Mainos

Chibicon-pukuilutapahtuma valtaa Oulun Pohjankartanon

Oululaisen show-cosplay-yhdistys Operaatio Fredrikin aktiivit Riikka Hietala (vas.) ja Aino Peltokoski ovat mukana järjestämässä  lauantaina Oulun Pohjankartanossa järjestettävää Chibicon-pukuilutapahtumaa. Aamuyhdeksästä iltakuuteen jatkuvassa  tapahtumassa on muiden muassa japanilaista sarjakuvakulttuuria käsitteleviä luentoja, esityksiä sekä pukuilukisa. Oululaisen show-cosplay-yhdistys Operaatio Fredrikin aktiivit Riikka Hietala (vas.) ja Aino Peltokoski ovat mukana järjestämässä lauantaina Oulun Pohjankartanossa järjestettävää Chibicon-pukuilutapahtumaa. Aamuyhdeksästä iltakuuteen jatkuvassa tapahtumassa on muiden muassa japanilaista sarjakuvakulttuuria käsitteleviä luentoja, esityksiä sekä pukuilukisa.
Arto Kiuru
Kulttuuri  6.4.2012 | Arto Kiuru Muuta tekstin kokoa -+

Riikka Hietala ja Aino Peltokoski astelevat koreissa puvuissaan Oulun Ojakadun jalkakäytävälle.

Peltokoski ja Hietala ovat järjestämässä Chibicon 2012:ta,  joka on ensimmäinen Oulussa koskaan pidetty täysiverinen pukuilutapahtuma.

Oulun Chibiconissa voi sovittaa kimonoa, tanssahdella japanilaisen popin tahtiin, vaihtaa Pokemon-kortteja tai seurata Lolita-muotinäytöstä.

Pukuilukulttuuria on viljelty pohjoisessa Suomessa aikaisemmin Kemin sarjakuvafestivaalien ohessa järjestetyssä, ja tänä vuonna omaksi tapahtumaksi irtautuneessa Kitaconissa.

Hietala muistaa törmänneensä pukuilutapahtumissa niin Disneyn prinsessojen kuin suositun amerikkalaisen True Blood -vampyyrisarjan tarjoilijan tyyliä uskollisesti seuranneisiin pukuilijoihin.

”Ihmiset ovat viime vuosina pukuilleet myös todella yksinkertaisissa vaatteissa, mistä juuri True Blood -sarjan valkoiseen t-paitaan ja vihreään essuun sonnustautuminen on hyvä osoitus”, hän sanoo.

Hietala uskoo, että esimerkiksi Hergé’n luoman Tintti-sarjakuvan, tai vaikkapa tulevana syksynä Suomessa ensi-iltansa saavan italialaisesta Borgian aatelisperheestä kertovan historiallisen draamasarjan hahmot voisivat olla hyvinkin herkullisia pukuilun kohteita.

”Pukuilussa riittää, että vaate tai esine, vaikkapa juuri miekka, näyttää hyvältä, materiaalilla ei ole niinkään väliä”, OSAO:n Pikisaaren yksikössä pukuompelijaksi opiskeleva Hietala sanoo.

Lue lisää 06.04.2012 Kalevasta.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/26 kommenttia

Junttikulttuuri
10.4.2012 09:00

Vaikka varsinainen asia ei ole tuttua, on jotenkin surkuhupaisaa seurata tätä keskustelua. Kaikkein kriittisimmin asioihin suhtautuvat ne, jotka ovat vähiten asiaan vihkiytyneet. Ja tuovat kovinkin vahvat mielipiteensä ennakkoluulojensa höyryttäminä julkisuuteen. Erilaisuus on rikkautta, mutta tällaisille tyypeille myrkkyä. He kun eivät ymmärrä kuin sitä yhtä junttikulttuuria, johon kuuluu kalja lähiöbaarissa, kärppämatsi ja traktorpulling.


Mukana ollut
9.4.2012 09:06

Lolita-muotinäytös ja cosplay-kisa ehdottomasti tapahtuman hienointa antia! Hyvä nuoret, olitte nähneet paljon vaivaa!!
Cosplay-deitissä oli ala-arvoista kielenkäyttöä. Yleisössä oli alle 10 -vuotiaitakin odottamassa lolita-muotinäytöksen alkua. Ensi kerralla deittiin ikäraja tai homo- ja seksijutut pois! Deitistä saa hauskan, kun osanottajat ja juontajat valmistautuvat huolella ja toimivat roolihahmonsa mukaisesti.


Deitin järjestäjä
9.4.2012 13:55

Deittiin oli valmistaudeuttu hyvin ja juontajat olivat roolissaan niinkuin piti. Ohjelman luonteseen kuuluu "mauton huumori". Pahoittelut ikärajan puuttumisesta, osaamme vastaisuudessa huomioida tämän.


Lamppu
9.4.2012 14:01

Ala-arvoista kielenkäyttöä? Deitissä ei kiroiltu kertaakaan... En myöskään ymmärrä miten homojutut voi aiheuttaa lapsille traumoja sen enempää kuin heterojututkaan.. seksihomman kyllä ymmärrän, mutta jos vanhempi kokee että ohjelma ei ole sopiva lapselle, lapsen voi viedä pois.


Mukana ollut
9.4.2012 09:06

Lolita-muotinäytös ja cosplay-kisa ehdottomasti tapahtuman hienointa antia! Hyvä nuoret, olitte nähneet paljon vaivaa!!
Cosplay-deitissä oli ala-arvoista kielenkäyttöä. Yleisössä oli alle 10 -vuotiaitakin odottamassa lolita-muotinäytöksen alkua. Ensi kerralla deittiin ikäraja tai homo- ja seksijutut pois! Deitistä saa hauskan, kun osanottajat ja juontajat valmistautuvat huolella ja toimivat roolihahmonsa mukaisesti.


Kommentator
8.4.2012 13:17

Positiivista oululaista osaamista ja kulttuuria. Ei kaiken tarvi olla tekotaiteellista sekoilua tai sibeliuksen aikakaudelta jotta se on kulttuuria.

Iso plussa kulttuurille jos ihmisetkin tykkää !


LUKIJA
7.4.2012 20:04

Nice job!


heppa
7.4.2012 16:52

Tästäkin "pukuloistosta" hinguttiin 7 euroo sisäänpääymaksua Pohjankartanon ovella. Eipä sitten tuo cosplay ja Lolita-show kiinnostanutkaan sen vertaa että olisi tarvinnut maksaa. Voin elää ilmankin pukuilua. Silkkaa rahastusta. Olisi luullut, että tekemällä harrastuistaan tai tätä aihettaan tutuksi olisivat saaneet harrastajia koottua lisää...


cossaajan äiti
8.4.2012 11:38

Ei se järjestäminen ilmaista ole, esim. tilavuokra ja vartijat. 7 euroa ei ole rahastusta.


mukana ollut
8.4.2012 14:08

Järjestäjät eivät ota voittoa, vaan pääsymaksu on kulujen kattamiseksi. Se oli muuten vain 6 euroa, vaikka ovella luki 7. Tiputtivat hintaa, kun ennakkolipuujen myyntituloja tuli odotettua enemmän.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Yksi järjestäjistä
8.4.2012 20:14

Pohjankartano ei ole mikään ilmainen hengaustila. Ei myöskään laitteiden, myyntipöytien ja muun tarpeellisen vuokraaminen ole ilmaista. Luokilla ja saleilla on tuntitaksa. Järjestäjät ja ohjelmapitäjät tekevät työtä ilmaiseksi tapahtumassa ja niin melkein kaikki tämän skenen tapahtumat tehdään Suomessa "harrastajilta harrastajille"-periaatteella.


sjt
8.4.2012 23:18

Luulis ny jonkun olevan tilipäällä, muunkin kuin tilavuokraajan? ^x^ Ainakin tommosista kiinassa puolella puupennillä tehdyistä muovimiekoista joku tekee tilin, vai mitä häh?


LKO
9.4.2012 13:49

Kuvassa olevat miekat ovat molemmat puusta ja puupahvista harrastajien itse tekemiä. Eipä niillä paljon tiliä tehdä.


luovuus kunniassa
9.4.2012 14:24

Suurin osa cossaajista tekee vaatteet, korut ja aseet itse. He saattavat aloittaa kokonaisuuden toteutuksen jo vuotta aiemmin. Ani harva tilaa mitään kiinalaisia muovimekkoja.


..
7.4.2012 14:03

..Jätkä löi oikeesti..


köyhillä ei leipää?!...no syökää leivoksia
7.4.2012 12:05

todella upeeta,mikäs siinä...saahan sitä rahat kulumaan tuollakin tavoin kun ...ja tästäkin harrastuksesta huokuu porvariston hillitty dekadenssi


sjt
8.4.2012 23:50

Mistähän löytyy se rehellinen köyhällistö, jolla on varaa kritisoida tuosta näkökulmasta? Perhe jolla ei ole teinille kympin viikkorahaa nakata ei oikein ole perhe, edes köyhä sellainen. Cosplay rakentuu ajan kanssa, se on teinin oma juttu ja tätäkin tapahtumaa on odotettu, niin ties miten kauan, että pääsis esille. Teinejen yleistä dekadenssia tästä voi havaita ja sehän on sen syytä, että aikuiset halusivat lapsista tehdä oman kuluttajaryhmänsä.


Hou räp jou
7.4.2012 03:18

Kyllä olis entisaikaan tommoset larppaajat naurettu pihalle, mutta nykyään niitä korkeintaan enää katsotaan kieroon. Se on kuulkaas sitä edistystä se, ja hyvä näin! Nörtit ja friikit edeltä ja muut perästä.


äiti
9.4.2012 14:25

Nää ei larppaa, ne cossaa...


Töttöröid
10.4.2012 13:29

Saattopa olla vähän pilikettä silimäkulumassa. Larppia elämä tyynni.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kulttuuri Down Up
Mainos
Mainos
stats-image
Takaisin ylös