Kotimaa

Mainos

Työnhaun aloitus muuttuu kol­mi­vai­hei­sek­si – oma aktiivisuus korostuu palveluiden di­gi­ta­li­soi­tues­sa

Työnhaku muuttuu kolmivaiheiseksi. Vaiheet ovat työnhakijaksi ilmoittautuminen, digitaalisen palveluntarvearvion tekeminen ja työllistymissuunnitelman laatiminen. KUVA: Joel Karppanen
Kotimaa 13.7.2017 11:29
Kaleva

Työnhaun aloittaminen Oma asiointi -verkkopalvelussa muuttuu kolmivaiheiseksi ja henkilökohtaiseksi. Työnhakija voi jatkossa itse tarkemmin määritellä, millaisia TE-palveluja hän tarvitsee.

Oma aktiivisuus korostuu palveluiden digitalisoituessa. Heinäkuusta lähtien suuren osan  työhaku saatetaan voimaan täysin sähköisesti.

Kolmivaiheinen, sähköinen työnhaun aloittaminen koskee Suomen kansalaisia, joilla ei ole työnhaun aloittamishetkellä tiedossa tulevia muutoksia seuraavaan kolmeen kuukauteen.

Oma asiointi -verkkopalvelussa tehdään seuraavat vaiheet: Työnhakijaksi ilmoittautuminen, digitaalisen palveluntarvearvion tekeminen ja työllistymissuunnitelman laatiminen.

Työnhakijaksi ilmoittautumisen jälkeen hakijan tulee tehdä palvelutarpeen arviointi heti tai viimeistään kahden seuraavan arkipäivän kuluessa. Palvelutarpeen arvioinnissa työnhakijalle esitetään kysymyksiä, joiden perusteella arvioidaan, millaista tukea ja palveluja hän tarvitsee jatkossa. Lopuksi työnhakija pitää tehdä työllistymissuunnitelma seitsemän vuorokauden aikana.

Vaiheiden välillä työnhakija saa vastaanottoilmoituksen, jossa annetaan konkreettisia ohjeita ja määräaikoja.

Työttömyysturva edellyttää työnhaun voimassaoloa ja työllistymissuunnitelman toteuttamista.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (33)

Arvon kommentoijat, olette käsittäneet asian pahasti väärin, kun haette loogista selitystä TE-toimiston olemassaololle. Luulette että sen tarkoitus on auttaa työttömiä työllistymään. Olette väärässä. TE-toimisto on sosiaalisen kontrollin välikappale, jonka tarkoitus on tehdä työttömyys erittäin epämiellyttäväksi vaihtoehdoksi ihmisen elämässä; luomaan eräänlainen pelotevaikutus toistaiseksi työssäkäyville, ja pitämään yllä yhteiskuntahierarkiaa. Noin lyhyesti ilmaistuna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työnhaun aloitus? Meillä töitä on haettu niin että tehdään yhteydenotto. Siinä ei ole mitään vaiheita, aikomuksia tai suunnittelun harkitsemisia. Nopeimmalla on parhaat mahdollisuudet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voiko TE-palvelut vaatia asiakkaalta pankkitilin, jotta työtön saa verkkopankkitunnukset ??
En ole saanut verkkopankkitunnusta, en ehkä ole luottokelpoinen, olen kuitenkin työtön
ja olen ilmoittanut tilanteen TE-palveluihin.
Kuinka toimia jatkossa ???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työttömien haastattelu on oulun te toimiston alueella tällaista. Haastatellaan puhelimella kestää maksimiksaan 5 minuuttia. Kysytään mitä työtä olet hakenut viimeksi, saitko kutsua haastatteluun, milloin olet viimeksi ollut haastettelussa esim hakemaasi työpaikkaan. Itse sanoi hain töitä erääseen firmaan oli yli 100 hakijaa, ei tullut kutsua haastatteluun. Te toimiston virkailija sanoo sitten , että jatkakaa työpaikkojen hakua ja käykää kuittaamassa työnhakusuunnitelma netissä tepalvelujen sivuilla. Otamme uudestaan yhteyttä teihin 3- 6 kk kuluttua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli aiemmin tapahtuneen virkailijan puhelinsoiton sijaan kaikki tehdään tietokoneella verkossa? Varmaan ihan hyvä juttu, jos TE-palvelujen sähköiset järjestelmät vain saataisiin toimimaan. Olen siellä asioidessani joutunut hoitamaan nettipalvelun rasti ruutuun -tehtävät toistuvasti puhelinsoitoilla, koska nettisivu ei ole toiminut sitä käyttäessäni lähestulkoon lainkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Odotan ammattiliittoni vastausta tähän muutokseen!
Ei liene enää syytä maksaa jäsenmaksua jos ei tule takeita työttömyysturvasta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

TE-toimistolle ei kuulu asiakkaan oma yksityinen työnhaku vaan sen pitäisi tuottaa asiakkaalle vain omia palvelujaan. Eivät kansalaiset ole tilivelvollisia viranhaltioille siitä mitä itse tekevät. Asiakkaan oma ammattikäsitys itsestä eroaa TE-toimiston kirjaamasta työnhakijan kuvasta eikä TE-toimistossa yksinkertaisesti voi kertoa ammateista mitään.

Työnhaku TE-toimistossa on jo voimassa kun asiakas on työnhakijaksi ilmoittautunut, ja monelle työn hakemiseen kuuluu vain periaatteena hakea "mitä tahansa työtä" johon omasta mielestään kykenee. Miksi sitä pitäisi ryhtyä määrittelemään palvelutarjoajan järjestelmän mukaan joka ei vastaa asiakkaiden käsityksiä ja työelämän todellisuutta? Työnvälitykselle olisi asiakkaan henkilötiedot ja toiveet olemassa heti ilmoittautumisesta lähtien. Työnantaja voi halutessaan pyytää kenet vaan haastatteluun sillä he saavat tiedot sopivista hakijoista hakijan suostumuksella. Kaikki työnvälitystä varten tarpeelliset tiedot ovat olleet TE-toimistoissa jo vuosikymmenien ajan joten tehostamisen todellinen vaikutus kohdistuu vain alimpaan sosiaaliturvaan.

Jos TE-toimisto ei hyväksy työnhakijaksi asiakasta sellaisena kuin hän on, rikkoo Työministeriö jo perustuslakia. TE-toimisto ei ole hyväksynyt asiakkaiden omia työnhakusuunnitelmia tähänkään asti vaan on vaatinut allekirjoituksen itse valmiiksi laatimaansa työnhakusuunnitelmaan. TE-toimiston virkailija ei mitenkään voi tuntea asiakasta tai ymmärtää ammattien vaatimuksia. Työnhakusuunnitelma ja sen toteuttaminen ei kestä oikeudellisesta tarkastelua. Ei asiakas tiedä miksi se on olemassa eikä ole sitä koskaan halunnut tehdä.

Kaikki suomalaiset eivät käytä nettiä tai sen käytössä on erilaisia ongelmia. Sillä on merkitystä jos kyse on perustoimeentulosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun työnhakijat itse hoitavat työllistymisasioitaan, vähennetään TE-toimistoista väkeä. Näinhän kävi pankeillakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa ei ole mitään haastatteluja työttömille päivitään työnhakusuunnitelmaa puhelimessa ja käydään itse kuittaamassa tepalvelujen sivuilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtaa tuokin olla joku sellainen veikkauslomake, että yksikin väärä vastaus johtaa vähintäänkin karenssiin. Mutta eiköhän yleensä ne toivotut tuet ja palvelut ole siinä, että päivärahat tulisi säännöllisesti ajoissa tilille, ja extrana voisi olla hyvin ajan tasalla pidetty lista avoimista työpaikoista, ehkä jopa jotain hyvin harkittua ja asiallista täydennyskoulutusta, josta voisi olla oikeasti hyötyä niitä avoimia paikkoja haettaessa. Eipä muuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on minimutkainen järjestelmä. Tähän on johtanut valtion huutava rahapula. Pitää siirtää kaikki mahdollinen työ työttömille. Ihan vain vertailun vuoksi, niin vuonna 2016 pelkästään pakolaisista aiheutuneet kustannukset olivat n. 1 miljardi euroa (Asian voi tarkastaa valtionhallinnon tarkastusvirastosta.), jolla rahalla olisi saatu suomen omien työttömien työllisyys asiat kerralla kuntoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kohtahan työttömänä omien asioiden hoitaminen mene työstä ja ei ehi tekemään työhakemuksia ja käymään haastatteluissa.
En tiedä miten muilla mutta olen huomioinut että työttömänä minulla on velvollisuuksia paljon , mutta jos haluan hoitaa asioita tai saada informaatiota vastaavalta viranomaiselta niin se on tehty vaikeaksi. Muutaman kerran yhteydenottopyyntöihini on jätetty vastaamatta tai vastaus tulee pitkän ajan kuluttua. Vasta jätin verkkopalvelun kautta pyynnön että saisin palvelua koska halusin saada informaatiota, vasta kolmas yhteydenottopyyntö sai tulosta, kun olin odottanut luvatun aikavälin.
Myös se että tämä Sipilän hieno "haastatellaan 3kk" ei ole toimiva, viimeksi tätä aikaa siirrettiin automaattisesti 6kk päähän. Se pitää vielä mainita että en ole kuullut koko TE-keskuksesta varmaan kahteen vuoteen, sen jälkeen olen ollut aktiivisesti sinnepäin yhteyksissä. Silloin aikanaan kun siellä piti käydä 6kk välein seurasin mielenkiinnolla kun eräät palveli meitä asiakkaita liukuhihnalta ja sitten oli aika monta palvelupistettä (huonetta) jonne vahingossa tunnin aikana yksi asiakas eksyi jonka jälkeen huoneessa ollut virkailija alkoi lompsia ees taas ja kuulin toteamuksen kun on "kiire" tämä määritelmä ei sopinut kyseisen virkailija ulkoiseen toimintaan ollenkaan.
Itse olen sitä mieltä jos normia puretaan niin nyt pitäisi oikeasti ravistella TE-keskusta, koko sisäinen byrokratia luutia ja oikeasti tutkia kuinka moni tekee oikeasti sitä työtä mihin on palkattu. Omasta kokemuksesta siellä 30% tekee oikeasti jotain ja 60 % on turhia paperinpyörittäjiä jotka saa aikaseksi todella vähän. Kun asioi siellä huomaa aika nopeasti kumpaan kategoriaan sen kertainen virkailija kuuluu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikeaa on päästä edes haastatteluun, kun hakee työpaikkaa.Aina on 100-200 hakijaa yhtä työpaikkaa kohti, joista kutsutaan haastatteluun ehkä 5 - 10 henkilöä. Palkkatuettuun työhön ei ole mahdollista päästä, kun ei ole määrärahoja. Oulun kaupunki maksaa mieluummin sakkoja valtiolle, kuin työllistää pikään työttöminä olleita työttömiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki ei käytä nettiä. Näin saatiin taas tiputettua työelämän / työttömyysturvan ulkopuolelle tuhansia ihmisiä. Näin Sipilä säästää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hah, kirjastoissa on netit josta voi tehdä kyseiset asiat.
Todella naiivia alkaa vetoamaan, ettei kaikilla ole nettiä.
Samalla työtön ilman nettiä voi ilmoittaa, ettei voi ottaa vastaan työmarkkinatukea.
Kumma kun vastikkeeton raha kelpaa, mutta heti jos pienenkin asian pitäisi tehdä alkaa kauhea itku.
Työttömän duunia on se, että 8h/ vrk etsii töitä, siitä työtön se rahan saa, että edes vaivautuisi töitä hakemaan, mutta hauskempaa on maata sohvalla ja itkeä nillittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki eivät osaa käyttää tietokonetta ja kaikilla ei ole verkkopankkitunnuksia. Entäs he? Voidaanko ihmiset pakottaa asioimaan pelkästään tietotekniikan kautta??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmasti osaa noin yksinkertaisen toimenpiteen jokainen tehdä, aivan turhaa selittää.
Ja pankkitunnukset saa heti kun pankista hakee, ei sekään ole syy mihinkään kieltäytymiseen.
On työttömillä kyllä ihme selitykset ja vedotaan osaamattomuuteen, mutta silti osataan tulla foorumeille nillittämään, kun joskus joutuu jotain tekemään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmaan on enemmän rahaa ja omaisuutta mitä sinä et voi edes kuvitella, joten huonosti meni köyhällä veikkaus.
Työssäkäyvät ovat juurikin työttömien takia köyhiä, koska joutuva nämä luuserit elättämään.
Sinä lapsukainen et nyt ole oikein ajantasalla kommentisi kanssa ja on vielä paljon opittavaa tosiasioista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (33)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Pienituloisen tarina

Joo meidänkin firmassa oli tiheässä käytössä tuo harjoittelu. Aina kun löyty joku uus harjottelija niin pistettiin määrä... Lue lisää...
uskomatonta pelleily...

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.6.
Jari on tauolla. 26.6. - 1.8.

Naapurit

24.7.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image