Kotimaa

Tänään eläimiä, huomenna pans­sa­ri­vau­nu­ja – Neu­vos­to­lii­ton vanha sotaratsu lennätti pandat Suomeen

Pandat saapuivat Suomeen neuvostoliittolaisen työjuhdan uudeksi versioksi luonnehditulla lentokoneella.
Kotimaa 18.1.2018 14:28 | Päivitetty 18.1.2018 14:36
Mikko Pulliainen

Yhdysvaltain armeijalla oli visainen ongelma.

Sotaväen piti kuljettaa valtavankokoinen generaattori Afganistanin eteläosassa paikkaan, jonne suunniteltiin lentotukikohtaa. Mikään rahtiyhtiö ei vain suostunut lennättämään kuormaa paikalle: syrjäinen maailmankolkka kun oli pääosin paikallisten rosvojoukkojen vallassa eikä lentotukikohdassa ollut edes polttoaineen kaltaisia peruspalveluja.

Sanalla sanoen, paikalle voisi laskeutua mutta sieltä nouseminen olisikin pahempi rasti.

Kesken pähkäilyn armeija sai puhelun venäläisiltä lentäjiltä, jotka lupasivat hoitaa keikan kahden miljoonan dollarin hintaan. Aiemmin Yhdysvallat oli luvannut työstä noin 700 000 dollaria, mutta tässä jos missä markkinat olivat venäläisten puolella.

Kaksi miljoonaa taalaa vaihtoi omistajaa, ja kohta lentotukikohtaan laskeutui vanha venäläinen Iljushin-76 -kuljetuskone. Sen miehistö purki generaattorin koneesta ja pisti sitten tupakaksi.

Seuraavaksi paikalle saapui afgaanimiehen ajama, aivan yhtä vanha ja kulunut minibussi. Koneen miehistö hyppäsi sen kyytiin.

Amerikkalaiset sotilaat olivat jokseenkin hämmästyneitä.

- Miten te aiotte viedä koneen takaisin?

- Emme me aiokaan, venäläismiehistö vastasi.

He olivat ostaneet lentokoneen ties mistä mustan pörssin markkinoilta 500 000 dollarin hintaan. Amerikkalaisten kanssa solmitun diilin jälkeen miehistö jäi puolitoista miljoonaa dollaria voitolle, ja generaattorin tuonut Iljushin-76 saattaa ihan hyvin seistä edelleen ruostumassa Afganistanin auringon alla. (Matt Potter: Outlaws Inc.)

Ei se lentäminen aina niin tarkkaa touhua ole, kuten tästä opimme. Australialaisten lennonjohtajien tarjoama kommenttiraita on sen verran hauska, että ääni kannattaa pitää päällä:

Kiinan Chengdusta Suomeen matkanneet kaksi pandakarhua tänä varastivat shown Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Tämä on ymmärrettävää, mutta samalla harmillista, sillä otukset lennättänyt lentokone ansaitsee perinnetietoisen ihmisen arvostuksen.

Nimittäin, pandat kuljettanut venäläinen Volga-Dnepr -rahtioperaattori saapui paikalle uusimmalla versiolla samasta kunnianarvoisesta Neuvostoliiton työjuhdasta, josta Potter kirjassaan kertoo.

Vuonna 1971 ensimmäisen kerran lentänyt IL-76 on ikoninen konetyyppi, juuri sellainen jota tosimiehet lentävät silloin, kun tehtävänä on tosi likainen työ.

Jos neuvostoliittolainen kuorma-auto saisi siivet, se näyttäisi...tai siis, IL-76 on kuorma-auto, johon on laitettu siivet. Se on uhmannut Siperian julmia pakkasia ja väistellyt sissien ilmatorjuntaohjuksia Neuvostoliiton miehittäessä Afganistania.

Konetyyppiä on rakennettu tuhatkunta kappaletta, ja kun Neuvostoliitto hajosi, erinäinen määrä konekalustoa sekä lentomiehistöjä jäi ilman töitä. Niinpä Iljushineja on viimeisen 25 vuoden aikana nähty ympäri maailman muun muassa erinäisissä kriisipesäkkeissä kuljettamassa enemmän tai vähemmän kyseenalaisia kuljetuksia - edellämainittu Potterin teos on mitä suositeltavinta luettavaa aihepiiristä kiinnostuneille.

Jos Iljushin-76 osaisi puhua, se ei pienistä valittaisi.

Suorituskyky saavutetaan polttoaineenkulutuksen ja meluhaittojen kustannuksella. Tämän kirjoittaja sattui kerran paikalle, kun rauhanturvaajien huoltolentoa operoinut IL-76 teki lähtöä Tampere-Pirkkalan lentoasemalta. Siinä savu nousi ja tärykalvot paukkuivat.

Volga-Dnepr operoi viidellä Iljushin-76TD-90VD -koneyksilöllä. Kyseessä on konetyypin modernisoitu versio, jossa on muun muassa uudet moottorit sekä moderni ohjaamolaitteisto. Niinpä se voi edelleen lentää ympäri maailman - klassisimmat neuvostokoneet kun rikkovat jo esimerkiksi melumääräyksiä.

Pandat tuoneen koneen suurin mahdollinen lentoonlähtöpaino on 195 tonnia, ja se kuljettaa maksimissaan 50 tonnia rahtia 4 000 kilometrin matkan.

Koneessa on kaksi kolmen tonnin kuorman nostavaa vinssiä sekä neljä vetolaitetta, jotka pystyvät kiskomaan kymmenen tonnin painoista rahtia.

Iljushinin tehtävistä kielii Volga-Dneprin verkkosivuilla oleva rahtilaskuri, jolla potentiaalinen asiakas pääsee mallaamaan hieman epätavallisempaakin rahtia. Tiesittekö esimerkiksi, että IL-76:n rahtitilaan mahtuu kolme kappaletta yhdysvaltalaisia aseistettuja LAV-25 -panssariajoneuvoja?

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Meniköhän ne telffiinit samalla onnikalla etelään? Valtio maksaa, piikki on auki. Leikataan indeksiä eläkeläisiltä, työttömät yli 50 vuotiaatkin kurimukseen. Olis nyt tosiaan tuonu Kiinasta pari tankkia samalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä tarina aiheuttaa vaan ja ainoastaan sosialismin aatetta...valitettavasti!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyseisessä konetyypissä on ”piilotettu” rahtitila joka ei näy virallisissa rakennekuvissa. Avustuslentojen ja muiden kuljetuksien ohella ”piilossa” kuljetettiin tavaraa jolla tili tehtiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

HIeno vehje, pystyy rujon mutta erittäin kestävän tekniikkansa vuoksi laskeutumaan ja nousemaan semmoisilta perunapelloilta esim. afrikassa minne muut rahtikoneet eivät uskaltaisi koskaan laskeutua. Siksi onkin ollut käytössä paljon humanitäärisissä- ja rauhanturvatehtävissä. Lujaa laatua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ois saanu jättää nuokin elukat lennättämättä, kalliiksi käy ja sirkuseläimiksi päättyvät häkkeihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mukava juttu Mikolta. Sopivasti asiaa ja faktatietoa empiirisillä kokemuksilla. Sai lukijan hyvälle tuulelle siitä, ettei uutisoinnin tarvi olla aina niin jäykkää kaavoihin kangistunutta. Jatka samaan malliin ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä juttu herättää vain ja ainoastaan sosialismin aatetta...valitettavasti!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa. Tässä yhdistyvät kaikkien aikojen sortojärjestelmien ainekset ja siitähän suomalaiset ovat ihan kiimoissaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

venäjämyönteinen tarina. seuraavaksi varmaan tulee stooria jostain jenkkimyönteisestä tarinasta? tasa-arvon nimissä??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän sopisi vastapainoksi juttu jenkkien pitkäikäisestä jo 1950-luvulla käyttöönotetusta työjuhdasta B-52 pommikoneesta, jonka käyttöä aiotaan edelleen jatkaa modernisoimalla sen 8 suihkumoottoria. Koneen käytöstä voisi tasapuolisuuden vuoksi mainita Hanoin joulupommitukset, joita naapurimaamme silloinen pääministeri oli henkilökohtaisesti protestoimassa kadulla Tukholmassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa virkistävän erilainen juttu kun vertaa esim tämän verkkolehden normipäivään. Hyvä Pulliainen, lisää näitä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Veit sanat suustani. Ihmettelin samaa, jutussa ei mitään panettelua ketään kohtaan. Vaikuttaa neutraalilta toimittajalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä koko maassa.

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa lukuun ottamatta Kittilän, Kolarin ja Ylitornion kuntia.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

311 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työttömät sylkykuppina

Mietipä tötä! Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Tämäkin kansanviisaus on totta. Työttömillä on TULLUT MITTA TÄ... Lue lisää...
Preeti

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image