Kotimaa

Ulkomaisten yritysten riita poikki suomalaisin voimin – Kes­kus­kaup­pa­ka­ma­ri vie vä­li­mies­me­net­te­lyä maailmalle

Heidi Merikalla-Teir työskentelee Keskuskauppakamarissa riidanratkaisupalveluista vastaavana johtajana Helsingissä. Hän toimii myös Keskuskauppakamarin välimieslautakunnan pääsihteerinä. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 17.4.2018 5:00 | Päivitetty 17.4.2018 11:37
Juho Mäkelä

Suomalaista lainsäädäntöä olisi uudistettava, että kansainväliset yritykset sopisivat liikeriitansa Helsingissä.

Keskuskauppakamari pyrkii siihen, että ulkomaisten yritysten välimiesmenettely yleistyisi jatkossa Suomessa.

– Uskomme, että Suomella on kaikki edellytykset nousta aidoksi kansainväliseksi toimijaksi välimiesmenettelyssä.

– Teemme paljon markkinointia ja välimiesten koulutusta. Se tähtää siihen, että yritykset laittaisivat sopimuksiinsa Keskuskauppakamarin riidanratkaisulausekkeita, Keskuskauppakamarin riidanratkaisupalveluista vastaava johtaja Heidi Merikalla-Teir sanoo Lännen Medialle.

Keskuskauppakamarin välimieslautakunnalle tehtiin vuonna 2017 yhteensä 79 uutta hakemusta välimiesmenettelyn aloittamiseksi. Näistä jutuista 32 prosentissa ainakin toinen riidan osapuoli on ulkomaalainen tai ulkomailta.

– Haluamme lisätä instituutin tunnettavuutta maailmalla. Tällä hetkellä puhtaasti kansainvälisiä riitoja, joissa ei ole mitään liitäntää Suomeen, sovitaan Helsingissä vain muutamia vuodessa, Merikalla-Teir sanoo.

Lainsäädäntö uusiksi

Hänen mukaan kansainvälistyminen edellyttäisi Suomen lainsäädännön muutosta. Nykyinen laki välimiesmenettelystä on vuodelta 1992.

– Maailma on muuttunut aika paljon 25 vuodessa. Olisi hyvä ajantasaistaa laki ja saada se vastaamaan kansainvälisiä standardeja. Suomi olisi aiempaa houkuttelevampi kohde myös ulkomaisille toimijoille, kun laista ei tule mitään yllättäviä ehtoja, Merikalla-Teir sanoo.

Keskuskauppakamari on tehnyt oikeusministeriölle aloitteen lainsäädännön uudistamisesta. Ministeriö on luvannut palata lähiaikoina asiaan.

Nopeaa, turvallista ja luotettavaa

Suomen markkinointivaltit maailmalla ovat turvallisuus, korruption puute ja käsittelyn nopeus. Maantieteellinen sijainti idän ja lännen välissä on myös etu.

– Suomi koetaan puolueettomana maana ja toimintaympäristö herättää luottamusta. Jutun mediaanikesto Keskuskauppakamarissa on suunnilleen kahdeksan kuukautta ja joka tapauksessa alle vuoden. Kansainvälisessä mittakaavassa se on nopeaa välimiesmenettelyä, Merikalla-Teir painottaa.

Nopeuden vuoksi myös kustannukset ovat Suomessa vähän alempia yrityksille kuin isoissa kansainvälisissä instituuteissa.

Välimiesmenettelyä käytetään vakiintuneesti liike-elämän riidoissa vaihtoehtona tuomioistuinmenettelylle.

Oikaisu 17.4. klo 11.20. Heidi Merikalla-Teirin kirjoitusasu korjattu. Alkuperäisessä jutussa luki Heidi Merikalla Teier.

MAINOS

Kommentoi

Paljonko tuosta olisi odotettavissa vientituloja suomeen - ulkomaisten yritysten maksamina ''käsittelykuluina'' ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

6:16
Tiukat pudotuspelit veivät kärppäluotsi Mannerin yöunet – ”Puhelin näyttää yleensä herätystä kolmen neljän tunnin päähän, kun menen nukkumaan”  
6:09
Hengityssuoja pitää pölyn loitolla – nenäkannu, silmätipat ja vilkasliikenteisten väylien välttäminen auttavat myös
5:47
Pohjois-Korean Kim ja Etelä-Korean Moon tapaavat perjantaina Koreoiden rajalla
5:18
Ranskan Macron uskoo, että Trump saattaa jättää Iranin ydinohjelmasopimuksen
5:00
Maakuntia voi uhata miljardin rahapula – "Alijäämä voi olla jopa 2-5 miljardin suuruinen"
5:00
Näiden puolueiden jäsenmäärä kasvaa – eniten jäsenmääräänsä kymmenessä vuodessa on kasvattanut perussuomalaiset
2:39
Amnesty syyttää Turkkia järjestelmällisestä kansalaisyhteiskunnan hajottamisesta - toisinajattelu pantu ahtaalle vallankaappausyrityksen jälkeen, sanoo raportti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suuri sotaharjoitus 2021

305 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suuri sotaharjoitus 2021

Entä sitten jos jumalattomat taas hyökkii tänne? Lue lisää...
Kättä pitempää tarvi...

Jari ja sarjakuvat

Jari

26.4.

Naapurit

26.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image