiden valojen välkkymisenä tai vaihtumisena punaiseksi. Miten sitten toimitaan? Väärin: ei paineta kaasua, että "vielä ehtii", kuten Oulussa on tapana, vaan hidastetaan jo vauhtia niin, että saadaan auto pysähtymään, jos valo ehtii vaihtua. Aivan turha selitellä mistään liukkaista tai siitä, että jalankulkijat loikkisivat liian aikaisin ajoradalle. Kyllä niitä täysin tyylipuhtaita päin punaisia ajojakin näkee päivittäin Oulussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älä viitsi nyt selittää ihan mitä sattuu ja lue tieliikkennelakia ja yritä ymmärtää siitä myös jotain, niin tiedät asiasta jotain.
Onhan sinulla näkyvyyttä sata metriä risteyksen toiselle puolelle, etkä silti pysty pysähtymään, jos ajat rajoituksen sallimaa nopeutta 60 km/h valoihin, jossa 10 metrin päässä tolpasta vaihtuu keltainen.
Sinun ei tarvitse saada autoa tuolla matkalla pysäytetyksi, eikä myöskään jos on peilijääkeli.
Sinun tulee toimia liikenteessä siten, ettet aiheettomasti hidasta, tai estä toisten kulkemista.
Eli keltaisilla saat jatkaa risteykseen ja vielä punaisten risteyksessä ollessasi saat jatkaa risteyksen yli.
Aivan sama kun saat ennen sulkuviivaa ohittaessasi palata sulkuviivan yli omalle puolellesi, vaikka sulkuviivan ylitys on kiellettyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinä saat ohittaa tolpan niin kauan kunnes ei punainen pala. Metreillä ei ole mitään merkitystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenne-valoihin saatava kello näyttämään aikaa milloin vihreä vaihtuu keltaiseksi,
Silloin vähenee keltaisia päin ajot,ja loppuu punaisia päin ajot.
Minä lähden aina ylittämään tien kun autoille syttyy keltainen,
tietenkin katson onko autoja lähellä,silloin en mene.
Tämä auttaa kääntyvää ajoneuvoa pääsemään nopeammin risteävälle tielle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuollainen "kello" tulisi nimenomaan lisäämään vähältä piti tilanteita, päin punaisia ajoja ym. hurjastelua valoissa. Asia kun on niin, että ongelman ydin ei ole valojen vaihtuminen, vaan se, että kuskille tulee pakonomainen tarve ehtiä ennen valojen vaihtumista. Täysin järjetöntä, kun ottaa huomioon, että kysymys muutamasta kymmenestä sekunnista. Ja kaiken lisäksi valoihin jäämisellä saa sen parhaan lähtöpaikan eli paalupaikan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaisi sinunkin käydä sellaisissa maissa ajamassa jossa tuo kello systeemi on, niin huomaat miten hyvä se on.
Auttaa liikenten sujuvuudessa paljon,kunei tarvitse arvuutella mitään.
Mitä se paalupaikka auttaa, kun risteävältä tieltä tulee kuitenkin joku kaltaisesi tupeksija eteen jumittamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin yleistä on, että vaikka autoilijalle on kärkikolmio, ajetaan suojatien päälle huomioimatta jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin yleistä on että pyöräilijät eivät osaa liikennesääntöjä väistämisvelvollusuudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

yksikään jalankulkia taikka pyöräilijä ei jää auton alle jos sinne suoja tielle mennään hereillä.ainakin ite menen koko ajan seuraten sitä autoa mitä se tekee onko se huomannut sinut ja saako se pysähtymään

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräilijät on opetettu väärin ajamaan suojatiellä, mutta jalankulkijoille kaikki eivät osaa antaa tietä, jota lain mukaan ehdottomasti on annettava, samoin pyörää taluttaen kävelevää!!! Pyöräilijät ajaa vauhdilla auton eteen, vaikka pyöräilijän on väistettävä autoa! Pyörällä tuhansia kilometrejä ajavana on todettava, että kun suojatiellä taluttaa pyörää on väistetty nykyään kiitettävästi lähes aina, valistus on menemässä pikkuhiljaa perille. Jalankulkija on Kuningas suojatiellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpötät, koetaa taluttaa polkupyörää esimerkiksi Ratakadun yli suojateillä. Pomminvarmasti jäät joka päivä auton alle, jos pidät väistämisoikeuksista kiinni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (70)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

182
Mikä ihme meni pieleen 35 vuotta sitten? Sekä suomalaisten koulutustaso että älykkyys kääntyivät laskuun
121
Ely-keskus: Pohjantien sillat eivät kestäkään raskaita kuormia – siltaremontti voi viivästyä 2–3 vuotta ja lisäkustannuksia tulee
52
Lindström Ylellä: Oikeus opiskella työttömyysetuudella eduskunnan käsittelyyn maaliskuussa
47
Tyrnäväläisen muistisairaan omainen epäilee vilppiä kotiäänestyksessä – Vaalilautakunta: kaikki sujunut ohjeistuksen mukaan
39
Suomella ei ole Norjan aikeita kieltää turkistarhausta – eläinten vedensaantiin tulossa uutta
37
Pohjantiellä körötellään Oulujoen yli hitaasti vielä vuosia
35
Hanna Sarkkinen juhli Forbesin listalle pääsyä syömällä piiraan Lidlin parkkipaikalla – "Iso ja häkellyttävä huomionosoitus"

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi keskiyöstä alkaen Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan ja Pohjanmaan maakunnissa lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi. Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kolari, Muonio ja Kittilä lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi aamuyöstä alkaen maan pohjois- ja itäosassa sekä Ahvenanmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

276 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Väyrynen hurjassa nousussa

Väyrysen kannatus verrattuna Vanhasen kannatukseen on jo sitä luokkaa, että presidentinvaalista on tulossa Sipilälle neu... Lue lisää...
kansa neuvoo

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

23.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image