Oulu

Mainos

Hailuodon kiinteän yhteyden hanke etenee - suunnitelmia esiteltiin saaren asukkaille tiistaina

Valtio myönsi syksyllä rahoituksen hankkeelle, joka käsittää kuusi kilometriä pengertietä ja reilun kilometrin verran siltoja välille, jota tällä hetkellä kuljetaan lautalla. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 14.11.2017 22:37
Antti Ervasti

Reilusti toistasataa ihmistä kokoontui Hailuodon koulukeskukseen katsomaan ja kuuntelemaan suunnitelmia, joita tehdään paraikaa Oulunsalon ja Hailuodon välisen kiinteän yhteyden rakentamiseksi.

Valtio myönsi syksyllä rahoituksen hankkeelle, joka käsittää kuusi kilometriä pengertietä ja reilun kilometrin verran siltoja välille, jota tällä hetkellä kuljetaan lautalla.

Tilaisuuteen osallistuneet hailuotolaiset eläköityneet maanviljelijät Liisa Iljana ja Lauri Suomela iloitsivat siitä, että vuosikymmeniä vireillä ollut hanke on nyt lähempänä toteutumista kuin koskaan.

He sanovat, että pelkän lauttayhteyden varassa oleminen vaikeutti melkoisesti maatalouselinkeinoa: eläinlääkärin tulo kesti kohtuuttoman kauan ja maidon mantereelle vienti vaati joskus mielikuvitusta.

Lue lisää 15.11.2017 Kalevasta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (38)

Kehitys kulkee hailuoto-laivalla meni 3h ja nyky lautalla vajaa30min, autolla huristaa jäätietäkin 15min.
kyllä perustuvallisuus vaatii kehitystä ,mietiään 10v.päästä kannattiko myös rahallisesti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos oikein tarkkoja ollaan niin valtio myönsi vain tutkimiseen rahat EIKÄ pengertiehen eikä siltoihin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miljoona kuutiota maata = sata tuhatta kuormaa maata, tai 50 000 perävaunullista sorarekkaa Oulunsalon, ehkä Kempeleenkin, ohitse kohti Luotoa.
Kuusi autoa tunnissa, 100 päivässä kahdessa vuorossa klo 6-22 välillä, yhteensä 500 viikossa.
Menee 100 viikkoa, 2 vuotta, saada murske paikoilleen.
Ilman Lentokentäntien leventämistä homma olisi isosti vaikea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Louhe ja murske tuodaan laivoilla ja proomuilla meren kautta. Ei tule paljonkaan rekkarallia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja millähän proomulla on syväyttä 50cm että pääsis pelipaikoille? Alkaa kova ruoppaus ensin (sehän saa noin 50 miljoonalla) että saadaan proomut ajettua pengertien viereen. Se ei auto paljoa jos proomut jää lauttaväylälle. Repikää siitä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pian pääsee rosvotkin huomaamatta Hailuotoon siltaa pitkin, samoin poliisit!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuten aikanaan sanoin, Pennasen kallio parkki ja Hailuodon silta oli pakkomielle , jotka ajettiin läpi. Mukamiste nerokasta kaivaa kaupungin slle luolasto jonka louhintajätteellä tehdään pengertie Hailuotoon. Kallioparkkiin en ole pysäköinyt kertaakaan ja kohta loppuu Luodossa käynnit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kallioparkissa onkin joskus tungosta, joten on vain hyvä, että jotkut sitä boikotoi. Kiitän ja kumarran.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voitko kertoa edes yhden esimerkkipäivän niin tarkistamme sen pysäköintilaskurista.
Itse siellä käyneenä aina ollut tilaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tilaa yleensä on kuten tilaa on yleensä maan pinnallakin. Kävelymatka haluttuun kohteeseen vain voi venyä pitemmäksi.
Vaikka täyttöaste olisi vain 50%, niin hissien läheisyyteen ei useinkaan pääse siinä puolen päivän kieppeillä. Kallioparkin paras puoli on se, että parkkiruudut ovat isommat kuin vastaavat maan pinnalla. Tätä oppii arvostamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten Hailuodon pengertie voi olla pakkomielle, jos se ajan mittaan tulee edullisemmaksi kuin uudet lossit käyttökuluineen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusia losseja ei tartte. Vielä on losseja liikenteessä jotka tehty vuonna 1968.... Eli ei mitään kiirettä osta uusia yli 40 vuoteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lossin rungot vm-68 on kyllä liikenteessä. Mutta se alkuperäinen tekniikka ei. Eli nykyiset lautat ovat tiensä päässä. Tarvittaisiin jo todellinen peruskorjaus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kallioparkin laajennukset käyntiin ja rekkaralli käyntiin rantakorttelista lentokentäntietä pitkin kippaamaan lastit mereen. Toivottavasti älyävät laittaa kiviä eikä hiekkaa, niin ei heti huuhtoudu mereen koko penger.
Pohjahan on savi mälli höttöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisi sen pengertien rakentaa Oritkaristakin suoraan Salonpäähän. Loppuisi liika tungos lentokentäntiellä, säästyisi sen muutosten teko, joka ei ratkaise mitään kun tulee kuitenkin 60 rajoitus koko matkalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä uutinen luotolaisille ja hailuodossa kävijöille. Mukavahan se lauttamatkakin on, mutta kyllä se aiheuttaa sitä kilpa ajoa lauttarantaan niin Luodossa kuin mantereella. Silta Hailuotoon on oikea ratkaisu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (38)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.11.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image