Kotimaa

Mainos

VR:n uudet veturit taipuvaisia turhiin hä­tä­jar­ru­tuk­siin - EU:n edellyttämä ra­ta­lii­ken­teen uudistus vielä kesken

Kotimaa 1.11.2017 2:00 | Päivitetty 1.11.2017 2:08
STT

Suomessa rautateille saapuneet uudet veturit saattavat tehdä aiheettomia hätäjarrutuksia, koska niiden tiedonsiirron järjestelmä on keskeneräinen. VR:n mukaan uusia Vectron-vetureita käytetään siksi toistaiseksi vain tavarajunissa.

EU on määrännyt unionin rataliikenteen kulunvalvonnan järjestelmät uusittaviksi vastaamaan EU-standardia. Testiajossa olevat Vectronit ovat Suomessa ensimmäinen osa ratakalustoa, jossa on EU:n vaatima järjestelmä. Muu ratakalusto ja rataverkko käyttävät vielä kansallista, vanhaa kulunvalvontaa.

VR:n liikennejohtaja Petri Auno kertoo STT:lle, että kulunvalvonnan muutos tuo yhtiölle isot kulut.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Voi pyhä taivas taas tätä järjenjuoksua. Meillä on ihan eri raideleveys kun muussa Euroopassa, mikä hemmetin pakko meidän on ottaa käyttöön yleiseurooppalaista systeemiä kun ei ole mitään mahdollisuutta että suomalainen kalusto kolistelisi eurooppalaisilla radoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koskaan kannatta ostaa uusinta puhelin, auto tai junamallia ku kuitenkin joutuu päivittämään softaa aika ahkerasti.
Ne jotka tulee muutaman vuoden jälkijunassa ovat niitä tyytyväisempiä asiakkaita ja jää rahaa vähän muuhunki

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tervetuloa uudet Vectronit Hämeenlinnan ratapihalle!
Elämme toivossa, että asemanseudun myrkyttäminen vanhojen dieseleiden kanssa viimein päättyisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EU taas kaikessa viisaudessaan on määrännyt kaikki vaihtamaan kulunvalvonnan standardit. Suomi tietysti mallioppilaana ottaa järjestelmän käyttöön ennenkuin se on edes valmis. Mutta mikä on se laatustandardi nimeltään, joka päästää myyntiin ja käyttöön kekseneräisiä järjestelmiä? Sellaisia joka tekee hätäjarrutuksia kesken matkan. Miettikää kun kuskittomat rekat päästetään liikenteeseen ja ne vetävät liinat kiinni 90 km tuntinopeudessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei ollut kovin tasainen kyyti noissa "käkikelloissakaan" kun silloin 1996 tulivat uutena liikenteeseen. Hyvin muistan yhden Seinäjoki - Oulu matkan jossa pysähdyttiin keskelle ei mitään vissiin kolme kertaa ja meno oli muutenkin hyvin epätasaista. Mutta kaikissa uusissahan niitä penikkatauteja on, kyllä ne siitä aikanaan kuntoon tulee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi emme voi käyttää vanhaa järjestelmää koska meillä on poikkeava raideleveys verrattuna keski- ja länsieurooppaan. Eikö poikkeus onnistuisi koska erityiolosuhteet on selvät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuossahan juuri luki että EU määrää vaihtamaan uuden järjestelmän suuressa viisaudessaan. Maksaja on VR ja matkustajat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EU ei voi "määrätä". Nynny-Suomi tottelee kiltisti jokaista ärähdystä joka Brysselistä tulee. Vain autoveron kanssa niskuroidaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä vain voi Eu määrätä. Suomi kun ei ole itsenäinen ja päätösvaltainen maa. On tehtävä niinkuin ylhäältä määrätään ettei tule sanktioita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitäpä juuri tarkoitin että poikkeussääntöä kehiin joita voi hakea jos on merkittäviä erityisolosuhteita. Suomessa eri raideleveys, eri ajolankajännite ja isompi ulottuma. Ts. Uudet tulijat joutuu kuitenkin hankkimaan täysin uutta kalustoa tänne tullessaan (mikäli bernerin esitys ei toteudu).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.11.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image