Oulu

Etenkin motoristeilla on nyt syytä va­ro­vai­suu­teen Oulun seudulla – katupölyn sidonta-aine voi liukastuttaa tien pintaa

Oulussa sidotaan katupölyä vielä pari viikkoa kalsiumkloridilla. Tämä tekee kaduista liukkaita, joten moottoripyöräilijöiden on syytä ajaa varovasti. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 19.5.2018 9:07
Susanna Kemppainen

Moottoripyöräilijöiden kannattaa nyt noudattaa erityistä varovaisuutta Oulun seudun liikenteessä. Kaupungissa sidotaan katupölyä kalsiumkloridiliuoksella, jonka jäljiltä kadut voivat olla liukkaita.

– Asfaltin tai kuutiokivikadun pinta menee tummaksi liuoksesta. Pinta voi olla vähän aikaa liukas, kunnes liuos haihtuu, Oulun teknisen liikelaitoksen työpäällikkö Timo Oksa kuvailee.

Kalsiumkloridiliuoksella pyritään estämään katupölystä johtuvia ärsytysoireita. Se aiheuttaa muun muassa silmien kutinaa ja kirvelyä sekä nuhaa ja yskää.

Hengitysliiton mukaan etenkin astmaa sairastavat, pienet lapset, keuhkoahtaumaa, sepelvaltimotautia ja sydämen vajaatoimintaa sairastavat ovat herkkiä katupölyn vaikutuksille.

Laimennetaan käyttöön

Kalsiumkloridi on 35 prosenttista, mutta se laimennetaan vedellä 10–12 prosenttiseksi käyttöliuokseksi.

– Jos sitä ei laimentaisi yhtään, se olisi vielä liukkaampaa, Oksa valottaa.

Oulussa kokeiltiin takavuosina myös meltiumia pölyn sidontaan. Se oli sotkuisampaa eli tarttui kiinni autoihin, minkä lisäksi se oli myös kalliimpaa.

Helsigin poliisi varoitti alkuviikosta Twitterissä keskustan ajoratojen liukkaudesta.

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran työnjohtaja Jari Lehtonen kertoo, että he levittivät kalsiumkloridia koko kadun leveydeltä mukulakivikadulle, kun sitä olisi pitänyt levittää vain reunoille.

– Se tuli liukkaaksi. Autoilijoita se ei haitannut, mutta moottoripyöräilijöitä kyllä.

Motoristit ovat varoitelleet toisiaan kalsiumkloridin liukkaudesta muun muassa sosiaalisen median välityksellä. Siellä on raportoitu tältäkin keväältä myös useita Oulun seudulla motoristeille sattuneita kaatumisia.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (36)

Kyllä tienpitäjän tehtävä on poistaa se katupöly ensitilassa mutta nyt on keksitty, että sitä tietähän voidaan suolata jolloin ei pölise. Ei tienpitäjä pääse vastuustaan tuolla suolaamisella ja jos kaksipyöräisellä liikkuva kaatuu ja loukkaa itsensä niin tienpitäjä ja tässä tapauksessa kaupunki on maksajan paikalla. Kaupunki on vähentänyt varmaan jo kalustoaankin millä se tiepölysaadaan pois ja urakoitsijoita ei kiinnosta koska se tienaa aina kun ei tarvi lähteä töihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiittäkäämme jälleen kitkarenkaiden käyttäjiä tästäkin pölytyksestä.
Nuo pellerenkaat kun kielletään, niin hiekoituskin loppuu ja pöly saman tien.
Kumma kun ei noita saastuttajia saada kuriin. Kitkarenkailla ajaville kun on ainoastaan hiekoitettava, eivät muuten raukat liikkeelle pääse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nastathan sitä pölyä luovat ja kuluttavat katuja turhaan, kieltoon joutaisivat koko maan laajuisesti. Koskaan ei ole keli tuntunut kitkoilla liukkaalta ja pidän itsekin hiekoitusta ja suolausta turhana. Nastoihin en palaa enää ikinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moottoripyöräily on aivan vapaaehtoista. Pitäisikö laskuvarjohyppääjienkin vaatia joka paikkaan varmistettu alastulo pehmeälle, jos varjo ei aukea. Sitä paitsi teistä on suurelle yleisölle muutakin haittaa, varsinkin niistä omaa egoaan pönkittävien pahaäänisistä pasuunoista. Ajakaa polkupyörällä, vai kestääkö kunto ja ego?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki harrastustoiminta on vapaaehtoista. Mitä haittaa on sille ns. suurelle yleisölle siitä jos jotkut haluaa ajaa moottoripyörällä ja jos tarkoitat joistakin harvoista moottoripyöristä lähtevää vähän kovempaa ääntä niin sille on olemassa rajat ja poliisin pitäisi valvoa mutta ei niitä kiinnosta muutaman moottoripyörän isompi ääntä. Taitaa Turpajouhta ottaa pattiin se kun toiset ajaa moottoripyörällä ja toiset sitten taas ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi autoilijoiden pitää itse arvioida tien liukkaus mutta motoristien ei? Sen sijaan syytetään muita: "En pysty ajamaan normaalisti kun on tuota ainetta tiellä"
1) mukulavikatu on aina liukas
2) sateella asfaltti on liukkaampi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Neli ja kaksipyörä-nimimerkki ei ole tainnut ajaa kumpaakaan vekotinta.On sen verta pielessä tuo ajatusmaailma.
Esim. Mukulakivi aina liukas...ei pidä paikkaansa.Missä niitä mukulakivikatuja enää onkaan?Ovat olleet hevosaikaan ja monen autoilijan käännöksien koukkaukset peräisin niiltä ajoilta.Heh.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polkupyöräilijänä tiedän mitä nastarengas tekee asfaltille. Sen kuulee jo äänestä - rikkoo tien pölyksi. Muissa maissa kovametalia käytetään metalin työstöön ja kiven poraukseen, meillä teiden rikkomiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kitkarengas kuskien takia saamme jälleen kärsiä hiekkapölystä kaupungilla. Kun kaikki ajaisi nastoilla talvet, niin hiekoitusta ei tarvitsisi suorittaa ja näin ei olisi pöly ongelmiakaan.
Pistetään kitkapellet maksamaan katujen puhdistukset ja korvaukset astmaatikoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai että kitkarenkailla ajaville hiekotetaan, opettele ajamaan! Kitkoilla pärjää kelissä kuin kelissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kitkapellejä varten nimenomaan hiekoitetaan. Ja sinä et sitä ymmärrä niin älä edes ajattele ajokortin hankintaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kempeleeseen päivittäinen työmatkaliikenne kuluttaisi siis tien pinnan viikossa pois.
Laskitko varmasti oikein.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se on se hiekotushiekka mikä sitä pölyä aiheuttaa ja se on fakta.
Nasta ei aiheuta tuollaista määrää pölyä ja älkää nyt aikuiset ihmiset uskoko kaikkea mitä netistä tutkimuksia luette. Buahahaahhaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä! Saisi rauhan noilta turhilta pärinä pyöriltä, jos olisi liukasta. Kiihdyttelyä ja keulumista näkee koko ajan ja se hirveä ääni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (36)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Uudenmaan, Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson maakunnissa etelän ja lounaan välinen tuuli on vaarallisen voimakasta iltapäivällä ja illalla, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Etelä-Karjalan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa etelätuuli on voimakasta aamupäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Taivalkosken ja Kuusamon kuntia itätuuli on voimakasta iltapäivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan maakunnissa länsituuli on voimakasta iltapäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Sadevaroitus: Satakunnan, Pirkanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa voi sataa aamusta alkaen runsaasti, yli 50 mm vuorokaudessa. Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnissa voi sataa rankasti, yli 20 mm tunnissa. Metsäpalovaroitus on voimassa Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

283 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

Keskusta on ahneuden perikuva. Tämän osoittaa hallituksen ja erityisesti Sipilän toiminta. Köyhiltä ja sairailta leikata... Lue lisää...
KEPU PETTÄÄ AINA

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.6.

Naapurit

22.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image