Oulu

Mainos

Ely-keskus haluaa tarkempia tutkimuksia Oulun meriväylän sy­ven­tä­mi­ses­tä

Yva-menettely koskee Oulun meriväylän ja sataman syventämistä. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 4.3.2016 9:37
Kaleva

Ely-keskus antoi lausuntonsa Oulun meriväylän syventämisestä ja haluaa täydennystarpeita ympäristövaikutusten arviointiohjelmaan.

ELY-keskuksen saamissa lausunnoissa kiinnitettiin huomiota muun muassa uuden väylävaihtoehdon tuntumassa oleviin kalojen kutualueisiin sekä voimakkaisiin pohjavirtauksiin, jotka saattavat kuljettaa mukanaan hiekkamassoja väyläalueen osilla.

Oulun meriväylän syventämisen yhteydessä tapahtuva väylän suoristaminen nähdään meriturvallisuuden ja öljyntorjunnan kannalta tärkeäksi. Vanha väylä on hankalasti navigoitava.

Tarkemman jäätutkimuksen tekeminen uuden väylälinjauksen alueella on tärkeää, koska alueelta ei ole riittävästi talvimerenkulullista kokemusta. Lisäksi luotsauspalvelun järjestämistä talviaikana väyläalueelle Kattilakalla-Kemi 1 ei voida taata nykyisellä kalustolla, mikä vaarantaisi alus- ja ympäristöturvallisuutta, toteaa Ely-keskus.

Vaikutukset kalastukseen selvitettävä

Lausunnossa kommentoidaan, että väylävaihtoehtojen valintaa sekä ruoppausten ja läjitysten vaikutusten arviointia varten tulee tehdä jo ennalta selvityksiä pohjasedimenttien laadusta ja niiden mahdollisesti sisältämistä vesieliöstölle haitallisista ja vaarallisista aineista.

Keskeistä on selvittää mahdolliset kalojen kutualueisiin ja kalastukseen aiheutuvat vaikutukset. Seudulla on myös linnustollisesti tärkeitä alueita, joihin kohdistuvat vaikutukset tulee selvittää huolella.

Ympäristövaikutusten arvioinnissa on Elyn mukaan syytä ottaa huomioon hankealueen tuntumaan suunniteltujen tuulivoimapuistojen mahdollinen rakentaminen yhtä aikaa meriväylän ruoppauksen kanssa. Samentumien, sedimenteistä vapautuvien aineiden sekä  ja liikenteestä aiheutuvan melun yhteisvaikutukset voivat kohdistua vesieliöstöön ja kutualueisiin.

Ennen syvennysruoppauksia on syytä teettää arkeologinen vedenalaisinventointi tai -selvitys niillä alueilla, joita ei ole aiemmin ruopattu.

Useita vaihtoehtoja

Yva-menettely koskee Oulun meriväylän ja sataman syventämistä. Liikenneviraston vetämässä hankkeessa on mukana Oulun sataman syventäminen.

Yva-menettelyssä tarkastellaan kahta hankevaihtoehtoa, joista toinen on Hailuodon pohjoispuolella kulkevan meriväylän syventäminen 12 metrin kulkusyvyyteen ja toinen väylän osaksi uusi linjaus, joka kulkisi Suurhiekan matalikon eteläpuolitse. Oulun sataman syventäminen on mukana molemmissa vaihtoehdoissa.

Lisäksi tarkastelussa on mukana ns. nollavaihtoehto eli nykyisen kymmenen metrin väylän kunnossapitoruoppaukset ilman kulkusyvyyden syventämistä. Hankealue kattaa Oulun - Iin edustan merialueen.

MAINOS
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos

Kommentoi

Elyssä on kyllä niitä kynänpyörittäjiä jotka sössivät kaiken, esim Talvivaara. Voiko enää pahemmin epäonnistua. Miljardit vain haihtuvat veronmaksajien rahoja taivaan tyyliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ely keksii tikusta asiaa ollakseen tärkeä - niin monessa. Se on paha irvikuva aiemmasta läänin hallinnosta. Ei nauti kenenkään arvostusta eikä luottamusta. Onneksi onkin Sotenkin myötä lakkautettavien listalla. Siis viimeistään Soten myötä.
Istukaskalojen kutu ?? Kun kauppa syvemmän reitin tarvii, niin tarvii. Onko jossain jätetty satama rakentamatta noin heppoisin perustein.
En tiedä kuka Talvivaaran luvitti. Paha ja hyvin kallis virhe. Vastaus lupahakemukseen olisi selvinnyt yhdellä kysymyksellä. Sataako Suomessa. No kun sataa, ei lupaa. Yhtälö hallintaan on mahdoton. Onko nyt kellään rotia tulle esiin ja vastuuseen emäluvan myöntämisestä ja monista jatkoluvista. Tuskin..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisoitiin joku aika sitten, että merentutkimusalus Aranda tulee näille vesille kairailemaan jäätä. Samalla he voisivat tehdä jotain hyödyllistä elikä tutkia juuri näiden väylävaihtoehtojen ja niiden syventämisten aiheuttamien haittojen kartoittamiseksi. Arandassa on monista maista mukana olevia asiantuntijoita joten talviemme jäät hallitsemme kyllä ihan itse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä kyllä elyssä miettisin sitä, mitä ne mahdolliset tuulivoimalapuistot aiheuttavat muuttojen aikana "linnustolle tärkeille alueille".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

..."Vaikutukset kalastukseen selvitettävä"... kalastus onkin varmaan tärkeä ja rahaa valtion kassaan tuova elinkeino Oulun seudulla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tekisivät semmosen reitin, että pääsisi vähän isommalla laivalla käymään vaikka tallinnassa taikka saksassa. Luulisi sitä olevan risteilijöllekin kysyntää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole riittävästi maksavia asiakkaita näillä alueilla. Lipun hinta olisi täältä Tallinnaan sellainen ettei siellä olisi kuin muutama miljonääri kerran vuodessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä näyttää, vähän nykyistä laivaväylää pohjoisempana on jo lähes valmiiksi olemassa syvä ja suorempi reitti avomerelle. Miksiköhän alunperinkään tuonne Kattilankallan ja hailuodon väliin on kaivettu tuollainen ränni, lieneekö syynä että siitä olisi aina kuljettu ja kun laivat on isontuneet on siitä kaivettu missä reitti on ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruopatkaa vaan ja läjittäkää maa-ainekset saariksi nykyisille matalikoille. Oulun matkailullisuus paranisi huomattavasti, jos Nallikarin edessä olisi saaristoa eikä avomerta. Se parantaisi erityisesti surffaajien ja pienveneilijöiden olosuhteita, mutta antaisi uusia mahdollisuuksia muulle vesiurheilulle, retkeilylle ja kalastuksellekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on kunnon ajatus ja samalla kun rupattais akionlahti jonka ne tuhosivat. Ensin hirveät tutkimusrahat ennallistamisesta ja sitte parillakymmenellä tonnilla padotaan kanavat että vesi ei pääse kiertämään niin että varmasti on kohta haiseva lääseikkö.
Oulun edustalla olis monta kivaa matalikkoa johon maa-ainekset vois siirtää joita vois käyttää virkistys alueena, että semmosta.
Pitäs ely keskukseen saada järkeviä päättäjiä tai lakkauttaa se kokonaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuskin koskaan luen mitään positiivista tai hyödyllistä Ely-keskuksen osalta. Olen vakuuttunut, että me voidaan lakkauttaa Ely-keskus yhteiskunnastamme ja säästämme veronmaksajien rahoja miljardeja. Tämmöiset Elyt ovat juurikin syy meidän tolkuttoman korkeisiin veroihin. Kyseinen keskus on erikoistunut piinaamaan kansaa ja yhteiskuntaa ja nimenomaan aina vastustaa kaikkea mahdollista. Tämmöiset virastot on lakkautettava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ely sitä Ely tätä .koko elykeskus pitäis lopettaa se jarruttaa joka asijassa.Mikään ei onnista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä taas tätä politiikkaa. Kalojen kutualueet tärkeämpi ku oululaisten työpaikat. Halooooo........

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikähän se kalakin osaisi ihan luonnostaan vähän sivummalle uida kutemaan ruopausreiltiltä. Ja miten elykeskus aikoo tutkia tuota kalojen liikkumista? Hullun hommaa. No onneksi taitaa kuitenkin elykeskusten olemassaolo loppumassa jos vaan saa tämä hallitus toteuttaa suunnitelmansa. Nyt sekin olisi mahdollista tehdä kun ei ole viherhäiriköt vallankahvassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Maan etelä- ja keskiosassa sekä Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa ja Kainuussa kehittyy aamusta alkaen ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, yli 20 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Voi tätä ilon päivää, EU hajoaa.

Ehkä Pietari palaa Suomen pääkaupungiksi? Lue lisää...
Pekka M. kotir.

Jari ja sarjakuvat

Jari

25.6.

Naapurit

25.6.

Fingerpori

25.6.
Mainos

Uutiset osastoittain

Menokalenteri

la
25.6.
Taide ja kehys Jokelan Ikkunoissa Ella Partanen
Näyttelyt
la
25.6.
Posion juhannus
Musiikki
la
25.6.
Rokuan Juhannus
Muut tapahtumat
la
25.6.
Taidenäyttely
Näyttelyt

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 8-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 370 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut

stats-image