Mainos

Yli kahdella kolmesta ongelmia muistin kanssa

Suuri osa muistisairaista ei ilmaise hoitotahtoaan. Suuri osa muistisairaista ei ilmaise hoitotahtoaan.
Kimmo Mäntylä/ Lehtikuva
Kotimaa  19.9.2012 | Päivitetty 19.9.2012 | STT, Muuta tekstin kokoa -+

Muistin heikkeneminen huolestuttaa suomalaisia, mutta harva pyrkii ehkäisemään muistisairauksia.

Muistiliiton ja Actavis-lääkeyrityksen kyselyn mukaan yli kaksi kolmesta on huomannut ongelmia muistinsa kanssa. Lähes yhtä moni on huolissaan muistinsa toiminnasta.

Harva kuitenkaan pyrkii torjumaan muistisairauksia, vaikka niitä voi ehkäistä esimerkiksi ruokavaliolla. Vain 9 prosenttia vastaajista kertoi muistisairauksien riskin kuuluvan kolmen eniten ruokailutottumuksiinsa vaikuttavan asian joukkoon.

Muistioireita ehkäisevä ruokavalio sisältää muun muassa kalaa, marjoja, hedelmiä, kasviksia, yrttejä ja kahvia. Vitamiineista erityisesti B12 vaikuttaa muistin toimintaan. Myös liikunnalla ja aktiivisella ajatustyöllä on suotuisia vaikutuksia.

– Myös lääkkeiden ennaltaehkäisevää vaikutusta on tutkittu, mutta niillä ei ole huomattu selkeää suojaavaa vaikutusta, sanoo asiantuntijalääkäri Tiia Ngandu Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Muistisairauksiin sairastuu keskimäärin 36 suomalaista päivässä.

Kaufmann Agencyn tekemään nettikyselyyn vastasi huhti-elokuussa noin 850 ihmistä.
 

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

8/8 kommenttia

Kotimies
19.09.2012 22:11

Yhdeksän kymmenestä haluaisi unohtaa molemmat vanhasen hallitukset ja niitten ajan. Loput 10% ovat jo unohtaneet.


Joojoo...
19.09.2012 14:20

Alappa kertomaan lääkärille että muistisi on heikentynyt. Kohta olet psykologisessa arvioinnissa, josta sinulle kerrotaan että sinusta löytyi oireita vaikka mistä ja asia jää auki resurssien puuttumisen vuoksi. Selitteleppä sitten sellaisia papereita vakuutusyhtiöille...


Giga
19.09.2012 13:25

Kun asiantuntija ensin määrittelisi mitä tarkoittaa muistilla ja sen, minkä asian muistamisella on tässä yhteydessä merkitystä ja ongelmia. Eli me puhumme oikeastaan henkisestä toimintakyvystä emmekä muistista ja muistamisesta sen kaikissa muodoissa. Muisti on mm. hajuja, värejä, tunteita, tapahtumia, nimiä ja käsitteitä, totuuksia ja valheita eli kaikkea mahdollista opittua. Muisti on käsitteenä liian vaikea ja laaja eikä kuvaa ongelmaa. Ja tottakai liikunta ja terveellinen ruoka ovat hyväksi niin mielelle kuin keholle. Monia kuormittaa epäedullisten asioiden muistaminen ja niiden varassa ajattelu, eikä mm. viikonpäivien muistamisella ole välttämättä mitään arvoa. Parempi termi auttaisi.


Katkera
19.09.2012 13:02

Nyt ei oikein kyllä omakohtaiset kokemukset korreloi tämän kanssa. Itse olen _toistuvasti_ ilmaissut neurologilleni siitä että muistini on huonontunut aivan järkyttävästi viimeisen 3v aikana, ilmeisesti lääkitykseni takia. Neurologit ovat vähätelleet ongelmaani ja kuitanneet sen tyyliin "no mut semmoista se on kun tulee vanhaksi". Olen siis 30 vuotias ja mielestäni se EI ole normaalia.

Apua en saa vaikka sitä jatkuvasti pyydän. Onkohan tätä puolta asiasta edes otettu huomioon tätä uutista tehdessä, vai onko tämä vaan tätä yleistä mutuilua...


Väsymys ja stressi
19.09.2012 12:38

Minulla on mennyt muisti työstressistä, mutta myös vauvojen kanssa valvotuista öistä. Nyky-yhteiskunta on niin kiireinen, että ei ehdi aivoja nollaamaan ja unta on liian vähän.


Toimittajan muisti on lyhyt
19.09.2012 12:37

Toimittaja unohti loput uutisesta...


JouniM
19.09.2012 12:19

Mikä ihmeen tynkäjuttu tämä on? Millaisilla ruokatottumuksilla se muisti voisi korjaantua? Onko tutkimukseen jotain lähdettä mitä voisi mennä katsomaan? Minkälaisia muistiongelmia? Onko jotain muita tapoja jolla voisi ehkäistä?


muistihirviö
19.09.2012 12:18

No, jos lähes olematon muisti hiukan vielä heikkenee niin onkos tuossa ongelmaa..


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kotimaa Down Up
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös