Kotimaa

Mainos

Työtön koki TE-toimiston uhkaavan päivärahan katkaisulla — tekstiviestin muotoilua syytä tarkentaa

Ruutukaappaus helsinkiläisen työttömän TE-toimistolta saamasta tekstiviestistä. Viestin sisältävä päivitys leviää parhaillaan nopeasti sosiaalisessa mediassa.
Kotimaa 12.10.2017 14:40
Henripekka Kallio

Sosiaalisessa mediassa leviää parhaillaan suomalaisen työttömän päivitys, jossa tämä kertoo saaneensa Uudenmaan TE-toimistolta tekstiviestin, jossa uhataan katkaista hänen työttömyysturvansa, mikäli tämä ei vastaa seuraavaan puheluun.

Työtön ei ollut pystynyt vastaamaan TE-toimiston ensimmäiseen puheluun. Hän kertoo saaneensa sen jälkeen maanantaina tekstiviestin, jossa TE-toimisto kertoo tavoittelevansa häntä uudestaan 0295-alkuisesta numerosta ja varoittaa, että työnhaku katkeaa automaattisesti perjantaina, mikäli häntä ei tavoiteta toisella soittokerralla.

TE-toimiston lähettämän tekstiviestin lopussa kerrotaan, ettei viestiin voi vastata tekstiviestillä tai soittamalla.

Viestin saanutta työtöntä ja asiaa sosiaalisessa mediassa kommentoineita ihmisiä hämmästyttää, että eikö työtön voi enää mennä esimerkiksi tilaisuuksiin, jossa puhelimen on oltava suljettuna.

Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen kertoo Lännen Medialle, että TE-toimiston lähettämässä viestissä tekstin muotoilua on syytä tarkentaa.

- Siinä pitäisi olla tarkemmin yksilöitynä se, että koska soitetaan. Tämä perustuu siihen, että asiakkaalle on laitettu muistutusviesti siitä, että työnhaku on soittoviikolla päättymässä. Hän on vastaavan tiedon tästä työnhaun päättymisestä ja voimassaolosta saanut kirjallisesti jo aiemmin, kun ilmoittautui työnhakijaksi. Siinä yhteydessä on myös mainittu vaihtoehdot, joita asiakas voi käyttää, jos kyseinen aika ei ole sopiva.

Arkielämässä tulee joka tapauksessa eteen tilanteita, jolloin puhelimeen ei pysty vastaamaan.

- Olen aivan samaa mieltä, että ei missään tapauksessa ole tarkoitus, että työtön päivystää viikon jossain puhelimen kanssa. Minullekin tulee paljon puheluita jossain kaupan kassalla tai bensa-asemalla, eihän siinä voi asioita edes hoitaa, Ukkonen sanoo.

Työttömän saamassa viestissä lienee kysymys työttömien haastatteluista, jotka hallitus määräsi aloitettavaksi tämän vuoden alussa. Nyrkkisääntö on, että työnhakijat haastatellaan kolmen kuukauden välein.

- Jos se tapahtuu soittamalla, se korvaa henkilökohtaisen käynnin. Asiakkaista 70 prosenttia haluaa käyttää tätä puhelinpalvelua. Siinä on vähän samat säännöt kuin tulisit tapaamiseen henkilökohtaisesti, Ukkonen kertoo.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (248)

Robotiikka kehittyy, kaikille ei töitä ole, olen maksanut veroja ansio/kulutuksen kautta yli 500 tuhatta eikä harmita yhtään.
tiedä jos itsekki kortistossa joku päivä.
Pysähtykää ihmiset ajattelemaan kuinka helppoa elämä nykyisin on, aamulla kahvit tippuu keittimestä, on vaatteet,ruokaa yms. jokaisella! vois toivoa suurempaa lamaa, jotta loppuisi utopistinen ajattelumalli ihmisillä kun mikään ei riitä/kaikki on paskaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan ollut aikaa hoitaa asiaa. Ja edelleen viikko ennen toimeenpanoa. Verkko käytössä vaikka kirjastossa ja hyvin monella muutoinkin itsellään... Ihan asiallinen ilmoitus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yleensä ne soittaa silloin kun olet jossakin TE keskuksen järjestämällä pilipali kurssilla ja vielä jossakin tentissä tai näyttökokeessa. Se laitos ossaa tuon kyykytys politiikan. Minun mielestäni turha rahareikä koko TE-laitos, valtio säästäisi miljardeja kun tuo laitos ajettais alas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se hyvä, että kahdeksan kuukauden kuluttua täytän 62 ja voin hakea eläkettä. Pääsen lopultakin tästä hullunmyllystä eroon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen 62 vuotias ja työtön työnhakija. Tuli tässä taannoin työtarjous; otin yhteyttä työnantajaan ja kävin haastattelussa. Ei siinä mitään. Kun kävin omilla sivuilla johon pitää merkitä onko ottanut yhteyttä työnantajaan. En vain heti huomannut sitä, niin olipa lausunto mennyt liitolle (joka maksaa ansiosidonnaista tällä hetkellä) että katkaistaan koska en ollut ottanut yhteyttä työvoimatoimistoon siis merkinnyt omalle sivulle. Onneksi otin yhteyttä työvoimavirkailijaan, ja hän poisti karenssi ilmoituksen. Kuulemma menee automaattisesti. Siis, työttömät olkaa tarkkana; käykää omilla sivuilla ja lukekaa huolellisesti esim. työnhakijan velvoitteet ym.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voevittu mitä hommaa. Saakohan TE keskus virkailijat myös niitä bonuksia joita parkkiPirkot ja vakuutusyhtiöiden lääkärit saavat?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On näitä kommentteja hauska lukea ja varsinkin työttömien kootut seltykset miksi ei puhelimeen voi vastata.
On selityksiä, että on sontaamassa, on vaaran takana ilman kenttää, on autolla ajamassa, on suihkussa, on kaupassa, on vaikka mitä, mutta yhtään todellista syytä ei ole.
No kyllä se ylimielisyys vielä loppuu, kun me veronmaksajat kyllästytään maksamaan siipeilijöitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa käydä niin,että teistäkin veronmaksajista päätyy kohta suurinosa TEn luukulle.Mites sitten suu pannaan,ei kannata uhota nykypäivän suomessa,koskaan kun ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.Minäkin maksoin 40 vuotta veroja ja mitä sain palkaksi,kahdeksannet yteet toivat irtisanomisen 34 työ vuoden jälkeen samalla työantajalla,se oli kiitos palveluvuosista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää hoitaa asiat niin, että ei tule yyteitä ja nyt tietää helposti mitä huominen tuo tullessaan.
Se on katsos niin, kun ei ole yhden maan varassa toimeentuloilla, niin on myös varaa huonompiinkin vuosiin.
Tääläkin foorumilla uhoaa työttömät lapsellisilla selityksillä, mutta parin työttömän kommentit näistä kaikista on sellaisia jotka oikeasti haluavat töihin, eikä vain valita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No varmaan enemmän olen veroja maksanut, mitä sinä tulet koskaan rahaa kauttasi liikuttamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samat uhkailut on kyllä ihan jokaisessa TE toimistosta tulevassa paperissa, niin että mitä uutta tässä on? Ei TE toimisto ole työttömien auttamista varten koskaan ollutkaan, vaan valvontaa varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääsin taas oravanpyörästä "tauolle" ja ilmoittauduin työnhakijaksi niin taivas varjele sitä ilma-aikaisten lappusten ja lippusten määrää mitä pitää täyttää ja jolla ei ole minkäänlaista virkaa työelämän suhteen, on kaikenmaailman tutkia, suunnitelmia ja kartoituksia yms. sälää. Ja sitten vielä kaikki pitää tehdä tietokoneella niin ei voi edes takapuoltapyyhkiä niihin. Kyllä tuo TE-keskus joutaa lakkauttaa välittömästi ja tässä kohtaa valtio säästäisi oikeassa paikassa. Päivärahan maksu liitoille ja Kelanrahalla olevat sossunluukulle. UGH!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo tekstiviesti on aivan normaalia TE-toimiston käytäntöä. Useasti lähettävät vielä saman tekstin kirjeenä kotiin. Minusta tämä käytäntö on hyvä, on selvät aikarajat mihin mennessä pitää toimia. Olin suihkussa kun soittivat ja olin todella helpottunut kun lähettivät selkeän viestin, eikä kaikki ollut kerrasta poikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lukematta kaikkia aiempia kommentteja lisään nyt yhden. On joitain tilanteita jolloin ei voi vastata puhelimeen vaikka se olisi päällä ja kuulee että se soi. Esim. jos on paraikaa toimenpiteessä hammaslääkärissä, röntgen-kuvauksessa tai vaikkapa verikokeen otossa, jotka ovat ihan järkeviä ja sallittuja asioita myös työttömälle työnhakijalle. Myös autolla tai vaikkapa pyörällä ajo ovat sellaisia että on harkittava milloin voi vastata. Etenkin jos ei ole hands free - laitetta, kaikilla ei sitä ole. Jos kahdesta pahasta pitää valita niin ennemmin päivärahan katkeaminen kuin hengen lähtö onnettomuudessa sen takia että näpeltää puhelinta jotta ehtii vastaamaan te-toimiston puheluun..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyy tajuta myös, että työtönkin on vain ihminen. On inhimillistä myös unohtaa jotain. Verratkaa vaikka työntekijään, olisiko oikeudenmukaista jos jokaisesta unohduksesta tai pikku virheestä uhattaisiin jättää palkka maksamatta.
Tee siinä stressissä sitten töitä.

Järjetön byrokratia aiheuttaa työttömälle turhaa tuskaa. Työtön saa kärsiä myös muiden virheet kontollaan. Jos jakelufirma hukkaa postin niin työtön maksaa seuraukset. Jos viranomainen tekee virheen työtön maksaa seuraukset. Sitten inhimillistä kyllä työtönkin tekee virheitä ja maksaa niistäkin seuraukset kohtuuttomasti.
Kafkan kirjat vaikuttavat johdonmukaisilta työttömän loputtomaan "oikeudenkäyntiin" nähden.

Vakituisessa työssä olijan elämä on paljon, paljon yksinkertaisempaa.
On täysin inhimillistä se, että työtön yrittää löytää selviytymiskeinoja ja yrittää tehdä elämästään yksinkertaisempaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vakituisessa työssä olijan elämä on paljon, paljon yksinkertaisempaa.Lainaan tässä sanomaasi joka pitää niin paikkansa ja jota ei tule edes ajatelleksi kun on vakituinen työpaikka.Työpaikalla on ilmainen terveydenhoito jonka työnantaja maksaa,on lääkäri,terveydenhoitaja,psykologi ja kaikki mitä tarvitaan.Työttömäksi jäädessä tipahtaa automaattisesti pois tästä järjestelmästä ja kaikki sairauteen liittyvät pitää hoitaa itse joko yksityisellä tai kunnallisella.Kunnallisella olisi halvempaa,mutta sinne ei pääse ennekuin kuolo kolkuttelee ovella.Työnantaja hoitaa vakuutukset,niin työajalla kuin vapaallakin tai jos ei työnantaja,ammattiliitto on vakuuttanut.Sitten tulee vielä tämä TEn lappusota joka jakautuu ammattiliitolle ja kelalle.Kaikkiin pitää toimittaa lippua ja lappua ja jos joku lappu unohtuu,niin päiväraha anomuskin viivästyy.Sama homma jos saat muutaman päivän työkeikan,niin kaiken maailman lappua pitää täyttää ja kaikki pitää mennä yksiin työnantajan,kelan,ammattiliiton ja TE -toimiston kanssa.Auta armias jos niin ei mene,niin saatat menettää korvauksen moneksi kuukaudeksi muutaman päivän työkeikan jälkeen.Kaikki tämä vain ja ainoastaan kun jäät työttömäksi,olisin niin tuhat kertaa mieluummin töissä ja normaalissa yhteiskunnassa ja maksaisin veroja.Ja tätä kaikkea saa kadehtia ihan vapaasti...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Montakohan kertaa ihminen joutuu soittamaan TE-keskukseen, että saa jonku kiinni. Osa kommentoijista täällä on täysin sitä mieltä, että kaikki työnhakijat ovat luusereita. Niitäkin joukkoon mahtuu, mutta tuo TE-keskuksen viesti kyllä kertoo enemmän mielivallasta kuin oikeasta yrityksestä auttaa työnhakijaa. Olisi kohtuullista edes antaa yhteystieto kenelle voi soittaa takaisin heti kun on taas sopiva hetki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuomeroa ei ainakaan minulle soittanut te-henkilön puhelussa näkynyt. Nyt on pian viikko kulunut, kun laitoin netissä soittopyynnön, kun siellä ei ole sellaista kohtaa jossa asian voisi hoitaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelman ydin on siinä että ne annetut soittoajat eivät pidä paikkaansa edes vuorokauden tarkkuudella. Voisivat ratkaista ensin tämän ongelman siellä heidän päässään....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (248)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

190
Kaupasta saa maaliskuusta alkaen nelosolutta – eduskunta päätti alkoholiprosentin noususta kahdessa tiukassa äänestyksessä
115
Näin Oulun vaalipiirin kansanedustajat äänestivät alkoholin prosenttirajan nostosta
49
"Prinssiä" epäillään törkeistä talousrikoksista - Rami Jaberina tunnetun miehen yrityksen konkurssi raukesi varojen puutteeseen
39
Ylen väittely: Uhkaako Venäjän karhu Suomea vai ei? Huhtasaari pitää naapuria potentiaalisena uhkana
34
Kristillisten Päivi Räsäsen viivytysyritys epäonnistui - alkoholilain kiivas käsittely jatkui yötä vasten
34
Muhoslainen ministeri Mattila äänesti hallituksen alkoholiesitystä vastaan – ei kommentoinut, käveli karkuun
30
Tulevatko vahvat oluet ruokakauppoihin? - Pitkä kiista voi ratketa tänään eduskunnan äänestyksissä
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

183 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Äänestän Väyrystä presidentinvaalissa

Eilisessä vaalikeskustelussa Niinistö joutui puolustelemaan yhdessä Lipposen kanssa tekemäänsä rahaliittoon liittymisepä... Lue lisää...
...ollakkovaiei...

Jari ja sarjakuvat

Jari

14.12.

Naapurit

15.12.

Fingerpori

15.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image