Kulttuuri

Mainos

Taivaslaulun tekijän Pauliina Rauhalan Syn­nin­kan­ta­jat-romaani ilmestyy ensi maaliskuussa

Pauliina Rauhalan esikoisromaani Taivaslaulu (Gummerus 2013) oli arvostelu- ja yleisömenestys. KUVA: Kontiainen Jarmo
Kulttuuri 15.11.2017 13:26
Kaleva

Oululaisen kirjailijan Pauliina Rauhalan (s. 1977) toinen romaani, Synninkantajat, ilmestyy ensi maaliskuussa.

Synninkantajat (Gummerus) kuvaa sisäänpäin kääntyneen uskonnollisen yhteisön elämää hoitokokouksineen Pohjois-Pohjanmaalla 1970-luvun lopulla.

Romaani kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen.

– Nimi Synninkantajat viittaa sijaiskärsijöihin. Kirjoitan rakkauden kaipuusta ja hengellisestä vallasta, Rauhala kertoo kustantajan tiedotteessa.

Rauhalan esikoisromaani Taivaslaulu (Gummerus 2013) oli arvostelu- ja yleisömenestys. Kirjaa on myyty tähän mennessä 67 000 kappaletta. Se sai Kiitos kirjasta -mitalin, Kaarlen palkinnon ja kirjabloggaajienVarjo-Finlandian sekä valittiin Vuoden kristilliseksi kirjaksi. Kirjasta on tehty näytelmäsovitus Tampereen Työväen Teatteriin ja Oulun kaupunginteatteriin.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Kummastuttaa se, että Rauhala kirjoittaa ajasta, jota ei ole itse kokenut. Rauhala on kasvanut vanhoillislestadiolaisessa perheessä, mutta on niin nuori, ettei varmasti muista yhtään hoitokokousta. Olisi uskottavampaa, jos noista ajoista kirjoittaisi joku, joka olisi elänyt asiat todeksi. Jos Rauhala on kirjoittanut kirjan haastattelujen pohjalta, toivoisi, että hän olisi haastatellut monipuolisesti ihmisiä, myös niitä, jotka eivät ole jäänet kantamaan syntejään vaan saaneet ne anteeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika monta teosta olisi jäänyt kirjoittamatta, jos vaadittaisiin, että vain ne saavat kirjoittaa, jotka ovat eläneet kyseisen ajan. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Raamattu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raamattu on aikalaisten kirjoittama, ei sitä ole jälkeen päin muistista tai haastattelujen perusteella kirjoitettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja mistähän tuommoinen tieto on peräisin? Raamatun tapahtumat - siis Vanha ja Uusi Testamentti - on kirjoitettu yli 1000 vuoden kuluessa. Esim. Jesaja kirjoitti ennustuksen tulevasta Messiaasta noin 700 vuotta eKr, ja sitten Luukkaan evankeliumista, joka on kirjoitettu ajanlaskumme alkuaikoina, saamme lukea ennustuksen toteutumisen. Myös Ilmestyskirja kertoo vaikuttavalla tavalla tapahtumista, jotka joskus toteutuvat. Eli osa Raamatun kertomuksista on myös ennustuksia, jotka ovat ihmeellisillä tavoilla toteutuneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kai tuossa mitään ole vaadittu, ihmetelty vain, että olisi varmasti voinut valita aiheensa muullakin tavalla, ehkä järkevämminkin. Hoitokokoukset sanan varsinaisessa merkityksessä ovat kuuluneet pääasiassa 1970 -luvulle. Ei kai kaikki sielunhoito ole kuitenkaan hoitokokousta? Hoitokokoukset olen käsittänyt ainakin itse massiivisiksi, koko seurakuntaa koskeviksi sielunhoidollisiksi tilaisuuksiksi. Sielunhoito ei liene kiellettyä eikä väärin. Hengellinen väkivalta toki on. Raja lienee sielunhoidon vapaaehtoisuudessa. Syntiä on varmasti tullut sekä hoidettavilla että hoitajilla. Myös katkeruus tuo mukanaan synnin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toki historiallisia fiktiivisiä kirjoja saa olla olemassa. Pointti siinä, että uskottavuus/todentuntoisuus on aivan eri luokkaa, jos henkilö kirjoittaa kokemiensa tosiseikkojen pohjalta. Fiktiivisen teoksen pääpointti ei tietty ole todentuntoisuus, mutta monesti ihmiset lukevat tuontyyppisiä kirjoja ainakin puolitotena. Näin oli Taivaslaulunkin kanssa, kun luki nettikommentointia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Historiaa kirjoitetaan menneestä asioista. Rauhala on syntynyt 1977 ja hoitokokouksia oli vielä pitkään tuon jälkeen, joten on voinut jopa itse kokea ne. Toisaalta hoitokokousten traumat ovat vahvasti edelleen olemassa ja valitettavasti jatkuvat sukupolvien yli. Ihmetyttää suuresti nm. Läheltä seuranneen kirjoituksen kohta, jossa hän toteaa: ”jotka eivät ole jäänet kantamaan syntejään vaan saaneet ne anteeksi”. On mennyt puurot ja vellit sekaisin, sillä eiväthän ne, jotka joutuivat hoitokokousten uhreiksi, ole synnin kantajia. Niitä ovat julman henkiopin omaksuneet hoitokokousten pitäjät. Heidän pitäisi nöyrtyä ja korjata mitä korjattavissa on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vähänpä sinä oot Rauhalan lapsuudesta/nuoruudesta perillä.
Hoitokokouksen "uhrieista" on osa elävässä uskossa, osa odottamassa taivaan kirkkautta. Osa elää katkeruudessa. Heidän puolesta voimme vielä rukoilla, että löytäisivät takaisin jumalanvaltakuntaan. Osaa odottaa viimeinen tuomio ja sen jälkeen kadotus. Sama tilanne on hoitajien suhteen. Synninkantajia ovat ne, jotka eivät ole laittaneet syntitaakkaansa pois. Tosin tuo termi taitaa olla kirjailijan oma termi, mutta näin sen tulkitsisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen hyvin perillä asiasta.
Kannattaa lukea ajatuksella aikaisemmin kirjoittamani kommentit. Vasta sitten kun ihminen ymmärtää ja tunnustaa tosiasiat, on mahdollisuus saada aikaan korjaus asioihin. Tosiasioita ei saa yrittää peittää ja vähätellä sanomalla, että joku on katkera.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Vasta sitten kun ihminen ymmärtää ja tunnustaa tosiasiat, on mahdollisuus saada aikaan korjaus asioihin."
Tuosta oon kanssasi täysin samaa mieltä. Muuten julkaisusi ei vakuuta. En vähättele tai peittele mitään sanomalla, että katkeriakin hoitokokousajoilta on jäänyt. Se on vain totuus. Olipa katkeruuteen syy mikä hyvänsä. Varmasti virheitä ovat tehneet niin hoitajat kuin hoidettavat, mutta katkeruus on ihmiselle itselleen pahaksi. Siksi sitä kannattaisi välttää jokaisen ihmisen. Kun synnit saa anteeksi, tulee rauha ja katkeruuskin jää taka-alalle.
Rauhala käyttää tuota "Synninkantaja" termiä ehkä omalla tavallaan. Teosta en ole päässyt tosin lukemaan, mutta jos termiä konkreettisesti tulkitsee, termi tarkoittaa sitä, joka kantaa matkassaan syntitakkaa eikä sitä syystä tai toisesta ole saanut laitettua tunnoltaan pois. Näitä synninkantajia löytyy varmasti hoitajissa ja hoidettavissa. Jumalan armo riittäisi varmasti molempiin ryhmiin kuuluville, jos vain pystyisi nöyrtymään ja tekemään parannuksen. Toivottavasti Rauhala on huomannut teoksessaan myös tämän näkökulman.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosiasia on, että julmuuksia on vähätelty ja peitelty sanomalla, että tuo katkera. Tätä näyttää tapahtuvan edelleen. On aihetta pysähtyä vakavasti myös sen asian äärelle miksi on katkeruutta. Katkeruus ei häviä sanomalla, että sitä on syytä välttää. Ihmisen psyyke ei vain toimi niin. Parasta ja Raamatun neuvon mukaista on tunnustaa aidosti väärin tekemiset ja pyytää niitä anteeksi. Muutoin katkeruus jää , niin kuin toteatkin, edelleen sinne taka-alalle.
Mitä termi synninkantaja kirjassa tarkoittaa, on turha arvailla. Se selviää sitten, kun kirja on luettavissa.
Jos asioita ei ymmärrä, ne eivät aukea, eikä ne silloin vakuuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Odotan kovasti Rauhalan uutta teosta. Taivaslaulu oli rakkaus- ja selviämistarina. Pidän hänen tavastaan käsitellä arkoja aiheita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo Taivaslaulu-kirja oli ainakin hieno ja koskettava kirja. Luin sen taannoin melkein yhdeltä istumalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirjoittaa varmaan kokemuksesta -70 luvun tarinoita, kun on syntynyt samalla luvulla. Kuka vanhoja kaivaa, sitä tikulla silmään. Samapa tuo, kaivakoot, aina näitä riittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo kokemukset eivät ole vanhoja. Edelleen keskuudessamme on paljon niitä, jotka ovat kokeneet nuo ajat ja edelleen kärsivät niistä. On myös niitä, jotka olivat silloin lapsia ja kantavat nyt raskaita asioita ja arpia. Kristillisyydessä opetettiin ennen, että on korjattava niin laajasti kuin on särkenyt. Näin ei ole tapahtunut. Jos olisi niin tehty, tilanne olisi parempi. Tuon ajan henkioppiin ja julmuuksiin syyllistyneet puhujat olisi myös pitänyt vapauttaa puhujantehtävistä. Näin ei ole tehty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taotaan kun on kuumaa. Seuraava opus herätysliikkeestä jo varmaan tekeillä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Koillismaalla ja Lapin itäosassa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Merja Kyllönen ylivoimainen !

274 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eri ikäluokkien kulutusmahdollisuudet ja -tottumukset

yli 50% eläkeläisistä saa eläkettä alle 1500€/kk. Yli 50% työttömistä yksinhuoltajista saa erilaisten tukien myötä rahaa... Lue lisää...
Älä lässytä

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.1.

Naapurit

19.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image