Kotimaa

Tal­vi­ren­kai­den isot erot näkyvät nollakeleissä – "Suuret läm­pö­ti­la­vaih­te­lut eivät mahdollista yleisrenkaan rakentamista"

Rengasvertailu Ivalossa osoitti, että Keski-Euroopan nastaton talvirengas (Nokian WR D3) toimii kovalla pakkasella kohtuullisesti Suomen oloissa. Kun lämpötila lähestyy nollaa, ­pohjoismainen kitkakumi (Nokian Hakkapeliitta R3) säilyttää pitonsa jäisillä alustoilla huomattavasti paremmin. Selitys eroon on pohjoismaisen renkaan kovempi kumilaatu.
Kotimaa 25.2.2018 21:20
Pekka Virtanen

Suomen vaihtelevissa talvisäissä ei selviydy jatkossakaan Keski-Euroopan talvirenkailla.

Kaksi autoa vierekkäin. Toisen alla Suomen ja pohjoisen oloihin kehitetyt kitkarenkaat. Toisen vanteilla nastattomat, erityisesti Keski-Eurooppaan tarkoitetut kumit. Kummalla rengastuksella pärjää paremmin?

Tätä on nyt tilaisuus kokeilla Ivalossa Nokian Renkaiden testikeskuksessa rata-ajossa kolmella erilaisella jääpinnalla sekä kiihdytys- ja jarrutuskokeissa.

Yllätys on aikamoinen: renkaiden välistä eroa ei huomaa ainakaan ilman mittalaitteita. Onko siis ihan sama, ajaako pohjoismaisiin tai keskieurooppalaisiin olosuhteisiin kehitetyillä renkailla?

Ei, vaan olosuhteet ovat väärät tällaisen vertailun tekemiseen: pakkasta on noin 20 astetta, mikä kutistaa erilaisten nastattomien renkaiden erot varsin pieniksi.

– Nolla-asteen tuntumassa erot olisivat selvät, muistuttaa Nokian Renkaiden tuotehallintajohtaja Petri Niemi.

– Keski-Euroopassa talvirenkailta edellytetään korkeampia nopeusluokkia kuin Pohjoismaissa, joten renkaat tehdään jäykemmästä seoksesta – ja kun rengasta jäykistetään, niin menetetään pitoa.

Keski-Eurooppaan tarkoitetuissa renkaissa painotetaan erityisesti kesä- ja märkäpito-ominaisuuksia.

– Ne eivät pärjää täkäläisiin olosuhteisiin kehitetyille renkaille varsinkaan jääpidossa, ja nollan tuntumassa erot ovat kaikkein suurimmat, Niemi sanoo.

Leudot talvet tai mahdollisesti muuttuvat kotimaiset talvirengasmääräykset eivät siis millään tavalla vähennä talvirenkaiden merkitystä.

Matti Morrin mukaan Suomessa lämpötilat vaihtelevat niin paljon, ettei yhtä kaikkiin keleihin sopivaa autonrengasta ole mahdollista kehittää.

Samaa mieltä on Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

– Pohjolan talviolosuhteet ovat niin omanlaisensa, että täällä tarvitaan talvella oikeita talvirenkaita ja kesällä kesärenkaita. Suuret lämpötilavaihtelut eivät mahdollista yleisrenkaan rakentamista.

– Esimerkiksi Amerikassa käytettävät ja talvirenkaiden M+S-merkinnällä varustetut niin sanotut all season -renkaat ovat tosiasiassa vain kolmen vuodenajan renkaita – ne eivät sovellu talveen.

– En usko, että olisi mahdollista tehdä superturvallista, ympärivuotista rengasta Pohjolan oloihin.

Nokian Renkaat ja muutkin laadukkaimpia renkaita valmistavat alan yritykset ovat tarjonneet jo muutaman vuoden ajan talvirengasvaihtoehtojaan myös Keski-Euroopassa.

Tällaisia renkaita myydään esimerkiksi verkkokauppojen välityksellä Suomeenkin. Sen sijaan valmistaja itse ei myy niitä lainkaan Pohjoismaissa eikä Venäjällä. Syy on yksinkertainen: eurokumeilla ei pärjää täkäläisissä oloissa.

Vielä heikompi suorituskyky on niin sanotuilla ”neljän vuodenajan” renkailla, vaikka ne periaatteessa onkin hyväksytty talvikäyttöön. Nokian omassa mallistossa nämä kumit tunnetaan Weatherproof-renkaina.

Ivalon jäisillä pinnoilla Nokian Hakkapeliitta 9 -nastarengas tuntui ymmärrettävästi parhaalta vaihtoehdolta. Varsinkin nastakumin pitkittäispito-ominaisuudet olivat omaa luokkaansa.

Lumen peittämällä jäällä ero nastattomiin talvirenkaisiin ei ollut läheskään yhtä selvä, sillä nastat eivät pure lumeen samalla tavalla kuin jäähän. Vaikka moni toisin kuvitteleekin, kitkarenkaat eivät olekaan omimmillaan Etelä-Suomen kaupungeissa vaan juuri siellä, missä nautitaan kunnon talvesta ja lumesta.

– Nasta on toimiva liukueste tällä hetkellä. Käytämme jo nyt kumiseoksessa erityisiä pitokiteitä, ja jatkossa varmasti entistä enemmän, Matti Morri kertoo.

Tulevaisuuden sähköautot ja autonomisesti liikkuvat ajoneuvot tarvitsevat niille erityisesti suunniteltuja renkaita. Lisäksi renkaan ja tien välisen kitkan muutosten välittäminen kuljettajan tietoon kehittyy jatkuvasti.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (21)

Rengasvalintaan vaikuttaa tietysti myös se, millaisilla teillä ja aikatauluilla joutuu liikkumaan. Jos ajaa suolatuilla pääteillä tai voi valita liukkaimmille keleille vaihtoehtoisen kulkutavan tai -aikataulun, niin rengastyypillä ei ole paljon väliä. Jos taas joutuu ajamaan vesiliukkailla sivuteillä ilman muita vaihtoehtoja, niin nastarenkaat ja varovaisuus ovat ainoa valinta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin olen pärjännyt näillä vesiliukkailla sivuteillä kitkarenkailla.
Ehkä se on taidoista kiinni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laajojen kliinisten Pohjois- Amerikassa suoritettujen regastestien tuloksena ovat suuret rengasvalmistajat ( Nokia, GoodYear, Michelin, Continental...) päätyneet suosittelemaan ns. kuukausirengasta. Tässä vaihtoehdossa vaihdetaan kuukausittain ilmanalaan ja sään mukaan sopeutuva rengas alle. Turvalllisuus, ajomukavuus maksimoidaan ja rengasmelu sekä polttoaineenkulutrus minimoidaan.
Siis jokaiseen autoon 12 kuukaudelle oma rengassarja.
Turvallisuus ja taloudellisuus ennen kaikkea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kymmenen vuotta Keski-Euroopassa asuneena ja täkäläisillä renkailla joka talvi myös Suomessa autoilleena olen todennut, että näillä renkailla pärjää mainiosti. Suurimmat erot lienevät nasta-/kitkarenkaiden kiihkeiden kannattajien korvien välissä. Ja renkaiden markkinoinnissa.
Opetelkaa ajamaan ja huomiomaan olosuhteet sekä alla oleva rengastus.

Muistui mieleen vuosien takainen mainos, joka kysyi: millä auto pysähtyy jääkelillä kuin seinään. Mainoksen vastaus oli Nokian nastat. Vastaus oli sekin huijausta. Oikea vastaus olisi ollut: ajamalla seinään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kitkat kuuluu keskieurooppaan ja meille pitää olla nastat, mieluiten käytän pakettiauton nastoja myös henkilöautossa koska kestävät ja pitävät hyvin . Itselläni vielä varastossa 80 luvun Tikkanastoja joissa ulkonema 3-4 mm , ovat äänekkäitä mutta aivan älyttömän kestäviä ja pitäviä, itse nastoitan omat renkaani ! Turvallisuus ennen kaikkea!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vasta vaihdoin autoa ja oli alla Hakkapeliitta 9 (made in Russia), aivan hirveä melu ja jyrinä, ei saa tasapainoon.. Painotuskone vaati 150 g painoja alumiinivanteelle. Olin jo vaihtamassa pyöränlaakereita, kunnes vaihdoin erilaiset renkaat. Auto parani huomattavasti.
Ei enää ikinä mitään Nokiaa meikäläiselle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa ei selviä kitkoilla piste! Taas saanut madella kehä1 pitkin kun talviautoilun specialistit Helsingissä ajelee kitkoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen selvinnyt kitkarenkaille jo yli 6 vuotta, miten?
Ajan nopeusrajoitusten mukaan, jonka tarkistan navigaattorista, en auton mittarista, joka näyttää liian vähän.
Ei ole tullut menemätöntä paikkaa, vaikka ajan maaseudullakin paljon.
Onkohan niin, että ne asenteet, osaaminen ja auto on menneiltä vuosikymmeniltä. Nykyautoilla tulee hyvin
toimeen kitkarenkaiden kanssa. Ajovakauden hallinta toki autossa tulee olla, se helpottaa menoa muutoinkin.
Nastarenkaat kuluttavat tiet ennen aikojaan huonoon kuntoon ja irroittavat pölyä tienpinnasta, joka
taas aiheuttaa syöpää ja hengitystiesairauksia. Nastarenkaille tulisi saattaa ylimäärinen vero tienpintojen kulumisen takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt.. sanottiin ennen ja pitää paikkansa nytkin.
Kumeja on moneen "lähtöön", jokaiselle sopivia..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viimeiseksi luottaisin Nokian renkaisiin ,koska luottamus meni testihuijauksen takia ,ja luottamusta ei noin vain saa takaisin. Tietenkin heidän on mainostettava , että saisivat Venäjällä väsättyjä rattaita myydyksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse ajoin kaksi talvea keskieuroopan Michelineillä ja ei mitään ongelmia tai vaikeuksia millään kelillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yleisrenkaita on, mutta rengasvalmistajan täytyy puhua viran puolesta toisin. Hieman kun laskee nopeutta ääritilanteissa, huomaa, että kitkarenkailla voi ajaa ympäri vuoden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nokian talvirenkaat ovat muuten ihan hyvät, mutta Venäjällä valmistettujen renkaiden laatu on valitettavan vaihteleva.

Viimeksi ostamissani nokialaisissa ei ilmat tahdo pysyä sisällä. Onneksi omistan akkukäyttöisen kompressorin, jolla pumppaan painetta renkaisiin n. kolmen viikon välein. Alkaa jo tympimään, joten nämä ovat kyllä viimeiset tätä laatua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nasta on toimiva liukueste tällä hetkellä. Käytämme jo nyt kumiseoksessa erityisiä pitokiteitä, ja jatkossa varmasti entistä enemmän, Matti Morri kertoo.

-Eli käytännössä yhdistetty nasta ja kitkarengas. Kun yhden talven ajaa sulalla suolatulla tiellä, niin nastarenkaiden pito on käytännössä olematon.
-Nykyaikainen kitkarengas pitää hyvin ja kun ei osta alimman nopeusluokan rengasta, kuten Nokian rengas on, niin auto on paljon vakaampi ajaa.
-Continental ContiVikingContact™ 6 kitkarengas on hyvä. Kokeilkaa jos ette usko.
-MICHELIN CrossClimate+ on myös hyvä. Pärjää jopa ympäri vuoden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itsellä on ollut Michelinin CrossClimatet käytössä nyt muutaman vuoden ja niillä pärjää ainakin neliveto autolla varsin mainiosti Suomen talvessa. Ajokelit on vaihdelleen -30 asteen pakkasista peilijäällä oleviin teihin ja saksan autobahnalle 230km/h nopeuksiin ja kaikki olosuhteet renkaat ovat hanskanneet mainiosti. Missään vaiheessa ei ole tuntunut siltä, että auto ei pysyisi tiellä.

Rengas on kyllä yllättänyt vanhan nastarenkaiden kannattajan täysin ja seuraavaksi alle tulee varmaankin taas samat renkaat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (21)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kemijärvi, Kolari, Sodankylä, Pelkosenniemi, Enontekiö ja Inari.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

MV lehden kommentointi

159 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

Ei missään nimessä kieroilijaa jatkoon. Lue lisää...
Ei todellakaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.6.

Naapurit

19.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image