Kotimaa

Tutut ren­gas­val­mis­ta­jat ja yksi yllättäjä hallitsivat Tekniikan Maailman suurta ke­sä­ren­gas­tes­tiä

Täysin surkeita kesäkumeja ei 16 TM:n testaaman kesärenkaan joukossa ollut, vaan valtaosa saa viisi tai neljä tähteä eli erinomaisen tai hyvän arvosanan. Kuvituskuva. KUVA: ARKISTO
Kotimaa 8.3.2018 10:15
Antti Pasanen

Perinteisesti laaturenkaiden valmistajiksi miellettyjen yhtiöiden tuotteet hallitsivat Tekniikan Maailman tämänvuotista kesärengastestiä.

Täysin surkeita kesäkumeja ei 16 testatun renkaan joukossa ollut, vaan valtaosa saa viisi tai neljä tähteä eli erinomaisen tai hyvän arvosanan.

Testiasetelma poikkesi tällä kertaa totutusta. Lehti oli valinnut testattavaksi kooksi aiempien vuosien testejä sporttisemman eli leveämmän ja matalamman rengaskoon.

Nyt testatut kesärenkaat olivat 17-tuumaisia, kokoluokaltaan 225/45 R17. Testirenkaiden nopeusluokka on peräti Y, eli ne on rakennettu ja luokiteltu kestämään jatkuvaa 300 kilometrin tuntinopeutta.

Aiemmin TM:ssä yleensä testattu rengaskoko on ollut useiden keskikoon perheautojen maltillinen "vakiokoko" 205/55 R16.

TM perustelee kokovalintaa sillä, että tavallisten perheautojenkin ensiasennusrenkaat tuppaavat nykyään olemaan entistä leveämpiä ja matalampia eli markkinointikielellä sporttisia.

Painotus suoriutumisessa märällä tiellä

Suurin painoarvo vertailussa annettiin renkaiden suoriutumiselle märällä tienpinnalla.

Testin parhaaksi nousi viidellä tähdellä ja arvosanalla 9,2 Michelin Pilot Sport 4, joka kuuluu myös hintaluokaltaan testin kalleimpaan ryhmään. Kakkossijan jakoivat Continental Premium Contact 6 ja kotimaisen Nokian Renkaiden Hakka Black.

Yllättäjänä voi pitää testin nelossijan kaapannut Falkenia, jonka Azenis FK 510 -renkaat ovat noin 150 euroa kalleimpia halvemmat. Falkenitkin keräsivät täydet viisi tähteä.

Testin heikoimmaksi jäi ruotsalaismerkki Gislaved Ultra Speed-renkaillaan. Niiden pito ja ajettavuus sekä kuivalla että märällä tiellä arvioitiin huonoksi. Gislaveditkin saivat kuitenkin yhden tähden.

Halvat kiinalaismerkit Nankang ja Triangle jakoivat toiseksi viimeisen tilan kahdella tähdellä ja arvosanalla 7,6. Testin kalleimpiin renkaisiin verrattuna kiinalaismerkkien ostaja säästää TM:n hintaluokka-arvion mukaan noin parisataa euroa.

Suomen nastojen karhentamilla teillä moni hakee autoonsa hiljaisia renkaita.

Testiautona käytetyssä Audi A3:ssa renkaiden meluisuudesta löytyi jonkin verran eroja. Hiljaisimmiksi mitattiin muuten keskitasoiseksi arvioitu Cooper Zeon CS8 sekä Falken. Meluisimmat olivat Nankang Sportnex AS-2+ ja Yokohama Advan Sport V105.

Polttoaineen kulutukseen vaikuttava vierinvastus oli pienin Bridgestone Turanza T005:ssä ja suurin Yokohaman renkaissa.

Renkaista satoja euroja maksavalle kuluttajalle varsin keskeistä ominaisuutta eli renkaiden kulumisnopeutta TM ei testaa.

Testin yhteydessä verrattiin myös 2,5 millin urasyvyyteen kulunutta rengasta uusiin.

Kulunut oli kelvollinen lähinnä kuivalla tiellä. Märissä olosuhteissa kulunut kumi oli kaikessa heikompi kuin testin huonoinkaan rengas ja irtosi esimerkiksi vesiliirtoon jo 75 kilometrin tuntinopeudessa, kun paras uusi lähti liirtoon vasta yli 88 km/h nopeudessa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (32)

Kuluttajalle niinkin tärkeän ominaisuuden kulutus kestävyyden mittaaminen tai arviomisen jättäminen testistä pois on loukkaus kuluttajia kohtaan .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen samaa mieltä! Kulumisen kesto on tärkeä, koska kulunut rengas menettää pitonsa!
Miksei tätä testata?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pöh, en luota laisinkaan näihin testituloksiin. Tähän ikään mennessä on oppinut se, että mikään sellainen joka pyörii ja tulee ranskasta, ei voi toimia. Niinpä ydinkysymys kuuluukin paljonko Michelin maksoi testituloksista...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Michelin renkaat ovat hyviksi havaittuja ja kestäviä niin autoissa kuin moottoripyörissä. Itsekin olen tämän vuosikymmenten aikana huomannut. En minäkään ranskalaisiin autoihin luota, mutta renkaita ne osaavat tehdä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enemmän kiinnostais se vertailu kulunut kelvollinen vs huonoin uusi. Miksi aina verrataan vaan uutta vanhaan?
Kuinkahan vanha sekin kelvollinen käytetty sitten lienee?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmaa on vain se, että rengas lähtee jossakin nopeudessa vesiliirtoon. Ei ole merkitystä tekeekö se sen 75 vai 88 km/h nopeudesta, pääasia on tietää kuinka lujaa kannattaa tiellä ajaa, sitä kutsutaan ajotaidoksi. Jos taas siellä ajouran pohjalla haluaa vaeltaa, kannattaa huomioida ajonopeus muulloinkin, myös lumella. Rengastestien teko on ilmeisen vaativaa, tulokset ovat osa testaajan ajotuntemusta ja siten vaihtelevia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo en luota yhtään näihin maksettuihin testi tuloksiin. Vaan vuosikymmenien omaan kokemukseen. Nyt alla /testissä pinnoitetut nastarenkaat hyvin on toistaiseksi mennyt. Hinta/laatu ok. Kallein ei aina tosiaankaan ole paras tai kestävin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerroppas miten kokemus vuosikymmenten takaisista renkaista auttaa valitsemaan nykyisistä renkaista? Valintasi on kyllä mennyt ihan pieleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Renkaat ovat kehittyneet kymmenien vuosien aikana huomattavasti, esim kumiseoksissa on huomattavia eroja kestävyyden osalta. Joskus myytiin "pyöreitä mustia". Eikä muuta ollut

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näitä testejä voi verrata "vakuutusyhtiön lääkärin"lausuntoihin se on hyvä joka maksaa palkan..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yleensä merkkivalmistajilta pyydetään uudet pehmeät renkaat. Kiinalaisvalmistajilta ostetaan satunnaiset kaupasta. Edes lähtöviiva ei ole sama.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kulutuskestävyys jäi taas testaamatta. Sillä on oikeasti merkitystä, kestääkö rengas 8 000 km, vaiko 32 000 km.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole merkitystä. Kateus on ansaittava. Sporttinen Premiun elämän tyyli vaatii sijoituksi. Uhrauksina ei Premiun ihminen sitä koe vaan sijoituksena kunnioitukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime kesäkuussa ei enää Hakka Black-renkaita enää saanut koossa 285/45/19, joten piti ottaa, mitä saa. Micheliniä löytyi, oli täysin kelvottomat kumit. 25tkm ajon jälkeen uraa enää 2mm. Tänä vuonna on jo uudet Nokialaiset on hommattuna odottelemassa kesäkelejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan normaalia ,sanoi Misukan maahantuoja kun utelin renkaiden nopeaa kulutusta , kertoi ,että jos meinataan testeissä pärjätä ,renkaat täytyy tehdä hyvin pehmeästä kumiseoksesta jotta pito- ja melu-moinaisuus saadaan hyväksi ,kaikki tämä on pis kulutuskestävyydestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (32)

Uutisvirta

69
Lomallakin kannattaa muistaa nauttia alkoholia kohtuudella, tissuttelu hankaloittaa stressistä ja rasituksesta palautumista
64
Kaupunginvaltuusto linjasi: Oulun lukioista ei päätetä osana palveluverkkouudistusta
59
Oulun kaupunginteatterin ongelmat menivät kirjelmänä hallitukselle – ”Kattava asialista siitä, mitä teatterissa henkilö­kunnan sisällä tapahtuu"
39
Elina Lepomäki: "Tarve, joka Suomella oli sote-uudistukseen kymmenisen vuotta sitten, on aika pitkälle jo mennyt ohi."
33
Kiikelin Löylymaailman suunnitelmia kiiteltiin – veneharrastajia huolettaa sataman toimivuus, oululaiset toivovat savusaunaa
28
Trump haluaa luoda Yhdysvalloille "avaruusvoimat" – pelkkä läsnäolo avaruudessa ei riitä takaamaan Yhdysvaltojen puolustusta
27
Raportti: Ranska käännyttää alaikäisiä turvapaikanhakijoita rajaltaan kovin ottein, 12-vuotiaat telkien taakse

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan etelä- ja länsiosassa, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia länsituuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Etelä-Karjalan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa länsituuli on voimakasta aamuyöstä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja länsiosassa, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia.

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja länsiosassa, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

184 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

Sipilä jatkoon! Höpö höpö, mies joka luulee että kun rangaistaan köyhiä, eläkeläisiä, työttömiä, opiskelijoita, eläkeläi... Lue lisää...
Härski

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.6.

Naapurit

19.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image