Kotimaa

Mainos

Veturien jarruja jäätynyt pakkasissa - VR joutui hankkimaan luo­tet­ta­vam­mat jarrut

VR vaihtaa Sr2-tyyppisiin sähkövetureihin nykyistä luotettavammat tönkkäjarruyksiköt vuoteen 2021 mennessä. KUVA: Jukka LehojŠrvi
Kotimaa 3.11.2017 5:00
Juho Mäkelä

VR vaihtaa Sr2-tyypin sähkövetureihin luotettavammat jarrut vuoteen 2021 mennessä. Uusien tönkkäjarrujen asennus vetureihin aloitetaan vuoden 2018 alkupuolella.

VR:n viestintäasiantuntija Juulia Piirainen kertoo, että veturien nykyiset jarrut vaihdetaan kunnossapito-ongelmien takia. VR hakee mallia, jolla jarrujen huoltotarvetta pystytään vähentämään.

- Nykyiset tönkät vaativat erityisesti talvella paljon huoltoa ja aiheuttavat ylimääräisiä kunnossapitokustannuksia.

Piiraisen mukaan varsinaiset jarrujen huoltotoimenpiteet eivät viivästytä junaliikennettä. Jarrut saattavat kuitenkin joskus jäätyä, mitä tapahtuu varsinkin talvella.

- Jarrut pitää silloin irrottaa käsipelillä veturinkuljettajan toimesta, mikä aiheuttaa viivästyksiä junaliikenteessä. Uusien jarrujen hankinta parantaa veturien toimintakykyä talviolosuhteissa.

Piirainen korostaa, että nykyiset jarrut ovat turvallisia ja viranomaisten hyväksymiä. Hänen mukaansa niistä ei aiheudu mitään varsinaista vaaraa junaliikenteessä. Uudet jarrutönkät otetaan käyttöön sitä mukaan, kun ne on asennettu vetureihin.

VR:n kilpailutuksesta vastaava Tarja Pahkasalo on vähäsanainen, kun häneltä kysyy syitä uusien jarrujen hankintaan. Pahkasalon mukaan uusien jarruyksikköjen ostamisella VR pystyy jatkamaan vanhojen sähkövetureiden käyttöikää pitkälle tulevaisuuteen.

VR hankkii uudet tönkkäjarruyksiköt saksalaiselta Knorr-Bremseltä, joka on johtava hyötyajoneuvojen jarru- ja ohjausjärjestelmien valmistaja. VR on tehnyt sopimuksen ruotsalaisen Knorr-Bremse Nordic Rail Services AB:n kanssa, joka vastaa yhtiön pohjoismaisten asiakkaiden jälleenmyyntitoiminnasta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (25)

Nyt vasta peloittakin.
Ilman jarruja tultiin myöhässä etelästä
187 km/t...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jos matka niin päiväää ennen. sanotaan vähintään viijentunnin viive varattava, lentokenttäjunat hyrrää kuis sattuu, älä pilaa matkaasi jo lähtökuoppiin, mene junalla mut päivää ennen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos luottaa siihen että jatkoyhteys toimii lentoasemalla, arveluttaa.
Kuka korvaa jos juna on seinäjoella ja kone nousemassa ilmaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihme narinaa VR:ltä, nuo jarruthan toimii täysin suunniteltusti. Sanoohan se jo niiden nimikin sen : Tönkkäjarru = jarrut tönkössä eli pohjassa koko aika eli hela tiden.

Entinen insinööri sanoisi tähän että, jos se on kunnossa, niin älä korjaa sitä rikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän näitäkin kapineita osata virittää matkan varrella. Kumma jos ei siemenssin tekemien SR3 veturien käyttöönoton jälkeen ole tullut mieleen että nämä paremmat jarrut voisi sopia myös vanhaan SR2 veturiin. VR.n kannaltahan kyse on vaan siitä että rahaa kuluu joko huoltoon tai jarrujen uusimiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR:ltä on ihan turha odottaa mitään teknisiä uudistuksia - kyllä se porukka on jo osaamisensa näyttänyt. Varautukaa bussikyyteihin junalipun ostettuanne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaihtakaa herrantahden valmistajafirmaa, ei sen ruotsalainen haara ole sen parempi kuin saksalainenkaan kun firma on sama, rahan tuhlausta kaikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vastahan noita vetureita on 20 vuotta kokeiltu, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mikä Suomessa toimii: talvella potkukelkka kesällä maito kärryt. Nykyään maito kärryä suositellaan ympärivuotiseen käyttöön vähä lumisuuden takia

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä nykyään käytettävät veturien jarrut ovat tietääkseni suuniteltu Otanmäessä ihan suomalaisia talviolosuhteita varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uudet jarrutönkät otetaan käyttöön sitä mukaan, kun ne on asennettu vetureihin.
autossakin uudet renkaat otetaan käyttöön VASTA sen jälkeen kun ne on asennettu paikoilleen.
miksiköhän ne junan jarrut ei jäädy esimerkiksi heinäkuussa,sitä pitää varmaan kysyä joltaki insinööriltä.
epäilen kyllä että se johtuu siitä että heinäkuussa on yleensä plus asteita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tietokoneiden ja mikrosirujen ohjaamat lelut ei toimi jäisissä olosuhteissa. mitenhän ne noissa maissa pelaa missä on todella talvi ja kylmää, eihän täällä ole juuri talvesta tietookaan, niin on jo kinttaat kohti taivasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (25)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.11.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image