
Ensimmäiset ajokokelaat saavat ajokorttinsa uuden markkinoita ravistelevan Ratti-ajokorttipalvelun kautta tammikuussa.
Palvelu perustuu siihen, että opetuslupaopettaja voi nykyisen lainsäädännön mukaan opettaa myös muita kuin oman perheen jäseniä. Ratti-palvelun kautta ajokortti tulee selvästi autokoulua edullisemmaksi. Ajotunnit käydään opetuslupaopettajan kanssa, teoriatunnit netin kautta.
Nettipalvelun perustajajäsen, jyväskyläläinen kuluttajaohjelmistojen it-yrittäjä Hannu Valkonen vakuuttaa, että markkinat ovat nyt auki, sillä he saivat viime viikolla verohallinnon ennakkopäätöksen ajo-opetusopettajille maksettavista palkkioista.
– Tämän jälkeen meitä ei voi syyttää siitä, ettei palkkionmaksumme olisi laillisella pohjalla.
Valkonen uskoo, että palvelu valloittaa puolet autokoulujen markkinoista jo puolessatoista vuodessa. Vuosittain ajetaan noin 65 000 ajokorttia.
– Meillä on 10 000 potentiaalista ajolupaopettajaa eri puolilla maata, Valkonen kertoo.
Lue lisää 18.12.2015 Kalevasta.
Kommentoi ()
Amerikassa maksaa Ajokortti 20 taalaa. siihen käydään teoriatunnit ja ajokoe ,sillä selvä isossa maailmassa. Suomessa samasta joutuu maksaan monta tonnia. Oliso jo aihetta muuttaakin lakia.
Hieno juttu. Saadaan todellista kilpailua jämähtäneeseen Suomeen. Taksi ja apteekki tarvitsee samaa lääkettä - MOT
Nuo on toteutettu Ruotsissa. Arvaappa miten kävi hinnoille ja palvelun tasolle?
Hieno juttu. Saadaan lisää harmaata taloutta. Eikä rikkaan Suomen valtionkaan tarvitse miettiä käyttöä alv-tuloille.
Hieno juttu. Tavallinen suomalainen hyötyy halvemmista hinnoista. Myös valtion välistävetämät ja haaskuuseen laittamat rahat vähenevät hintojen laskun myötä. Harmaasta taloudesta syyttäminen on vain kateellista matalaotsaisuutta.
Ja niikun millähän lailla harmaata?...noissa autokoulu touhuissa on on yli 1/2 "ilmaa" hinnoissa, hyvä että nostetaan kissa pöydälle, ja tehdään loppu mosista mafia rahastus touhuista, suomessa moni muukin asia tarviis saman kaltaista ravistelua, hienoa eli juuri näin!
Onko autossa oltava lisä jarrupoljin ja katsastettuna opetuskäyttöön? Kuluja siis...
On luonnollisesti oltava. Mutta ne ei paljoa maksa. Opettajalla voi myös olla nämä asennettuna omaan autoonsa.
Jaahas, pitääköhän opetusauton olla apupolkimen kera katsastettuna opetuskäyttöön? Kattaako palkkio kulut?
Ei kai sitä nyt jokaista oppilasta varten erikseen tarvitsee katsastaa? Totta kai hinnoittelu sisältää pakolliset kulut, ei kai tällaista nyt tarvitse kysellä.
Hallituksen dikiloikka toteutuu autokoulualallakin. Nythän teoriaopetus voidaan antaa etänä. Elikkä oppilas voi olla kotona vaikka umpihumalassa sohvalla ja sitä seurata mitä se opettaja etänä höpisee. Autokoululuokassa ne on kuitenkin olleet selvinpäin tähän asti. Lainsäädäntöhän vaatii, että tila missä opetusta annetaan, pitää tutkinnonvastaanottajan käydä hyväksymässä. Varmaankin pitää jatkossa se koti käydä mittaamassa ja hyväksymässä luokkatilaksi. Tilan mittaus ja hyväksyminen luokkatilaksi maksaa 100€ + matkakorvaus. Tämä dikihallitus panee koko Suomen pilalle. Persujen ministerikin on omista päätöksistä tympääntynyt, mutta silti tekee älyttömän tyhmiä päätöksiä. Jatkossa meillä on laadukkaita ja taitavia kuljettajia liikenteessä!!!
Sillä ei ole merkitystä mitä opettaja puhuu luokassa.Parhaiten asia jää päähän kun sen lukee kirjasta useaan kertaan.
Näin minä olen aina tehnyt ja kokeet menny läpi ensimmäisellä kerralla.
Teoriakoetta voi tietenkin olla aika hankala päästä läpi jos on kännissä kaikki tunnit seurannut. Jos taidot kännäämisestä huolimatta riittävät kokeen läpäisemiseen, niin sittenhän ne liikennesäännöt on sen verran hanskassa että kortin voi saada kunhan vielä ajaa riittävän hyvin.
Teoriakokeen pääsee vaikka noppaa heittämällä läpi, etenkin nykyään kun koko homman suorittamiseen on aikaa 30 minuuttia ja väärin menneen vastauksenkin voi korjata.
Omasta autokoulun teoria tunneista muistan niin 50% ajasta oli täyttä soopaa.
Tämä on vain alkusoittoa hintojen laskemiselle.
Kunhan ajokortit/opetus harmonisoidaan Eu-alueella, ja kortin voi ajaa toisessa eu-maassa, niin autokouluopetus suomessa joko loppuu tai hinnat putoavat järjelliselle tasolle.
auton pitämien on vaan niin kallista touhua tänäpäivän ja vielä kallimpaa tulevaisuudessa ,että empä iloitse vaikka kortti olisi halpa.
Tässä hyvä esimerkki dikiajan tulosta perinteiselle alalle. lieneekö ministeri Vehviläinen ollut kaukaa viisas kun silloisena liikenneministerinä ja autokoulujen loppaamana antoi niille mahdollisuuden hinnoitella itsensä pihälle omasta liiketoiminnasta.
Nyt ymmärrän miksi Vehviläinen on nykyisen hallituksen "digitaalisaatio" ministeri, hänellä on näyttöjä miten uusi tegnologia saadaan nopeasti kuluttajien hyödyksi ja miten temppu tehdään, HYVÄ NÄIN.
Mistä sen tietää vaikka kaikki pomppaa inssiajosa?heh!
Ei ajotaito kehity kalliilla autokoulu opetuksella. Verratkaa muualle maailmaan,siellä on halvat ajokortir jopa alle 18 vuotias saa kortin. Siellä on suuremmat liikennemäärät ja suuremmat valtatiet. Suomessa kortti on pelkkä rahanteko väline autokouluille ja valtioole. Näin se menee käsikädessä. Inssissä kum pomppaa 2 ajotuntia lisää ja uusi inssi. Lasku yli 200 euroa.