Mainos

Suomi jää jälkeen digitaalisessa opetuksessa

Kotimaa  22.1.2013 | STT, Muuta tekstin kokoa -+

Tietotekniikan ja verkkomateriaalien käyttö opetuksessa vaihtelee suuresti Suomen koulujen välillä. Suurimpaan osaan kouluista on asiantuntijoiden mukaan hankittu digiopetuksen mahdollistavia laitteita. Ongelmana on, että koneita ei käytetä tai niihin ei ole riittävästi sisältöjä.

Syinä ovat muun muassa huono taloustilanne sekä se, ettei kaikilla opettajilla ole koulutusta tietotekniikan hyödyntämiseksi.

Opetusneuvos Jukka Tulivuori opetushallituksesta katsoo, ettei Suomi enää voi kutsua itseään tietotekniikan opetuskäytön kärkimaaksi.

- Olemme putoamassa Euroopan tasosta.

Opetusneuvos Arja-Sisko Holappa sanoo, ettei kaikilla kouluilla ole varaa hankkia verkkomateriaalia perinteisten oppimateriaalien rinnalle.

- Tällä hetkellä viesti kentältä on, että kouluissa joudutaan tarkkaan miettimään, mihin rahat voidaan laittaa, kun perinteinen painettu oppimateriaalikin maksaa.

Maksullisen sisällön lisäksi verkossa on tarjolla ilmaisia ja avoimia oppimateriaaleja. Laadukkaan materiaalin löytäminen vaatii opettajalta kuitenkin aikaa sekä tiedonhakutaitoja.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/20 kommenttia

Huolestunut
23.01.2013 19:04

Tietotekniikan kärkimaa ei ole samaa kuin opetuksen laadussa paras.


muut jäljessä?
23.01.2013 07:46

Siiinä näette, kuinka hyvin meillä asiat on, kun ilman kalliita välineitäkin Suomen lapset ovat Pisa-tutkimuksen huippuja.


jake
22.01.2013 23:23

Kova on haloo siitä että käytetä kaiken maailman hilavitkuttimia sun muuta. Mutta kärsiikö tästä kukaan muu kuin näiden järjestelmien tuottajat ja kauppiaat? Nappulat elävät jo koko ikänsä teknologian ympäröimänä, joten se että lukeeko se 1+1=2 koneen ruudulla vai oppikirjassa, ei tuskin maailmaa kaada.

Tietotekniikan hyödyntäminen ei ole itseisarvo, vaan se on apuväline siinä missä liitutaulu tai kirja. Jos laitteita ja ohjelmia hankintaan vain "että meilläkin on", niin mennään metsään rymisten.

Älkää lähtekö tähän hapatukseen. Palkatkaa osaavia opettajia ja antakaa opettajien opettaa.


epistä
22.01.2013 21:31

Oulun koulut ovat todella eriarvoisessa asemassa, jos keskenään vertaillaan. Uudet ja remontoidut koulut huippuunsa varusteltuja, muut kituuttaa. Miksei vanhemmat nouse barrikadeille ja vaadi tasapuolisuutta? Opettajia ei tässä asiassa kuunnella.


peruskoulu on terveiset 70-luvulta
22.01.2013 21:30

Hyvä, että asia nostetaan vihdoin pöydälle. Sitten pitäisi vielä nopeasti tehdäkin jotakin asian eteen. Tietotekniikan merkitys mitä erilaisimmissa työympäristöissä tulee edelleen vaan kasvamaan. Toki meidän peruskoulumme on muutenkin melkoisen aataminaikuinen, eikä palvele nykyisiä lapsia riittävän hyvin. Resursseja lapsilla riittäisi paljon, paljon enempäänkin kuin mitä on tarjolla!


turhaan kehuttu
22.01.2013 21:07

Suomalaisia opinahjoja on kehuttu maailmalla. Kehutaanko enää kun heittäydytään samalle tasolle muitten kanssa? Hyötyvätkö lapset ja opiskelijat varmasti tästä?


ope
22.01.2013 21:00

Oppiiko niiden avulla sitten nopeammin?? Miksi ihmeessä Suomen pitäisi olla digiopetuksen kärkimaa. Kuka siitä hyötyy. Sitä on kohta 20 vuotta yritetty.


Mh
22.01.2013 22:02

Kyllä Oulun koulujen erot eriarvoistaa lapset! Just uutisoitiin että yo kokeet tulee siirtymään sähköiseen muotoon. Teknologian hyödyntämistä pitäisi pystyä toteuttamaan mm tän takia tasapuolisesti mahd pian! Onhan tä tulevaisuutta yhä enemmän!


Mutta
22.01.2013 20:40

Eikö tuo Tulivuori voisi purkautua räjähtäen että hallituskin huomaisi sen asiat. Vaan taitaa mennä taas Kreikkaan tai johonki muuhun kehitysmaahan rahat. Milloin Saksa ja ranska huolestuu suomen koulutuksen tasosta ja alkaa maksaa meille miljardeja.


Digdigdigiboy
22.01.2013 20:28

Ei ole ihmekään, kun kuuntelee kuntien luottamushenkilöitä. Sieltä löytyy harva digitaalisten palveluiden asiantuntija. Myös kunnissa pelätään liikaa avoimuutta ja jämähdetään johonkin tietoturvakysymyksiin, eikä kukaan viranhaltija yksin ota vastuuta. Pitää uskaltaa mennä sosiaaliseen mediaan, eikä syyttää toisia.

Joka viranhaltijalle puolipakollinen tili Twitteriin, Facebookiin ja johonkin muuhun palveluun! Tai palkankorotus sellaiselle, joka haluaa pysyä ajan tasalla.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Valkosipuli
22.01.2013 20:28

Tässä taannoin kävin pari verkkokurssia yliopistossa. Ja voi vitsi, että olivat huonosti toteutettuja. Usein verkko-opintoja markkinoidaan 'opiskele silloin kun haluat' -tyyliin. Kuitenkin käytännössä deadlinet ovat tiukkoja ja ehdottomia. Usein oppimateriaalia on niin paljon, että sen lukeminen näyttöruudulta on tautista touhua silmien rasittumisen vuoksi. Mielestäni perinteinen opetus on parasta opetusta. Toki verkon avulla voi maustaa keitosta, mutta ei se saa olla itsetarkoitus.


Oppilas
22.01.2013 20:17

Joo hallitus voisi vielä enemmän yrittää kiristää koulutuksen saantia niin että missään ei saataisi oppimateriaalia ellei oppilas itse maksa (eteenkin peruskoulussa). Kyllä sitten näkis ku yläluokan omat pojat ja tytöt saisivat parhaat mahdolliset ammatit vaikka ei edes olisiparhaita kun köyhällä ei olisi varaa opiskella. Kyllä tämä on jo nähty että tähän hallinto pyrkii.


Vanhemmat
22.01.2013 20:03

Olisikohan yksi syy Suomen hyviin Pisa-tuloksiin juuri se, että kouluissa ei ole kaiken maailman hapatuksia, vaan oikeaa opetusta!


Jää jälkeen?
22.01.2013 19:38

Sitten olen huolissaan, kus Suomi jälkeen opetuksen tasossa....


Suomi jää jälkeen poliitikkojemme takia
22.01.2013 19:37

Kiinassa ja Intiassa viimeistään kaikki lukiolaiset saavat oman läppärin.

Suomessa voidaan jo alkaa opiskella miten ommellaan halvalla vaatteita noile kiinalaisille jotka maailmaa hallitsevat.

Meillä satsataan kaikki voimat suurten ikäluokkien eläkkeisiin.


Hihittelin
22.01.2013 19:25

just OmaOulusta tulleeseen ilmoitukseen, kun täynnä kirjotusvirhtä, puuttuu ääkköset ja ei voi lukea uusimmalla html5 selaimella! Oulun kaupungin verkko-palvelut taso on nykyään samaa, mitä koulun ala-asteella voisi olla pahimmillaan! No, nyt kuitenkin tulee hälytys, että jollakulla on asiaa. Tämä on jo suuri edistys, mutta valitettavasti ollaan jo afrikan tasosta jäljessä..


jäpikkä
22.01.2013 19:51

Liikuntaviraston sivuilla on vuorohakemuslomakkeet rtf-tiedostoina yhä. Olen jo vuosia antanut asiasta palautetta sinne...


jl
22.01.2013 22:28

No vaan etpähän tuota häävi tekstintuottaja itsekkään ole.


.
22.01.2013 19:22

suomi on kehitysmaa.kolonialismiset voimat hallitsevat.


sjt
22.01.2013 20:21

No sanavapaudessa ollaan vähintään ykkösiä, kun Speden korvasi PErsujen kommentit?


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kotimaa Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös