Mainos

Valtaosa perhesurmista äitien tekemiä


Pekka Peura
Kotimaa  20.9.2012 | Riikka Tuomivaara Muuta tekstin kokoa -+

Sisäasiainministeriön julkaisemasta perhesurmien taustoja käsittelevästä tutkimuksesta selviää, että valtaosa perhesurmista on äitien tekemiä.

Tuloksia esiteltiin Oulussa Varjosta valoon -seminaarissa, jonka järjesti Oulun ensi- ja turvakoti ry.

Tutkimuksen mukaan vuosien 2003 ja 2012 välillä Suomessa tehtiin 35 perhe- ja lapsensurmaa, joissa menehtyi 55 ihmistä. Heistä seitsemän oli puolisoita ja 48 lasta.

35:stä surmatapauksesta 24 oli äidin ja 11 isän tekemää.

”Tämän on tieto, joka ei ole tullut mediassa ilmi. Surmia tulee käsitellä nykyistä laajemmalla skaalalla”, sanoo väkivallan riskiä arvioivan Marak -työryhmän puheenjohtaja Siskomaija Pirilä.

Lue lisää 21.09.2012 Kalevasta.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/27 kommenttia

Mummi
21.09.2012 10:42

Nyt ovat isiä ja äitejä ne nuoret aikuiset , joille ei lapsenakaan mikään riittänyt tai ollut kyllin hyvää , ja joille vanhemmat antoivat rajotuksetta tukensa !! Näin minä näen .


Hätä
21.09.2012 10:00

Kodeissa tarvitaan ihmisiä ja siihen tulisi panostaa tulevaisuudessa. On turhaa käydä polemiikkia Oululisän poistolla. Ei ne muutama kymmenen euroa poista sitä ongelmaa mikä tämän päivän nuorissa perheissä on. Siellä tarvitaan vanhan mallin kodinhoitajia. Neuvolapalveluiden tehostaminen ja hallintokuntien yli tapahtuva yhteistyö varmaan parantaisi perheiden hyvinvointia ja se, että niitä avustavia henkilöitä ois saatavilla perheeseen silloin kun on tarve, eikä kuukauden jonotusajan jälkeen.


Lukija
21.09.2012 09:27

Se joka lapsen tekee, se myös hoitaa ja kantaa vastuun. Pitäkää tämä mielessänne, nuoret! Turha syyttää kaupunkia, valtiota, neuvolaa, sosiaalipolitiikkaa, isovanhempia...


Alliina
21.09.2012 15:19

"Se joka lapsen tekee" tarkoitatko yksinomaan äitejä, siis hoitaa ja kantaa vastuun! Huh, huh taas yksi sovinisti!


lukija
21.09.2012 09:23

Tuo suhdeluku on suoraan verrannollinen siihen kuka sen vastuun muutenkin perheessä kantaa.


T5
21.09.2012 02:02

Oulun kaupunki ja erityisesti kaupungin ylin johto ei ymmärrä asiaa ja ottaa heikoilta vähätkin pois eli Oulu-lisät. Siinä sitä KOK-tyyppistä välittämistä. Elekää vaan äänestäkö Kok-poliitikkoja, ne ei ainakaan välitä muusta kuin itsestään ja rahasta!


T6
21.09.2012 12:59

Etkös sinä itse juuri välittänyt vain rahasta kun sanoit että "ottaa heikoilta vähätkin pois eli Oulu-lisät"? Siinä oli taas aimo annos itsestään ja rahasta välittämistä!


7.62
21.09.2012 00:17

Kaikki äidit joutaa kerätä pois tai vähintään joku keskitetty säilytys..


Näin on
20.09.2012 23:10

Kodinhoitajat takaisin perhetyöhön.


Mummo
21.09.2012 15:49

Kodinhoitotyötä ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle. Kodinhoito kuuluu tasa-arvoisesti koko perheelle, myös isälle. Nimike täytyy ainakin muuttaa ja antaa apua vain vanhempien sairauteen, väsymykseen. Kodinhoito on eri asia kuin lastenhoito.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
olin seminaarissa
20.09.2012 23:10

Äidit, lähinnä yksinhuoltajat väsyvät ja surmaavat alle yksi vuotiaat lapset. Miehet surmaavat koko perheen. Väkivaltainen teko, yleensä pahoinpitely tehdään useasti alkoholin vaikutuksen alaisena. Lapsi tarvitsee turvallisen kodin; liian moni joutuu pakenemaan äidin kanssa kodista viranomaisten huostaan.


Kotiapua helpommin tarjolle!
20.09.2012 23:01

Pitäisi satsata ennltaehkäisevään apuun ja hoitoon! Madaltaa kynnystä saada esim. Kodinhoitaja yms. kotiapua helpommin kuin nykyisin saa. Kriisiavun tarpeen ilmaantuessa ollaan jo myöhässä.


OHO
20.09.2012 22:55

Pelkästään lehtiä lukemalla luulisi, että 95% on miesten tekosia.


Arjen apua
20.09.2012 21:54

Ei ole sukua, ei ole kodinhoitajia, ei ole yhteisöä, ei ole rahaa ostaa palveluita. Mitäpä siinä sitten tekee? Jos neuvolassa valittaa väsymystä, niin sanotaan "semmoistahan se lasten kanssa on". Mummot on kiireisiä tai kaukana. Setämiehet ja tädit ei ymmärrä miksi nykyperheet kärsii ja jos valittaa niin sanotaan " kuule, ei sitä ollut apua silloinkaan kun oli 7 lasta ja navetta".


Yksi lapsi
21.09.2012 09:20

Kyllä jokainen joka lapsia hankkii pitää aikuisena ihmisenä kyetä ennakoimaan kuinka monta lasta jaksaa ja kykenee hyvin hoitamaan ja kasvattamaan. Jos olet vähänkin epävarma kykenetkö, älä hanki niitä lapsia. Turha on myöhemmin valittaa.


Alliina
21.09.2012 15:31

Olet oikeassa mutta väsymyskin kuuluu asiaan, siis pienten lasten hoitamiseen. Aika menee nopeasti ja pian se helpottaa. Kyllä neuvolasta pitäisi saada neuvoja mistä lastenhoitoapaua saa jos ja kun on liian väsynyt. Ottaisitko yhteyttä vaikka Pelastakaa Lapset järjestöön.


Peruspalvelut kuntoon
20.09.2012 20:59

Kiinnittäkääpä huomiota enemmän äidin jaksamiseen neuvolakäynneillä. Äidit peittää omaa pahaa oloaan ja väsymystään liiankin hyvin, myös raskauden jälkeinen masennus mielestäni yleisempää kuin luullaan eikä äiti hevillä myönnä olevansa masentunut, masennus myös jatkuu hoitamattomana hyvin pitkään. Isän keinot puuttua äidin huonoon oloon joskus äärettömän vaikeaa ulkopuolisen tuki lähes mahdotonta saada. Olen isänä tämän läpikäynyt viimeisen kymmenenvuoden aikana ja nyt vasta aletaan olla voiton puolella.


Tekosyitä, tekosyitä...
20.09.2012 23:16

Onko tuo henkinen paine sitten joku oikeutus syyllisyyden ulkoistamiselle näissä tapauksissa naisten kohdalla, ihme kyllä miesten kohdalla ei koskaan yritetä etsiä syitä muualta kuin tekijästä itsestään.
Vähitellen tästä naisen pyhimys ja uhri myyteistä aletaan pääsemään eroon, kaikki ei sittenkään ole miesten syytä ehkä....


tomppeli
20.09.2012 20:33

Mikä suomalaista naista vaivaa?


kirvestäti
20.09.2012 23:13

Suomalainen nainen ottaa liikaa taakkaa kannettavakseen; äidin, kasvattajan, taloudellisen vastuun ja rakastajan roolin. Joskus voimat loppuvat.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kotimaa Down Up
Mainos
Mainos
stats-image
Takaisin ylös