Kotimaa

Suomessa muhii Nokiaakin muhkeampi mullistus - rooli sähköautojen maa­il­man­val­loi­tuk­ses­sa on pedattu

Terrafamen kaivos Sotkamossa tuottaa nikkeliä ja kobolttia. Varsinkin koboltista voi tulla pulaa maailmanlaajuisesti, kun sähköautoilu yleistyy.
Kotimaa 21.11.2017 5:00
Joonas Kuikka

Suomella on kaikki avaimet olla Euroopan merkittävimpiä maita sähköautojen ja sähkömoottoreiden läpilyönnissä. Tätä puoltavat kallioperän mineraalit, insinööriosaaminen ja energiateknologiayritykset.

Sähköautot ovat lyömässä läpi lopullisesti. Useat autovalmistajat, kuten Daimler ja BMW, tuovat markkinoille täyssähkömallinsa. Samalla monet eurooppalaiset suurkaupungit suunnittelevat dieselautojen rajoittamista.

Euroopan komission varapuheenjohtajan Maros Sefcovicin lausuntojen mukaan Euroopassa on akuille 250 miljardin euron markkinat jo vuonna 2025.

Suomen ikivanhassa peruskalliossa on runsaasti kolmea mineraalia, jotka ovat lähivuosikymmenten kysytyimpien raaka-aineiden joukossa.

Kaustisella on Euroopan suurin litiumin esiintymä. Litium on yksi sähköautojen litiumioniakkujen tärkeimmistä raaka-aineista, ja sitä tarvitaan runsaasti. Kaivosyhtiö Keliber suunnittelee tuotannon aloitusta vuonna 2020.

Terrafame Sotkamossa hakee uutta nousua akkumineraalien nikkelin ja koboltin avulla. Varsinkin koboltista on pulaa maailmanlaajuisesti, sillä suurin esiintymä on mahdollisesti epävakaassa Kongossa. Terrafame aikoo rakentaa tehtaan, joka tuottaa nikkeli- ja kobolttisulfaattia akkuteollisuudelle vuonna 2020.

Näiden lisäksi nikkelin ja koboltin jalostusta on Harjavallassa ja Kokkolassa. Moniin litiumioniakkutyyppeihin tarvittavaa grafiittia on runsas esiintymä Pohjois-Norjassa.

Akkutehdas aloitti Uudessakaupungissa

Suomessa on runsaasti insinööriosaamista. Valmet Automotive on aloittanut akkutehtaansa toiminnan Uudessakaupungissa. Tällä hetkellä sarjatuotannosta tulee akkuja sähkökuormaajaan, mutta tuotantoa voidaan laajentaa. Valmetin akkujen tuotekehitys sijaitsee Turussa.

- Meillä on useita kymmeniä insinöörejä, jotka työskentelevät akkujen kehittämisen kanssa. Näemme akkualan merkittäväksi kasvun mahdollisuudeksi, sanoo sähköajoneuvoliiketoiminnan johtaja Jyri Kylä-Kaila Lännen Medialle.

Uudessakaupungissa tehdään nyt autojen lisäksi akkuja sähköajoneuvoihin. Tuotantoa voidaan laajentaa tarvittaessa. KUVA: Mikael Rydenfelt

Uudessakaupungissa valmistetaan Daimlerin omistaman Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin hybridimallia. Täyssähköautoja ei ole tällä hetkellä sarjatuotannossa. Daimler aikoo aloittaa sähköautotuotannon Bremenissä vuonna 2019.

Wärtsilä tarvitsee akkuja

Vaasassa on useita energia-alan yrityksiä, jotka ovat tekemisissä akkuteollisuuden kanssa. Wärtsilä tekee moottoreita laivoihin ja voimalaitoksiin. Tuoreimpana uutuutena on osittain sähköllä toimiva hybridimoottori laivaan. Lisäksi yhtiön hybridivoimalat hyödyntävät moottorin lisäksi aurinkoenergiaa ja akkuja.

Wärtsilän laivamoottoreihin on tarjolla jatkossa myös hybridiratkaisu, joka säästää polttoainetta tasaamalla kulutushuippuja.

- Ensimmäiset hybridiratkaisut on myyty markkinoille, kertoo Wärtsilän tammikuussa aloittava teknologiajohtaja Hannu Mäntymaa.

Vaasassakin toimiva ABB puolestaan osallistuu Northvoltin akkutehtaan rakentamiseen Skellefteåån Ruotsiin. ABB:lla on kokemusta useiden tehtaiden automatisoinnista, joten osaamista löytyisi Suomessa toimivan akkutehtaan rakentamiseen. ABB:lla on tehtaat myös Helsingissä, Porvoossa ja Haminassa.

Vaasaan haetaan jättipottia

Vaasan kaupunki kaupunginjohtajansa Tomas Häyryn johdolla neuvottelee tällä hetkellä useiden akkualan toimijoiden kanssa. Haussa on jättimäinen akkutehdas, joka olisi osa Vaasan energiateknologiayritysten keskittymää.

Päätähtäimenä on Teslan Gigafactory, jota myös Kotka-Haminan seutu havittelee. Tesla on kertonut julkistavansa uusien jättiläismäisten akkutehtaiden sijainnit tämän vuoden puolella, mutta sittemmin yhtiö on kärsinyt uuden automallinsa Tesla Model 3:n tuotanto-ongelmista.

Häyry työryhmineen on kuitenkin ollut yhteydessä myös muihin akkuvalmistajiin. Molemmat seudut olivat Ruotsin ulkopuolisista tarjokkaista ainoat harkitut, kun Northvolt valitsi akkutehtaansa paikan.

Vaasa on jo kaavoittamassa tonttia valtavalle akkutehtaalle Vaasan ja Mustasaaren maaperälle. Tehtaan rakentaminen voisi alkaa kesällä 2018.

- Tähtäämme siihen, että keväällä olisi jotain kerrottavaa julkisuuteen, sanoo Vaasa Parksin toimitusjohtaja Ulla Mäki-Lohiluoma, joka kuuluu hakutyöryhmään.

Akkuteollisuuden mahdollisuudet ovat siis laajasti levinneinä maakuntiin, ei pelkästään pääkaupunkiin.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (156)

Valtio tulee torppaamaan tämänkin hankkeen rai ainakin pitkittää lupa-asioita kunnes muut ehtii edelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja tämä sähköautoilu on ympäristö ystävällistä? Sotkamon luonto on jo pilattu,vaan mitäpä siitä jos joku idiootti ajelee sähköautolla. Minäainakin ajan tiisselillä loppu ikäni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näitä epäileviä tuomaita ja jo kaiken varmaksi tietäviä riittää. Näinhän se oli jo ensimmäisten polttomoottoriautojen ilmestyessä kärryteille. Vain visionäärit vievät kehitystä eteen päin.
Tulevaisuus tulee olemaan sähköauton. Se on tekniikaltaan ja ominaisuuksiltaan ylivoimainen. Akut kehittyvät ja sähkön tarve ei ole ongelma: sillä yksi ydinvoimala pyörittää jo monia mijoonia sähköautoja ja aurinkosähkökin nousee merkittäväksi sähköautojen lataajaksi. Ilmastonmuutos suorastaa pakottaa luopumaan fossiilisista polttoaineista ja tulee aika, että vain sähköllä kulkevat ajoneuvot ovat sallittuja.
On jo olemassa ulkomaisia asiantuntijaennusteita siitä, että sähköautot yleistyvät ennakoitua nopeammin ja että jo 15 vuoden kuluttua niitä on todella paljon. On todella hyvä, että suomalaiset yritykset ovat ennakoineet tulevan tilanteen ja varustautuvat kärkijoukossa ottamaan osansa valtavasta potista. Suomessa on siihen potentiaalia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähänniitä ennusteita "asiantuntijat" antavat, pieleen ne vaan menevät. Sähköautoilu ei tule onnistumaan. Tuotanto saastuttaa paljon enemmän kuin tiisseli ja pensa autoilla ajaminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmiset ostavat autonsa omilla rahoillaan. Tästä syystä sähköautoilu tulee jäämään marginaaliin. Sähköautoilu on latauksen vuoksi stressaavaa ja vaivalloista.

Moni unohtaa sen, että sähköä tehdään tulevaisuudessakin pääasiallisesti fossiilisilla polttoaineilla. Hiilidioksidipäästöt eivät vähene sähköautoilussa, sillä lämpövoimalassa sähkön tekemisen hyötysuhde on välillä 30% - 40%.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi sitä sähköä tulevaisuudessa tehtäisiin pääasiassa fossiilisilla, kun nyt jo tehdään 78% Suomessa tuotetusta sähköstä hiilidioksidineutraalisti ja 2019 (toivottavasti) on uusi 1 600 MW ydinvoimala Olkiluodossa valmistumassa? Avaatko vähän tätä logiikkaa? Vai onko se logiikka sitä musta tuntuu -päättelyä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Akkuja ei myydä yhtään enempää kuin mitä on sähköautojen kysyntä. Euroopassa sähköautojen markkinaosuus on tällä hetkellä hieman yli prosentin. Varmaankin se siitä vielä kaksin- tai kolminkertaistuu.

Akkujen tuotannosta saattaa tulla ylitarjontaa ja hintaromahdus. Enpä laskisi akkutuotannon varaan Suomessa. Kiinalaiseen kustannustasoon ei täällä päästä. Sähköautojen päämarkkina tulee olemaan Kiinassa ja Intiassa, minne täältä on vaikea mennä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Akun varaan laskee vain ne jotka eivät ymmärrä asiaa perinpohjin. Akuissa ei ole tulevaisuutta se on jossain mitä en kerro vaan kehitän sitä suojassa katseilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko sähköautohype on vaan ohimenevä ilmiö, missä olemme jo pahasti jälkijunassa. Akkujen sijaan kannattaisi keskittää resursseja päästöttömien polttoaineiden kehitykseen ja tuotantoon sähköllä. Niissä kun taitaa olla ainoa järkevä tapa varastoida satunnaisenergiaa eli tuulta ja aurinkoa.
Ja onhan nuita innovaatioita, joissa tehdään dieseliä ja muita polttoaineita suoraan ilmassa olevasta hiilidioksidista ja vedestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaiketi ihan hieno juttu, mutta missä ovat ne energiaa tuottavat voimalat, joita tarvitaan akkujen latauksiin? Joku miettii vain, että laitetaan töpseli seinään, sieltähän sitä sähköä saa. Vaan kun ei riitä siihen sitten edes mahdolliset tulevat atomivoimalatkaan. Ja missä kaikissa autoja saa ladattua, kenellä on aikaa odottaa tuntisotalla, milloin akku on täysi ja voi jatkaa matkaansa? Unohtakaa tällainen höpötys! Ennenkuin Suomi on "täynnä" sähköautoja, niin paljon pitää tapahtua kehitystä. Siihen ei riitä edes lastenlasten elämä siihen saakka, kunnes ovat eläkeikäisiä. Vedetääs vähän jarrua koko moiselle "teslan höpötykselle" sähkö- ja robottiautoista. Lienee nähnyt vain unta asiasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kolmen miljoonan sähköauton energiatarve on noin 6-7TWh jonka tuottamiseen riittää yksi 800MW voimala. Energian tarve on puolet vesisähköstä tai tuulivoimaa 3000MW edestä. Sähköautojen yleistyessä moni tulee lataamaan sähköautoja myös aurinkosähköllä.

Teknisesti sähköautojen ongelmat ovat pieniä verrattuna tuleviin poliittisiin ongelmiin. Enempi tässä saa pelätä veroahneita poliitikkoja jotka pelkäävät sähköautojen ja aurinkosähkön aiheuttamaa verorevoluutiota.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toimeliaisuutta ja tekemistä, hyvä sinänsä. Nyt jois kerrankin etukäteen varkistettaisiin ettei suomalaiselle varonmaksajalle jää vain luu käteen ympäristörikosten siivoamisessa. - Näitä oikesmurhia on jo riittämiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Akkujen käyttö auton tarvitseman suuren energiatarpeen varastointiin ainakin nykytekniikalla on aika kannattamatonta ja ympäristöä tuhoavaa. Jotain muuta pitäisi keksiä... Lisäksi pohjolan oloissa akuilla ja sähköautolla ei pitkälle ajella kun pakkasta on 10-40 astetta, pitäisi nimittäin niillä akuilla hoitaa ikkunoiden ja auton lämmitys... lisäksi kun akkujen kapasiteetti putoaa kylmässä rajusti niin meno loppuu alkukilometreillä. Sähköauton käytettävyydestä Suomen oloissa pitäisi puhua realistisesti, tällä hetkellä puheet on ihan hypetystä. Keski ja etelä euroopassa pluslämpötiloissa akuilla toimiva sähköauto voi olla toimiva ratkaisu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku pohjoisen taksikuski kehui sähköautoa parhaaksi talviautoksi mitä on ajanut.

Sähköauton teknologiaa kehitetään aika rivakkaa tahtia joten talviautoilun ongelmat varmasti poistuvat. Esimerkiksi sähköautoihin asennetaan lämpöpumppu joka parantaa akkujen kestävyyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Akuissa on lämmittimet ainakin tuntemissani sähköautoissa. Toki 40 asteen pakkasella vaatii että on roikassa, jotta liikkeelle pääsee, mutta sen saman se vaati polttomoottorillinen autokin. Kaikennäköiset voiteluaineet puuttuvat täysin sähköautoista, joten niiden jähmeys ei oo onglema. Jos on mahdollisuus kotona ja työpaikalla lataukseen, niin sähköauto on parempi vaihtoehto talveen kuin polttomoottorillinen auto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko Suomalaiset älyllisesti niin alikehittyneitä että eivät itse osaa perustaa gigafactoreita. Ainakin poliitikan puolella osataan tämä alikehittyneisyys koska poliitikot haluavat estää gigafactoryilla rikastumisen. Kaikenlisäksi kateellinen kansa pitää nästä alikehittyneistä poliitikoista koska kansa pitää rikkaiden ryöstöverotusta hyvänä asiana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäli Pyhäjoella ei saada ydinvoimala-asiaa kuntoon, niin huippupaikka tarjota ko teollisuudelle paikkaa. Miksi ei tarjota siittä huolimatta! Vaasa vasta kaavottaa ja Pyhäjoella asiat valmiina, joten markkinahenkilöt töihin! Ei yhtä vaan monta kärpästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kasitietä jos ajaa Pyhäjoen ohi, niin aika iso ero on tapahtunut muutamassa vuodessa. Teollisuutta on alueelle tullut runsaasti. Tietenkin jos ydinvoimalaa ei jostain syystä koskaan saada sinne, niin myös teollisuus lähtee, mutta tällä hetkellä näyttää hyvältä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (156)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä koko maassa.

Sadevaroitus: Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa voi sataa iltapäivästä alkaen rankasti, yli 20 mm tunnissa.

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

212 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työttömät sylkykuppina

Jos joku luulee työttömyyden olevan jonkinlainen nautintoetuus, josta ei enemmistö ihmisistä halua pois eikä luopua, nii... Lue lisää...
Kiitos ja näkemiin.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image