Kotimaa

Mainos

Tutkijatiimi löysi kauan etsityn hiukkasen

Kotimaa 29.1.2014 20:00
STT

Suomessa ja Yhdysvalloissa toimiva tutkijaryhmä on löytänyt kauan etsityn hiukkasen. Tutkijat onnistuivat luomaan ja valokuvaamaan keinotekoisen magneettikentän navan.

Yksittäinen magneettinen napa on pistemäinen magneettikentän lähde. Sitä kutsutaan myös nimellä magneettinen monopoli.

– Tämä tulos vahvistaa mahdollisuutta, että aito magneettinen monopoli voisi olla olemassa luonnostaan, arvioi tutkimusryhmää Aalto-yliopistossa vetänyt dosentti Mikko Möttönen.

On arvioitu, että aidon magneettisen monopolin löytyminen olisi teknologialle ja tieteelle yhtä suuri läpimurto kuin elektronin löytyminen oli 120 vuotta sitten.

– Se voisi auttaa kehittämään fuusiovoimalat energiatehokkaiksi. Lopputuloksena sähkön hinta saattaisi romahtaa, Möttönen visioi.

Tutkijatiimin löytö julkaistiin tiedelehti Naturessa.

Mainos

Jospa tuossa on jotakin perää, kun kerta Naturessa on julkaistu. Siinähän menettäisivät vertaisarvioijatkin kasvonsa, jos kyseessä olisi pelkkä uutisankka.

Sovelluksiin olisi kuitenkin niin pitkä aika, että kenties jokin mullistus tai EU:n tuomioistuin pelastaisi meidät omalta valtiovarainministeriltämme ja sähkön hinta todellakin voisi laskea. Vaikka toisaalta sähkön siirtohan se nykyään maksaa, ei niinkään energia, joten tiedä häntä. Vaikka sähkö olisi ilmaista, maksaisimme silti fyysisten verkkojen omistajille itsemme kipeäksi.

Ei muutaku nyt nämä tiedot Kataiselle äkkiä, niin se myy ne Ruotsille viidellä eurolla ja toteaa, että hyvät kaupat tuli, fantastista.

Ei riittäneet Utelessa kauppaneuvoksen rahat.Nyt on rahaa ja tuloksia heti syntyy.Suhteellisuusteoria saa kyytiä.Pienellä rahalla saa suhteessa vähemmän kuin suurella.

Magneettista kappaletta on vain yksi napa, esimerkiksi N-napa, ei voida toteuttaa. Olen tutkinut asian !

Juu, jotain pitää tiedottaa, että saadaan rahoitusta ja muka aitoa tietoa.

Olipa pölynimuri,jos paljastavat merkin varma volyymin nousu myynnissä : )

Siis mitä löydettiin??? Joku synteettinen vorteksi, joka näyttää magneettiselta monopolilta vai uusi alkeishiukkanen, jolla on magneettinen varaus? Magneetinen monopoli ei olisi mitenkään mahdotonta klassisen sähköopin mukaan, pitäisi vain lisätä uusi termi Maxwellin yhtälöihin, jotka siten vain tulisivat symmetriseksi, mutta magneettisesti varatun alkeishiukkasen löytyminen olisi todella vuosisadan tiedeuutinen, olipa sillä sovelluksia tai ei. Siinä menisi todella hiukkasfysiikan teoriat uusiksi kertaheitolla.

Onnea silti tutkijaryhmälle, vaikka uutista epäilenkin.

Klassinen sähköoppi ei pysty selittämään sähkömagneettisen säteilyn aaltohiukkasdualismia. Maxwellin yhtälöt eivät ole kaiken kattavia ja tulevat jopa väärään johtopäätökseen siitä, että sähkömagneettinen säteily on vain aaltoliikettä. Hiukkasfysiikkan teoriaa onkin päivitetty viimeisen sadan vuoden aikana runsaastikin, etenkin kvanttikenttäteorian saralla.

Ei varmasti sähkön hinta romahda. eiköhän valtio pidä huolen siitä että veroja nostetaan sitten samassa suhteessa

Ei siihen sähkön hinnoitteluun valtiota tarvita.
Kyllä nämä ahneet sähköyhtiöt pitävät siitä huolen, ettei sähkön hinta pääse tippumaan.

Pekkarinen aikoinaan vaahtosi että hinta tipahtaa kun lähetään sähkö (mo)Npooliin.

Voiko maapallolla olla energiaa niin paljon energiaa, että sähkön hinta romahtaa?

Jos autojen joutokäyntiä pitää rajoittaa lainvoimalla, niin mikäs ihmiselle olisi mahdotonta?

Onhan sitä energiaa vaikka kuinka eikä se kulu, vaan vaihtaa olomuotoaan. Energian valjastaminen hyötykäyttöön vaan on kallista.

No, laske siitä kun hiekajyvä syöksyy ilmakehään, niin millaisen leimahduksen se saa aikaan. Ei varmaan ole kyse aivan vähäisestä energiamäärästä. ...ja hiekkaa piisaa...

Mainos

Ajokeli muuttuu huomenna erittäin huonoksi Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumipyryn vuoksi. Ajokeli muuttuu huomenna huonoksi Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Pohjois-Savon maakunnissa lumisateen ja lumipyryn vuoksi.

Tuulivaroitus maa-alueille: Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia etelän ja kaakon välinen tuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Avoin kirje sotepäättäjille

Lapin Sampo ja kauppiaan rouva?

Samaa tuubaa kuin huutokauppakeisari, kauppaneuvos Jethro tai ohjelma Tuurin kyläkauppiaasta... jne... Lue lisää...