Kotimaa

Mainos

Uusi sähköveturi Vectron vetää mat­kus­ta­ja­ju­nia Oulun ja Helsingin välillä – kestää 40 asteen pakkasen

Vectronin huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa. KUVA: VR
Kotimaa 7.12.2017 13:23
Kaleva

VR Groupin uusin sähköveturi Vectron on aloittanut matkustajaliikenteessä, se on VR:n tehokkain veturi. Sähköveturin voi nähdä jatkossa vetämässä myös pääradalla Helsinki−Oulu-välin matkustajajunia.

Vectronin huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa. Se on yhteensopiva VR:n nykykaluston kanssa.  

Energiapihi työjuhta on ollut viime kesän alusta lähtien tavaraliikenteen käytössä, kahdella dieselmoottorilla varustettu sähköveturi on toiminut tavaraliikenteessä hyvin.

VR Group on tilannut 80 Vectron-sähköveturia Siemensiltä. Kymmenen ensimmäistä on saapunut Suomeen tänä vuonna. Kaikki veturit toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

− Lisää vetureita tulee myös ensi vuonna ja 70 veturin sarjavalmistus alkaa ensi kesänä, VR Groupin liikennejohtaja Petri Auno toteaa.

Vectron eli Sr3-sähköveturi mahdollistaa tehokkaan junaliikenteen Suomen olosuhteissa. Veturi kestää 40 asteen pakkasen, keulan rakennetta on vahvistettu ja ilmanottoaukot on siirretty katolle. 

VR Group on hankkinut parin vuosikymmenen aikana uutta kalustoa noin miljardilla eurolla. Vectronin osuus tästä on yli 300 miljoonaa euroa. Kyseessä on yksi viime vuosien suurimmista veturikaupoista Euroopassa.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (55)

Höpö höpö! Kohta tuokin juna luhistuu viimeistää VR:n vanhanaikaisen tekniikan takia.Ongelmia on odotettavissa ja Helsinki-Vantaan lentokentälle on lähdettävä Oulusta kahta vuorokautta aikaisemmin että varmasti kerkiää lennolle pois Suomesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpä on paljon negatiivisia kommentteja . pitäisi veturien tilaajien ja suunnittelijoiden lukea vinkkejä kalevan kommentointi kentästä, että oppisivat vastaisen varalle suomen sääolosuhteista ja junien nopeuksista muualla maailmassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

'' Veturi kestää 40 asteen pakkasen. '' - Eli ei kestä Suomen talvea.

Näitä susia yritetään parin vuoden päästä sitten kaupata käytettyinä pilkkahoinnalla minne vain - kuten ratikoitakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oli tärkeää että veturikaupat tehtiin pois koska nyt voidaan alistaa koko roska ulkomaalaisille veroparatiisifirmoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maailmalla junia on kulkenut yli 200 km/tunnissa vauhtia jo vuodesta 1962 lähtien, meillä ei päästä edes lähivuosikymmeninä tähän vauhtiin mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi meillä ajetaan vielä raiteilla näin hitaasti? Kyllä junaliikenteen pitää nykytekniikalla liikkua 300 km/h niinkuin todellisissa rautatievaltioissa. Suomi laahaa ja peesaa perässä kun kukaan ei uskalla tehdä oikeita päätäksiä viedä junaliikenne nykyaikaan. Mutta poliitikothan meillä kaikkea jarruttaa. Niin varmasti tässäkin asiassa. Milloin meillä päästään eroon nuista yhteiskunnan jarruista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitten kun joku lataa tiskiin sellaisen läjän euroja, jolla voidaan taata täysin routimaton ratarakenne ka väkimäärä viisinkertaistuu pääyhteysväleillä. Ei varmaan kannata ranskan suurnopeusratoihin verrata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa etelästä pohjoiseen sopii monen moista keliä, Helsingissä sataa vettä, Kemijärvellä -30, täytyy olla hyvä tuuri että joku nopeampi päiväjuna pysyy aikataulussa, toiset junat, tekniikka, routa ja henkilökuntaakin on odoteltu Seinäjoella monet kerrat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juna kulkee raitella keli ei vaikuta. Keli on maanpinnassa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR:än unohtumaton 90-luvun mainoslause "junilla on ikuinen kesä keli" kunnes Jyväskylän junaturma osoitti vähän muuta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kesähelteilläkin lentokoneet lentävät noin -60 asteen pakkasessa, ei ongelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

aikataulut tappiin, niin taatusti aina myöhäs sen jälkeen. hyvä olla pelivaraa, sattuu monen moista ennenkuin perillä hesassa, ko oulusta lähtee. ja se on lentäen 55min plus 40min kenttäaikaa päälle oulus, niin pyörit seutulassa, jos hopumpi on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Inter - City - junien näyttötauluis-
sa ilmoitetaan junien nopeu -
deksi jopa 220 km / h. Tämän
uuden veturin maksiminopeus
on 200 km / h. Näillä tiedoilla
laskettuna matka - ajat pitene
vät. En ymmärrä : (

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen ollut useammankin kerran junan (niin IC, kuin Pendolino) kyydissä Oulu - Seinäjoki välillä ja reippaasti
yli 200 km/h on ollut junan nopeusnäytössä ja puhelimen GPS speedissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (55)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi iltapäivällä maan pohjoisosassa jäätävän vesisateen, lumipyryn ja sään lauhtumisen vuoksi. Ajokeli on huono Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Jos annat jotain, ole valmis myös vastaamaan kuljetuksesta

Jaa että täysi palvelu tavaran lisäksi? Taidat höpötellä provo- mielessä. Lue lisää...
En mee lankaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.12.

Naapurit

18.12.

Fingerpori

18.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image