Oulu

Mainos

Alppilan ja Välivainion väliin suunnitellaan bulevardia – tuhansia uusia asukkaita, yrityksiä, palveluja

Tänä päivänä Kemintie on nopea osuus, jota pitkin ajetaan Oulun keskustasta pohjoiseen tai pohjoisesta kaupungin keskustaan. Asutus on tiukasti erillään Alppilan (vas.) ja Välivainion puolilla. Rakentamalla tien varteen ja linjausta muuttamalla Kemintiehen saadaan bulevardi, vaikka nykyiselläänkin tieympäristössä on puita kuin bulevardilla. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 11.10.2017 6:06
Kari Sankala

Alppilan ja Välivainion kaupunginosat erottavasta Kemintiestä luonnostellaan kaupunkibulevardia, kun tien molemmin puolin kaavoitetaan tiivistä kaupunkiympäristöä ja monipuolisia toimintoja kaupungin parhaan joukkoliikenteen ja pyöräteiden äärelle.

Kaupunkibulevardi yhdistää Alppilan ja Välivainion toisiinsa. Bulevardista tulee koko alueen tiivis ”sydän”.

Uusia asukkaita Kemintien varteen ollaan tuomassa 6 000–9 000 valittavasta kaavoitusvaihtoehdosta riippuen.

Bulevardin katutasoon tulee tilaa palveluille, liikeyrityksille, toimistoille ja asukkaiden yhteistiloille.

Bulevardi voisi näyttää esimerkiksi tältä. Kuvassa on Kurvi-niminen kaavarunkomalli.

Kemintien bulevardisuunnitelman ensimmäisen osan kaavoitus on meneillään Välivainion korttelin 31 osalta.

Samalla Kemintielle on laadittu kolme kaavarunkomallia Mosaiikki, Kurvi ja Sydän.

Yhdyskuntalautakunta päätti tiistaina asettaa kaavarunkomallit nähtäville mielipiteiden esittämistä varten.

Lue lisää 11.10.2017 Kalevasta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (115)

Niin se on jälleen yksi yrittäjä tullut siihen tulokseen ettei Oulun keskustassa voi myydä muuta kuin kaffia keskustalaisille.
Nahka-Albert lopettaa Oulun keskustassa – "Meillä ei ollut oikean hintaista paikkaa Oulussa. Lisäksi Oulun keskustassa ei ole vetovoimaa, toimitusjohtaja Timo Kallio perustelee lyhyesti."

Ensimmäinen Nahka Albert -myymälä perustettiin Ouluun vuonna 1989. Silloin sitä vetovoimaa vielä oli. Minkähänlasia liikennejärjestelyjä tämän jälkeen keskustaan tulo -väylille on tehty? Mielestäni ei ainakaan sen suuntaisia että muualta keskustaan tulevien shoppailua olisi edistetty. Useita väyliä on tukittu liikenneympyröillä ja läpiajokielloilla. Tietentahtoen on jopa katkottu teitä tarkoituksellisesti 10 metrin pyörätienpätkillä.

No lähtihän se myös Stockmann...ja Anttilakin toki touhun mahdottomaksi. Olen myös itse keskustayrittäjänä päätynyt siirtymään Oulussa muualle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myös toinen monitoimihalli, pienlentokenttä ja Kallioparkki2 sopisivat tuohon. Nyt kun on sienestys aika ja päättäjät niitä ilmeisen paljon popsivat niin tehdään se Gondoolihissi Hailuotoon joka jäi 80-luvun huumassa tekemättä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrankin jotain uutta on tulossa!!
Parempi kans et jonnin joutavat valittajat pitävät suunsa kiinni niin saadaan muutosta aikaiseksi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki voisi saman tien hakea miljardin lisälainan kun korkokin on halpaa. Sen verran on jo mittarissa että ehtisi nauttia uusista kohteista ja jättää maksamisen sitten seuraavalle NINJA sukupolvelle🤑

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu ei ole tai Oululaiset eivät ole oikeita kaupunkilaisia. Täällä vastustetaan aina kaikkea uutta, korkeaa ja tiivistämistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan totta ja sitäpaitsi ei oulu ole edes kaupunki, vaan pieni kylä pahanen.
Kun 200 000 ihmistä on levitettynä satojen neliökilometrien alueelle, niin ei sellainen ole mikään kaupunki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupungin reppana päättäjiä viedään vuodesta toiseen ku metrin mittaa. Grynderit kiittää ja tollot virkamiehet kuittaa taas muutaman satamiljoonaa uutta velkaa oululaisille.
Rakennetaan lisää kun keskusta on muutenkin autio. Tuon tien pätkän muutoksella saadaan sen verran Ouluun ison kaupungin tunnelmaa, että jatkossa täälläkin kestää ruuhkassa tunnin päästä keskustasta poissa👍 On nää tyhymiä nämä meidän päättäjät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä nähdä joukossa Bulevardillakin hopeapajuja,joita pensaina ja puina. Eikös pihlajiakin jalostettu sellasiksi etteivät liian leveitä.Esim. Kolarissa näin leveälehtisiä hopeapajupensaita. Ei aina niitä koivuja. Joku sempramäntykin joukkoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu nousuun.
Tehdään vain bulevardeja ja oikein korkeita hidastetöyssyjä niin tuhotaan viimeinenkin toimiva tien pätkä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuhotkaa nyt ehdottomasti viimeinenkin toimiva tie tästä kaupungista. Keskusta on jo tuhottu joten hyvin jatkuu. Arvatenkin katukahviloita ja julkista liikennettä ja polkupyöriä kuskeinaan virkatut olkalaukut ja filosofisia mietteitä. Metsään menee taas kuten tapana täällä on. Onneksi kempeleessä pääsee autolla vielä joka paikkaan, ei tarvitse kaupungissa edes käydä kun pääsis vaan kunnon motaria aina nopeasti ohi. Nyt ei pääse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan järjetön homma. Tällä saadaan tukkoon viimeisetkin kaupunkiin tuloväylät. Aurojonot vaan pitenee ja saasteet kaupunki-ilmassa lisääntyvät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäsikö sun käydä hieman Kehä ykköstä ajelemassa 7:30-9:00. Työttömien arkeen ei niin suurta vaikutusta kun nukutaan vielä ruuhkan aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruusperin pulevarti nimeksi.Kuvaa sopivasti kaupungin ulosmenoreitin kohti sivistyksen kehtoa,eli yliopistoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa hauska uutinen, että oikein Bulevardi:) No, ehkä jos tuohon keskelle tehdään 10m leveä kävely- ja puistoalua. Pitäisköhän jonkun nyt tarkistuttaa lääkitys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa, että kehitetään! Näin välivainiolaisena toivon, että alueella huomioidaan sen tämänhetkinen vehreys ja se pyritään säilyttämään, eikä tehdä alueesta toista Etu-Lyöttyä, missä ainoat kasvit ovat asfaltin halkeamista työntyvät voikukat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

välivainiolla vuosia kulkeneen en kyllä tuon tien varresta löydä mitään vehreää muutakuin risukko joka peittää koulun edustan. jatkojalostukseen vaan! kyllä vehreyttä voi sitten etsiä puistoista tai ihan korpimailta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No tavoitteenahan on tiivis kaupunkiasuminen, eli juurikin sitä samaa kuin Etu-Lyötyssä. Tehdäänköhän sama virhe vieläkin eli kaavoitetaan vain matalia kerrostaloja, että saadaan varmasti kaikki viher- ja liikunta-alueet tuhottua talojen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kemihän onkin ottanut mallia noista bulevardeista itänaapurista, joten tuo Kemintien bulevardihan on nimenä ihan linjassa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Havainnekuvan tyylinen ratkaisu olisi katastrofi liikenteen näkökulmasta. Bulevardi ja yhdistetty Välivainio-Alppila on hyvä idea, mutta neljästä kaistasta ei tule luopua missään tapauksessa. Kemintie muuttuisi saman tien ruuhkaiseksi sumpuksi pohjoisen suuntaan, aivan kuten kaksikaistainen Limingantie on tällä hetkellä etelän suuntaan.

Joku jo ehdottikin, että kansi Kemintien päälle ja kaupunginosat tällä tavoin yhteen. Mielestäni erinomainen ehdotus. Autoliikenne tunneliin ja kannen päälle sitten raitiovaunuliikennettä, puistoa, jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (115)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi huomenna aamulla maan etelä- ja itäosassa sekä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kainuun maakunnissa lumipyryn vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna aamulla Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

205 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suomen velkataakan vaikutukset käytännössä

Ei ole kristallipalloa kertomassa jäävätkö kaikki palkansaajat yhtäaikaa eläkkeelle tai menevätkö kaikki työeläkevakuutu... Lue lisää...
Puolitotuuksia...

Jari ja sarjakuvat

Jari

10.12.

Naapurit

11.12.

Fingerpori

11.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image