Kotimaa

Mainos

Trafi linjaa retrotaksit taksiliikenteen ulkopuolelle – ”Ajot näköjään loppuvat tähän”

Kuvan retrotaksi ei ole omistajansa mukaan ollut taksiliikenteessä eikä siinä ole ollut taksamittaria, vaan sillä ajetaan tilauskuljetuksia. KUVA: Heikki WestergŒrd
Kotimaa 17.2.2017 5:00 | Päivitetty 17.2.2017 19:24
Päivi Lakka

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille on viime aikoina aiheuttanut tulkinnanvaikeuksia taksiliikennelain neljäs pykälä, jonka mukaan museoajoneuvolla saa kuljettaa henkilöitä ilman taksilupaa.

Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpään näkemys on, että retrotakseilla saa edelleen tehdä maksullisia kuljetuksia ilman taksilupaa, mutta museoauto ei ole taksi.

Sillanpään mukaan Trafi on keskustellut asiasta Poliisihallituksen kanssa ja päässyt asiassa yhtenäiseen näkemykseen.

Autossa ei saa siis olla taksamittaria tai valokupua, eikä se saa myöskään käyttää takseille varattuja taksitolppia.

– Asian valvonnasta vastaa poliisi, mutta lainsäädännöstä näkemys poliisihallituksen ja Trafin välillä on nyt yhdenmukainen, Sillanpää sanoo.

Lain mukaan taksi on henkilöauto, jota käytetään taksiliikenneluvan nojalla.

Jotta auto voidaan luokitella museoajoneuvoksi, on sen valmistusvuodesta täytynyt kulua 30 vuotta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kehityspäällikkö Mikko Västilän mukaan retrotaksi onkin harhaanjohtava termi, koska siinä puhutaan sekaisin museoautosta ja normaalista taksiautosta.

– Lainsäädännöllistä termiä retrotaksi ei ole olemassa, koska auto voi tässä yhteydessä olla vain joko museoauto tai tavallinen taksiauto.

”Ajot näköjään loppuvat tähän”

Retrotaksiyrittäjälle, Suomen Vintagetaxin Tero Takamaalle Trafin näkemys laista tuli suru-uutisena.

Takamaalla on tällä hetkellä kaksi museoautoa, jotka liikennöivät säännöllisesti sekä viikolla että viikonloppuisin.

Takamaa arvioi, että Suomessa toimii tällä hetkellä noin 30 retrotaksikuskia.

– Tämänpäiväisen ilmoituksen perusteella ajot kuitenkin näköjään loppuvat tähän, Takamaa sanoo.

Takamaan molemmat taksit ovat Trafin luvanvaraisiksi hyväksymiä museoautoja. Autoihin on asennettu kuvut ja mittarit.

– Minulle jäi nyt epäselväksi, koskeeko tämä Trafin näkemys nyt jo Trafin luvanvaraisiksi hyväksymiä museoautoja taksikyltteineen ja taksamittareineen, vai ainoastaan tulevia museoautojen katsastuksia.

– Tähän asti autoni on tulkittu takseina, mutta nyt Trafi on muuttanut kantansa, Takamaa sanoo.

Takamaa ihmetteleekin, että Trafin kanta muuttui niin nopeasti.

– Yhtäkkiä voidaan kääntää takki täysin ympäri ja tulkita lakia päinvastaisella tavalla kuin aikaisemmin.

Vintagetaxin toiminnan hän aikoo lopettaa saman tien.

– Eilen vielä ajettiin, mutta tänään ei enää. Kyllä minä lakia kunnioitan ja lopetan toiminnan toistaiseksi.

– En halua lakia rikkoa, ja ottaa riskiä, että minä tai poikani saisimme sakon laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta.

Taksiliitto: Retrotaksit kuvittelevat olevansa tavallisia takseja

Taksiliitossa uutisesta iloitaan. Liittoon on viimeisen vuoden aikana otettu yhteyttä usein juuri retrotakseihin liittyen.

– Lähinnä kysytään, onko tämä ylipäätään laillista ja mahdollista. Suuri ongelma on se, että museoautoilla ajavat kuvittelevat olevansa tavallisia takseja, sanoo Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola.

Taksiliiton tiedossa on, että retrotakseja ajetaan säännöllisesti ainakin Jyväskylässä, Oulussa, Helsingissä ja Eurassa.

– Tämä on lähtenyt retrotakseilta nyt vähän lapasesta. Meillä on näitä niin sanottuja museotakseja jo useampia eri puolella Suomea.

Jaakolan mukaan museoautojen harrastelijoille annettiin taksiliikennelaissa aikoinaan mahdollisuus ajaa keikkaluontoisia ajoja tarvitsematta kuitenkaan lähteä taksilupaprosessiin mukaan.

– Ajatus oli, että näin sujuvoitettaisiin esimerkiksi suosittuja hääkuljetuksia vanhoilla autoilla.

Taksikuskien harmiksi ideasta innostui nyt yhä useampi kuski.

– Ympäri Suomen löytyy näitä henkilöitä, joilla on hirveä hinku päästä taksiyrittäjiksi. Tästä museoautoväki on ollut käärmeissään, sillä kun malli yleistyy, se lyö heitä korville.

Oikaistu kello 19.23: Kuvatekstissä kerrottiin, ettei museoautolla saa jatkossa ajaa taksiliikenteessä ilman taksilupaa. Kuvan retrotaksi ei ole omistajansa mukaan ollut taksiliikenteessä eikä siinä ole ollut taksamittaria, vaan sillä ajetaan tilauskuljetuksia.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (62)

Huvittaa lukea noita "asiantuntijoiden" kommentteja. Itsekin voisin ohjeistaa esim. vaikka terveydenhoitoalaa tai maanviljelystä, todennäköisesti vain ohjeistus olisi täysin kelvotonta soopaa. Mukavaa että taksiala kiinnostaa ! Voin kertoa että parin- kolmen vuoden kuluttua kaivataan kovasti vanhaa luotettavaa ja edullista taksia ! Hauskaa kevättä !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huvittaa lukea näitä "asiantuntijoiden" kommentteja. Helppo heittää vahvoja mielipiteitä alasta josta ei ymmärrä hönkäsen pöläystä. Itsellänikin olisi hyviä neuvoja esim. terveydenhoitoalalle tai maanviljelykseen, luultavasti kuitenkin täysin toteuttamiskelvottomia. Ja hallitusta toki pitää aina haukkua, olipa kokoonpano mikä tahansa ! Hauskaa kevättä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaisi puuttua taksien monopoliin ja laittaa hinnat rahvaankin lompsalle sopivaksi niin ei taksien tarvitsis taksitolpilla kärytä päivä/yökausia,ajoja kyllä riittäisi ja pimeät kaverikyytit vähenisivät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jännä juttu, että tällaisista asioista saadaan päätös heti. Mutta toisinpäin esim uberin saaminen luvalliseksi toimialaksi ei tule koskaan onnistumaan. Maailmalla uber toiminta on ollut aivan normaalia ja laillista jo vuosikausia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta eihän tuo sulje pois, että edelleen saa kuljettaa. Nyt vaan matkan hinta arvotaan tai onhan Uber noille 30 v vanhoille näköjään sitten laillinen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kansa kaipaa byrokratiaa
ja sitä kyllä saa.
Sen nykyhallitus takaa.
Paras kun kotona makaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se hienoa ja tehokasta , kun Suomessa on Trafi ja poliisihallitus , jotka pohtivat tälläisia asioita , viimeistään nyt olen vakuuttunut maamme talouskehityksestä ja suomalaisen työn kilpailukyvystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Byrokratian huippu. Jos taksiyrittäjällä on 30+ vuotta vanha, kaikki vaatimukset täyttävä auto hän kaiketi saisi käyttää sitä taksiliikenteessä. Jos hän sitten mainostaa palveluaan retrotaksina, kuulostaa siltä, että hän menettää oikeutensa käyttää vanhaa autoaan taksina. Jopa siinäkin tapauksessa, että auto on rekisteröity museoautoksi, sääntöjen tulkinta haiskahtaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikea on pienen yrittäjän yrittää yrittää, kun hallinto on täysin arvaamaton?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No Missä on Meidän Taksimiesten kommentit ? Näistä ns. "veroeduista," Täysperävaunun km. taksa on pienempi , kuin näillä suhareilla . Voit tilata halvemmalla vaikka linja-auton , jos on tarvetta . Täysperävaunu tulee halvemmalla myös .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai että täysperävaunurekalla pääsis halvemmalla, kun taksilla? No minäpä soitan sulle juhannusaattona jossakin vaiheessa, niin tuu sillä yhdistelmällä heittää mut kotoa kylille? Matkaa on joku 10km, voin maksaa parikymppiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lisää sääntöjä ja säätelyä ja kieltoja, sitähän me juuri tarvitaan. 2000 vuotta vanha satukirja kun ohjailee päätöksiä tätä se sitten on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten meni? Niin ku omasta mielestä? Tämäkin asia liittyy tuohon kirjaan. Tottakai.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivotaan kovasti että tämä ala vapautus kaikille jotka haluaa ajaa ja palvella maksavaa asiakasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taksin saa ostaa ilman autoveroa ,kolmenvuoden välein . Lisäksi hankintahinnan saa poistaa verovähennyksinä kolmen vuoden aikana . Ja sitten vielä palautetaan hankintahinnan arvonlisävero ! Nämä "veroedut" poistuu kun taksiliikenne vapautetaan . Tulee vähän enemmän näitä "retrotakseja."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (62)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomen etu olisi Natoon liittyminen

179 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Oliko ennen paremmin?

Oli, paljon paremmin. Markalla sai enemmän kuin eurolla nyt. Töitä riitti. ei tarvinnut pelätä kurkunleikkaajia kaupungi... Lue lisää...
jaffat tuloo ja hele...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.9.

Naapurit

20.9.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image