Kotimaa

Mainos

Tutkimus: yhteinen käsityön opetus syö motivaatiota pojilta

Oulun normaalikoulussa käsityön opetus on toteutettu siten, että oppilaat saavat valita töissä käyttämänsä materiaalit ja työtavat hyvin pitkälle kiinnostuksensa mukaan. KUVA: Pekka Peura
Kotimaa 10.11.2017 5:00
Daniel Wallenius

Käsityön opetusta koskevat uudistukset opetussuunnitelman perusteisiin hyödyttävät tyttöjä, mutta ovat haitaksi varsinkin yläkouluikäisille pojille. Asia käy ilmi Helsingin Yliopistossa tehdystä Käsityö ja asenteet - oppiaineen tulevaisuus -tutkimuksesta.

- Muutos tuo teknologiasisältöjä tytöille tutuksi ja luo kiinnostusta teknologia-alalle. Yläkouluikäisiltä pojilta se kuitenkin vie vahvan kiinnostuksen kohteen pois, sanoo yliopistonlehtori Antti Hilmola Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta.

Vuonna 2014 vahvistetut opetussuunnitelman perusteet muuttavat opetusta niin, että tekstiili- ja teknistä työtä opetetaan jatkossa kaikille sama määrä. Ennen oppilailla oli mahdollisuus valita, kumpaan osa-alueeseen opetus painottui. Tutkimusaineisto osoittaa, että muutos laskee käsityön kiinnostavuutta oppiaineena, laskee sen hyödylliseksi kokevien oppilaiden määrää, vähentää käsityön valinnaisiin opintoihin osallistumista ja sitä kautta vaikuttaa negatiivisesti myös käsityönopettajien työllistymiseen.

Eniten muutoksilla on vaikutusta poikiin, jotka eivät menesty äidinkielessä ja kirjallisuudessa sekä asuvat maaseudulla tai Oulun seudulla. Nämä pojat kokevat käsityön kiinnostavammaksi ja hyödyllisemmäksi kuin pojat yleensä.

Muutoksia tuli myös jo aiemmin tehdyssä tuntijakoasetuksessa, jossa käsityön tuntimäärä pidettiin samana, mutta opetusta siirrettiin yläluokilta alaluokille. Myös tällä oli Hilmolan mukaan negatiivisia vaikutuksia yläkouluikäisiin poikiin.

Paras ratkaisu käsityön opetuksen uudistamiseen olisi Hilmolan mukaan pyrkiä eroon oppiainejakautuneesta perusopetuksesta ja muodostaa useampien aineiden ryhmiä, joita opettaisi useampi erikoistunut opettaja.

Tällaisia voisivat olla esimerkiksi teknologiakasvatus, jonka alle niputettaisiin luonnontieteelliset aineet ja tekninen työ sekä uudenlainen ja nykyistä laajempi kotitalous, johon tekstiilityökin kuuluisi. Myös tekstiili- ja teknisen työn välillä voisi yhä olla yhteistyötä silloin kun se on luontevaa.

- En halua aineiden välille vastakkainasettelua, mutta sitä pitäisi miettiä, kenen näkökulmasta peruskoulua kehitetään.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (28)

Meidän koulussa oppilaat saavat valita oppimisympäristön oman kiinnostuksen mukaan niin kuin opsissa mainitaan ja tulos on ollut ; 23 teknisiin ja 2 oppilasta tekstiiliin, 17 teknisiin ja 5 tekstiiliin, 18 teknisiin ja 4 tekstiiliin. Palkkaus kummallakin opettajalla sama! Tekstiili on jäänyt kivikaudelle ja tekninen on seurannut ajan kehitystä (3d tulostus, cnc, elektroniikka, cad piirrustus , robotiikka jne). Kannataa teettää kiinnostus kysely ennen kuin heitetään kommentteja pojista jotka haluaa tehdä vauvanvaatteita. Olen ollut alalla 25 vuotta ja poikien kiinnostus tekstiilistä on ehkä 1 oppilas 20 oppilaasta. Tyttöjä teknisissä on ollut n 5/20.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onpas erikoinen tietolähde toimittajilla. Ei opetussuunnitelmassa pakoteta missään vaiheessa samansisältöiseen ja kaikille samaan sisältöön.
”Oppilaalle voidaan antaa mahdollisuus painottua käsityöopinnoissaan kiinnostuksensa ja taipumuksen mukaan.”

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tekninen työ ole ollut kriisissä, vaan pelkästään tekstiilityö. Tekstiilityöstä ovat tytöt alkaneet siirtyä tekniseen, joten pakko on kai jotain täytynyt keksiä, ettei ts-opettajilta lopu työt tyystin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi ei ole vapaa maa vaan valtio pakottaa virkkaamaan pipoja. Aika ahdistavaa tämä poliitikkojen pakkomentaliteetti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyään on tärkeämpää aikuisille, ettei synny sukupuolirooleja. Sen varjolla voidaan päättää mitä vaan. Monilla pojilla on ollut motivaatio ym. ongelmia ties mistä johtuen. Tämä vain pahentaa tilannetta. Kumma että pienet sukupuolettomat piirit saavat kuristaa koko yhteiskuntaa ja pakottaa sitä aivan outoon suuntaan. Käsityössä oppimisen taso on laskenut roimasti kun pitää yrittää oppia jotain joka sektorilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulle on tärkeää pitää sukupuoli"roolit" yllä. Minusta on järjetöntä laittaa kaikki samaanpakettiin jotta muutamat ihmiset olisivat tyytyväisiä kun suurinta osaa häiritsee muutokset. Mutta tähän sitä mennään. Saa nähdä kestääkö oma pääni tätä kehitystä. Tuntuu että lasteni tulevaisuus pilataan näillä muutoksilla ja samalla näitä muutoksia ajavat henkilöt aukovat päätä että olen vanhanaikainen ja että tämä on muka kaikkien parhaaksi ja ettei saa ajatella vain itseään mutta ketä he ajattelevat? Hekin ajattelevat vain itseään. Elämässä on kuitenkin kyse lähinnä omasta elämästä ja lähimmäisten. Mikä vika oli vanhassa järjestelmässä että lapsi valitsi itse sen mitä tahtoi opiskella, ei mitään vikaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tänä päivänä tytötkin uskaltavat valita teknistä työtä. Ei ole niin sukupuoliroolittunutta, kuin annetaan ymmärtää. Tekstiiliteollisuuden arvo Suomessa 2% ja teknologiateollisuuden 50%. Miksi tekstiilityö jämähti 70-luvulle? Uudistus olisi pitänyt tehdä sieltä eikä pakottaa kaikkea tasan ja viedä oppilaan motivaatiota.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko käsityö on menettänyt alkuperäisen tarkoituksensa. Silmän ja käden yhteistyön kehittäminen on ainoa järkevästi otettava perustelu. Tämän tarpeen tyydyttää perinteinen askartelu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö olisi parasta, että oppilas voisi valita kiinnostuksensa mukaan aikooko ottaa tekstiilityötä vaiko teknistä? Aivan niinkuin tähänkin asti. Pieleen menee näillä uusilla suunnitelmilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistaakseni ala-asteella 70-80 luvulla oli tyttöjen käsitöitä jonain lukuvuonna myös pojille. Kyllä muistan kärsimyksenä sen kun piti koittaa sohia lankaa neulaan ja yrittää opetella kutomaan jne.
Meni sitten siihen, että ajettiin kaverin kanssa "kaasu pohjassa" ompelukoneella ja langat sotkuunhan siitä meni ja moitteet tuli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisikö opetusministerin käydä joskus koulussa katsomassa miten asiat ovat? Tuon luulisi olevan päivänselvää ettei yläasteikäiselle pojalle tarvi lankakerää tarjota. Sama homma toistepäin, ei tytöt käsiään sotke öljyyn siinä iässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos jotain pitäs lisätä niin yhteiskuntaoppia. Käsityöllä ei hirveästi pitkälle pötki. Yksi mikä kanssa on niin äidinkielessä ilmaisutaito.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alamäki alkoi, kun Peruskoulu keksittiin. Kansalaiskoulu aikaan motivaatiota riitti ja työvoimaa riitti Ruotsia myöten. Nykyisin koulu kasvattaa nuorison eläkkeelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä nykyinen systeemi ei ole ainoastaan pojille haitallinen, vaan myös tytöt jäävät paitsi tehokkaammasta opetuksesta.

Lapasia ja villasukkia ei enään kudota, vaan käsityöt ovat vaatimattomia neuleläpysköitä, jotta kaikki saisivat jotain aikaan.

No, suurin osa pojista on turhautuneita ja se mitä he saavat aikaan puikoilla ja langalla, on enimmäkseen opettajan tai ohjaajan tuotosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän nyt ei ole mikään yllätys, että ei poikia kudonta- ja ompeluhommat kiinnosta - nyt vain on tässä sukupuolettomuudessa menty liian pitkälle ja samalla syyllistytty näiden tästä kärsivien poikien syrjäyttämiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä monille tytöillekin se tekstiilityö voi olla pakkopullaa kun taas osa pojista voi olla siitä kiinnostuneita. Sosiaalinen paine vain tehokkaasti pakottaa valitsemaan sen mukaan mitä kaverit tekee ja mitä odotetaan. Itse olisin valinnut koulussa tekniset työt, jos olisin ollut urheampi. Koska en ollut, kärsin sitten kässätunnit, koska en ollut motivoitunut ja tuotokseni olivat lähinnä huvittavia virityksiä. Paras olisi, jos jokainen lapsi/nuori/aikuinen voisi toteuttaa itseään käsitöissä omien kiinnostustensa mukaisesti ja siihen kannustettaisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta sinun logiikallasihan enemmistö pitää siis pakottaa tekemään jotain mitä eivät halua, jotta vähemmistö voi vapautuneemmin toteuttaa itseään? Tätä on nähtävissä " tasa-arvoistamisen" nimissä yhä useammin, vaikka todellisuudessa tanssitaan korrektisti marginaalien (lue: feministien) pillin mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (28)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Voi Arto Nyberg minkä teit

Katsoit sitten vissiin eri Arto Nybergiä, kuin minä? AN ei missään puolustellut TM:ää, sanoi esim.: onko hyökkäys paras ... Lue lisää...
hevoseton poika

Jari ja sarjakuvat

Jari

19.11.

Naapurit

20.11.

Fingerpori

20.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image