Kotimaa

Mainos

Taksikyytien säännöt yhä auki, vaikka laki tulee voimaan heinäkuussa – Oulussa ei uusia kul­jet­ta­ja­lu­van suorittajia ole juuri ollut

Tähän saakka taksiliikenne on perustunut ely-keskuksen myöntämiin taksilupiin. KUVA: Jonny Holmén
Kotimaa 13.1.2018 5:00
Kari Sankala

Taksiliikenteen tulevaisuuteen liittyy suurta epätietoisuutta. Uusi liikennepalvelulaki tulee voimaan heinäkuun alusta, mutta ohjeita lain soveltamisesta ei ole.

Ohjeita odotetaan Liikenteen turvallisuusvirastolta Trafilta.

Myös Kela-kyytien järjestäminen ja hinnoittelu odottavat ratkaisuaan. Vanhat sopimukset päättyvät kesäkuun lopussa.

– Heinäkuun alusta luovutaan kiinteästä hinnoittelusta, asemapaikoista ja päivystysvelvoitteista, mutta miten? Kaikki tämä ohjeistus on auki. Tämä tuo alalle epävarmuutta, Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo.

Tähän saakka taksiliikenne on perustunut ely-keskuksen myöntämiin taksilupiin.

Oulun Aluetaksi Oy:n puheenjohtaja Kari Räihä sanoo, että alaa vaivaa epätietoisuus. Tämä heijastuu taksitarjontaan monin paikoin.

Oulussa on taksikoulu uusille taksinkuljettajille. Räihän mukaan epävarmassa tilanteessa uusia kuljettajaluvan suorittajia ei juuri ole ollut.

– Kyllä Oulussa ja Suomessa yleensäkin on lievä pula pätevistä taksinkuljettajista. Alan tulevaisuus huolettaa kaikkia. Ilmeisesti nuoret hakeutuvat töihin suoraan mieluummin muille aloille tai opiskelemaan. Lakiuudistus vaikuttaa tilanteeseen.

Vaikka laki on tehty jo puolitoista vuotta sitten, ja se tulee voimaan heinäkuun alusta, taksiautoilijoita askarruttavat perusasiatkin: Pitääkö autoissa olla taksamittarit? Perustuuko kyytimaksu matkaan vai aikaan?

– Laki on riekaleinen ja sitä on pähkäilty liian pitkään, Räihä sanoo.

Lue lisää 13.01.2018 Kalevasta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (49)

Mitähän muuta siitä voisi odottaa kuin täydellistä kaaosta, kun Anne Berner ja keskustavetoinen hallitus ovat lain rustanneet?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kustannusvastaavuus ja kohtuullinen voitto tulee olemaan yksi keskeinen hinnoittelun peruste jatkossa. Minkä hinnan asiakkaat ovat valmiita maksamaan jatkossa haluamastaan taksipalveluista, ja mihin hintaan yrittäjät ovat valmiita palvelunsa myymään?
Tuskin kiinnostusta riittää esim. sellaiselle yön varalla ololle, jossa kysyntä on olematonta, mutta jos palvelusta saa peitettyä kustannukset ja palkan ja voittoa kertyy, kiinnostusta luulisi olevan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi vapauttaa myös virkamiesten käyttämien mustien vrkamiesautojen kuskit,niin välttämättä esim,Linnanjuhlista se kotikyyti välttämättä ole enää turvallinen??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka niitä uusia halvempia takseja tulee ajamaan? Millä tavalla ne taksiyritykset tulee olemaan kannattavia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moni alkaa nyppimään rusinat pullasta eli ajetaan viikonloppuisin ja muina sesonkeina kyytejä ja muut ajat tehdään jotain muuta. Minäkin voisin joutoaikana jonkun kyydin heittää kun ei ole parempaa tekemistä ja nyt kun ei tarvita edes takasamittaria niin se on helppoa. Kun maksaa verot tuloistaan niin, eikö auton kuluja voi sitten vähentää verotuksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Syrjäseudulla olevilla kannattaa olla toimiva oma auto tai naapuri, joka ei juopottele, jotta hädän tullen voi alkaa kuskiksi.

Iltaisin ja öisin ei välttämättö enää nimittäin saa taksia ollenkaan. Päivystysvelvoite nimittäin loppuu.

Todennäköisesti aamukolmen ja viiden välillä Oulussakin on saatavissa vain takseja, joiden taksa on sata euroa kilometri.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Odotan innolla konkurssiani . Pääsen nauttimaan työttömyyskassan antimista, jotka olen sinne itse maksanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valitettava esimerkki siitä kun maan hallitukseen valittiin jollain lottomyllyllä, maata ja olosuhteitamme täysin ymmärtämätön liikenneministeri, joka ensitöikseen sai eteensä tämän ministeriönsä johtavien virkamiesten jo vuosikymmeniä antipatioita pienyrittäjiä kohtaan tunnetun haaveensa, että jostain kehitysmaista tuttu taksisysteemi on ainut ja oikea myös tänne Skandinavian pohjoisosiin. Täällä pitkien välimatkojen Pohjois-Suomessa, jossa viimeisetkin sivukylien ihmisten julkiset liikkumismahdollisuudet ovat loppuneet jo vuosikymmeniä sitten, lopetetaan näillä tulevilla päätöksillä se viimeinen oljenkorsi jonka varassa esim. sairaanhoitoon tehtävät matkat siirtyvät hyvällä tuurilla tapahtuviksi. Ihmetyttää todella suuresti tämä Kepu-Kok hallituksen suuri viha pienyrittäjiä ja ammatinharjoittajia kohtaan, kun ymmärtämättömyyttään vetävät tämänkin alan kansainvälisten välistävetoyritysten rahoituksesta riippuvaksi, koska sitähän se tarkoittaa kun pienet yksinyrittäjät ajetaan alalta ulos esim. niputtamalla ennen alueellisesti toimivien yksittäisten autoilijoiden ja asiakkaiden suorat asiakaskontakti mahdol-lisuudet juurikin elintärkeiden sairauksista ja muiden kulkuyhteyksien puuttumisen vuoksi tehtävistä kuljetustarpeista. Esimerkiksi alueemme Kela-kuljetusalueen laajentaminen keskipohjanmaahan tuo mukaan Ruotsinkielisen aspektin joka näyttäisi olevan mittatilaustyö eräälle johtavan ministerin velipojan firmalle, pois sekin oman alueen yrityksiltä ja provikat liikevaihdoista tuttuihin taskuihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä taksiasiakin on osa sitä metropoliajattelua mitä kokoomus ajaa joka välissä ja silloin syrjäseudut jää ilman palveluja. On heidän mielestä parempi kun ihmiset asuvat samassa paikassa niin ei tarvita maanteitä, eikä rautateitä muusta infrasta puhumattakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On todella vaikeaa käsittää tätä metropoli-ajatusta Suomen kaltaisessa maassa. Orpolta ja kumppaneilta pitää todella kysyä että millä ihmeellä tähän maahan saadaan sitä uutta kansantuloa jos väki ahdetaan tätä tahtia kuin nyt tapahtuu sinne pk-seudun alueelle. Kerrostaloja nousee kuin sieniä sateella, no asukkaita tietenkin houkutellaan perässä, mutta kuka on esim. kuka maksaa suurimman osan pk.seudun vuokrista, jos ei kokkareilla ja kepuleilla ole tätä tietoa ennestään niin yhteiskuntahan se tietenkin on. 2,5 miljardia/vuosi taitaa edellisen vuoden saldo. Kauankohan siellä Orpon ja Sipilän masseissa sitä mania riittää, kun valta-osa näistä pk.seudunkin töistä kuuluu siihen pätkä/matalapalkka aloihin ja minkäänlaista vientituloa saatikka edes toimeentuloa töiden suorittajille ei näistä almuista kerry.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattais miettiä sitä palkkausta kun ei se provikka oikein tiistaiyönä lyö leiville jos kuljettaja ei saa tienattua ees kahvirahoja... isännät kääntää kylkeä komeissa kivitaloissaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tervetulemas yrittäjäksi tähän Suomen hyvinvointivaltioon!!,miten se työnantaja sulle palkanmaksaa, jos ei ole asiakkaita,tällä alalla ei voi tuntipalkkaa maksaa kun ei aina ole asiakkaita,millä maksat tuntipalkkaa jos ei ole kyytejä?Ottakaa asioista ensin selvää ennenkuin p:kaa puhutte??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi tästäkin henkilöpulasta päästään sillä, että kohta autonomiset autot hakevat ja vievät matkustajan turvallisesti ja mukavasti perille. Kyllä, myös Suomessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tulla minun eikä sinunkaan elinaikana näkemään sellaisia autoja jotka suomen lumimyräkässä ajavat itsestään!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sääntöjä halutaan vähemmäksi. Sitten kun niitä vähennetään, ei tiedetä miten päin pitäisi olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo sivuikkunasta puhalteli savuja, olin pyrkimässä kyytiin.Ei tervehystä vaan mihin ajetaan, palvelu ammatissa..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos luovutaan kiinteästä hinnoittelusta, niin tarkoittaako se sitä, etää matka voi maksaa melkein mitä vaan jos ei AINA alussa hoksaa kysyä matkan hintaa? Vähän kuin Arlandan kentän taksit Tukholmassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (49)
Mainos
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

149 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

Minä en ole Paavolla sen enempiä vouhkannut ja aioinkin äänestää häntä kaikessa hiljaisuudessa, mutta kun otit asian/asi... Lue lisää...
vouhkaampa minäkin, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

22.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image