Kulttuuri

Mainos

Taivaslaulun tekijän Pauliina Rauhalan Syn­nin­kan­ta­jat-romaani ilmestyy ensi maaliskuussa

Pauliina Rauhalan esikoisromaani Taivaslaulu (Gummerus 2013) oli arvostelu- ja yleisömenestys. KUVA: Kontiainen Jarmo
Kulttuuri 15.11.2017 13:26
Kaleva

Oululaisen kirjailijan Pauliina Rauhalan (s. 1977) toinen romaani, Synninkantajat, ilmestyy ensi maaliskuussa.

Synninkantajat (Gummerus) kuvaa sisäänpäin kääntyneen uskonnollisen yhteisön elämää hoitokokouksineen Pohjois-Pohjanmaalla 1970-luvun lopulla.

Romaani kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen.

– Nimi Synninkantajat viittaa sijaiskärsijöihin. Kirjoitan rakkauden kaipuusta ja hengellisestä vallasta, Rauhala kertoo kustantajan tiedotteessa.

Rauhalan esikoisromaani Taivaslaulu (Gummerus 2013) oli arvostelu- ja yleisömenestys. Kirjaa on myyty tähän mennessä 67 000 kappaletta. Se sai Kiitos kirjasta -mitalin, Kaarlen palkinnon ja kirjabloggaajienVarjo-Finlandian sekä valittiin Vuoden kristilliseksi kirjaksi. Kirjasta on tehty näytelmäsovitus Tampereen Työväen Teatteriin ja Oulun kaupunginteatteriin.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Kummastuttaa se, että Rauhala kirjoittaa ajasta, jota ei ole itse kokenut. Rauhala on kasvanut vanhoillislestadiolaisessa perheessä, mutta on niin nuori, ettei varmasti muista yhtään hoitokokousta. Olisi uskottavampaa, jos noista ajoista kirjoittaisi joku, joka olisi elänyt asiat todeksi. Jos Rauhala on kirjoittanut kirjan haastattelujen pohjalta, toivoisi, että hän olisi haastatellut monipuolisesti ihmisiä, myös niitä, jotka eivät ole jäänet kantamaan syntejään vaan saaneet ne anteeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika monta teosta olisi jäänyt kirjoittamatta, jos vaadittaisiin, että vain ne saavat kirjoittaa, jotka ovat eläneet kyseisen ajan. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Raamattu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raamattu on aikalaisten kirjoittama, ei sitä ole jälkeen päin muistista tai haastattelujen perusteella kirjoitettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kai tuossa mitään ole vaadittu, ihmetelty vain, että olisi varmasti voinut valita aiheensa muullakin tavalla, ehkä järkevämminkin. Hoitokokoukset sanan varsinaisessa merkityksessä ovat kuuluneet pääasiassa 1970 -luvulle. Ei kai kaikki sielunhoito ole kuitenkaan hoitokokousta? Hoitokokoukset olen käsittänyt ainakin itse massiivisiksi, koko seurakuntaa koskeviksi sielunhoidollisiksi tilaisuuksiksi. Sielunhoito ei liene kiellettyä eikä väärin. Hengellinen väkivalta toki on. Raja lienee sielunhoidon vapaaehtoisuudessa. Syntiä on varmasti tullut sekä hoidettavilla että hoitajilla. Myös katkeruus tuo mukanaan synnin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toki historiallisia fiktiivisiä kirjoja saa olla olemassa. Pointti siinä, että uskottavuus/todentuntoisuus on aivan eri luokkaa, jos henkilö kirjoittaa kokemiensa tosiseikkojen pohjalta. Fiktiivisen teoksen pääpointti ei tietty ole todentuntoisuus, mutta monesti ihmiset lukevat tuontyyppisiä kirjoja ainakin puolitotena. Näin oli Taivaslaulunkin kanssa, kun luki nettikommentointia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Historiaa kirjoitetaan menneestä asioista. Rauhala on syntynyt 1977 ja hoitokokouksia oli vielä pitkään tuon jälkeen, joten on voinut jopa itse kokea ne. Toisaalta hoitokokousten traumat ovat vahvasti edelleen olemassa ja valitettavasti jatkuvat sukupolvien yli. Ihmetyttää suuresti nm. Läheltä seuranneen kirjoituksen kohta, jossa hän toteaa: ”jotka eivät ole jäänet kantamaan syntejään vaan saaneet ne anteeksi”. On mennyt puurot ja vellit sekaisin, sillä eiväthän ne, jotka joutuivat hoitokokousten uhreiksi, ole synnin kantajia. Niitä ovat julman henkiopin omaksuneet hoitokokousten pitäjät. Heidän pitäisi nöyrtyä ja korjata mitä korjattavissa on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vähänpä sinä oot Rauhalan lapsuudesta/nuoruudesta perillä.
Hoitokokouksen "uhrieista" on osa elävässä uskossa, osa odottamassa taivaan kirkkautta. Osa elää katkeruudessa. Heidän puolesta voimme vielä rukoilla, että löytäisivät takaisin jumalanvaltakuntaan. Osaa odottaa viimeinen tuomio ja sen jälkeen kadotus. Sama tilanne on hoitajien suhteen. Synninkantajia ovat ne, jotka eivät ole laittaneet syntitaakkaansa pois. Tosin tuo termi taitaa olla kirjailijan oma termi, mutta näin sen tulkitsisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen hyvin perillä asiasta.
Kannattaa lukea ajatuksella aikaisemmin kirjoittamani kommentit. Vasta sitten kun ihminen ymmärtää ja tunnustaa tosiasiat, on mahdollisuus saada aikaan korjaus asioihin. Tosiasioita ei saa yrittää peittää ja vähätellä sanomalla, että joku on katkera.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Odotan kovasti Rauhalan uutta teosta. Taivaslaulu oli rakkaus- ja selviämistarina. Pidän hänen tavastaan käsitellä arkoja aiheita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo Taivaslaulu-kirja oli ainakin hieno ja koskettava kirja. Luin sen taannoin melkein yhdeltä istumalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirjoittaa varmaan kokemuksesta -70 luvun tarinoita, kun on syntynyt samalla luvulla. Kuka vanhoja kaivaa, sitä tikulla silmään. Samapa tuo, kaivakoot, aina näitä riittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo kokemukset eivät ole vanhoja. Edelleen keskuudessamme on paljon niitä, jotka ovat kokeneet nuo ajat ja edelleen kärsivät niistä. On myös niitä, jotka olivat silloin lapsia ja kantavat nyt raskaita asioita ja arpia. Kristillisyydessä opetettiin ennen, että on korjattava niin laajasti kuin on särkenyt. Näin ei ole tapahtunut. Jos olisi niin tehty, tilanne olisi parempi. Tuon ajan henkioppiin ja julmuuksiin syyllistyneet puhujat olisi myös pitänyt vapauttaa puhujantehtävistä. Näin ei ole tehty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taotaan kun on kuumaa. Seuraava opus herätysliikkeestä jo varmaan tekeillä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.11.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image