Kotimaa

Mainos

Suomen tieverkossa noin 460 tulvakohdetta - pitkät kaatosateet ja il­mas­ton­muu­tos tuovat ongelmia

Puolustusvoimat kutsuttiin apuun rakentamaan tulvavallia Turunväylällä Espoossa. Suomessa on yhteensä noin 460 tierekisteriin vietyä tulvakohdetta. KUVA: Mauri Ratilainen
Kotimaa 12.10.2017 15:31
Johanna Puukka

Turunväylällä eli valtatie 1:llä Espoossa on päätieverkoston tulvaherkin alue. Muut valtatiet on linjattu korkeammalle ja kovemmalle maalle.

Viime päivien sateet ovat nostaneet Espoonjoen vettä ajoradalle Kehä III:n liittymän ja Tuomarilan liittymän välillä. Tulvavesi ja sen torjunta ovat aiheuttaneet haittaa liikenteelle, torstaina torjuntatöihin tuli myös Puolustusvoimat.

Entisen Kirkkojärven alueen tulvaherkkyys ei tienpitäjää yllättänyt, mutta sää ja luonto sen pääsivät tekemään.

- Emme ehtineet saada tie käynnissä olevaa korotustyötä toisen ajoradan korotustyötä valmiiksi ennen syystulvaa. Jos tulva olisi tullut muutamaa viikkoa myöhemmin, tilanne olisi ollut toinen, kertoo kunnossapitopäällikkö Pekka Rajala Uudenmaan ely-keskuksesta.

Toinen ajoradoista korotetaan ensi kesänä.

Turunväylä on linjattu 1950-luvulla kuivatun järvialueen päälle. Moottoritie rakennettiin 1970-luvulla.

- Se rakennettiin metriä nykyistä tasoa ylemmäs, mutta tie on vuosien saatossa painunut, koska sen ajan rakennustapa eivät toiminut. Nostamme sen nyt paremmalla tekniikalla paalulaatoille ja tuemme kovaan pohjaan asti niin, ettei se enää siitä vajoa, Rajala kertoo.

Liikennevirastolla ja ely-keskuksilla on rekisteriin vietynä tieverkon tulvariskien paikat eri puolilla Suomea. Niitä on noin 460.

- Niitä on luokiteltu vuosittaisten uhkien ja noin 10 ja 25 vuoden välein tapahtuvien tulvien mukaan. Tieto on myös kunnossapidosta vastaavilla urakoitsijoilla eri puolilla Suomea, Rajala lisää.

Vuosittain tulvaongelmia aiheuttavia tieosuuksia on Rajalan mukaan kussakin maakunnassa parisenkymmentä. Eniten niitä on Uudenmaan, Varsinais-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan ely-keskusten alueella.

- Esimerkiksi sademäärän kasvu ei itsessään ole ongelma, mutta suuret viime päivien kaltaiset kertaryöpyt ovat. Voimakkaiden sateiden toistuvuus varmasti lisääntyy, ja jos sade lankeaa jäiseen maahan talvella, se aiheuttaa tulvien ja valumien lisäksi liukkautta, Rajala huomauttaa.

Rajalan mukaan uusissa ja kunnostettavissa tiekohteissa ilmastonmuutoksen vaikutukset otetaan jo huomioon. Ne aiheuttavat lisää päänvaivaa myös tien kunnossapidolle.

Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut parlamentaarisen työryhmän määrittelemään liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot ja rahoituksen.

Ylijohtaja Mikael Nybergin mukaan liikenneverkon rahoitusta arvioiva ryhmä pohtii erikseen myös ilmastonmuutoksen vaikutusta tienpidon rahoitukseen.

- Työssä on otettava huomioon ilmastonmuutoksen ristikkäisiä talousvaikutuksia. Miten vaikuttavat esimerkiksi sateen ja lumen määrä kunnossapitoon tai roudan muutos rakenteisiin sekä pääteillä että alemmalla tieverkostolla, Nyberg toteaa.

Ryhmällä on työaikaa ensi vuoden helmikuun loppuun.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Tulvimista on tapahtunut aina läpi historian, että ei jatksettaisi nyt alkaa vouhottamaan. Mitä ilmastonmuutokseen tulee, niin se on Maa-planeetalle luonnollinen ominaisuus ja äärimmäisen tärkeä sekä hyvä asia luonnolle, koska asia todellakin on luonnollinen. Ilmastonmuutoksen seurauksena myös Suomi on tulevaisuudessa täyden jääkerroksen peittämä ja tämä on asia jolle me emme voi yhtään mitään. Ennen kuin seuraava jääkausi tulee, niin ilmasto ehtii muuttua useaan otteeseen hieman lämpimäksi ja taas viileäksi kunnes noin 10 000 vuoden kuluttua nämä maat ovat kilometrien jää peitossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiettävästi ilmastonmuutoksesta ei ole vieläkään mitään fakta-todisteita. Jokainen voi tehdä omat johtopäätäksensä ilmaston lämpenemisestä: kurktaan pihalle, onko siellä lämmintä? -no ei tasan ole!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiestön korjauksiin ei näytä rahaa löytyvän ??? milloin ? ensimmäinen uhri tulee tiestön huonon kunnon johdosta ? kun aina vedotaan ettei ole rahaa.
Sateet taitavat jouduttaa tiestön rapistumista ?? onhan veneitä Etelä- Suomen kaupoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Trump on sanonut ettei koko ilmastonmuutosta ole olemassa, median höpötystä koko juttu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Trump ei ole koskaan sanonut etteikö ilmastonmuutos ole totta. Onko edes olemassa ketään joka ei uskoisi ilmastonmuutokseen? Se mikä on huuhaata ja ainakaan Trump ja Putin eivät huuhaaseen usko, niin puheet että ihmisellä olisi osuus ilmastonmuutokseen. Hiilidioksidiverosta haaveilevat globalistit toki sinulle satua yrittävät syöttää, mutta niihin juttuihin vain harva enää uskoo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä homma. Oulujärvi olisi hyvä myös kuivata ja tehdä päälle väylä. Kaivostoiminta helpottuisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksi suu moniin teitä uhkaaviin tulviin on huono suunnittelu. Esim. Kiimingin ja Kittilänkin taannoiset isot tulvat johtuivat siitä että joen luonnollinen tulvauoma oli tukittu teitä rakennettaessa. Ne pitäisi aina jättää auki jotta vedellä olisi luonnollinen purkautumisuoma tarjolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Pirteät postinkantajat
ErAs

Uusin lukijakuva

Bitereus

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

128 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Jos annat jotain, ole valmis myös vastaamaan kuljetuksesta

Jos tavaran saa ilmaiseksi, niin eikö ole kuitenkin kohtuullista ettei lahjoittajan tarvitse sitä omin kustannuksin läht... Lue lisää...
Dick Nordic

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.12.

Naapurit

18.12.

Fingerpori

18.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image